کد خبر : 1719380 | 26 آبان 1399 ساعت 11:05 | 9.9K بازدید | 0 دیدگاه

به بهانه بازنشستگی زودهنگام داور معروف آلمانی

بیبیانا اشتاین‌هاوس؛ از مامور پلیس تا داور بوندس‌لیگا

بیبیانا اشتاین‌هاوس داور زن آلمانی که اولین داور زن در تاریخ بوندس‌لیگا بود چند هفته قبل بازنشستگی خود را اعلام کرد. او حالا در یک گفتگو از دلایل خود برای بازنشستگی زودهنگام گفت.

بیبیانا اشتاین‌هاوس؛ از مامور پلیس تا داور بوندس‌لیگا

به گزارش "ورزش سه"، بیبیانا اشتاین‌هاوس اولین داور زن آلمانی بود که در بالاترین لیگ فوتبال مردان این کشور، بوندس‌لیگا، به قضاوت می پرداخت. اشتاین‌هاوس چند هفته پیش قبل از آنکه به سن بازنشستگی برسد اعلام بازنشستگی کرد. او حالا در گفتگو با شبکه ZDF آلمان به تشریح دلایلش برای این اقدام پرداخت.

 

1544196

 

اولین داور حرفه‌ای زن آلمانی که در رقابتهای مردان سوت می‌زد می‌گوید از این تصمیم سرنوشت ساز خود پشیمان نیست. بیبیانا به ZDF گفت که در زمان تصمیم گرفتن برای اعلام بازنشستگی این تصمیم به نظرش درست می رسیده و هنوز هم احساس می‌کند که تصمیم درستی گرفته است. اشتاین‌هاوس 41ساله در گفتگو با این شبکه گفت: " مهم برای من این است که خودم برای آینده ام تصمیم بگیرم و بتوانم به ادامه زندگی ام شکل بدهم".

 

اشتاین‌هاوس در دنیای فوتبال تاریخسازی کرده. او از سال 2017 نامش را به عنوان تنها داور زن فعال در بوندس‌لیگا مطرح کرد. البته بیبیانا 10 سال قبل از آن اولین حضورش در بوندس‌لیگا2 را تجربه کرده بود. او شش بار به عنوان داور سال انتخاب شده و چهار بار هم بهترین داور سال شده است. آخرین بازی و یکی از مهمترین بازی هایی که او سوت زد دیدار بایرن مونیخ و بوروسیا دورتموند در فینال جام حذفی آلمان بود که در ماه سپتامبر امسال برگزار شد.

 

1544201

 

 

این مامور پلیس زن اهل ایالت ساکسونی سفلی در این سال‌ها موفق شده احترام همکاران مرد خود و همچنین بازیکنان و مربیان تیم‌های بزرگ آلمانی را جلب کند. رالف رانگنیک سرمربی معروف آلمانی بعد از اعلام بازنشستگی او گفت: " حیف شد که اشتاین‌هاوس بازنشسته شد. اگر در آینده اشتاین‌هاوس‌های بیشتری وارد داوری شوند برای فوتبال خیلی خوب می‌شود. چه در داوری و چه در مدیریت باشگاه های فوتبال".

 

اشتاین‌هاوس در مصاحبه با ZDF می‌گوید بعد از بازنشستگی ارتباطش با فوتبال قطع نشده و به عنوان داور VAR با فدراسیون فوتبال آلمان همکاری می‌کند. او در صحبتهایش گفت: " ما در آلمان داورهای زن جوان و بااستعداد زیادی داریم که امیدوارم با مشاهده تجربه من متوجه شده باشند که داوری برای آنها در بالاترین سطح ممکن است".

 

1544200

 

اشتاین‌هاوس در مصاحبه خود می‌گوید داوران زن نشان داده اند که در قضاوت خود کاملاً درست و صریح عمل می‌کنند. بیبیانا می‌گوید مدتها است که دیگر حضور داور زن در مسابقات مردان یک اتفاق عجیب نیست و حالا همه به آن عادت کرده اند. او می‌گوید با توجه به این شرایط بوده که به این نتیجه رسیده وظیفه اش را انجام داده و می‌تواند پیش از رسیدن به سن بازنشستگی از داوری کناره‌گیری کرده و پرچم را به دست داوران جوان‌تر بسپارد.

 

اشتاین‌هاوس می‌گوید هیچ سهمیه ویژه ای برای داوران زن وجود نداشته و ندارد و او تنها با لیاقت و کارآمدی خودش توانسته در رقابت با داوران دیگر یکی از سهمیه های داوری در بوندس لیگا را نصیب خود کند.

 

بیبیانا اشتاین‌هاوس می‌گوید زمانی که او داوری را شروع کرده زنان در فوتبال مردان و در داوری هیچ جایگاهی نداشتند و به ندرت می‌شد زنی را در رده‌های مختلف فوتبال مردان پیدا کرد. زنان موقعیت امروزشان را به سختی و با تلاش بدست آوردند. حالا در فوتبال مردان آلمان تعداد داوران زن فعال در کشور به یک چهارم تعداد داوران مرد رسیده و این نشان می‌دهد که فوتبال آلمان به مراتب زنانه‌تر از قبل شده و این پیشرفت قابل ملاحظه ای برای زنان بوده است. 

 

 

دیدگاه‌ها