کد خبر : 1601875 | 12 فروردين 1398 ساعت 16:58 | 33.9K بازدید | 0 دیدگاه

سرمربی باید بتواند اعتقادش را به تیمش تحمیل کند

نامجو مطلق: فرشید اسماعیلی را نابود نکنیم

بازیکن اسبق تیم ملی و باشگاه استقلال با مرور اتفاقات دربی هنوز اعتقاد دارد استقلال می تواند به قهرمانی امیدوار باشد.

نامجو مطلق: فرشید اسماعیلی را نابود نکنیم

به گزارش "ورزش سه"، استقلال در روزی که تنها یک برد تا رسیدن به صدرجدول فاصله داشت در برابررقیب سنتی خودش بازی را واگذار کرد تا عملا چیز های زیادی را از دست داده باشد .


شاید نقطه عطف بازی همان ضربه پنالتی بود که فرشید اسماعیلی نتوانست به گل تبدیل کند واین اتفاق وهمچنین با توجه به درگیری هایی که در بین دو نیمه دررختکن به وجود آمد باعث افت روحی تمام بازیکنان این تیم شد تا آنجا که در نیمه دوم حتی یک موقعیت گل  را هم نتوانستند ایجاد کنند .


نامجو مطلق که سابقه حضور در دربی های زیادی را در کارنامه اش  دارد در ارتباط با دربی 89 اظهار داشت :


کیفیت بازی قابل قبول بود


همانطور که پیش‌بینی می‌شد بازی خوبی بود، به دلیل اینکه هر دو تیم از لحاظ فنی شرایط مناسبی را داشتند و برای اولین بار بود که در طول این چند سال اخیر این دو تیم در حالی به مصاف هم می‌رفتند که بعد از مدت ها برای قهرمانی می جنگیدند.  من در کل فکرمی کنم کیفیت بازی به نسبت بازی های گذشته کیفیت قابل دفاعی را داشته است خصوصا در نیمه اول که تک گل بازی هم درهمین نیمه به ثمر رسید.


استقلال بازی را خیلی خوب شروع کرد و جریان بازی را در اختیار گرفت و موقعیت هایی را هم ایجاد کرد که نتوانست از آن ها استفاده کند و در ادامه وقتی که بازی شرایط متعادلی به خودش می گرفت روی یک شروع مجدد که در این نوع دیدارها بسیار کارساز است دروازه اش باز شد.


یار مستقیم فرشید باقری گل را به ثمر رساند


در مورد صحنه گل باید بگویم مشابه همین صحنه یک دقیقه قبل روی دروازه پرسپولیس به وقوع پیوسته بود و فرشید باقری در عین حال که خودش را خوب در مسیر توپ قرار داده بود نتوانست ضربه سر خوبی را بزند و در واقع آن موقعیت خوب از دست رفت.


از دو منظرمی توان به تک گل این بازی نگاه کرد، از یک طرف دروازه بان استقلال می ‌توانست با خروج روی توپ ارسالی که درون محوطه شش قدم فرود آمد روی توپ تاثیر بگذارد و از طرف دیگر مهمترین مشکل عدم یارگیری فرشید باقری بود که واقعا بازیکن پرسپولیس از کنار او رد شد و توانست  به راحتی و بدون مزاحمت آن گل را به ثمر برساند.»


عدم تمرکز پاشنه آشیل استقلال


«یکی از نکاتی که همیشه پیش از دربی ها به ما در زمان بازیگری گوشزد می کردند حفظ تمرکز کافی برای این دیدار بود چیزی که ما در روز شنبه در تیم استقلال مشاهده نکردیم علی رغم اینکه استقلال بازی خوبی را از خودش به نمایش گذاشت.


 اگر نگاهی به آمار بازی بیندازید متوجه می شوید که تمام آمارمثبت متعلق به تیم استقلال بود، هم از لحاظ تعداد پاس های صحیح، مالکیت توپ و حتی موقعیت خطرناک اما همانطور که گفتم آن تمرکز کافی در نزد تک تک بازیکنان دیده نمی شد و این مسئله خودش را در زمان پنالتی به بیشترین وجه ممکن نشان داد.»


فرشید آرامش کافی برای زدن  پنالتی را نداشت


در مورد از دست رفتن صحنه پنالتی باز هم معتقدم عدم وجود تمرکز و آرامش روحی مناسب و کافی، باعث از دست رفتن پنالتی و به وجود آمدن آن صحنه ها شد وگرنه تیمی که از آرامش و حواس کافی در زمین برخوردار است هیچ وقت آن صحنه ها را به وجود نمی‌آورد.


چیپ زدن  تصمیم اشتباهی  بود


آنطور که من شنیدم قرار براین بود که زننده ضربه پاتوسی باشد چون او نوع ضربه زدن و پاس دادنش به طوری است که می توان انتظار داشت از او که پنالتی را تبدیل به گل می کند، اما عدم تمرکز کافی باعث به وجود آمدن تنش درآن صحنه شد. حالا من دیگر نمی دانم چرا اسماعیلی تصمیم به زدن ضربه چیپ گرفت . این در شرایطی است که  اگر وی اقدام به چنین کاری نمی کرد و پنالتی را عادی می زد حتی  اگر تبدیل به  گل هم نمی شد این همه هجمه علیه اش به وجود نمی آمد.


من خودم فوق العاده فوتبال فرشید اسماعیلی را قبول دارم و باید بگویم او درطول این فصل خیلی به استقلال کمک کرده است اما متاسفانه اسماعیلی آرامش کافی را  برای زدن  این ضربه نداشت.»


ارسال های بلند بازی دلخواه پرسپولیس بود


من انتظار داشتم استقلال در نیمه دوم سبک بازی خود را تغییر دهد، علی رغم اینکه نیمه دوم را هم خوب شروع کرد،اما هر چه به انتهای بازی نزدیک تر می شدیم متاسفانه استقلال را بیشتر آشفته می دیدیم تا این که ببینیم این تیم  برنامه خاصی برای گل زدن داشته باشد. شما با وجود خط دفاعی پرسپولیس  و با حضور دروازه بان بلند قامتی مانند بیرانوند و مدافعانی مثل جلال حسینی و شجاع خلیل زاده که قابلیت سرزدن  بسیار بالایی دارند ارسال های بلند تیم شما را دچار مشکل خواهد کرد. متاسفانه در ۲۰ دقیقه آخر ما فقط از استقلال ارسال بلند دیدیم و این همان چیزی بود که برانکو به دنبالش بود. متاسفانه استقلال به جای اینکه رو به بازی زمینی بیاورد و فوتبالی را که تا به امروز روی زمین بازی می کرد را  به نمایش بگذارد دست گذاشت روی نقطه قوت پرسپولیس و به همین دلیل ما دیگر موقعیت خطرناکی را نتوانستیم ایجاد کنیم.»


پرسپولیس از جنبه روانی برتری داشت


از نظر من تمامی مشکلات برمی گردد به اینکه تیم فوتبال پرسپولیس با آرامش خاطر بیشتری پا به میدان گذاشته بود و این آپشن شاید فارغ از هرگونه تاکتیک و شیوه بازی مهمترین عامل برد  در دربی قلمداد می شود.از دست رفتن پنالتی هم مزید علت شد تا این اختلاف روحیه به بیشترین حد خود در بازی برسد.


 ارسال های بلند مثلث تهاجمی استقلال را از کار انداخت  


شفر با توجه به داشتن مثلث تهاجمی بسیار خوبی که روی زمین، بازی روانی را انجام می دهند قادر بود با حملات  بیشت‍ری روی دروازه پرسپولیس، عملا موجب خلق موقعیت شود. استقلال به جای اینکه روی نقطه قوت خودش و نقطه ضعف حریف وقت بگذارد در واقع بر عکس این موضوع رفتار کرد و این همان چیزی بود که اعضای کادر فنی پرسپولیس به دنبالش بودند.  البته ممکن است در این شیوه چند موقعیت هم نصیبتان بشود اما چیزی غیر از اتفاق نخواهد بود.»


ترکیب اولیه استقلال قابل قبول بود


از نظر من ترکیب اولیه استقلال با توجه به همه محدودیت ها و مصدومیت هایی که شفر داشت ترکیب قابل قبولی بود و در کل ارنج خوبی را شفر روانه میدان کرده بود.


با توجه به اینکه پژمان منتظری بازیکن بسیار باهوش و مطمئنی است در سمت راست هم بازی های خوبی را در استقلال انجام داده است  اما به دلیل شرایط سنی که او دارد خاصیت های روندگی کمتری  نسبت به غفوری دارد .  وریا در جریان بازی می توانست به کاره استقلال بیاید چرا که او هم در دفاع و هم در حمله  بازیکن بسیار تاثیر گذاری است ولی می پذیرم که شاید حضور پژمان منتظری درغیاب دانشگر در قلب دفاع می  ‌توانست بیشتر به کار این تیم بیاید .


سر مربی باید نظرش را به کل تیم تحمیل  کند


وظیفه سرمربی همین است  که اگر راجع به موضوعی اعتقاد راسخ  دارد باید روی آن تأکید کند چرا که در نهایت وی باید نسبت به تمام اتفاقات ریزو درشت شرایط بازی پاسخگو باشد . نه اینکه خود مربی بخواهد با توجه به اتفاقات داخل زمین تصمیمش را تغییر دهد.حالا چه مشکلی پیش می آید که چنین اتفاقی رخ می دهد معلوم نیست . شفر باید درهمان لحظه تصمیم درستی را که در ذهنش داشت اعمال می کرد  اما واقعا نمی دانیم آیا زننده ضربه پنالتی پاتوسی بود ».


اگر استقلال برنده دربی بود  مدعی اصلی قهرمانی به‌ حساب می‌آمد


واقعاً در نیم فصل دوم آقای فتحی بازیکنان بسیار خوبی را به استقلال اضافه کرد و این بازیکنان خیلی به استقلال کمک کردند ولی باید در ادامه به این سبک و شیوه بازی امیدوار بود که باتوجه به بازی هایی رو در روی زیادی که تیم های بالای جدول در برابر هم دارند استقلال بتواند به هدفش برسد. گرچه کار بسیار سخت شده است اما هنوز نباید نسبت به قهرمانی نا امید بود . استقلال باید صرف نظر از نتایج رقبای بالای جدول،  بازی هایش را ببرد و دیگر هیچ امتیازی به هیچ تیمی ندهد .


فرشید اسماعیلی را نابود نکنیم


من اعتقاد دارم  باید به فرشید و امثال فرشید فرصت بیشتری داد و فراموش نکنیم  وی دربازی های متعددی کام خیلی از استقلالی‌ها را شیرین کرده است و امروز یکی از با ارزش ترین مهره های استقلال محسوب می شود. نباید تمام زحمات این بازیکن نادیده گرفته شود و هرگز با دامن زدن به این باخت فوتبال این بازیکن استقلال را نابود نکنیم . من در آن زمان که خودم ضربه پنالتی را از دست دادم شرایط با امروز زمین تا آسمان فرق می کرد و همه چیز بعد از بازی تمام می شد اما امروز با وجود شبکه های اجتماعی متعدد بعد از بازی همه چی شروع می شود‌.


در مورد سید مهدی رحمتی


اجازه بدهید در این باره صحبتی انجام ندهم.

دیدگاه‌ها