کد خبر : 1668472 | 25 بهمن 1398 ساعت 21:33 | 74.8K بازدید | 0 دیدگاه

توفان در انتظار مربی جدید تیم ملی

ساعت 14؛ دراگان اسکوچیچ در محکمه رسانه ای

یک هفته بعد از انتخاب غیرمنتظره دراگان اسکوچیچ، سرمربی جدید تیم ملی یک مصاحبه مطبوعاتی مهم در پیش دارد. مصاحبه ای که احتمالاً بی حاشیه و آرام نخواهد بود.

ساعت 14؛  دراگان اسکوچیچ در محکمه رسانه ای

به گزارش "ورزش سه"، اسکوچیچ از ظهر روز 17 بهمن که خبر مربیگری اش در تیم ملی روی خروجی سایت فدراسیون قرار گرفت و همه را شگفت زده کرد تا امروز با هیچ رسانه ای صحبت نکرده. او قرار بود سه شنبه در برنامه فوتبال برتر، روبروی محمدحسین میثاقی بنشیند اما فدراسیون ترجیح داد اولین رویارویی اسکوچیچ با رسانه ها را به فردا (شنبه) موکول کند.

 

* انتخاب اسکوچیچ؛ آغاز نقدهای منفی
از همان ساعتی که فدراسیون فوتبال در چرخشی ناگهانی تصمیم گرفت قید مربیان داخلی را بزند و اسکوچیچ را به عنوان جانشین مارک ویلموتس معرفی کند، نقدهای تند و تیز نسبت به این انتخاب به گوش رسید. در واقع به جز چهره های انگشت شماری مثل امیر قلعه نویی و جواد نکونام، اکثریت اهالی فوتبال به شدت به اسکوچیچ و کارنامه او تاختند و معتقدند این مربی کروات در قواره سرمربیگری تیم ملی نیست.
این یکی از معدود موارد دو دهه اخیر است که رسانه ها نسبت به انتخاب سرمربی تیم ملی تا این حد موضع منفی دارند. معمولاً نگاه جامعه فوتبال درباره مربیان پیشین داخلی و خارجی لااقل در روزهای نخست، نگاهی توام با خوش بینی و امیدواری بود و حتی در روزهایی که یک مربی با کارنامه ناموفق مثل مارک ویلموتس جانشین کارلوس کی روش شده بود، باز هم خیلی ها استدلال می کردند که ناکامی او در بلژیک و ساحل عاج، الزاماً به معنی ناکامی او در ایران نخواهد بود. اما در مورد اسکوچیچ، این قصه ابداً صادق نبود و درباره آینده او در تیم ملی، از همان اول با قضاوت هایی بدبینانه روبرو شد.

 

 

* تکرار روزهای مایلی کهن
میزان انتقادهایی که این روزها متوجه دراگان اسکوچیچ است، شاید فقط با اولین روزهای انتصاب محمد مایلی کهن در تیم ملی قابل مقایسه باشد. روزهایی که داریوش مصطفوی، رئیس وقت فدراسیون در انتخابی عجیب تصمیم گرفت مایلی کهن را که فقط در پرسپولیس و تیم ملی دستیار علی پروین بود، به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی کند و هدایت تیم ملی را در جام ملت های آسیا 1996 به او بسپارد. در آن زمان، قدرت و نفوذ رسانه ها و شبکه های اجتماعی به اندازه امروز نبود و فقط رسانه های مکتوب بودند که منتقد این تصمیم فدراسیون بودند اما در دنیای دیجیتال امروز، اسکوچیچ هزاران بار بیشتر از مایلی کهن زیر فشار انتقاد قرار می گیرد.
اسکوچیچ البته در زمانی که به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شده، در کرواسی، اسلوونی، کویت، عربستان و ایران برای بیش از یک دهه سرمربی بوده اما مساله آنجاست که او هیچ وقت در لیگ ایران، هدایت تیمی را به عهده نداشته که توان رقابت برای قهرمانی داشته باشد. این فاکتور مهمی است که در قیاس با امیر قلعه نویی و علی دایی، اسکوچیچ را در موضع ضعف قرار می دهد.

 

 

* بیا و پاسخگو باش!
 دراگان اسکوچیچ در روزهای گذشته، به جلسات تمرینی فولاد و پیکان رفته و در آنجا با استقبال کادر فنی و بازیکنان این دو تیم روبرو شده اما او فردا بیش از هر چیزی باید نیش و کنایه و طعنه ها را بشنود و به پرسش های تند و تیز نمایندگان رسانه ها پاسخ دهد.
دشواری های پذیرش مهم ترین شغل فوتبال ایران، از این مصاحبه مطبوعاتی آغاز می شود. اسکوچیچ فراتر از هر موضوعی، باید افکار عمومی را قانع کند که لیاقت دراختیار گرفتن این شغل مهم و با ارزش را دارد و اثبات کند که «اشتباهی» نیست. با این حال او نباید توقع داشته باشد در مواجهه با رسانه های پرسشگر که اغلب آن ها موضع منفی نسبت به این انتخاب دارند، یک جلسه مطبوعاتی تشریفاتی و آرام را تجربه کند.

دیدگاه‌ها