کد خبر : 1651403 | 03 آذر 1398 ساعت 15:39 | 21.2K بازدید | 0 دیدگاه

رضا علیپور: در المپیک 2024 قهرمان می‌شوم

دوست ندارم به من بگویند مرد عنکبوتی

رکورددار سنگنوردی جهان در رشته سرعت گفت: هیچ انسانی تا به حال با سرعت من نتوانسته از دیوار بالا برود.

دوست ندارم به من بگویند مرد عنکبوتی

به گزارش "ورزش سه"، رضا علیپور، دارنده رکورد جهانی سنگنوردی امروز میهمان برنامه سلام صبح بخیر بود.


علیپور در ابتدا در این خصوص که از نظر سرعت در رشته خودش با اوسین بولت مقایسه می‌شود، اظهار کرد: از این اصطلاح خوشم نمی آید چون هر ورزشکاری اسم خودش را دارد و آقای بولت قهرمان رشته خود است.


وی درباره قرار گرفتن اسم اش در کنار بولت و ایجاد انگیزه برای تلاش و رسیدن به جایگاه او، تاکید کرد: این درباره بعضی رشته ها امکان پذیر نیست. در دو میدانی هم در دو صد متر هم در دویست می شود مسابقه داد و در المپیک مدال آورد اما رشته ما تازه وارد المپیک شده است.


این صخره نورد در پاسخ به اینکه آیا در المپیک 2020 شرکت خواهد کرد، گفت: در المپیک 2020 رشته کمباین و سرعت و قدرت با هم است و مجموع جمع امتیاز می شود قهرمان المپیک، اما در المپیک 2024 رشته استقامت و قدرت با هم است که جمع امتیاز آنها قهرمان می شود و رشته سرعت جداگانه خواهد بود. بنابراین تمام تلاشم را می کنم که در المپیک 2024 قهرمان شوم.


علیپور درباره رکورد خود توضیح داد: رکورد من 5 ثانیه و 48 صدم ثانیه است و رکوردار جهان هستم و دارنده سه رکورد جهانی و رکوردار بازی های جهانی و آسیا هستم.

 

1453473


سریع ترین صخره نورد تاریخ تاکید کرد: هیچ انسانی تا به حال با این سرعت نتوانسته از دیوار بالا برود. من از اول همین بودم و به دیوار علاقه زیادی داشتم.


وی درباره نزدیک ترین رکوردی که به او وجود دارد، گفت: بعد از سه سال تکنیک های زیادی عوض کردم. اما سال گذشته آسیب سنگینی دیدم. پایم آسیب دید و نباید در مسابقات قهرمانی جهان و مسابقات آسیایی شرکت می کردم اما مدالش برایم مهم بود. دکترها می گفتند شرکت نکن چون ممکن بود فلج شوم و حتی شاید نمی توانستم مثل انسان های عادی راه بروم. دکترهای بزرگ ایران مرا منع کردند اما جسارت به خرج دادم و خواست خدا این بود که با آسیب به مسابقات بروم و در هر دو مسابقه قهرمان شدم و رکورد بازی های آسیایی را شکستم.


علیپور افزود: بعد از مسابقه خواستم تمرین کنم اما دیدم پایم خوب نمی شود و مجبور شدم دو ماه استراحت کنم که خیلی عقب افتادم اما ترجیح دادم استراحت کنم و به مدال های بیشتری فکر کنم تا آسیب ببینم و به اجبار خداحافظی کنم.


این قهرمان صخره نوردی با بیان اینکه ناراحت نمی شوم و دوست دارم رکوردم شکسته شود، تصریح کرد: عنوان رکورد جهان خیلی زیبا است اما اگر بتوانم خودم آن را می‌شکنم و اگر نتوانم شاید دیگری آن را بشکند. انسان این قدرت را دارد که به هر چیزی فکر می کند برسد و این زیبایی ورزش است. بشر به هر چیزی که فکر کند به آن می رسد. رکورد رضازاده و دایی هم شکسته می شود و هیچ رکوردی نمی ماند. حتی رکوردهایی بوده که 40، 50 سال شکسته نشده و بالاخره شکسته شده است.


وی یادآور شد: من در بازی های آسیایی 2022 هستم و تمام تلاشم را می کنم ورودی بازی های جهانی را بیاورم. سال 2017 قهرمان بازی های جهانی شدم و به انتخاب کاربران آن کمیته و فدراسیون به عنوان نماینده برترین ورزشکار جهان انتخاب شدم که از تمام دنیا با اینترنت به آن رای می دادند و و توانستم برای اولین بار در تاریخ ایران با رای مردم جهان برترین ورزشکار غیرالمپیکی جهان شوم.


علیپور با اشاره به سختی های فعالیت در این رشته در ایران به خصوص در این روزهای خیلی سرد گفت: در شهر قزوین که ما تمرین می کنیم نزدیک کوه ها است و از خود شهر خیلی سخت تر است. بیشتر آسیب دیدگی های من به خاطر این است که در سرما تمرین می کنم. به ویژه پای ام خیلی آسیب می بیند. کفش ما خشک است و ضربه پای قوی که وارد می کنیم باعث آسیب پای ام شد.


این قهرمان صخره نوردی در این باره که چرا در سالن تمرین نمی کند، اظهار کرد: در اصل همه رقبا در سطح جهان با امکانات کامل در سالن تمرین می کنند اما امکانات ما در حد قهرمانی کشور است حتی در حد قهرمانی آسیا هم نیست. برای من هم خیلی سخت بود قهرمان جهان شوم. اگر آنها روزی 6 ساعت تمرین می کنند من مجبورم روزی 10، 11 ساعت تمرین کنم. سخت است و عمر قهرمانی ات را کوتاه می کند و نرم نرم همه چیز را از بین می برد. درست است که من قهرمان جهان می شوم اما قطعا کسی که با امکانات بالا مدال جهانی می آورد راحت تر از من است و عمر قهرمانی اش بیشتر است.

 

1336026

 

وی درباره گلایه هایی که در فضای مجازی داشته، گفت: بله این گلایه ها بیشتر به خاطر امکانات بود. با آقای صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک صحبت کردم تا بتوانم در اردوی خارجی شرکت کنم و جا دارد تشکر کنم. احتمال خیلی زیاد باید بروم و اگر بخواهم با همین سیر تمرین کنم قطعا به چیزهایی که در آرزویش هستم نمی رسم. آنجا تمرکز بیشتری دارم و بهتر می توانم از امکانات استفاده کنم و مدال های بیشتری بیاورم.


علیپور درباره تست دوپینگ در این رشته توضیح داد: در رشته ما به تست دوپینگ خیلی توجه می شود. به ویژه که وارد المپیک هم شده و من اولین تست دوپینگی که دادم در سال 2013 بود و تا الان 15 بار تست داده ام. تست دوپینگ های ما همه در خارج از کشور است و من زیر نظر کمیته جهانی هستم که حتی جلوی در خانه مان آمده اند و تست گرفته اند. یا مثلا داریم در محل مسابقه صبحانه می خوریم که تست می گیرند. من ژنتیکم طوری است که از سال 2014 یکدفعه تغییر کردم و وزنم بالا رفت و خیلی ها می گفتند نمی توانی مدال بیاوری و قهرمان جهان شوی اما ژنتیکم با قهرمان های گذشته جهان فرق می کند.


این صخره نورد با بیان اینکه از عنوان مرد عنکبوتی هم زیاد خوشش نمی آید، گفت: عنوان پرسرعت ترین مرد عمودی جهان ارزش بیشتری دارد و تا زمانی روی من است که رکورددار جهانی هستم و از کودکی آرزویش را داشتم.


وی درباره شرایط مالی گفت: در ایران شرایط مالی خیلی خیلی ضعیف است و خیلی از قهرمانان نمی توانند خرج کنند و این یکی از علت هایی است که نمی توانند در مسابقات برون مرزی حضور داشته باشند و مدال بیاورند.  خیلی سخت است. من هم به شخصه خیلی سخت شروع کردم و با هزینه شخصی به مسابقات جهانی رفتم.


علیپور درباره هزینه آمادگی برای مسابقات جهان گفت: بستگی دارد و برای مسابقه بیشتر است. فدراسیون هزینه بلیت و ویزا را می دهد، اما تمرین و اقامت با خودم است. دنیای قهرمانی فقط بُعد قهرمانی آن نیست و باید هزینه کنی تا بدن را آماده کنی. باید شبانه روز بگذاری و هزینه کنی تا بتوانی قهرمان شوی. اما در ایران هر چقدر سطحت بالاتر می آید آینده ای نداری. من که قهرمان سکوهای جهان هستم اما آن طور که باید توجه نمی شود و باعث می شود به مدال نرسی. برای همین است که می بینی بدن آماده است اما روح با بدن یار نیست، در نتیجه می روی و خودت نمی دانی چرا می بازی اما بعد می بینی نه روحت نه قلبت برای قهرمان شدن آماده نیست.


این ورزشکار قهرمان در پایان گفت: از تمام کسانی که به ورزش توجه می کنند تشکر می کنم. همه کسانی که برای کشورمان زحمت می کشند تا پرچم آن به اهتزاز دربیاید. از خدا سپاسگزاری می کنم که برای قهرمانی کمکم می کند و از خانواده ام ممنونم. از خودم تشکر کنم که در این چند سال خیلی روزهای سختی را تحمل کردم اما ادامه دادم و امیدوارم باز هم بتوانم قهرمان شوم.

 

دیدگاه‌ها