کد خبر : 1631462 | 30 مرداد 1398 ساعت 18:41 | 6K بازدید | 0 دیدگاه

جوابیه یک وکیل دادگستری به رئیس کمیته انضباطی

صدور رای انضباطی در روز بازی امکان پذیرنیست

با وجود اینکه کمیته انضباطی و فدراسیون فوتبال اعلام کرده اند که آرای مربوط به بازی ها را در همان روز بازی اعلام می کنند یک وکیل دادگستری معتقد است چنین چیزی امکان ندارد.

صدور رای انضباطی در روز بازی امکان پذیرنیست

به گزارش" ورزش سه"، امسال و با تصویب آئین نامه جدید انضباطی، فدراسیون فوتبال قصد دارد نسبت به بی انضباطی ها و حواشی برخورد قاطع و سخت گیرانه ای داشته باشد. در این ارتباط رئیس کمیته انضباطی و رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کردند که آرای مربوط به تخلفات و جرایم را در همان روز بازی مشخص کنند اما اگر براساس مواد قانونی آئین نامه این امکان فراهم باشد. در این ارتباط مصطفی سلیمانی وکیل پایه یک دادگستری با استناد به مواد قانونی می گوید که امکان صدور رای در همان روز بازی وجود ندارد. او در این رابطه متنی را در اختیار" ورزش سه" قرار داده که می خوانید:


اوایل هفته جاری رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با ارائه سخنانی عجیب اعلام نمودند « ما امسال قاطعیت زیادی در صدور احکام خواهیم داشت به طوری که اگر بازیکن یا عوامل تیم ها مصاحبه ای انجام داده یا در حین مسابقه کاری انجام دهند، کاری می کنیم که قبل از اینکه به خانه شان برسند حکم محرومیت و جرایمشان صادر شده باشد.»گفتاری به دور از انصاف قضایی و اصول حقوقی ، آنهم از کسی که خود دستی بر قضا دارد مطمئنأ نه قاطعیت کمیته انضباطی را می رساند و نه اثر مطلوب در کاهش تخلفات دارد.

 

همانگونه که مشخص است این سخنان مخالف اصول دادرسی منصفانه ، مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال و قواعد حاکم بر تخلفات ورزشی است.

 


در بند ۲ ماده ۲۰ مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال مصوب ۱۳۹۷ به یکی از اصول دادرسی منصفانه که همان حق دفاع است اشاره شده است «قبل از صدور رای باید فرصت حضور یا ارایه لایحه دفاعیه به طرفین اعطا و اظهارات و دفاعیات ایشان(شفاهی یا مکتوب) اخذ شود.با دقت در ماده ۲۱ مقرره فوق نیز این اصل استنباط میگردد،بنابراین آنچه در یک محاکمه عادلانه اساسی و ضروری به نظر میرسد این است که تمام متخلفین ، به منظور تضمین هدفمند بودن حق دفاع باید حق برخورداری از تسهیلات و زمان کافی برای دفاع را داشته باشند و دفاع از منافع جامعه نباید منجر به نادیده گرفتن حقوق بازیکنان و مربیان گردد و به این سبب مقررات به گونه‌ای تنظیم شده که علاوه بر رعایت حقوق جامعه، بی‌گناه را نیز در اثبات بی‌گناهی خود یاری می کند».

 

دادرسی منصفانه در واقع تضمینی برای افراد جامعه انسانی در مقابل بی قانونی ها است. به منظور جلوگیری از خودسری مراجع رسیدگی و تجاوز آنها به حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی ، رسیدگی در مراجع قضایی فدراسیون ها نیز باید با رعایت اصول و آیین‌های دادرسی منصفانه انجام شود و همچنین آرا و تصمیمات این مراجع بدون هرگونه محدودیت و مانعی و از هر جهت باید در محاکم قضایی ذی‌صلاح قابل تجدیدنظر خواهی باشند ، اصلی که مقررات و رویه فیفا و قوانین و مقررات داخلی کشورمان بر آن تاکید دارد و اعمال می نماید.


مصطفی سلیمانی بابادی- وکیل پایه یک دادگستری

دیدگاه‌ها