کد خبر : 1672953 | 19 اسفند 1398 ساعت 12:37 | 49.2K بازدید | 0 دیدگاه

این زن به ارفاق نیازی ندارد

اشتاین‌هاوس، داوری که نمی‌خواهد قاضی مناسبتی باشد

بیبیانا اشتاین‌هاوس، داور زن آلمانی با قضاوت در فصل جاری بوندس‌لیگا موانع بسیاری را از سر راه داوران زن برداشته است.

اشتاین‌هاوس، داوری که نمی‌خواهد قاضی مناسبتی باشد

به گزارش "ورزش سه"، دنیای فوتبال سرشار از  داستان‌ها و روایت‌هایی است که در کوران اخبار حاشیه‌ای درباره ستاره‌های بزرگ و نام‌آشنا کمتر شنیده  می‌شود. یکی  از این روایت‌ها داستان بیبیانا اشتاین‌هاوس، داور زن آلمانی است که با قضاوت در بوندس‌لیگا هر روز در حال شکستن موانع موجود بر سر راه داوران زن و در  کل فوتبال زنان است.

 

اشتاین‌هاوس قضاوت خود را از لیگهای دسته‌های پایین مردان شروع کرده، به تدریج و با پیشرفت او، اشتاین‌هاوس قضاوت چند دیدار فوتبال مردان در تورنمنت‌های بین‌المللی را به عهده گرفته و درنهایت موفق می‌شود به سطح اول فوتبال باشگاهی کشورش آلمان راه یافته و در بوندس‌لیگا لباس داوری به تن کند.

 

1484333

 

اشتاین‌هاوس در دیدار اخیر بایرن مونیخ و آوگزبورگ داور وسط بود. در این دیدار که با پیروزی 2-0 بایرن مونیخ به پایان رسید بیشتر نگاه‌ها علاوه بر بازی و نتیجه به داوری بود که موفق شده به موفقیتی تاریخی دست یابد.

 

اشتاین‌هاوس پیش از شروع بازی در مقابل دوربین‌ها و خبرنگاران قرار گرفت و با نشان دادن عدد هفت با انگشتانش به این نکته اشاره کرد که در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال آلمان تعداد اعضای زن به مرد، به نسبت 1 به 7 است.

 

خیلی‌ها گمان می‌کردند فدراسیون فوتبال آلمان قضاوت این بازی را تنها به این دلیل به اشتاین‌هاوس سپرده که به مناسبت روز جهانی زنان در هشتم مارس، ژستی سیاسی بگیرد. اما واقعیت این است که علاوه بر تلاش فدراسیون فوتبال آلمان برای بیشتر بها دادن به زنان، بیبیانا اشتاین‌هاوس به واقع داوری برجسته است و متخصصین داوری اروپا او را یکی از بهترین داوران حال حاضر دنیا می‌دانند.

 

او مسیر حرکت پر فراز و نشیب خود را از فصل 2007-2008 آغاز کرده است. اشتاین‌هاوس در آن فصل قضاوت را از بوندس‌لیگا2 آغاز کرد و علاوه بر داور وسط، به عنوان کمک‌داور و داور چهارم هم  به ایفای نقش پرداخت. این موفقیت اشتاین‌هاوس در همان زمان یک دستاورد تاریخی برای داوران زن به حساب می‌آمد.

 

1484331

 

پیش از این هم تصاویر حضور اشتاین‌هاوس در بوندسلیگا دیده شده است ولی او در ابتدا به عنوان داور چهارم در میدان حضور داشت. اولین بازی او در بوندس لیگا به سال 2017 بر می گردد زمانی که قضاوت بازی هرتا برلین و وردربرمن را عهده دار شد. یکی از به یاد ماندنی‌ترین حضورهای او به عنوان داور به بازی هرتا مقابل آخن برمی‌گردد. در آن بازی برخورد یکی از بازیکنان حاضر در میدان با او به شدت حاشیه‌ساز شده بود و جنجال‌هایی در آلمان بوجود آورده بود که آیا داوران زن واقعا می‌توانند قضاوت دیدارهای مردان را به عهده داشته باشند؟

 

اشتاین‌هاوس در سال 2008 در رقابتهای جام جهانی زیر 20سال زنان قضاوت چند دیدار را به عهده گرفته، در سال 2009 در جام ملتهای اروپای زنان سوت زده و در سال 2011 در جام جهانی زنان قضاوت می‌کند. بیبیانا در این جام جهانی بازی فینال بین آمریکا و ژاپن را سوت زده و معروف می‌شود. اشتاین‌هاوس در المپیک 2012 هم قضاوت رقابتهای فوتبال زنان را به عهده گرفته و از جمله قاضی بازی فینال می‌شود. بیبیانا در سال 2017 هم فینال چمپیونزلیگ زنان را سوت می‌زند.

 

حالا که درست همزمان با روز جهانی زن شاهد قضاوت یک داور زن در یکی از بازیهای مهم بوندس‌لیگا بودیم باید ببینیم حضور اشتاین‌هاوس در بالاترین سطح فوتبال مردان طلیعه حضور تعداد بیشتری از داوران زن در بوندس‌لیگا و دیگر لیگهای بزرگ اروپایی خواهیم بود یا حضور او فعلا یک مورد استثنایی باقی می ماند؟

 

دیدگاه‌ها