کد خبر : 1639074 | 03 مهر 1398 ساعت 12:40 | 31.9K بازدید | 0 دیدگاه

کمیته انضباطی و بازهم مصلحت اندیشی (یادداشت)

احکام کمیته انضباطی در هفته های اخیر با واکنش ها و تحلیل های زیادی میان اهالی فوتبال همراه بوده است.

کمیته انضباطی و بازهم مصلحت اندیشی (یادداشت)

به گزارش "ورزش سه"، اسماعیل حسن زاده رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، پیش از آغاز رقابت های این فصل، جلسه ای با اصحاب رسانه برگزار کرد و طی این جلسه به برخی ابهامات در رابطه با احکام کمیته تحت هدایتش، طی سال گذشته اشاره کرد. توضیحاتی که بخشی از آن در رابطه با پرونده مهدی ترابی و محمد بلبلی بود که البته اذهان عمومی را قانع نکرد.


حسن زاده در آن جلسه بر یک موضوعِ مهم دیگر هم تاکید کرد و آن اینکه در فصل جدید رقابت های لیگ برتر، شاهد جدیت بیشتری در برخورد با افراد خاطی خواهیم بود و حتی این جمله را نیز بیان کرد که فرد خاطی به خانه نرسیده، جریمه اش اعمال می شود.

 

1427450


پرسپولیس و استقلال روز یکشنبه در شرایطی با یکدیگر مصاف دادند، که شاهد اعتراض های زیادی در بازی بودیم و دقایق پایانی بازی هم درگیری اصلی رخ داد؛ درگیری ای که با برخورد زانوی سیاوش یزدانی به سر سیامک نعمتی که روی زمین افتاده بود، آغاز شد و در ادامه سایر بازیکنان نیز به ماجرا وارد شدند. با این حال ورود فرشاد احمدزاده به این درگیری با سرعت و شدت بیشتری بود، تا هافبک پرسپولیس یکی از حکم هایی را دریافت کند که حسن زاده رئیس کمیته انضباطی پیش تر وعده آن را داده بود. ساعتی از بازی نگذشته بود که خبری روی سایت فدراسیون فوتبال با این مضمون قرار گرفت که چهار بازیکن سرخابی باید برای ارائه توضیحات به فدراسیون بروند و فرشاد احمدزاده نیز با محرومیت موقت روبرو شده و باید دلیل رفتاری که در زمین مسابقه داشت را توضیح بدهد.


البته که رفتار احمدزاده به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، اما موضوع اصلی و سوال اساسی این است که آیا اگر یک بازیکن کلیدی از دو تیم مرتکب چنین تخلفی شده بود، باز هم شاهد حکم مشابهی بودیم یا خیر؟ احمدزاده در هفته های گذشته به هر دلیل، فرصت زیادی برای حضور در بازی های تیمش نداشته و بیشتر به عنوان یک بازیکن ذخیره شناخته می شود.

 

طی همین چهار هفته ای که از رقابت ها گذشته، شاهد احکام ضد و نقیض بی شماری بودیم که در زیر به آنها اشاره ای گذرا می کنیم:

 

-بخشش عجیب محرومیت تعلیقی پرسپولیس و سپاهان:


چند روز پیش از آغاز رقابت های لیگ نوزدهم، در شرایطی که پرسپولیس و سپاهان به دلیل اتفاقات رخ داده در دیدار برگشت لیگ هجدهم و همینطور نیمه نهایی جام حذفی باید بدون حضور هوادارانشان بازی می کردند، به یکباره شاهد تغییر حکم بودیم و دو تیم بازی اول فصل را با هوادارانشان برگزار کردند. البته فدراسیون این تغییر در حکم را حاصل اشتباه یکی از افراد روابط عمومی دانست.

 

- محرومیت بیرانوند و چراهای آن


پس از پرسپولیس و تراکتور در تبریز، فیلم کوتاهی از دروازه بان ملی پوش سرخ های پایتخت منتشر شد که کمیته انضباطی پس از بررسی این فیلم و شنیدن توضیحات بیرانوند، رای به محرومیت یک جلسه ای سنگربان پرسپولیس داد. این محرومیت با توجه به 3 جلسه محرومیت تعلیقی بیرانوند، باید به 4 جلسه محرومیت می رسید که کمیته انضباطی و اعضای آن نظر دیگری داشتند. آنها توضیح دادند حکم قبلی بیرانوند توسط کمیته اخلاق صادر شده ولی حکم جدید توسط کمیته انضباطی؛ پس این دو حکم به هم ارتباطی ندارند و بریکدیگر اثر نمی گذارند.

1430782

 

بخشش محرومیت هواداران تراکتور


بیراونوند پس از دیدار برابر تراکتور، سرانجام با یک جلسه محرومیت مواجه شد. اما در همین بین نیز کمیته انضباطی باشگاه تراکتور را به دلیل فحاشی هوادارانش در دیدار مقابل پرسپولیس، 30 میلیون تومان جریمه کرد تا  محرومیت تعلیقی باشگاه تبریزی نیز به مرحله اجرا درآید. با این حال شکایت مسئولان تراکتور به کمیته استیناف با حکم تبرئه این باشگاه همراه شد تا پرونده مختومه شود.

 

طی 4 هفته ای که از لیگ برتر سپری شده، شاهد احکام متفاوتی از کمیته انضباطی بوده ایم؛ احکامی که گاها با اعتراض های شدیدی نیز روبرو شده اند. مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، به نوعی نشان می دهد که کمیته انضباطی با دیده مصلحت اندیشی به تیم های بزرگ و بازیکنانشان نگاه می کند و در پایان باز هم می توان این سوال را مطرح کرد که اگر بازیکن دیگری در دربی همان رفتار فرشاد احمدزاده را انجام داده بود، باز هم همین حکم را دریافت می کرد؟


البته در همین حین که کمیته انضباطی با انتقاداتی از این دست روبرو است، باید در مورد دیدار دو تیم نفت مسجدسلیمان و شهر خودرو هم تصمیم بگیرد؛ دیداری که طبق حکم کمیته انضباطی باید بدون حضور هواداران برگزار شود ولی مدیرعامل باشگاه نفت مسجدسلیمان تاکید کرده که در بازی شرکت نخواهند کرد؛ مگر اینکه هوادارانشان هم در بازی حضور داشته باشند.

دیدگاه‌ها