کد خبر : 1572448 | 09 آذر 1397 ساعت 10:41 | 24K بازدید | 0 دیدگاه

از پینوکیو تا مرد انتقام جو در روز جنجالی بنیان‌دیزل

پرسپولیس در روزی که حریف سرسختی به نام ماشین سازی را پیش رو داشت، موفق شد به یک برد خارج از خانه ارزشمند دست یافته و به رده سوم جدول رده بندی صعود کند.

از پینوکیو تا مرد انتقام جو در روز جنجالی بنیان‌دیزل

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس پس از کسب نتیجه مساوی مقابل تراکتورسازی این هفته مقابل دیگر تیم خطه آذربایجان یعنی ماشین سازی قرار گرفت. اتفاقات و حواشی بازی هفته گذشته سرخ پوشان، این بازی را نیز به شدت تحت الشعاع قرار داده بود.  با توجه به فاصله یک هفته ای میان رویارویی پرسپولیس با تراکتورسازی و حضور این تیم در تبریز، پیش بینی می شد که تقابل این تیم با ماشین سازی فارغ از حساسیت های معمول، حساسیت هایی وابسته به بازی هفته گذشته مقابل تراکتورسازی را نیز در خود جای دهد. این پیش بینی در طول بازی درست از آب در آمد و در چند مورد شاهد تنش هایی بودیم که جو بازی را اندکی متشنج کرد اما مدیریت قابل قبول صحنه های حساس توسط داور، بازی پرسپولیس و ماشین سازی را با کمترین حاشیه به پایان رساند. پرسپولیس پس از تساوی خانگی مقابل تراکتورسازی، آمده بود تا در تبریز مقابل همشهری این تیم با دست پر از زمین بازی خارج شود. در شرایطی که ماشین سازی بدون ترس از نام پرسپولیس چندین و چند موقعیت گل را روی دروازه این تیم خلق کرد، بیرانوند مانع از فروپاشی دروازه تیمش شد. پرسپولیسی ها به خوبی از تجربه بالای خود استفاده کردند و موفق شدند در دومین دقیقه از وقت های اضافه دروازه ماشین سازی را باز کرده و سه امتیاز کامل این دیدار را مال خود کنند. این اولین پیروزی خارج از خانه پرسپولیس پس از برد هفته اول مقابل پدیده در مشهد بود و باعث شکسته شدن طلسم نبردن های این تیم در خارج از تهران نیز شد. شاگردان برانکو با سه امتیاز کسب شده از این دیدار 24 امتیازی شده و به رده سوم جدول رده بندی صعود کردند؛ ماشین سازی نیز پس از 7 بازی بدون باخت، اولین باخت خود را در فصل پاییز متحمل شد تا با 13 امتیاز در رده دهم جدول رده بندی قرار بگیرد.

 

در ادامه روایت چهره های ویژه بازی ماشین سازی – پرسپولیس را می خوانید:

 

 

شجاع خلیل زاده؛ همه کاره روز بزرگ سرخ پوشان

 

شجاع خلیل زاده را باید همه کاره سرخ پوشان در بازی مقابل ماشین سازی بنامیم. او وظایف دفاعی خود را در این دیدار به نحو احسن انجام داد و در دومین دقیقه از وقت های اضافه یکی از حساس ترین گل های این فصل تیمش را به ثمر رساند تا پرسپولیس صاحب سه امتیاز خارج از خانه ارزشمندی شود. خلیل زاده به عنوان یک مدافع پیش تاخته به خوبی توانست روی ارسال امید عالیشاه یک ضربه سر دقیق را روانه دروازه دخسوسی کند که در طول 90 دقیقه با عکس العمل های دیدنی خود مانع از فروپاشی دروازه ماشین سازی شده بود. خلیل زاده در خط دفاعی نیز همان گونه که گفته شد، کم نقص بود. او در نیمه اول و روی یکی از موقعیت های خطرناک ماشین سازی که با شوت رضا خالقی فر از چند قدمی خط دروازه همراه بود، با یک تکل دیدنی دروازه سرخ پوشان را نجات داد و در طول بازی نیز در کنار سید جلال حسینی به مانند بازی های قبل زوج مطمئنی در خط دفاعی تیم برانکو ایجاد کرده بود. نکته ای که باید درباره این مدافع مازندرانی پرسپولیس اضافه کرد، این است که پرسپولیس تا به حال در بازی هایی که شجاع گلزنی کرده، نباخته و در شش مسابقه 5 بار برنده شده است. درواقع می توان گفت خلیل زاده هر زمان برای پرسپولیس گل بزند، این تیم نمی بازد و در اغلب مواقع هم برنده شده است. موضوع جالب اینکه هر بار شجاع خلیل زاده برای پرسپولیس گلزنی کرده، پرسپولیس علاوه بر آن بازی ، دو بازی بعدی اش را نیز با برد پشت سر گذاشته است. با این وصف می توان گفت که پرسپولیس می تواند دو بازی حساس بعدی اش  را هم با سه امتیاز پشت سر بگذارد.

 

1358970

 

 

فرناندو دخسوس؛ خستگی به تنش ماند!

 

با احتساب بازی با پرسپولیس، گل شجاع خلیل زاده، سومین گل دریافتی ماشین سازی در 8 بازی اخیرش بود. این یک آمار بسیار قابل توجه برای خط دفاعی ماشین سازی به شمار می رود. سهم عمده ای از این رکورد قابل توجه متوجه دروازه بان برزیلی سبزپوشان است. فرناندو دخسوس که آغاز خوبی در لیگ هجدهم نداشت، پس از حضور رضا مهاجری، جان دوباره گرفت و به یکی از شاخص ترین مهره های تیمش تبدیل شد. دخسوس پس از هفته ششم و شکست 2-1 مقابل تراکتورساز، دروازه تیمش را به یکی از پولادی ترین دروازه های لیگ هجدهم تبدیل کرد. پیش از بازی هفته گذشته مقابل سپاهان، دخسوس با بسته نگه داشتن دروازه تیمش مقابل تیم های استقلال، سایپا و نساجی سه کلین شیت متوالی را به نام خود ثبت کرده بود. پس از سه هفته، در بازی مقابل سپاهان، قفل دروازه دخسوس شکست و در بازی این هفته نیز، شجاع خلیل زاده در حالی به دخسوس گل زد که در طول 90 دقیقه، پرسپولیسی ها موفق به انجام این مهم نشده بودند. دخسوس در طول بازی سیوهای بسیار خوبی داشت. او در نیمه اول در یک موقعیت تک به تک، شوت پای چپ امید عالیشاه را که از فاصله ای نزدیک شلیک شد را به زیبایی مهار کرد. در نیمه دوم نیز شاهد عکس العمل های دیدنی دخسوس در چند صحنه از جمله شوت دیدنی منشا از پشت محوطه جریمه و شلیک سنگین رسن از سمت چپ محوطه جریمه بودیم. این روز خوب که می توانست دخسوس را به بهترین بازیکن میدان تبدیل کند، در دقیقه 2+90 با ضربه سر شجاع خلیل زاده، دروازه بان برزیلی سبزپوشان را به بدشانس ترین بازیکن زمین تبدیل کرد که با گل خوردن در چنین دقیقه ای، خستگی تلاش هایش مقابل پرسپولیس به تنش ماند.

 

1358971

 

 

حمیدرضا طاهرخانی؛ یک روز فراموش نشدنی

 

بازی با پرسپولیس برای همه پرسپولیسی ها شیرین و خاطرانگیز بود اما برای یکی از اعضای این تیم شیرین تر و خاطر انگیزتر از همه بود. او کسی نیست جز حمیدرضا طاهرخانی، بازیکن 19 ساله ای که اولین حضور در ترکیب اصلی پرسپولیس را در بازی مقابل ماشین سازی تجربه کرد. بی شک این بازی برای همیشه در خاطر طاهرخانی خواهد ماند. در روزهایی که پرسپولیس به شدت از کمبود بازیکن رنج می برد، هافبک جوان پرسپولیسی ها این فرصت طلایی را به دست آورد تا با حضور در ترکیب 11 نفره تیمش، وارد زمین شده و اولین بازی خود در لیگ برتر به عنوان بازیکن فیکس را تجربه کند. با توجه به اصول حاکم در تیم پرسپولیس، طاهرخانی می تواند با تداوم درخشش در تمرینات، حضور خود را در ترکیب اصلی تیم بیمه کند چرا که برانکو بارها نشان داده که برای فیکس کردن بازیکنان جوان و گمنام هیچ باکی ندارد. به این ترتیب طاهرخانی که در حال حاضر یکی از بازیکنان تیم امید ایران هم هست پس از چند سال حضور در پرسپولیس به عنوان یک جوان باتجربه بهترین فرصت را دارد که بتواند خودش را در ترکیب برانکو نشان بدهد.

 

 

1358972

 

 

پیمان بابایی؛ فرار بزرگ بدون رسیدن به خط پایان!


پیمان بابایی، فصل گذشته عملکرد بسیار خوبی در تیم گسترش فولاد (ماشین سازی فعلی) داشت و گل های حساسی نیز برای این تیم به ثمر رساند. پیمان لیگ هجدهم را نیز به مانند فصل گذشته با درخشش آغاز کرد. او در 4 هفته ابتدایی فصل 2 گل برای تیمش به ثمر رساند. یک مصدومیت پیچیده اما بابایی را از ادامه مسیر موفقیت آمیزش بازداشت. او مدت ها دور از میادین بود و پس از بازیابی سلامتی اش از چند هفته گذشته به تمرینات گروهی بازگشت. بابایی در بازی حساس مقابل پرسپولیس، پس از یک مدت بسیار طولانی در ترکیب اصلی تیمش حضور داشت. او که مشخص است سلامتی خود را به صورت کامل به دست آورده، تلاش بسیاری انجام داد تا  ستاره تیمش در این بازی بزرگ لقب بگیرد. برای رسیدن به این هدف، تنها چند قدم کوچک باقی بود اما بابایی فرار بزرگ خود را بدون رسیدن به خط پایان خاتمه داد! از موقعیتی صحبت می کنیم که بابایی در نیمه اول آن را از دست داد. مهاجم ماشین سازی پس از دریافت توپ در میانه میدان تیم حریف، با یک فرار عالی خود را به محوطه جریمه پرسپولیس رساند، در این لحظه سید جلال حسینی به استقبالش آمد و مطابق انتظار پیش بینی می شد که با یک تکل به موقع از سوی کاپیتان پرسپولیسی ها حرکت مهاجم ماشین سازی متوقف شود، سرعت و تکنیک بالای بابایی در آن لحظه باعث شد تا وی سید جلال را هم از پیش رو برداشته و در موقعیت تک به تک با بیرانوند قرار بگیرد. برای خلق یک گل به یادماندنی تنها یک شوت دقیق باقی مانده بود، بابایی چنین شوتی را روانه دروازه بیرانوند کرد اما گلر پرسپولیسی ها با عکس العملی استثنایی راه توپ را بست تا مهاجم ماشین سازان از زدن گل سوم خود در این فصل ناکام بماند. بی شک در صورتی که ماشین سازی با گل شدن این موقعیت، برنده راهی رختکن می شد، شاید سرنوشت بازی به گونه ای دیگر رقم می خورد.

 

1358974

 

 

امید عالیشاه؛ آرتیست پرماجرای داستان

 

امید عالیشاه در بازگشت به تبریز بار دیگر حاشیه ساز شد. او یکی از جنجالی ترین سربازهای تیم تراکتورسازی به شمار می رود که تنها چند بازی برای این تیم انجام داد. داستان جدایی عالیشاه و نوراللهی در میانه های فصلی که پرسپولیس بعد از سالها فاتح لیگ برتر شد را همه می دانیم. عالیشاه و نوراللهی هیچ گاه نتوانستند به آن چه در تراکتور می خواستند برسند، البته از لحاظ فنی! چرا که این دو به هر نحوی که بود توانستند کارت پایان خدمت خود را به عنوان بازیکن – سرباز در تراکتورسازی گرفته و به تیم محبوب شان باز گردند. داستان عالیشاه اما متفاوت تر از نوراللهی بود. همه چیز از بازی پرسپولیس – تراکتوری آغاز شد که عالیشاه قرار بود با پیراهن تراکتور مقابل تیم محبوبش پرسپولیس حضور یابد. امید خیلی زود زمین بازی را به دلیل مصدومیت ترک کرد و به تمارض مقابل تیم سابقش محکوم شده و انگ کم کاری به پیشانی اش چسبانده شد. به این ترتیب تقابل با تراکتورسازی و همچنین حضور در تبریز همواره برای عالیشاه حاشیه هایی در پی داشته است. بنا به آن چه عالیشاه و خمارلو اظهار داشتند، این بازیکن از آغاز تا پایان بازی مورد فحاشی هواداران تیم حریف قرار گرفت و دلیل دو حرکت حاشیه ساز او در دقایق پایانی این فحاشی ها بودند. عالیشاه در اواخر بازی زمانی که به یک توپ بلند نرسید، پس از اوت شدن توپ با شوتی محکم آن را به جایگاه هواداران ماشین سازی که با فنس از زمین بازی جدا شده کوبید، همین اتفاق باعث متشنج شدن جو سکوها و شعار 8 هزار هوادار ماشین سازی علیه هافبک پرسپولیس شد. این پایان کار نبود، امید که در نیمه اول یک موقعیت تک به تک عالی را از دست داده بود در دومین دقیقه از وقت های تلف شده موفق شد با یک ارسال بی نقص، زمینه ساز تک گل تیمش که توسط خلیل زده به ثمر رسید شود. این چهارمین پاس گل عالیشاه بود تا این بازیکن را به دومین پاسور برتر فصل تا این لحظه تبدیل کند. پس از به ثمر رسیدن گل پرسپولیس، عالیشاه حرکاتی را انجام داد که بازهم باعث متشنج شدن جو سکوها شد. به هر ترتیب، آرتیست پرماجرای داستان با پاس گل و دو حرکت تحریک آمیز خود پاسخ هواداران ماشین را داده و به نوعی از آنها انتقام گرفت.

 

1358975

 

 

رضا خالقی فر؛ نتوانست، نشد!

 

ناجی این فصل ماشین سازی در تقابل با یاران سابق خود نتوانست گلزنی کند. رضا خالقی فر که با 4 گل بهترین گلزن ماشین سازی در لیگ هجدهم به شمار می رود، انگیزه های بسیاری برای گلزنی مقابل پرسپولیس داشت. او دو فصل پیش در شرایطی نه چندان مسالمت آمیز از پرسپولیس جدا شد و در  طول تقابل های اخیرش با این تیم همواره انگیزه های بسیاری برای درخشش و به نوعی نشان دادن توانایی های خود به افرادی که به عقیده اش مانع از درخشش او در پرسپولیس شدند، داشته است. تقابل روز پنج شنبه نیز از این قاعده مستثنی نبود به خصوص که خالقی فر پیش از بازی و طی گفت و گویی با ورزش سه از پشت پرده جدایی خود از پرسپولیس صحبت کرده بود. خالقی فر که عقیده داشت عده ای از لیدرهای پرسپولیس خواسته های نابجایی از او داشتند و تن ندادن به این خواسته ها او را در معرض حاشیه های آن افراد قرار داده بود پیش از بازی اعلام کرده بود که اینک بازیکن ماشین سازی است و علی رغم دوست داشتن پرسپولیس، در صورت گلزنی خوشحالی خواهد کرد. پیش از آغاز بازی خوش و بش های صمیمانه این بازیکن با پرسپولیسی ها سوژه عکاسان شد و در ادامه حسرت های پس از به گل تبدیل نشدن موقعیت هایش! خالقی فر در چند صحنه شانس گلزنی داشت اما نتوانست و نشد تا پروژه باز کردن دروازه پرسپولیس بازهم به تقابلی دیگر موکول شود!

 

1358976

 

 

علیرضا بیرانوند؛ خونسردتر از همیشه

 

همانند اکثر بازی های پرسپولیس در شهرستان ها، شاهد سر داده شدن شعار معروفی بودیم که هواداران تیم رقیب علیه علیرضا بیرانوند آن را استفاده می کنند. بیرانوند که در دوران ابتدایی حضورش در پرسپولیس واکنش های منفی بسیاری به این شعارها داشت، این روزها به عنوان دروازه بان شماره یک تیم ملی، در مواجهه با چنین شعارهایی بسیار خونسرد و مصمم نشان می دهد. او بدون توجه به شعار هواداران تیم حریف و البته انتخاب نشدنش به عنوان بازیکن سال فوتبال آسیا که بدون شک باعث آزارش شده بود، موفق شد یک عملکرد کم نقص را مقابل ماشین سازی به نمایش گذاشته و با بسته نگاه داشتن دروازه سرخ پوشان، زمینه ساز یک برد ارزشمند در تبریز شود. در روزی که ماشین سازی بارها با حملات خطرناک خود تا آستانه فروپاشی دروازه حریف پیش رفت، این بیرانوند بود که با عکس العمل های دیدنی خود دروازه سرخ پوشان را بسته نگه داشت. بیرانوند همانند همتای خود دخسوس، سیوهای دیدنی در این دیدار کم نداشت؛ او اما خوش شانس تر از دخسوس بود که توانست روز خوب خود را با یک برد شیرین به پایان برساند. البته اتفاق دیگری که بیرانوند را به یکی از چهره های ویژه این بازی تبدیل کرد، شادی جالبش پس از پایان بازی بود؛ جایی که بیرانوند با کلماتی نامفهوم و مختص به خود، سرگرم جشن برد شد و در حالی که سیدجلال حسینی از بازیکنان و به ویژه او می‌ خواست شادی نکند، از یکی از بطری‌های پرتابی هواداران تبریزی سود برد و با قرار دادن آن روی بینی‌ اش، به شعار هواداران ماشین سازی پاسخ داد و اعلام کرد این مساله که بینی‌ اش را مورد تمسخر قرار می‌دهند، برای او اهمیتی ندارد!

 

1358977

 

 

برانکو vs مهاجری؛ به احترام هر دو سرمربی برمی خیزیم!

 

تقابل ماشین سازی و پرسپولیس، تقابل سرمربیانی بود که در سخت ترین شرایط ممکن تیم های خود را با نتایجی قابل قبول در حاشیه امنی جای داده بودند. هر دو تیم پرسپولیس و ماشین سازی با توجه به شرایطی که در این فصل داشتند، مستعد به حاشیه رفتن و متحمل شدن نتایج دور انتظار بودند اما تدبیر سرمربیانشان شرایط را به گونه ای دیگر رقم زد. برانکو در پرسپولیس کاری کرد کارستان و با یک تیم محروم از نقل و انتقالات که چندین ستاره خود را در ابتدای فصل از دست داده بود به فینال آسیا صعود کرد و در لیگ برتر نیز همانند سه فصل پیش یک مدعی به شمار می رود. شاگردان برانکو در بازی امروز اگر چه تحت فشار بودند اما موفق به کسب پیروزی شدند تا یک روز شیرین دیگر برای برانکو و پرسپولیس در این روزهای سخت رقم بخورد. در سمت مقابل، رضا مهاجری در هفته هفتم و پس از شکست دو بر یک مقابل تراکتورسازی، هدایت ماشین را بر عهده گرفت. زمانی که ماشین سازی به مهاجری تحویل داده شد، این تیم از 6 بازی 4 امتیاز کسب کرده بود و در زمره تیم های قعرنشین قرار داشت. با حضور مهاجری در تیم، اولین برد سبزپوشان در لیگ برتر رقم خورد و ماشین سازی در جام حذفی با دو پیروزی در خارج از خانه به جمع 8 تیم نهایی صعود کرد. در ادامه، تیم مهاجری مسیر جالبی را در پیش گرفته و 7 هفته متوالی بدون شکست را رقم زد. تیم مهاجری در شرایطی به چنین موقعیتی دست یافت که در نقل و انتقالات تابستانی هیچ فعالیت قابل توجهی نداشت و مصدومیت پر تعداد بازیکنان نیز این تیم را در وضعیتی مشابه با پرسپولیس قرار داده بود. تیم مهاجری این روزها هم نتایج قابل  قبولی می گیرد و هم خوب بازی می کند؛ این تیم به پرسپولیس باخت اما هیچ شباهتی به یک تیم بازنده نداشت. شاگردان مهاجری مقابل پرسپولیس فراتر از انتظار ظاهر شدند و پس از متوقف کردن استقلال و سپاهان به عنوان دو مدعی قهرمانی، پس از انجام یک بازی پایاپای مقابل پرسپولیس، در دقیقه 92 دروازه خود را باز شده دیده و متحمل باخت شدند. شرایطی که از آن صحبت کردیم ایجاب می کند که به احترام هر دو سرمربی از جای خود برخیزیم و به آنها خسته نباشید بگوییم.

 

1358978

 

1358979

 

 

 

دیدگاه‌ها