کد خبر : 1666410 | 15 بهمن 1398 ساعت 09:34 | 19.3K بازدید | 0 دیدگاه

دهگانه سرخابی با دربی ۹۲

نود و دومین دربی شهر تهران در حالی روز پنجشنبه ۹۸/۱۱/۱۷ برگزار خواهد شد که هر دو تیم بدون سرمربیان خارجی خود در بازی رفت و با حضور مربیان وطنی به مصاف هم خواهند رفت.

دهگانه سرخابی با دربی ۹۲

به گزارش "ورزش سه" فرهاد مجیدی برای اولین بار و یحیی گل محمدی برای بار دوم دربی پایتخت را تجربه می کنند، این در حالی است که هر دو مربی با حمایت و مقبولیت نسبتا" خوبی از سوی مدیران و هوادارانشان سکان دار هدایت سرخابی ها شدند و پیروزی در این دیدار حیثیتی ضمانت محکمی برای ماندگاری روی نیمکت داغ تیمشان خواهد بود.

 

در بیشتر مواقع حاشیه ها و سوالات پیش دربی از خود دربی مهمتر بوده و دربی آخر هفته تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست، سوالاتی که فعلا" جوابی قاطع برای آنها وجود ندارد ولی ذهن ها را درگیر خود کرده است؛

 

۱. باز هم مساوی؟

 

سال‌هاست هوادارن دو تیم در کنار  کارشناسان و پیشکسوتان آنها خواستار انجام یک دربی جذاب و انرژیک هستند اتفاقی که به دلیل وجود سایه سنگین ترس از باختن در مربیان و بازیکنان دو تیم به ندرت اتفاق افتاده، حالا با توجه به شاخصه مثبت مربیان سرخابی از هر دو توقع می رود با تصمیمات و تدابیر فنی خود در زنده ماندن روح فوتبال تلاش کنند، فوتبال جنگیدن با شرافت است.

 

۲. دوئل رؤسا

 

یحیی گل محمدی یک بار در لیگ دوازدهم روبروی امیر قلعه نویی دربی را تجربه کرد و مساوی حاصل آن دیدار بود، شاید پیروزی در آن دربی پاهای یحیی را به نیمکت سرخ ها پیچ و مهره می کرد ولی پایان تراژدیک آن فصل که به شکست در فینال جام حذفی ختم شد، آخرین سکانس امپراطور روی فرش قرمز سرخ ها بود. پیروزی و حتی نباختن برای یحیی و تیمش نتیجه مناسبی در ادامه راه رسیدن آنها به پوکر قهرمانی است.


حالا یحیی روبروی یکی از محبوب ترین چهره  های تاریخ باشگاه استقلال قرار می گیرد تا به همراه هم سناریوی جدیدی برای شهرآورد بزرگ پایتخت بنویسند.


فرهاد مجیدی برای جاودانه شدن به بُردن در دربی بعنوان سرمربی نیاز مُبرم دارد تا منتقدانش باور کنند او مَرد بازی های بزرگ است و گزینه مناسبی برای نیمکت آبی هاست.

 

1475564

 

۳. شیخ آبی؛ بودن یا نبودن؟

 

مصدومیت بَبر آبی ها کام استقلالی ها را در آستانه دربی پیش رو تلخ کرد. اتفاقی تکراری که در بازی رفت دو تیم هم افتاده بود، فرهاد مجیدی سعی کرد در کنفرانس بعد بازی با نفت مسجد سلیمان با ‌گفتن این جمله که مصدومیت دیاباته مشکلی برای او و تیمش ایجاد نمی کند جلوی بحران روانی حاصل از غیبت مهاجم موفق تیمش را بگیرد، اما دکتر ستوده پزشک آبی ها با تردید متمایل به قطعیت از نبود شیخ دیاباته در دربی ۹۲ خبر داد، خبری که هنوز رسمیت پیدا نکرده تا هواداران آبی امیدوار به حضور مهمترین مهره تیمشان باقی بمانند. در صورتی که دیاباته به این بازی برسد و موفق به گلزنی شود او اولین گلزن خارجی آبی ها در دربی لقب می گیرد.

 

 

۴. بیرو یا رادو؟

 

تجربه هیولای پرسپولیسی ها آپشن مهمی برای انتخاب او بعنوان مَرد شماره یک سرخ ها در دربی بهمن ۹۸ است، و یحیی گل محمدی در بازی که قدرت ریسک به پایین ترین حد ممکن می رسد، قطعا" به تجربه علیرضا بیرانوند در مقابل شجاعت و جاذبه های یادگار برانکو، بوژیدار رادوشویچ اعتماد می کند. اگر در جام حذفی سرخابی ها به هم نرسند این شاید آخرین دربی علیرضا قبل از رفتن به انتورپ بلژیک باشد.

 

1471927

 

۵. حسینی و سوپر سیوهایش؟

 

سید حسین حسینی دروازه بان چالاک و جسور استقلالی با چالش بزرگ گل نخوردن مقابل سرخ ها مواجه است، او باید ثابت کند که می تواند مثل مهدی رحمتی، هادی طباطبایی و بهزاد غلامپور سَد محکمی مقابل حملات توپخانه سرخ ها باشد و این توانایی را دارد که مرد شماره یک میدان باشد، دربی ۹۲ برای سید آبی ها چه رنگی است؟ آبی آبی یا سرخ سرخ ؟

 

 

۶. علیپور، در نقش آقای گل؟

 

علی علیپور نشان داده دربی برای او یک فرصت احیاء و برگشتن است. گلزن سرخ ها هر چند همچنان در جدول گلزنان لیگ حضوری نسبتا" خوب دارد و در حال حاضر بهترین گلزن تیمش محسوب می شود، اما فرصت سوزی های نگران کننده او به خصوص در بازی ماقبل دربی مقابل نفت آبادان باعث ایجاد تردید نسبت به موفقیتش در شهرآورد روز ۱۷ بهمن شده است. باید دید آخرین آقای گل سرخ ها باز هم می تواند نقش اول دربی باشد؟

 

 

۷. قائدی؛ رقاص تکنیکی؟

 

مهدی قائدی در بهترین دوران فوتبالی اش به سر می برد و دربی پیش رو می تواند به پروازش در اوج کمک کند. باشوی آبی ها در کنار شیخ دیاباته زوج مکمل مناسبی را برخلاف ظاهر فیزیکی شان که هیچ تناسبی با هم ندارد، تشکیل داده است و احتمال غیبت شیخ شاید در روند گل زنی و درخشش قائدی تاثیر داشته باشد. در بازی با نفت مسجد سلیمان ارسلان مطهری خرید نیم فصل استقلالی ها نوید جانشین مناسبی برای بَبر آبی بود. باید دید قائدی جوان و ارسلان موزیسین می توانند بر جو سنگین دربی چیره شوند و برای تیمشان موثر باشند؟

 

 

۸. استوکس؛ یاغی ایرلندی؟

 

جذاب ترین شکار نقل و انتقالات پرسپولیس در پنجره زمستانی مهاجم توانمند ایرلندی، آنتونی استوکس است.


فوتبالیستی که به اندازه قابلیت های فنی اش و شاید هم بیشتر از توانمندی هایش حاشیه داشته است و تنها نگرانی سرخ ها تکرار اشتباهات نابخشودنی یاغی ایرلندی است که بعضا" این خطاها منشوری هم شده اند. استوکس از روزی که در تمرین تیم یحیی دیده شده بیشتر در فاز بدنسازی مشغول است، اما در روزهای پایانی تمرینی که به دربی ختم می شود حضور مهاجم جدید پرسپولیسی ها در تمرینات گروهی هواداران سرخ را به اِکران این ایرلندی جذاب امیدوار کرده است، آیا استوکس در کنار عیسی ترائوره و ایمون زائد سومین گلزن خارجی تاریخ دربی برای سرخ ها خواهد شد؟

 

1475522

 

۹. وریا؛ شاکی گلزن؟

 

کاپیتان صریح الهجه آبی ها دقیقا" به اندازه صداقتش در کلام، مهره ای موثر و گلزن برای تیمش است. آنالیز پِلَن های هجومی و دفاعی آبی ها مشخص می کند وریا هم در فاز هجومی و هم در فاز دفاعی نقش پر رنگی در استقلال دارد و وجود او این روزها در تیم آبی یک نعمت خدادادی است. باید تا پنجشنبه منتظر ماند و دید آیا وریا غفوری بَک راست انرژیک و توانای استقلال روز دربی می تواند همان بازیکن کارگشا برای تیم فرهاد باشد و با نقش رهبری اش آبی ها را به سوی پیروزی فرماندهی کند؟

 

 

1475339

 

۱۰. اوساگوانا؛ گلزن یا فضا ساز؟

 

کریستین اوساگوانا قبل از استوکس به پرسپولیس ملحق شد و حضور پر رنگی در تمرینات سرخ ها داشت، اما در دو بازی که برای تیم یحیی انجام داد نشانی از یک مهاجم موثر نداشت. البته باید این نکته را در نظر داشت که اوساگوانا بیشتر در نقش یک مهاجم سایه به فضاسازی مشغول خواهد بود تا گلزنی. موردی که یحیی گل محمدی هم در یکی از مصاحبه هایش به آن اشاره کرد.


باید منتظر ماند و دید آیا دربی روز پنجشنبه می تواند سکوی پرتاب مهاجم آفریقایی سرخ ها باشد؟

 

 

مجتبی مالکی

دیدگاه‌ها