کد خبر : 1666459 | 15 بهمن 1398 ساعت 12:32 | 48.8K بازدید | 0 دیدگاه

داربی و مجیدی؛ تاریخ‌نگاری یک ستاره ویژه

فرهاد خاطره‌ساز پنجشنبه پر هیاهو؟

فرهاد مجیدی خالق عدد 4 برای استقلال و محبوب سکوها لحظات تلخ و شیرینی در دربی ها به عنوان بازیکن سپری کرده است .

فرهاد خاطره‌ساز پنجشنبه پر هیاهو؟

به گزارش "ورزش سه "، فرهاد مجیدی  از سال 76به استقلال پیوست .اوپس از پیوستن به استقلال سه  بار دیگر به این تیم بازگشت در این فاصله هیچ وقت در باشگاهی جز استقلال در ایران توپ نزد و به این تیم در ایران وفادار ماند. او یکی از مهمترین سمبل های باشگاهی ایران را در بازی پرسپولیس – الغرافه خلق کرد؛ زمانی که عدد 4 را به سمت هواداران پرسپولیس گرفت . عددی که متعلق به اوست:


مجیدی 4گل در دربی ها برای استقلال به پرسپولیس زده است .


  4 تیم مختلف لیگ امارات بازی فرهاد در تیم شان را تجربه کرده اند.


 4 برد پیاپی استقلال برابر پرسپولیس (بدون در نظر گرفتن تساوی دو تیم در جام ولایت در سال 90) در دوران حضور طلائی فرهاد در فوتبال ایران رقم خورده است.


مجیدی 4 بار و در فواصل مختلف در لیگ های ایران برای استقلال بازی کرده است.

 

دوره اول حضور در استقلال


فرهاد در تیر 76 با نظر مربی محبوب خود ناصر حجازی به استقلال پیوست و خیلی زود در 20 تیر در روز خداحافظی فرشاد پیوس ماشین گلزنی و آقای گل همیشگی فوتبال ایران و روز اهدا شماره 17به مهدوی کیا، اولین بازی خود برابر پرسپولیس را در دربی شماره 43 برگزار و شکست دردناک سه بر صفر را تجربه کرد. فرهاد بعدها در رابطه با این بازی گفت:"آن دربی  و آن شکست تلخ را هرگز فراموش نمی‌کنم. بعد از بازی همه اعضای تیم در اوج ناراحتی بودند ولی هرگز نمی‌توان میزان ناراحتی ناصرخان را از آن باخت و بازی ضعیف تیم توصیف کرد."


فرهاد با استقلال در لیگ عجیب و غریب سال  76 که در آن پرسپولیس به جهت تعداد زیاد بازیکن ملی پوش و برگزاری مرحله مقدماتی جام جهانی 1398فرانسه از لیگ کنار رفت، قهرمانی ایران با استقلال در لیگ آزادگان تجربه کرد. با استقلال در اردیبهشت 1378نایب قهرمان باشگاه های آسیا شد و به دربی مهم و تاریخی 47 که ناگفته های زیادی دارد و به  "9 نفره "معروف شده و در دوم مهرماه 1378برگزار شد، پا گذاشت. فرهاد که یکی از فورواردهای استقلال در آن بازی بود در برابر پرسپولیس  که یک نیمه را کامل 9 نفره بود نتوانست کاری کند و باز هم دربی را با خاطره بد به پایان برد. او مدتی بعد به همراه احمد مومن زاده در جنجال ورزشگاه حافظیه شیراز مقصر معرفی شد، محروم شد و در دوران محرومیت ترک وطن کرد و به راپیدوین پیوست. در فاصله دربی 43 تا 47 استقلال که فرهاد جزئی از تیمش بود هیچ بردی تجربه نکرد و پرسپولیس با گل های هاشمی نسب دو برد و یک تساوی در این فاصله از استقلال گرفت. در آبان  77 سانتر شاهرودی و گل هاشمی نسب. در فروردین 78 فرد ملکیان گل دقیقه 3 هاشمی نسب پاسخ داد و بازی مساوی شدو در 20 تیر 78 و در فینال حذفی کشور دو گل هاشمی نسب و پیروانی برابر تک گل سهراب بختیاری زاده جام را به پرسپولیس داد و فرهاد همچنان نمی توانست کاری برای استقلال و هواداران در برابر رقیب دیرینه بکند.

 

1475630


دوره دوم حضور در استقلال


مجیدی که دوران خوبی در راپیدوین سپری نکرده بود با رزومه 2گل زده در 12بازی و سه بازی در ترکیب اصلی مجددا در سال 79به استقلال برگشت. در شش بازی برای استقلال به میدان رفت که مهمترین آن بازی با الوحده امارات در ورزشگاه آزادی در اول مهر1379و آن بازگشت پرشکوه بود . استقلال که بازی رفت با دوگل نیکبخت و هاشمی نسب  3 بر 2 باخته بود با 4گل در بازی برگشت آقایی کرد که دو گل آن را فرهاد مجیدی زد. گل اول او در دقیقه یک بازی خیال ورزشگاه پر از تماشاگر آزادی را راحت کرد. فرهاد خیلی زود بعد از شش بازی به امارات رفت و در باشگاه الوصل امارات دوران پادشاهی خود را بنا کرد. بازیکنی که به عنوان یار قرضی به العین امارات رفت با گلزنی برای العین در نیمه نهایی و حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا تنها ایرانی قهرمان شده در لیگ جدید قهرمانان آسیا شد و سال ها در امارات آقایی کرد. او در الوصل، العین، النصر و الاهلی توپ زده و جزئی از تاریخ الوصل امارات است .


دوره سوم حضور در استقلال


فرهاد مجیدی در 32 سالگی و در تابستان سال 1386دوباره به استقلال برگشت. شاید فقط شاید یکی از دلایل بازگشت فرهاد گل زدن و پیروزی در دربی، در روزهایی بود که  دربی ها به صورت متوالی مساوی می شد و تابلو اغلب نتیجه یک بر یک را در پایان بازی ها نشان می داد. شش تساوی پی در پی یک بر یک از دربی 62 در فروردین 86 تا دهم مهرماه 88 هواداران فوتبال کلافه کرده بود. ولی تاریخ در حال نوشتن عدد 4 بود. استارت کار برای فرهاد از دربی 67 زده شد.

 

1475631


گل اول

 

اولین گل دربی خود را فرهاد در آخرین تساوی متوالی دو تیم در  دربی 67 به پرسپولیس زد. او در مهر 88 و در 34 سالگی توانست ثانیه ای زودتر از حسین کاظمی در دقیقه 55گل تساوی استقلال برابر تک گل عادل کلاه کج را که در ریباند پنالتی شیری در دقیقه 48 زده شده بود، بزند و از اولین گل خود در دربی ها رونمایی کند.

 

 


گل دوم


فرهاد گل دوم خود را در دربی 68 به پرسپولیس زد. او در چهاردهم بهمن 88 خیلی زود و در دقیقه 12دروازه علیرضا حقیقی را باز کرد و شاگردان صمد مرفاوی را از پرسپولیسِ دایی پیش انداخت. گل تساوی در دقیقه 37 مرحوم هادی نوروزی بازی را برای هفتمین بار پی در پی یک بر یک کرد. در حالی که بازی به دقیقه 87 رسیده بود و ورزشگاه با اتحاد عجیب هواداران دو تیم به نتیجه تساوی دوباره دو تیم اعتراض شدیدی داشت، پاس در عرض هوارملا محمد عراقی  را کریم باقری برداشت و با ضربه ای غیر قابل مهار از فاصله ای 30متری به سه کنج دروازه طالب لو دوخت تا استقلال فرهاد باز هم ببازد.

 

1475652


فرهاد که مانند"بنجامین باتن" روز به روز جوانتر می شد، هر روز بر کیفیت فوتبالش در سنین بالا  اضافه می شد و فوتبال بهتری را ارائه می کرد و مجددا در بورس خریدهای خارجی از طرف کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس قرار گرفته بود. او که به شدت محبوب هواداران شده بود، در مصاحبه ای  نوروزی (ویژه نامه هایی که برای مردم و رسانه ها در دهه 70 و 80 خاطره هایی ماندگار می ساخت و متاسفانه در عصر شبکه های اجتماعی و اینترنتی چند سالی است حلاوت خود از دست داده است) با ویژه نامه ایران ورزشی در رابطه با شکست استقلال و کوچ مجدد به کشورهای حاشیه خلیج فارس  گفت :"می مانم و این شکست جبران می کنم" .


تیفوسی های این جمله را در قلب خود نوشتند و سایر هواداران ویژه نامه را برای قوت قلب خود در صندوقچه های قدیمی خود نگهداری کردند.

 

1475633


گل سوم  و اولین برد از چهار برد پیاپی


روز موعد برای وفای به عهد فرا رسیده بود، داربی 69در 23مهر برگزار می شد و استقلال خوب آن روزها علیرغم فوتبال خوبی که در برابر پرسپولیس در زمین  ارائه می داد نتیجه ای نگرفته بود. پرویز مظلومی مربی استقلال آخرین حربه خود را رو کرد. هافبک بی بدیل و تکرار نشدنی استقلال مجتبی جباری تازه از مصدومیت رها یافته بود به بازی آمد، پرس کیانوش رحمتی روی محمد نوری، رسیدن توپ به مجتبی و فرار بزرگ فرهاد از شیث در دقیقه 91 و 34 سالگی گل سوم استقلال رقم زد، فرهاد به قول خودش وفا کرده بود. فرهاد که اصولا حرف نمی زند و اگر بزند به آن عمل می کند، کار خودش را کرده بود و استقلال و خودش را  بعد از سال ها برنده دربی کرده بود .

 

1475643


دومین برد پیاپی


 انگار بردهای استقلال منتظر فرار فرهاد بود، دربی 70در دهم  فروردین 90با تک گل آرش برهانی و برد استقلال همراه شد تا دومین  برد پیاپی آبی ها  باز هم با مربی گری پرویز مظلومی رقم بخورد.

 


گل چهارم  و سومین برد پیاپی


فرهاد گل چهارم خود به پرسپولیس در دربی 71 و باز هم روی پاس در عرض مجتبی جباری در دقیقه 15روز 25شهریور 1390زد تا پرسپولیس در روز از دست دادن پنالتی توسط محمد نوری با گل دومی که مجتبی جباری در دقیقه 82زده بود با دوگل مغلوب آبی ها شود.

 

1475644


استقلال با فرهاد در 18آذر1390در نیمه نهایی جام حذفی با دو گل جباری و شریفات در وقت های اضافه مجددا پرسپولیس را برد و فرهاد در اوج مسابقات از استقلال به الغرافه رفت. بازی برگشت لیگ نزدیک بود و فرهاد که نقش اول چهار برد استقلال در 15ماه گذشته بود، این بار شکست استقلال برابر پرسپولیس 10نفره در 10دقیقه پایانی را از گیرنده ی تلویزیونی دید. محبوب دل هوادارها مقصر این باخت و از دست دادن جام در پایان فصل لقب گرفت.

 

 


دوره چهارم حضور در استقلال


فرهاد که در 7مهرماه 91با انتشار نامه ای علیرغم داشتن پیشنهادات مختلف در لیگ ایران از فوتبال خداحافظی کرده بود، در دوران مدیر عاملی علی فتح الله زاده، شخصی که با او به استقلال آمده بود، مجددا در آذر 91  به استقلال برگشت و این بار بعد از حذف تلخ استقلال در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا در تهران در هفتم آبان‌ماه 1392برای همیشه فوتبال کنار گذاشت.


در این فاصله دربی 76و77 را از روی نیمکت برابر پرسپولیس گل محمدی و دایی شروع کرد و به عنوان یار تعویضی وارد زمین شدو تلاشش حاصلی نداشت و  هر دو بازی صفر بر صفر تمام شد.


*حالا و این بار برای چهارمین بار پی در پی در جایگاه  سرمربیگری در 13روز گذشته در مهمترین آزمون زندگی خود برابر پرسپولیس خواهد ایستاد. او که در سه بازی گذشته کاری کرده تا جای خالی استراماچونی احساس نشود، روز پنج شنبه می تواند دوباره محبوب هوادارها شود .


عدد 4 همواره برای او یادآور روزهای خوبی بوده است. فرهاد می خواهد چهارمین برد پیاپی خود را در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ ایران و این بار در دوران مربیگری شروع کند.

 

او که خاطره آغاز خوبی در دوران بازیگری از دربی ها نداشت و 14سال تا تجربه اولین برد خود برابر پرسپولیس انتظار کشیده بود، این بار می خواهد سنت شکنی کند و با غلبه بر پرسپولیس در اولین دربی خود در پست سرمربی گری استقلال برای هواداران خاطره بسازد.

 

 محمدرضا تقی خانی

دیدگاه‌ها