کد خبر : 1614287 | 07 خرداد 1398 ساعت 12:06 | 4.4K بازدید | 0 دیدگاه

محسن قهرمانی؛ قضاوت‌کننده 4 ال کلاسیکو

با جنجالی‌ترین داور بازی‌های پرسپولیس و سپاهان

بازی پرسپولیس و سپاهان از همان اواسط دهه هشتاد که شکل خیلی جدی پیدا کرد تا همین چند سال قبل یک چهره آشنای دیگر هم داشت و آن محسن قهرمانی داوری بود که 4 بار مسابقات بین این دو تیم را قضاوت کرد.

با جنجالی‌ترین داور بازی‌های پرسپولیس و سپاهان

به گزارش" ورزش سه" شاید سرنوشت زندگی داوری محسن قهرمانی با بازی پرسپولیس و سپاهان گره خورده باشد. او 4 بار بازی های این دو تیم در لیگ برتر و جام حذفی را در بین سال های 86 تا 92 قضاوت کرد و البته دوبازی جنجالی و بحث برانگیز داشت؛ اولین و آخرش قضاوتش در آنچه ال کلاسیکوی فوتبال ایران می نامند.


اولین بازی و جنجال‌ها


محسن قهرمانی اولین بار در نیمه نهایی جام حذفی و در ورزشگاه آزادی بازی پرسپولیس و سپاهان را قضاوت کرده است. خودش در این باره گفت:« آن زمان بازی ها سه روز سه روز برگزار می شد ، من قبل از آن دو بازی حساس که یکی از آن ها بازی سایپا و دیگری استقلال-پاس بود را قضاوت کرده بودم و در یک هفته برای سومین بار سوت می زدم.»


او در آن بازی به خاطر یک صحنه مورد انتقاد قرار گرفت. پرسپولیس دنیزلی که تیمی قدرتمند بود با تک گل فرزاد آشوبی که از روی نقطه پنالتی به دست آمده بود پیش بود که قهرمانی برخورد نوری و پاپی را در دقیقه 86 به نفع سپاهان پنالتی گرفت. صحنه ای که پرسپولیسی ها هنوز از آن یاد می کنند:« اتفاقا بعد از آن بازی رفتم به برنامه ورزش از نگاه دو که مجری اش آقای کوثری بود. آقای دنیزلی سرمربی پرسپولیس هم آمده بود. کارشناس این برنامه اگر اشتباه نکنم آقای نصیرزاده بود که پنالتی را که من گرفتم تایید کرد. نوری در آن صحنه با زانو به پای پاپی ضربه زده و سرنگونش کرد. یادم نیست کارشناسان دیگر چه گفتند اما آنچه مطمئنم که آن صحنه درست بود.» قهرمانی افزود:« من در آن بازی دو بازیکن سپاهان و سرمربی این تیم که بوناچیچ بود را اخراج کردم. بازی بسیار سنگینی بود اما به نظرم اشتباه تاثیرگذاری در بازی نداشتم.»


او درباره دیگر بازی هایی که از پرسپولیس و سپاهان قضاوت کرده هم گفت:« یکی دیگر از بازی هایی که قضاوت کردم در ورزشگاه آزادی بود که سپاهان توانست 4 بر یک پرسپولیس را شکست بدهد.» او با اشاره به حساسیت های زیاد این بازی گفت:« ببینید هر داوری که در این سال ها بازی پرسپولیس و سپاهان را قضاوت کرده در مظان اتهام یکی از طرفین قرار گرفته است. این بازی را سال ها است تبدیل به یک بازی فوق حساس کرده اند و همین الان هم با ماجرای طرفداران میزبان و میهمان حساسیت آن را بالاتر می برند.»

 


داور قدیمی فوتبال ایران گفت:« در جام حذفی که میزبان براساس قرعه انتخاب می شود طبق قانون و حتی منصفانه اش این است که تماشاگران 50-50 باشند چون شرایط با بازی های لیگ فرق می کند. اما اگر نتوانند این موضوع را مدیریت کنند خب همین باعث می شود بازی حساسیت کاذب پیدا کند.»


قهرمانی درباره قضاوت زاهدی فر در بازی روز چهارشنبه گفت:« با توجه به همین جو تقسیم سهم تماشاگران بازی سختی در انتظار زاهدی فر است. او پسر خوبی است و یکی از داوران خوب ما در مسابقات امسال بوده است. اگر بخواهیم داوران را براساس عملکردشان تفکیک کنیم محمدحسین زاهدی فر را می توان در کنار اشکان خورشیدی قرار داد. او سال کم نوسانی داشته و بازی های خوبی را قضاوت کرده است. آمادگی جسمانی خوبی دارد و قضاوت این بازی هم می تواند یک تجربه بسیار خوب دیگر برایش باشد.»

 

1080572


اشتباه کردم


محسن قهرمانی اما درباره دیگر بازی های پرسپولیس و سپاهان که سوت زده گفت:« مشکل خاص دیگری نبود به غیر از آن بازی کذایی آخر که من یک صحنه را 50 درصدش را دیدم و بقیه اش را ندیدم. الان هم وقتی مرور می کنم می بینم در آن صحنه خاص اشتباه کردم. اما درباره صحنه بازی نیمه نهایی جام حذفی کماکان معتقدم تصمیمم درست بود و پنالتی باید گرفته می شد.»


داور قدیمی فوتبال ایران اما با اشاره به یک موضوع جالب در ادامه گفت:« ببینید در داوری فوتبال ایران کسی را پیدا نمی کنید که علاقه رنگی نداشته باشد. بالاخره همه ما فوتبالی هستیم و هرکسی در ایران فوتبالی است تعلقاتی هم دارد. هرکدام از داوران پسران یا دخترانشان طرفدار یک تیم رنگی خاص هستند. داوران باید شانس بیاورند تا همسرانشان فوتبالی نباشند و بدتر اینکه علایق رنگی شان متفاوت نباشد. » او ادامه داد:« اما این را به جرات می گویم که در زمان قضاوت داوران نمی توانند به رنگ مورد علاقه شان فکر کنند چون اول از همه به فکر وجود خودشان هستند. شاید حتی بتوان گفت داوران بیشتر علیه تیم هایی سوت زده اند که به آن ها علاقه داشته اند.»


بازیکنان بزرگی که برایشان سوت زدم


من در کل دوران فوتبالم برای بازیکنان بزرگی سوت زده ام. بهترین نمونه اش کریم باقری است ، حامد کاویانپور، علی کریمی در پرسپولیس و یا برای جواد نکونام در پاس و استقلال برای آندو تیموریان... و می توانم بگویم به جز تک چهره هایی تمام این بزرگان در زمین هم شخصیت بالایی داشتند و تجربه کار کردن در کنارشان عالی بوده است. اما تک چهره هایی که نمی خواهم اسمی از آن ها بیاورم هم بوده اند که در زمین کارهای نادرست انجام می دادند و جالب است که اغلب آن ها فوتبالشان در اوج تمام شد.»
او درباره علی دایی گفت:« برای آقای دایی هم چه زمانی که در سایپا و چه در پرسپولیس بود سوت زده ام. ایشان هم بازیکن باکلاسی بود و اگر اعتراضی هم در زمین می کرد در حد معمول و حرفه ای بود. یک عکس مهدی عاقلی در لیگ سوم در بازی پرسپولیس و فولاد گرفت که عالی بود. در آن صحنه من ، علی دایی و مهرداد میناوند هر سه داریم فریاد می زنیم. عادل فردوسی پور در آن موقع خیلی اصرار داشت که من بگویم میناوند توهین کرده در حالی که توهینی در کار نبود و همه ما داشتیم فریاد می زدیم.»
محسن قهرمانی درباره خاطره هایش از بازی های پرسپولیس و سپاهان هم گفت:« من در همان بازی نیمه نهایی سال 86 در ورزشگاه آزادی و در صدو بیست دقیقه از هواداران پرسپولیس کمترین توهین را شنیدم و این خاطره خوبی برایم است. اما آن بازی کذایی آخر در اصفهان و آن صحنه اشتباه ، بدترین خاطره ام از این بازی ها است. با این حال بازهم دم طرفداران پرسپولیس گرم.»

دیدگاه‌ها