کد خبر : 1671993 | 13 اسفند 1398 ساعت 11:53 | 15.4K بازدید | 0 دیدگاه

در سکوهای بوندسلیگا چه می‌گذرد؟

اولتراهای آلمانی؛ جذاب و دردسرساز

از زودکوروه در مونیخ یا دیوار زرد در دورتموند، اولتراها بخش جدایی‌ناپذیری از سیستمی هستند که فرهنگ هواداری در بوندس‌لیگا را به یکی از جذاب‌ترین فرهنگ‌های هواداری دنیا تبدیل کرده است.

اولتراهای آلمانی؛ جذاب و دردسرساز

به گزارش "ورزش سه"، هواداران فوتبال در آلمان معتقدند فرهنگ هواداری در این کشور با اختلاف بهترین فرهنگ هواداری فوتبال در اروپا و در کل دنیا است و البته آنها پر بیراه نمی‌گویند. از زودکوره یا سکوی جنوبی در آلیانز آرنا و شیکریا، متشکل‌ترین گروه هواداری بایرن مونیخ گرفته تا گلبه واند یا دیوار زرد در ورزشگاه دورتموند، هواداران اولترا در فوتبال آلمان یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم فرهنگ هواداری در این کشور هستند.

 

1483013

 

شور و تعصب، عامل اتحاد

فرهنگ هواداری فوتبال در آلمان تنها به تیم های معروف و استادیوم های بزرگ خلاصه نشده و حتی در لیگ دسته دو و دسته سه این کشور هم شاهد تیم هایی با هواداران وفادار و دوآتشه هستیم. زمانی که کایزرزلاترن برای اولین بار در تاریخ باشگاه به لیگ دسته سوم سقوط کرد 41 هزار تماشاچی برای تماشای اولین دیدار تیم‌شان در این لیگ به استادیوم رفتند.

 

کلمه اولترا اولین بار در ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت تا برای توصیف گروهی از پرشورترین هواداران باشگاه‌های فوتبال استفاده شود. در آلمان همه تیم های فوتبال دسته کم یک گروه اولترا دارند. کسانی که پرچم‌ها و بنرها را به استادیوم آورده و مسئول کورئوگرافی‌ها و آتش‌بازی‌ها در جریان مسابقات هستند. اولترا بودن یعنی حمایت از تیم نه تنها در زمان مسابقات بلکه در طول هفته و در طول سال. اولترا یعنی کسی که با باشگاه محبوبش زندگی می‌کند.

 

زودکوروه، شیکریا و اولتراهای بایرن مونیخ

برخی گروه‌های اولترا در باشگاه‌هایشان به چنان موقعیتی دست یافته‌اند که می‌توانند بر سیاست‌های بوندس‌لیگا تاثیر بگذارند. شیکریا مهم‌ترین گروه اولترای بایرن مونیخ یکی از این گروه‌ها است. برای مثال وقتی گروه‌های هواداری در آلمان به صورت متحد علیه بالا بودن قیمت بلیط مسابقات بوندس‌لیگا اعتراض کردند سازمان  لیگ این کشور در نهایت چاره‌ای جز عقب‌نشینی پیدا نکرده و اعلام کرد از فصل 2021-2022 درباره قیمت‌گذاری بلیط‌ها تجدیدنظر خواهد کرد.

 

1483010

 

از دیگر موفقیت‌های شیکریا در تاثیرگذاری بر سیاست‌های بایرن مونیخ می‌توان به این اشاره کرد که باشگاه اخیرا اعلام کرد در مقابل این گروه تسلیم شده و از این پس در لباس رسمی باشگاه از رنگ آبی برای شورت ورزشی بازیکنان استفاده نخواهد کرد. هواداران بایرن شیفته رنگ قرمز هستند و استفاده از رنگ آبی در لباس تیم‌شان را برنمی‌تابند. کوتاه آمدن باشگاه در مقابل آنها در این مورد نشان می‌دهد که اولتراها در فوتبال آلمان این روزها به چه قدرتی دست یافته‌اند.

 

همینطور که اشاره شد بایرن مونیخ چندین گروه اولترا دارد که زیر پرچم زودکوره یا سکوی جنوبی گرد آمده‌اند ولی شیکریا یکی از قوی‌ترین و مستقل‌ترین آنها است. نکته جالب دیگر این است که اولتراهای بایرن به خاطر سیاست‌های چپی خود در این کشور مشهور هستند. این سیاست ها تا حد زیادی ناشی از نقش پررنگ کورت لانداوئر رئیس سابق این باشگاه در شکل‌دهی به سیاست‌های پرورش جوانان و آکادمی در این باشگاه است. لانداوئر به عنوان یک یهودی به سیاست‌های جناح چپ گرایش داشته و بسیاری از اولتراهای بایرن همچنان به ایده‌های سیاسی او وفادار بوده و نسبت به سیاست‌های چپ احساس همبستگی می‌کنند.

 

1483008

 

برای مثال زمانی که فرانک ریبری ستاره مسلمان سابق بایرن مونیخ به دلیل ماجرایی در شبکه‌های اجتماعی از سوی باشگاه جریمه شد، هواداران شیکریا و حتی دیگر اولتراهای بایرن در زودکوره بنرهایی در حمایت از او به نمایش گذاشته و از ریبری خواستند در موضع خود ثابت‌قدم بماند. اصطکاک بین اولتراهای بایرن و سیاست‌های باشگاه در سال های اخیر بیشتر و بیشتر شده است. یکی از مهمترین اعتراض‌های شیکریا با مدیریت باشگاه در سال های اخیر، روابط گسترده  بایرن با قطر و  بنیادهای ثروتمند قطری بوده است.

 

وجه تاریک اولتراهای آلمانی

اما همه اخبار درباره اولتراهای بایرن مثبت نیست. در اولین بازی بایرن در فصل جاری، مسابقه به دلیل پرتاب کاغذهای توالت به زمین توسط اولتراها نیمه‌تمام ماند. هواداران بایرن اعلام کردند در اعتراض به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال آلمان که به وعده خود درباره گفتگو درباره  قیمت بلیط‌ها و دیگر مسائل مالی عمل نکرده‌اند دست به این اعتراض زده‌اند. در موارد جدی‌تر، شیکریا چندین بار با اولتراهای باشگاه نورنبرگ درگیری خشونت‌بار پیدا کرده است. در یک مورد دیگر پلیس با توقف و جستجوی اتوبوسی که هواداران شیکریا را جابه‌جا می‌کرد 300 گرم ماریجوانا در این اتوبوس پیدا کرد که در آلمان به شدت خبرساز شد.

 

1483011

 

تنش‌های سیاسی هم اخیرا رابطه دولت و نهادهای حاکمیتی فوتبال آلمان و گروه‌های اولترا را با اصطکاک بیشتری مواجه کرده است. به عنوان مثال هواداران دورتموند اخیرا متوجه شدند که در جریان بازی‌شان با بایرن مونیخ در استادیوم خانگی دورتموند، گروهی با حضور در ورزشگاه و جاگیری در بلوک 13 از دیوار زرد به سر دادن شعارهایی در حمایت از نئونازی‌ها و هیتلر پرداخته‌اند. اقدامی که برای هواداران دورتموند که آنها هم مثل بایرنی‌ها به گرایش چپ معروف هستند بسیار گران آمد. این البته نتیجه رشد تصاعدی گرایش‌های راست و نئونازی در میان طبقه کارگر آلمانی است که در سال های اخیر مورد توجه جامعه‌شناسان بوده است.

 

 

دیدگاه‌ها