کد خبر : 1559311 | 15 مهر 1397 ساعت 09:16 | 52K بازدید | 0 دیدگاه

قرمزها چگونه به کابوس سیتی تبدیل شدند؟

راز بردهای کلوپ مقابل پپ؛ گل زدن در 14 ثانیه

منچسترسیتی تنها 7 بار در فصل قبل شکست خورد که 3 بار آن مقابل لیورپول بود. یورگن کلوپ چگونه راهی برای غلبه بر پپ گواردیولا پیدا کرده است؟

راز بردهای کلوپ مقابل پپ؛ گل زدن در 14 ثانیه

به گزارش "ورزش سه"، به بازیکنان سیتی اجازه بدهید مالک توپ باشند و از جلو مقابل آنها پرس را آغاز کنید. در فصل گذشته در تمام مسابقات لیورپول به طور متوسط 577.2 پاس در هر بازی ارسال کرد اما در سه بازی فصل قبل مقابل منچسترسیتی، تعداد پاس های آنها به شکل چشمگیری در مقایسه با 585 پاس در بازی 1-1 برابر چلسی، 578 پاس در جریان تساوی بدون گل برابر منچستر یونایتد و 508 پاس در جریان پیروزی 0-4 برابر آرسنال کاهش یافت. طبق جدول زیر این موضوع در خصوص مالکیت توپ نیز برابر سیتیزن ها صدق می کند؛

 

1342880

 

جالب اینجاست در جریان تساوی 2-2 در خانه برابر تاتنهام نیز تیم کلوپ آمار مشابهی با تنها 303 پاس و 34.1 درصد مالکیت داشته است که نشان می دهد این یک تاکتیک منحصر به فرد تنها برای مقابله با منچسترسیتی نیست.

 

چرا لیورپول از ارسال پاس و مالکیت کمتر برابر این تیم ها راضی تر است؟ این تاکتیک باعث می شود آنها با خستگی کمتر و جدیت بیشتر برابر رقبا به پرس بپردازند و به نوعی بهترین مثال برای اثبات این تئوری خواهد بود؛ حمله کردن بهترین دفاع است. با این روش لیورپول به سیتی اجازه مالکیت توپ را داده و در مناطق حساس با پرس فراوان توپربایی می کند و به سمت دروازه حریف حمله ور می شود.

 

1342526

 

این آمار همچنین بیانگر آن است که کلوپ به جای علاقه به مالکیت، می خواهد تیمش پاس های کمتر اما موثرتر ارسال کند تا سیتیزن ها هنگام پاسکاری قادر به ارسال پاس های حساس و تاثیرگذار نبوده و به سمت دروازه خودشان مجبور به عقب نشینی باشند.

 

در جریان پیروزی 3-4 در لیگ برتر، رابرتسون وینگر راست حریف را مجبور به عقب نشینی به سمت دروازه ادرسون کرد. در واقع منچسترسیتی خودش استاد پرس شدید بوده و در دیدار لیگ قهرمانان در استادیوم اتحاد نیز تنها گل آنها روی پرس استرلینگ بر فن دایک حاصل شد. پس کلوپ می داند بازی مالکانه برابر گواردیولا بسیار خطرناک و با ریسک پذیری بالا است.

 

اما راه حل لیورپول هنگام مالکیت توپ چیست؟

 

خیلی ساده؛ حرکت دادن توپ با سرعت فراوان و یورش به سوی گلزنی قبل از اینکه بازیکنان سیتی جایگیری مناسبی داشته باشند. بعضی تیم ها سعی می کنند با دفاع عمقی و برخی با تقلید از روش لیورپول و پرس از بالا سیتی را متوقف کنند اما روش دوم تنها زمانی موثر است که شما هنگام بازپس گیری توپ، بازیکنانی با قدرت استفاده از توپ را در اختیار داشته باشید که لیورپول فصل قبل ستاره هایی چون محمد صلاح، چمبرلین و روبرتو فرمینو را در ترکیب داشت.

 

1342523

 

گراف های زیر نشاندهنده شکل به ثمر رسیدن 9 گل لیورپول در فصل قبل مقابل منچسترسیتی است؛ جالب اینجاست که طولانی ترین زمان در اختیار گرفتن توپ تا باز کردن دروازه 14 ثانیه بوده است.

 

لیگ برتر؛ لیورپول 4 – منچسترسیتی 3

 

گل اول: 6.22 ثانیه، 0 پاس؛ روبرتو فرمینو از فابین دلف توپربایی کرده و چمبرلین این توپ ربوده شده را با یک ضربه دیدنی وارد دروازه ادرسون می کند.

 

1342881

 

گل دوم: 10.78 ثانیه، 2 پاس؛ حمله سیتی با گرفتن توپ از واینالدوم به پایان رسیده و چمبرلین توپ را به فرمینو می سپارد تا او با گذر از سد استونز دروازه حریف را باز کند.

 

1342882

 

گل سوم: 6.92 ثانیه، 1 پاس؛ محمد صلاح موفق به توپربایی از اوتامندی شده و آن را به سادیو مانه می سپارد تا مهاجم سنگالی توپ را به گوشه دروازه بفرستد.

 

1342883

 

گل چهارم: 4.73 ثانیه، 0 پاس؛ پاس اشتباه ادرسون به محمد صلاح رسیده و او دروازه خالی را باز می کند.

 

1342884

 

لیگ قهرمانان؛ لیورپول 3 – 0 منچسترسیتی

 

گل اول: 13.91 ثانیه، 4 پاس؛ مانه با یک پاس میلنر را صاحب توپ می کند و پاس مدافع انگلیسی به صلاح می رسد. پاس صلاح با ضربه فرمینو همراه می شود که ادرسون آن را دفع می کند اما تعلل کایل واکر باعث می شود صلاح دروازه را باز کند.

 

1342885

 

گل دوم: 3.40 ثانیه، 1 پاس؛ توپربایی میلنر و پاس او با ضربه دیدنی چمبرلین از پشت محوطه جریمه سیتی همراه می شود.

 

1342886

 

گل سوم: 10.17 ثانیه، 2 پاس؛ پاس فرمینو بعد از پا به توپ شدن در میانه میدان به صلاح می رسد؛ شوت او به مدافعان برخورد می کند اما در ریباند ارسال صلاح با ضربه سر مانه و گلزنی او همراه می شود.

 

1342887

 

لیگ قهرمانان؛ لیورپول 2- منچسترسیتی 1

 

گل اول: 14.5 ثانیه، 3 پاس؛ پاس واینالدوم در میانه میدان به چمبرلین می رسد و او صلاح را صاحب توپ می کند. ضربه مانه روی پاس ستاره مصری توسط ادرسون مهار می شود اما صلاح صاحب توپ شده و با یک ضربه چیپ دروازه را باز می کند.

 

1342888

 

گل دوم: 5.18 ثانیه، 0 پاس؛ این بار توپربایی فرمینو از اوتامندی و ضربه تمام کننده ستاره برزیلی.

 

1342889

 

اما شما باید فرصت طلب باشید

 

پیروزی لیورپول هنگامی حاصل می شود که مهاجمان آنها از فرصت ها استفاده کنند. به ثمر رساندن 9 گل از 15 شوت نشان می دهد چقدر مهاجمان لیورپول در این مسیر موفق بوده اند. اما در این فصل محمد صلاح هنوز به فرم ایده آل نرسیده و هفته قبل در جریان شکست برابر ناپولی، لیورپول حتی یک شوت هم به سمت دروازه حریف نزد؛ این تاکتیک زمانی کارساز است که خط حمله شما آماده باشد.

 

1342890

 

منچسترسیتی باید چه تغییراتی داشته باشد؟

 

فراموش نکنید فصل قبل در بازی برگشت لیگ برتر سیتیزن ها در آستانه یک بازگشت بزرگ بوده اند و علیرغم تمام تاکتیک های کلوپ، سیتی در این 3 بازی با احتساب شوت های بلاک شده 41 ضربه به سمت دروازه حریف زد. تنها مشکل فصل قبل سیتی این بود که فقط 7 ضربه آنها در چارچوب بود که این رقم پایین تر از میانگین کل فصل آنها بود.

 

تام کلارک- تایمز

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها