کد خبر : 1599072 | 24 اسفند 1397 ساعت 19:17 | 18.8K بازدید | 0 دیدگاه

شروع 97 با شکست برابر سایپا

برانکو و پرسپولیس به دنبال پایان خوش سال

در این مطلب به بررسی و تحلیل تیم پرسپولیس در سال 97 می پردازیم.

برانکو و پرسپولیس به دنبال پایان خوش سال

به گزارش "ورزش سه"، عملکرد پرسپولیس در سالی که به پایانش نزدیک شده را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم؛ تیمی که می‌تواند از این سال به عنوان بهترین عملکرد تاریخ خود با توجه به حضور در فینال آسیا برای اولین بار یاد کند.

 


آغاز 97 با شکست؛ پایان پرابهام در رشت
پرسپولیس سال را با شکست مقابل سایپا در استادیوم آزادی شروع کرد و این تنها شکست این تیم در دیدارهای خانگی در سال 97 بوده است. البته آنها در انتهای آن فصل موفق به تکراری قهرمانی‌شان شدند. تکمیل کننده عملکرد فصل گذشته این تیم عبور از الوحده امارات بود تا نمایش آنها با موفقیت همراه باشد.
ولی نگرانی برای هواداران این تیم تازه از پایان فصل شروع می‌شد؛ تیمی که از پنجره نقل و انتقالاتی محروم بود و باید فصل جدید را بدون حضور در بازار جذب بازیکن آغاز می‌کرد. اتفاقی که باعث شد انتظار از شاگردان برانکو ایوانکوویچ در آن مقطع تنها حضور در جمع مدعیان پایان نیم فصل باشد. آنها که با عبور از الوحده امارات باید دیدار مرحله بعدی را با جدال با الدحیل مدعی استارت می‌زدند با توجه به جدایی پنج ستاره از تیم (وحید امیری، مهدی طارمی، فرشاد احمدزاده، صادق محرمی، محسن مسلمان) انتظارات را به پایین‌ترین حد نزول داده بودند.
پرسپولیس اما فراتر از حد انتظارات ظاهر شد و در پایان نیم فصل حتی از فصل گذشته خود نیز بیشتر امتیاز جمع آوری کرد و تا فتح لیگ قهرمانان فاصله‌ای نمانده بود. این مساله را نیز باید در نظر گرفت که آنها برخلاف فصول گذشته در جام حذفی نیز مدعی هستند با سپاهان در جنگ صعود به فینال و دستیابی به این عنوان قرار دارند.

 

 

پرسپولیس 97؛ هر 53 روز یک شکست
آمار آنها در سال 97 با تنها هفت شکست همراه بوده است. پرسپولیس 41 بازی انجام داده،  20 برد، 7 شکست و 14 تساوی با 44 گل زده و 26 گل دریافتی. شکست‌های این تیم مقابل سایپا، ذوب آهن، الوحده امارات، الدحیل قطر، کاشیما آنتلرز، السد قطر و فولاد خوزستان بوده است.

 

 

پرسپولیسی در حد قهرمان آسیا
پرسپولیس در روز سیزده بدر در ازبکستان با تساوی برابر نسف‌قارشی ازبکستان صعودش را به مرحله بعد حتمی کرد و با برد در دیدار خانگی برابر السد به عنوان صدرنشین گروه به مرحله بعد صعود کرد. در مرحله بعد در دیدار برگشت مقابل الوحده  با گل سیدجلال در آخرین دقایق بازی، حکم صعود این تیم  به مرحله بعدی امضا شد.
پرسپولیس محروم از خرید بازیکن حالا در ادامه رقابت‌ها باید به مصاف الدحیلی می‌رفت که به دنبال یک دربی قطری در مرحله نیمه نهایی با السد بود. شاگردان برانکو در خانه حریف با یک گل بازی را واگذار کردند و  اما در تهران بازگشت فوق العاده داشتند و در سکوت استادیوم بعد از گل حریف با سه گل حکم صعود را دریافت کردند. در مرحله بعدی هم برابر السد قطر قرار گرفتند. پرسپولیس بدون چند یار اصلی و البته محرومیت برانکو یک دلهره بزرگ همچون شکست فصل گذشته مقابل الهلال را نوید می‌داد اما بعد از مقاومت موفق برابر حملات حریف، در آخرین دقایق با فرار علیپور و اعلام پنالتی بر روی او و ثبت گل سوغاتی ارزشمند را با خود به تهران آورد. در دیدار برگشت نیز در حالی که گل بغداد بونجاح همه چیز را برابر کرده بود سیامک نعمتی ارزشمندترین گل تاریخ این باشگاه را به نام خود کرد تا سرخ‌ها اولین بار به فینال آسیا راه یابند.

 

 


در فینال رفت و در ژاپن، پرسپولیس با دو گل مغلوب کاشیما آنتلرز شد اما تاثیرگذارتر از باخت، اخراج سیامک نعمتی  در آخرین ثانیه های دیدار بود و نیمکت خالی این تیم با مصدومیت عالیشاه شرایط را سخت‌تر از حد تصور برای بازگشت می‌کرد. پرسپولیس در تهران و مقابل یکصدهزار هوادار نتوانست شکست دو گله را جبران کند و در نهایت شاهد جشن قهرمانی حریف شد.

 

 

 


آغاز دوباره برای یک رویای نیمه تمام
در فصل جدید لیگ قهرمانان، پرسپولیس به دنبال اتمام کار ناتمام فصل گذشته است. البته شرایط در جدول با توجه به تساوی خانگی برابر پاختاکور و شکست مقابل السد قطر کاملا علیه آنها شده است. آنها اکنون باید دو بار پیاپی برابر الاهلی عربستان و در خارج از خانه قرار گیرند و از 12 امتیاز باقیمانده به دنبال جواز صعود باشند.

 

پروفسور، خط دفاع مستحکم و البته بیرانوند
برانکو با توجه به محرومیت این تیم، سعی کرده از داشته‌هایش بهترین بهره‌وری را داشته باشد و با بدنسازی مناسب آنها را آماده یک ماراتن بزرگ کند. آنها هرچند مثل دو فصل قبل لیگ را کوبنده‌تر از سایر مدعیان آغاز نکردند اما همچنان در جمع مدعیان قرار دارند. با این حال با تفکرات کادرفنی آنها با تیمی تیمی منسجم، با برنامه مشخص و هدفمند به دنبال تداوم راهی هستند که برانکو طی چهار سال اخیر در تیم طرح‌ریزی کرده است. آنها با جذب نفرات جدید هرچند در برخی دیدارها با افت کیفی هواداران خود را نگران کرده بودند، اما در دیدار با السد قطر یک نمایش طوفانی و بازگشتی دیدنی به اجرا گذاشتند که می‌تواند بار دیگر امیدواری را به اردوگاه تیم بازگرداند.
خط دفاع منسجم پرسپولیس به رهبری سیدجلال و شجاع خلیل زاده از نقاط قوت این تیم محسوب می‌شود و در روزهای حساس لیگ به کمک همین خط دفاع توانست امتیازهای لازم را از آن خود کنند و چالش محرومیت را پشت سر بگذارند.

 


سرخ‌ها که چند سالی را بابت عدم در اختیار داشتن دروازه‌بانی مطمئن به مشکل برخورده بودند، اکنون یکی از شماره‌ یک‌های ویژه لیگ و فوتبال آسیا را در اختیار دارند. بیرانوند طی یک سال اخیر خصوصا با نمایشی دیدنی و فراتر از فوتبال آسیا توانسته اعتماد کامل هواداران و کادرفنی را به خود جلب کند و از زیر سایه مدافعان تیمش نیز خارج شود و در بیشتر دیدارها با سیوهای دیدنی‌اش مرد اول بازی لقب گیرد.

 


آخرین مهمانی قبل از پایان 97
اکنون خوان آخر سال 97 روبروی برانکو و شاگردانش قرار دارد. آنها با معادلات کنونی جدول برای اینکه سال را با صدرنشینی خاتمه دهند باید به سه امتیاز بازی خارج از خانه مقابل سپیدرود دست یابند. تیمی که طی چهار تقابل اخیر با شکست دیدارهایش را مقابل برانکو خاتمه داده است. شرایط جدول شاید به شکلی باشد که کفه ترازو به سمت تیم پرسپولیس سنگین‌تر باشد اما انگیزه‌های پایانی سرخپوشان رشتی برای فرار از سقوط شرایط را علیه تیم برانکو نشان می‌دهد. پرسپولیس اما به دنبال این خواهد بود تا آخرین فرصت سال را به رقیب دیرینه برای صدرنشینی ندهد و با یک برد بزرگ رشت را ترک کنند تا با انگیزه ویژه‌ای برای مصاف دربی آماده کنند. باید دید تفکرات برانکو و استراتژی در نظر گرفته از سوی او آنها را به اهداف روز پایانی فوتبالی این تیم در سال 97 خواهد رساند یا خیر.


گزارش: امیر فروزش

دیدگاه‌ها