کد خبر : 1666766 | 16 بهمن 1398 ساعت 17:15 | 34.5K بازدید | 0 دیدگاه

مقایسه گلزنان در آستانه دربی بزرگ

علیپور و قائدی، از سربازی تا فرماندهی (انالیز)

در دربی دور رفت، سرنوشت بازی توسط یک مهاجم جوان باز شد و این بار هم بخت اول گلزنی، فورواردهای آماده دو تیم هستند.

علیپور و قائدی، از سربازی تا فرماندهی (انالیز)

به گزارش "ورزش سه"، هرچند دیاباته پدیده ویژه استقلال و لیگ برتر در فصل جاری، به احتمال زیاد غایب بزرگ دربی خواهد بود، اما در غیاب این مهاجم بزرگ، همچنان چند فوروارد زهردار در دربی حضور خواهند داشت. مهدی قائدی که در دوره استراماچونی، از یک پدیده تبدیل به ستاره مهم استقلال شده، به عنوان شانس اول آقای گلی لیگ، درحالی خط حمله استقلال را در بازی فردا فرماندهی می کند که در نقطه مقابل، علی علیپور هم با تجربه آقای لیگ و چند بار دعوت به اردوی تیم ملی، بار اصلی خط حمله پرسپولیس را به دوش می کشد.


باید به گل زدن معتاد شوی
در اینفوگرافی که نتیجه داده های سایت «یازده» است، می توانیم متوجه اهمیت دو فوروارد اصلی استقلال و پرسپولیس شویم. قائدی با 9 گل زده و 5 پاس گل امتیازآورترین بازیکن استقلال در فصل جاری بوده است. کارلوس کی‌روش چند سال پیش درباره استفاده از جهانبخش به عنوان مهاجم در برخی بازیهای تیم ملی گفته بود که «من گاهی وینگرها را در خط حمله بازی می دهم تا فرصت گلزنی بیشتری پیدا کنند، چون گل زدن به تدریج تبدیل به یک اعتیاد خوب و موثر می شود و آن بازیکن اگر بعدها فقط در پست وینگر بازی کند، همچنان از آن اعتیاد خود استفاده می کند و گلزنی خواهد کرد.» در مورد قائدی تقریبا همین جریان شکل گرفته؛ بازیکنی که توسط مربیان قبلی استقلال، به عنوان وینگر راست و چپ استفاده می شد اما حالا یک مهاجم گلزن است و به نظر می رسد که در آینده اگر به پست وینگر برگردد، باز هم بسیار زهردار خواهد بود. در مورد علیپور هم تغییری نسبتا مشابه رخ داده؛ بازیکنی که مهاجم مکمل برای طارمی بود و در اغلب بازیهای پرسپولیس مثل یک سرباز می دوید و می جنگید تا طارمی بیشتر فرصت زدن ضربه آخر را پیدا کند، پس از محرومیت ناگهانی طارمی و با توجه به بسته بودن پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس، مجبور بود که به سرعت از نظر ذهنی و شکل بازی تغییر کند و از یک مهاجم مکمل با روحیه یک سرباز، تبدیل به مهاجم اول تیمش شود و نقش گلزن اصلی تیم را ایفا کند؛ تغییری که در همان فصل محرومیت طارمی، چنان به سرعت و به خوبی انجام شد که علیپور آقای گل لیگ شد. در فصل جاری هم هرچند علیپور بارها مورد انتقاد هواداران تیمش قرار گرفته، اما چنانکه در اینفوگرافی می بینیم، علیپور برای پرسپولیس کم گل نزده؛ یک هت تریک به یاد ماندنی مقابل شاهین بوشهر، چند گل حساس، از جمله مقابل تراکتور، بار دیگر هواداران پرسپولیس را به این مهاجم مازندرانی امیدوار کرده است.

 

1475979

 


فقط گلزن نیستند
علیپور و قائدی چون سالها به عنوان نیروی مکمل در خط حمله بازی کرده اند، قابلیت مناسبی در دادن پاس اخر دارند. هر دو مهاجم تا امروز 5 پاس گل داده اند و تعداد پاس های کلیدی این دو مهاجم هم جالب توجه است؛ 11 پاس کلیدی توسط علیپور و 10 پاس کلیدی از سوی قائدی. تعداد شوت های این دو بازیکن هم جالب توجه است. در مجموع دو نیروی هجومی که چند سال نقش مکمل را داشتند، حالا در استانه دربی حساس فردا، نقش فرمانده را بازی خواهند کرد. نمره متوسط علیپور در سایت یازده تا پایان هفته هجدهم 7.1 و نمره فنی قائدی 7.5 بوده که نشان از متوسط مناسب عملکرد این دو بازیکن در فصل جاری دارد. قائدی به عنوان یکی از تکنیکی ترین بازیکن های حال حاضر فوتبال ایران، در دریبل زنی فاصله آماری قابل توجه با علیپور داشته و 11 دریبل موفق را ثبت کرده است.

 


مکمل های زهردار
از آنجا که هم استقلال و هم پرسپولیس با دو مهاجم مرکزی بازی می کنند، علیپور و قائدی در جریان بازی از فضاسازی نیروهای هجومی نزدیک به خود استفاده خواهند کرد. نکته مهم دیگر اما این است که این مکمل ها خودشان هم گلزن هستند. مهدی ترابی با اینکه به عنوان هافبک کناری بازی می کند، شانس آقای گلی در فصل جاری دارد و ارسلان مطهری زوج قائدی در خط حمله، در همین چند مسابقه ای که برای استقلال بازی کرده، سه گل زده و نشان داده که فرهاد مجیدی می تواند از همین حالا روی او به عنوان یک مهاجم تمام کننده حساب کند. سورپرایز ویژه دربی قبلی، عبدی فوروارد جوان پرسپولیس بود و شاید در بازی فردا هم یکی از مهاجمان دو تیم، سرنوشت بازی را مشخص کنند.

 

دیدگاه‌ها