کد خبر : 1650230 | 26 آبان 1398 ساعت 12:36 | 125.1K بازدید | 0 دیدگاه

بیرانوند این بار به جای شیرجه گل می‌زند؟

مرد سال کیست؟ بیرو در محاصره فینالیست‌های آسیا

دروازه بان تیم ملی ایران برای رسیدن به جایزه مرد سال آسیا باید دو رقیبی را شکست دهد که هر دو در فینال های ملی یا باشگاهی آسیا حاضر بوده اند.

مرد سال کیست؟ بیرو در محاصره فینالیست‌های آسیا

به گزارش "ورزش سه"، در روزهای اخیر و بعد از شکست تلخ تیم ملی مقابل عراق، خبر خوبی که درباره فوتبال ایران مخابره شد، حضور چند ایرانی در جمع نامزدهای نهایی برترین های فوتبال آسیا بود. کنفدراسیون فوتبال آسیا 3 کاندیدای نهایی بخش های مختلف را معرفی کرد و در بعضی از آنها فوتبال ایران هم نمایندگانی دارد. مهم ترین بخشی که برای جوایز وجود دارد، مرد سال آسیا است که بهترین فوتبالیست سال قاره کهن را مشخص می کند.

 

با اعلام اسامی سه نامزد نهایی، مشخص شد که فوتبال ایران پس از 6 سال در بخش بهترین بازیکن سال آسیا نماینده دارد و علیرضا بیرانوند، دروازه بان ملی پوش باشگاه پرسپولیس، یکی از سه گزینه نهایی AFC برای کسب این جایزه است. آخرین فوتبالیست ایرانی که به لیست سه نفره بهترین های آسیا راه یافته بود، جواد نکونام بود که در سال 2013 در این فهرست حضور داشت. البته بیرانوند سال گذشته درخشش فوق العاده ای در ترکیب تیم ملی و پرسپولیس داشت و انتظار می رفت با عملکرد خوب در جام جهانی و سهم ویژه در رساندن پرسپولیس به فینال آسیا، یکی از شانس های برتر برای دریافت جایزه بهترین بازیکن سال آسیا باشد، اما این اتفاق نیفتاد و عبدالکریم حسن قطری در کنار دو بازیکن از ژاپن این لیست سه نفره را تشکیل دادند. جایزه مرد سال آسیا هم نهایتا به عبدالکریم رسید؛ اتفاقی که حتی تعجب خود این بازیکن را هم برانگیخت.

 

1452142

 

حالا کنفدراسیون فوتبال آسیا به واسطه تداوم نمایش های خوب بیرانوند و البته به منظور جبران کم لطفی سال گذشته، این دروازه بان ملی پوش را در جمع سه نامزد جایزه مرد سال آسیا قرار داده است. بیرو در راه رسیدن به این جایزه دو رقیب مهم پیش رو دارد. کشورهای قطر و ژاپن مثل سال قبل در این لیست سه نفره نماینده دارند. از کشور قطر و باز هم باشگاه السد، این بار اکرم عفیف نامزد جایزه مرد سال آسیا شده است. ژاپنی ها هم مثل سال قبل، از تیمی که به فینال آسیا رسیده نماینده دارند و توموآکی ماکینو، مدافع باتجربه اوراوا ردز، کاندیدای ژاپنی دریافت عنوان بهترین بازیکن آسیا است.

 

1428107

 

اکرم عفیف در سال 2019 یکی از ستاره های درخشان باشگاه السد بود و در کنار بغداد بونجاح، نقش فوق العاده ای در قهرمانی السد و پایان سلطه الدحیل بر فوتبال باشگاهی قطر ایفا کرد. او با السد برای دومین سال متوالی به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا هم رسید و در این مرحله مغلوب تیم الهلال عربستان شد. اما فراتر از پیشرفت های السد، بزرگترین افتخار ممکن برای اکرم عفیف در رده ملی به دست آمد؛ جایی که تیم ملی قطر توانست در زمان بلوغ نسل طلایی خود، عنوان قهرمانی جام ملت های آسیا را کسب کند. این افتخار بزرگ می تواند شانس اکرم عفیف 22 ساله را برای عنوان بهترین بازیکن سال قاره کهن افزایش دهد.

 

1452257

 

دیگر نامزد نهایی جایزه مرد سال آسیا توموآکی ماکینو است که افتخاراتش خیلی هم کمتر از اکرم عفیف نیست. ماکینو هم مانند عفیف در دیدار فینال جام ملت های آسیا حاضر بوده اما تیم ملی کشورش در این بازی به قطر باخت و عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد. ماکینو در رده باشگاهی هم یک فینال را تجربه کرده است. او به همراه تیم اوراوا ردز به مقام قهرمانی منطقه شرق آسیا رسیده و راهی فینال لیگ قهرمانان شده است. اوراوا هرچند در بازی رفت فینال مغلوب الهلال شده، اما هنوز شانس قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را دارد. اگر این اتفاق نیفتد هم توموآکی ماکینو با حضور در 2 فینال آسیایی در رده های ملی و باشگاهی یکی از گزینه های مهم برای عنوان مرد سال آسیا است. این مدافع ژاپنی سال 2017 هم با اوراوا لیگ قهرمانان را فتح کرده است.

 

1452256

 

در کنار این دو بازیکن، علیرضا بیرانوند در سال 2019 در رده ملی حضور در نیمه نهایی جام ملت ها را تجربه کرده و برخلاف دو رقیب خود، به فینال این مسابقات نرسیده است. او با پرسپولیس هم در لیگ قهرمانان آسیا نتوانست از مرحله گروهی صعود کند اما در رقابت های داخلی، قهرمان هر 2 جام یعنی لیگ و جام حذفی شد و با تصمیم سازمان لیگ فوتبال ایران، باید سوپرجام را هم به افتخارات سال 2019 این دروازه بان اضافه کرد. دیگر مسئله ای که ممکن است به شانس بیرانوند برای جایزه مرد سال آسیا بیفزاید، حضور او در بین نامزدهای جایزه رویایی و مسئولیت پذیری AFC است. از نقطه نظر فنی و مقایسه افتخارات هم با وجود اینکه عفیف و ماکینو در فینال های آسیایی حضور داشته اند، هنوز می توان برای دروازه بان ایرانی شانس برنده شدن جایزه را قائل شد. سال گذشته عبدالکریم حسن در حالی بهترین بازیکن آسیا شد که دو رقیب او، بازیکنان کاشیما آنتلرز ژاپن بودند و هر دو قهرمان لیگ قهرمانان آسیا در سال 2018 شده بودند.

دیدگاه‌ها