کد خبر : 1665514 | 11 بهمن 1398 ساعت 15:54 | 35.3K بازدید | 0 دیدگاه

پیام فرهاد: استقلال همچنان جذاب است

فرهاد مجیدی با موفقیت غیر قابل انتظاری هر دو بازی آسیایی استقلال را پشت سر گذاشت و حالا آماده‌ حضور در لیگ برتر می‌شود.

پیام فرهاد: استقلال همچنان جذاب است

به گزارش ورزش سه ،پیروزی ۵ گله مقابل الریان نشان داد که مجموعه بازیکنان و کادر فنی استقلال با تمام اتفاقات عجیب و غریب امسال همچنان روحیه برنده و جسور خود را حفظ کرده‌اند. 


کلیشه حکم می‌کند که فکر کنیم برای قضاوت فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی زود است. و باید منتظر بازی‌های آینده استقلال در لیگ و آسیا بمانیم. ولی در همین مدت کوتاهی که فرهاد مسئولیت فنی آبی‌ها را به عهده گرفته است، تغییرات مثبتی رخ داده است که قابل چشم پوشی نیست.


*نقل‌و‌انتقالات


اولین اقدام مثبت فرهاد در استقلال، حضور منطقی و آگاهانه در بازار نقل‌و‌انتقالاتی نیم فصل بود.با توجه به اینکه فرهاد در یکی از پر فشارترین و عجیب‌ترین موقعیت‌های استقلال در چند دهه اخیر مسئولیت فنی باشگاه را به عهده گرفته بود. ولی برای فرار از انتقادات و حملات، پشت بازیکن خریدن و بمب‌های نقل‌و‌انتقالاتی مخفی نشد. ارسلان مطهری تقریبا نیمکت نشین ذوب آهن را بی سر و صدا به استقلال آورد و البته در جذب پاتوسی ناکام ماند.برای انتخاب بازیکن خارجی نیز عجله نکرد و  توانست یک مدافع با کیفیت و کارنامه‌دار بلغاری را به خدمت بگیرد. انتخاب‌های فرهاد نشان می‌دهد که درک و شناختش از ترکیب بازیکنان فعلی استقلال دقیق و حساب شده است.و قصد ندارد به هیچ روی اتحاد درون تیمی و به اصطلاح شیمی تیم خود را به هم بریزد. استقلال مهاجم یا هافبک بازیساز نیاز دارد ولی نه برای بازی ثابت در ترکیب اصلی، بلکه برای پشتوانه و عمق بیشتر ترکیب بازیکنان فعلی.


در واقع فرهاد به درستی تشخیص داد که بیرون گذاشتن فرشید اسماعیلی یا رضاوند در پست هافبک هجومی  تنها در صورتی توجیه پذیر است که بازیکنی با کیفیت پاتوسی یا بهتر جذب شود. یا در خط حمله باید بازیکنی با کیفیت و مهارت‌های متنوع، که مشکلی هم با نیمکت نشینی نداشته باشد به خدمت گرفته شود.تا در نبود دیاباته یا قائدی بتواند در نقش هر کدام به بازی گرفته شود.چه انتخابی بهتر از ارسلان که مدت‌هاست علاقه خود را به استقلال عیان کرده است و تشنه موفقیت و گلزنی با پیراهن آبیست. و البته حاضر است برای رسیدن به ترکیب اصلی صبر کند و بجنگد.

 

1471908


*مدیریت تیم


در بخش مدیریت بازیکنان و حفظ و حراست از نظم و اتحادی که استراماچونی برای استقلال ساخته بود هم فرهاد با برنامه و حساب شده واکنش نشان داد.


سیستم بازی تیم را تغییر جدی نداد و ترکیب برنده هفته‌های میانی نیم فصل اول را دگرگون نکرد. در مصاحبه های کم تعدادش تاکید کرد که بهترین استقلال معاصر را در اختیار دارد و احتیاجی به ریخت و پاش مالی ندارد. و از همه مهم‌تر رویکرد و منش استراماچونی را مبنی بر حمایت از حقوق بازیکنان در مقابل باشگاه را حفظ کرد.


در مقابل اهمال کاری‌های مدیریتی کوتاه نیامد و در ماجرای لغو میزبانی توسطAFC سمت درست ماجرا ایستاد.برای تامین سخت افزارهای ابتدایی مثل زمین تمرین و gps و ... فشار آورد و پا پس نکشید.این رویکرد فرهاد باعث می‌شود در درون تیم هم پیامش شنیده شود که با رفتن استراماچونی قرار نیست همه چیز فرو بریزد.بلکه قرار است مسیر درست را ادامه دهیم.

 

1470445


*عملکرد فنی


در بخش فنی با توجه به جلسات تمرینی بسیار کم تعداد استقلال همچنان نمی‌توان قضاوت صحیحی از عملکرد فرهاد و کادر فنی جدید استقلال ارائه داد. در بازی الریان با این‌که استقلال نتیجه درخشانی به دست آورد. ولی تنوع و تغییرات تاکتیکی درون زمین استقلال نسبت به دوران استراماچونی متفاوت بود. البته مصدومیت فرشید اسماعیلی که یکی از مهم‌ترین بازیکنان تیم استراماچونی به حساب می‌آمد دست کادر فنی را برای بعضی تغییرات بسته بود.ولی به وضوح استقلال محافظه کارتر و دست به عصاتر بازی می‌کرد. در پیروزی ۵ گله آبی‌ها مقابل رقیب پر ستاره قطری خبری از جنون و جسارت استراماچونی نبود و تاکید بیشتر بر بستن فضاهای حیاتی حریف در زمین خودی و استفاده از ضد حملات بود.تصمیمی منطقی برای گذار از بحران نیم فصل که جواب داد.ولی در بلند مدت حفظ شرایط کافی نیست و کادر فنی جدید استقلال باید به فکر پیشرفت بازی و تنوع تاکتیکی تیم خود نیز باشند.


با توجه به این‌که فرهاد نقطه  بحرانی پلی‌آف آسیا را با موفقیت پشت سر گذاشته است. و کم‌کم اعتماد هواداران را نیز به دست می‌آورد.برای رقبای داخلی نیز پیام ویژه‌ای ارسال کرده است: با رفتن مرد جذاب ایتالیایی ، قرار نیست استقلال جذابیتش را از دست بدهد.


احسان صدری

 

دیدگاه‌ها