کد خبر : 1596447 | 14 اسفند 1397 ساعت 14:15 | 21.9K بازدید | 0 دیدگاه

واکنش فوتبال خوزستان به بازی سنگ، کما، سکوت

رضائیان: شاید ریشه این درگیری ها فوتبالی نباشد

مصدومیت یک نوجوان در درگیری های پایان بازی استقلال و فولاد خوزستان را می توان به عنوان یکی از بدترین اتفاقات سال 97 در ورزش ایران دانست.

رضائیان: شاید ریشه این درگیری ها فوتبالی نباشد

به گزارش" ورزش سه" بازی تیم های فولاد و استقلال تهران در هفته بیستم لیگ برتر یک مسابقه زیبا و جذاب در مستطیل سبز بود اما در خارج از زمین و بیرون ورزشگاه آنچه اتفاق افتاد شباهتی به فوتبال و ورزش و حتی زندگی اجتماعی در این عصر نداشت. درگیری جدی و شدید هواداران منتسب به دو تیم در بیرون ورزشگاه غدیر به قدری خشن بود که پلیس در نهایت با اتکا به نیروهای ویژه توانست ماجرا را جمع و جور کند اما موضوع غم انگیزی که از این درگیری خونین به جا ماند نوجوان هوادار تیم استقلال بود که برخورد سنگ او را به کما فرستاد. اما محمدمهدی موسوی نوجوانی که به کما رفت تنها آسیب دیده این ماجرا نبود؛ چرا که در اخبار گزارش شد که 26 نفر در این درگیری دچار آسیب دیدگی شدند و البته این وجهه فرهنگ  فوتبالی ایران و خوزستان بود که با این درگیری خشن  خدشه دار شد.


سکوت فوتبال خوزستان


بعد از این اتفاق انتظار می رفت که علاوه بر فولاد سه باشگاه خوزستانی دیگر نیز نسبت به اتفاقات پایان بازی در ورزشگاه غدیرواکنش نشان بدهند. چند ماه قبل و در جریان بازی پیکان و صنعت نفت آبادان نیز اتفاقاتی رخ داد که داور بازی را نیمه تمام گذاشت. با این حال اما مشکلاتی وجود دارد. میزبانی به طور کامل در اختیار باشگاه ها نیست و آن ها می توانند برخی مسئولیت ها را به عهده نگیرند ضمن اینکه شرایط میزبانی کمتر در ورزشگاه ها اعمال می شود. مسعود رضاییان مدیرعامل سابق فولاد خوزستان و مدیرورزشی تیم صنعت نفت آبادان درباره این اتفاقات گفت:« نه اینکه چون در اهواز این اتفاق رخ داده ، هرکجای ایران هم که چنین مسایلی پیش بیاید آدم ناخودآگاه احساس تاسف می کند و می گوید چرا باید شرایط اینگونه باشد؟» او  افزود:«واقعا این ها سوالات بزرگی است که چرا این اتفاقات رخ می دهد؟! چرا این اتفاق ها در غدیر می افتد؟! این افرادی که با هم درگیر شدند ممکن است در یک مدرسه و یک کلاس درس بخوانند یا در یک جا همکار باشند.»


مدیرعامل سابق فولاد در ادامه گفت:«آنچه تحلیل این درگیری ها را سخت می کند این است که ریشه اش مثلا درگیری قومی نیست. با این وجود فکر می کنم اگر مسایلی چون شرایط میزبانی و حضور 90 به 10 تماشاگران اعمال می شد این اتفاق ها هم کمتر می شد. اگر این قانون رعایت شود خب تماشاگران میهمان که در اقلیت هستند هم تامین امنیتشان آسان تر است و هم احتمال این درگیری ها از سوی آن ها کم می شود. اما وقتی جمعیت برابر می شود پتانسیل این اتفاقات بالاتر می رود.»


مدیرعامل سابق فولاد خوزستان درباره دلایل این اتفاقات افزود:« شاید این هواداران نه طرفدار فولادخوزستان باشند و نه طرفدار استقلال خوزستان! شاید طرفداران دو تیم دیگر باشند که علاوه بر علاقه به تیم خود از تیم حریفشان متنفر هستند. اما موضوع دیگری هم وجود دارد و ممکن است که برخی از این افراد از جای دیگر و منابع غیرفوتبالی تحریک شده باشند. درواقع گاهی از این افراد می توانند تحت تاثیر جریان های نظم شکن باشند.»


او در این باره که باشگاه های خوزستانی چرا در این مورد هیچ واکنش جدی نداشته اند افزود:«این اتفاق ها درون مستطیل سبز رخ نداده است و اگر در زمان بازی بود می شد آن را به باشگاه ها مرتبط دانست. شاید بتوان برای جلوگیری از این اتفاقات کارهایی انجام داد و مثلا کانون هواداران را ساماندهی و توجیه کرد اما نمی توان با همه مردم شهر در این رابطه صحبت کرد.»

دیدگاه‌ها