کد خبر : 1669464 | 30 بهمن 1398 ساعت 15:46 | 40K بازدید | 0 دیدگاه

هدف: تسلط بر تمام جزئیات

آنالیزور السد در جایگاه ویژه چه می‌کرد؟

در جریان بازی السد-سپاهان، یکی از نکاتی که در مورد کار کادرفنی السد جلب توجه می کرد، نحوه کار یکی از انالیزورهای السد بود.

آنالیزور السد در جایگاه ویژه چه می‌کرد؟

به گزارش "ورزش سه"، بازی السد-سپاهان نکات فنی ویژه ای داشت؛ مسابقه ای که در آن السد با سه گل برنده شد و با تفاضل گل بهتر به صدر جدول گروه خود رسید. یکی از نکاتی که در جریان بازی، توجه برخی حاضران در ورزشگاه را از زمین بازی پرت کرده و معطوف جایگاه ویژه تماشاگران کرده بود؛ حضور یکی از انالیزورهای ویژه در آنجا و تحلیل زنده بازی بود. در دو عکس می بینید که یکی از دستیاران ژاوی در جایگاه نشسته و در نوت بوک او، بازی به صورت لایو در حال پخش است. این یکی از تحولات تازه فوتبال است که در حوزه انالیز بازی شکل گرفته و در حال گسترش است. تا چند سال قبل انالیز بازی حریف، محدود بود به تحلیل حریف قبل از انجام بازی؛ انچه اصطلاحا PREMATCH ANALYSIS نامیده می شد؛ امروز اما با پیشرفت تکنولوژیک سخت افزارهای پرتابل، انالیز عملکرد فنی حریف، «همزمان با بازی» هم ممکن شده است. در این حالت، تحلیلگر می تواند به سرعت نکته ای از بازی که می تواند روی سرنوشت کار موثر واقع شود را کات می زند و برای دستگاه متصل به نرم افزار خودش روی نیمکت می فرستد.

 

 

 

 

 

 

* اسپانیا و ایتالیا، پیشرو در تحولات فنی

 

انالیزور السد در فضای نرم افزار خود، می تواند روی تصویر بازی زنده کار کند و مفهوم تاکتیکی را در قالب یک تصویر یا ویدئوی کوتاه برای عضو دیگری از کادرفنی که روی نیمکت نشسته، ارسال کند. در این شکل «انالیز در جریان بازی»، به مربیان روی نیمکت و به سرمربی کمک می شود که اگر جزئیات تاکتیکی مهمی در عملکرد حریف و تیم خودی هست، آن را در یک تصویر کوتاه دریافت کنند. این شکل از انالیز همزمان با بازی، به خصوص در کشورهای جنوبی اروپا متداول شده؛ یعنی در اسپانیا و ایتالیا؛ جایی که مهد تحولات تاکتیکی فوتبال است و کادرفنی تیمها معمولا پرتعداد هستند و از ایجاد یک مسئولیت جدید که دریچه ای به تسلط بیشتر بر جزئیات باز کند، استقبال می کنند. مثلا در ایتالیا «انالیز در جریان بازی» تقریبا فراگیر شده است. در این تصویر، یک دوربین را می بینید که در اسپانیا و ایتالیا معروف شده به TACTICAL CAMERA یعنی دوربین تاکتیکی. دلیل اصلی نامگذاری آن به دوربین تاکتیکی این است که این دوربین کل مساحت زمین را در جریان بازی پوشش می دهد و به انالیزوری که خروجی این تصویر را می بیند، کمک می کند که تمام تحولات بازی در مساحت کامل زمین زیر نظر بگیرد و اگر سرمربی در جریان بازی، نیاز به دریافت ویدئو یا تصویر کوتاه ویژه ای داشت؛ این کار با کیفیت مناسبی انجا شود. البته تمام این توضیحات به این مفهوم نیست که در جریان بازی، ده ها تصویر و ویدئو از سوی انالیزور به سرمربی یا دستیاران ارسال شود. شاید کل این فرایند منجر به ارسال فقط چند تصویر کوتاه شود. موضوع اصلی فلسفه این کار است که با هدف «تسلط بر تمام جزئیات احتمالی موثر بر سرنوشت بازی» شکل گرفته است.

 

 

1479356

 

 

 

* نقش ویژه آنالیزور گواردیولا

 

حدود چهار سال قبل «اندرو مورای» روزنامه نگار انگلیسی با تحقیق روی فلسفه فوتبال پپ گواردیولا، یک مقاله بلند نوشت که بخشی از آن متمرکز بر شکل کار گروه انالیز گواردیولا بود. یکی از ویژگی های کار تیم انالیز گواردیولا، تحلیل همزمان با انجام مسابقه است. مورای در مقاله خود نوشته: «پلانچارت جدا از کار انالیز در طول هفته، در جریان بازی هم با نرم افزار خود روی جریان بازی کار می کند و اگر لازم باشد در طول بازی یا بین دو نیمه خروجی این کار، به بازیکنان توضیح داده می شود.» جدا از خود تکنولوژی، آنچه مهمترین نکته در این شکل همکاری است، اعتماد و هماهنگی میان سرمربی با انالیزورش است. یعنی اینکه به مرور سرمربی در کیفیت گواردیولا به تیزبینی یا نکته سنجی انالیزور خود اعتماد کند و در مقابل، انالیزور هم خودش را با فلسفه و نگاه سرمربی به فوتبال هماهنگ کند. پوچتینو یکی دیگر از مربیان بزرگ اروپاست که به داشتن این سرویس علاقمند است؛ او در جریان بازی، نکات تحلیلی مهم را از تیم انالیز خود که در ورزشگاه مستقر هستند، دریافت می کند. معمولا اینگونه تحولات از اسپانیا و ایتالیا شروع می شود و کادرفنی اسپانیایی السد هم در غرب اسیا این شکل از انالیز زنده بازی را شروع کرده اند. توسعه بخش انالیز فوتبال هم همزمان با توسعه در سایر حوزه های فوتبال پیش می رود و مربیان مختلف با فلسفه کاری متفاوت، بخشی از فن آوری های جدید را وارد کار خود می کنند. هنوز برخی مربیان موفق هم هستند که چندان به تحلیل در جریان بازی روی خوش نشان نمی دهند و این شکل از کار را در جریان بازی، گمراه کننده می دانند. درواقع تناسب دیدگاه و فلسفه مربی با فن اوری ها هم یکی از نکات ویژه فوتبال مدرن است، چون برخی مربیان به دلیل اصرار به استفاده از فن اوری های مختلف، مسیر خود را گم می کنند، اما فوتبال مثل سایر پدیده ها، با کنجکاوی نسبت به تکنولوژی های جدید پیش می رود.

 

 

1479355

دیدگاه‌ها