کد خبر : 1674502 | 28 اسفند 1398 ساعت 17:40 | 19.6K بازدید | 0 دیدگاه

به بهانه خداحافظی سن ایکر از فوتبال

ایکر کاسیاس؛ هدیه ای از طرف خدا به فوتبال

دروازه‌بان افسانه‌ای فوتبال اسپانیا هفته گذشته با اعلام خداحافظی رسمی‌اش از فوتبال حالا خودش را به‌عنوان یکی از نامزدهای کسب ریاست فدراسیون فوتبال اسپانیا معرفی کرده است.

 ایکر کاسیاس؛ هدیه ای از طرف خدا به فوتبال

به گزارش "ورزش سه"، بازی کردن تا 40 سالگی تنها حسرت کسی است که به هرآن چه خواست در فوتبال جهان و اسپانیا به آن دست‌یافت. او قطعاً یکی از پسران خلف سانتیاگو برنابئو به شمارمی رود که جایگاهش در ویترین موزه باشگاه رئال مادرید محفوظ است، هرچند که صابون اولترهاسورهای رئال به‌مانند بسیاری از بزرگان این تیم در اواخر دوران حضورشان به تن او هم خورده باشد.
ایکر کاسیاس هفته گذشته در سن 39 سالگی به دلایل مختلفی از فوتبال خداحافظی کرد تا در جایگاهی غیر از چهارچوب دروازه فعالیتش را دنبال کند. درواقع باید اعتراف کنیم که فوتبال حالا یکی دردانه‌هایش را ازدست‌رفته می‌بیند اما او می‌تواند برای سال‌های سال به‌عنوان یک الگوی مناسب الهام‌بخش بسیاری از دروازه‌بان در سراسر دنیا باشد.

 


اگر می‌خواهید داستان ورودش را به باشگاه اساطیر فوتبال را بدانید این مطلب را تا آخر بخوانید:

 


 از موستولس مادرید تا سانتیاگو برنابئو
بهار 1981 بود. در بیلبائو، باران می‌بارید و خانواده کاسیاس فرناندز، بی‌صبرانه منتظر تولد اولین بچه اشان بودند. نمی‌دانستند که قرار است پسر باشد یا دختر. ماری کارمن، دختر می‌خواست، خوزه لوئیز، پسر. یک روز صبح، ماری کارمن برای قدم زدن به "کاسکو ویخو" (محله‌ای قدیمی در بیلبائو) رفته بود و وارد یک فروشگاه کفش شد تا یک جفت کفش بخرد.
" واقعیت این است که واقعاً گنده شده بودم و می‌شد گفت که بچه بزرگی درراه بود. آن مرد فروشنده سر صحبت را باز کرد و به من گفت که چطور لهجه باسکی ندارم. به او گفتم که مادریدی هستم اما مدتی است که به آنجا آمده‌ایم. صحبت‌ها بامزه شده بود چون بلافاصله پرسید که چرا می‌خواهم به مادرید برگردم. به من گفت که مطمئناً بچه‌ام، پسر خواهد شد و رو به فوتبال می‌آورد، پس باید در آنجا بمانم و پسرم در بیلبائو متولد شود تا بتواند که هم در اتلتیکو بیلبائو بازی کند و هم در رئال مادرید چراکه اگر برمی‌گشتم، او می‌توانست " فقط " در رئال مادرید بازی کند."«نکته جالب‌توجه آنکه ایکر اولین بازی رسمی خود را در دوران جان توشاک اتفاقاً مقابل آتلتیکو بیلبائو در سپتامبر 1999 انجام داد که آن بازی با نتیجه مساوی ۲ بر ۲ پایان یافت.»

 

1486372


پس از سی سال، ماری کارمن آن لحظه را به‌خوبی به یاد دارد. پسربچه به دنیا آمد و آن‌ها، تردیدی نداشتند که نام پسرشان را ایکر بگذارند. آن‌ها با خانواده‌شان در مورد این نام بحث کردند و این نامی بود که بیش از دیگر نام‌ها آن را پسندیدند. معادلی در اسپانیایی برای ایکر وجود ندارد. این نام از "ایکرنه " به معنای "پیک یا همان کسی که خبر خوش می‌آورد " گرفته‌شده است. آن فروشنده کفش، درست حدس زد. این پسر برای فوتبالیست شدن زاده شد و به این دلیل که در مادرید متولد شد، پدرش می‌خواست که "فقط" در رئال مادرید بازی کند. پدرش آن‌قدر از این امر مطمئن بود که اولین پیراهنی که به تنش کرد، پیراهن آبی لوسادا، یکی از تیم‌های پایه رئال مادرید بود.

 

20 سال بعد: ورزشگاه استادو فرانس، پاریس (2000)
ایکر کاسیاس فرناندز ارشد خوزه لوییس کاسیاس تنها 20 سال و 4 روز فرصت می‌خواست تا در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل والنسیا به‌عنوان جوان‌ترین دروازه‌بانِ فینالُ این جام معتبر اروپایی نام خود را تاریخ ثبت کند. دیداری که در پایان با برتری قاطع 3 بر 0 مشکی پوشان رئال در مقابل خفاش‌ها به اتمام رسید. (در آن دیدار به دلیل آنکه لباس اصلی هر دو تیم سفید بود، در نتیجه بالباس دوم خودشان پا به میدان گذاشتند.). گویا از ابتدا مقرر شده بود که محله سن دنی سرآغاز راهی باشد برای ظهور یک قدیس فوتبالی. تو در 20 سالگی در یک فینال اروپایی دروازه‌ات را بسته نگه می‌داری تا از حالا بدانیم که افتخار آشنایی با چه اعجوبه‌ای راداریم.

 

1486374

 


دو سال بعد: ورزشگاه همپدن پارک، گلاسکو (2002)
دو سال بعد از طی مسیری سخت تا رسیدن به سرزمین سخت‌ترین مردان قاره سبز یعنی گلاسکو. همراه با اندکی غرور جوانی که او را روی نیمکت تبعید کرده بود، بدون آنکه کسی بتواند حدس بزند که در پایان قرار است این جوان اخمو با این موهای ساده‌اش قرار است به تکه بزرگی از پازل این فینال تبدیل شود، با کلیدواژه‌ای به نام زیدان. آن شب دقیقه شصت‌وهشت تابلوی تعویض بالا رفت تا لشکر یک‌نفره با محکم کردن چسب دستکش‌هایش برود تا تاریخ را به نام خودش رقم بزند. هنوز نگاه بهت‌آمیز لوسیو، کارستن راملوف، و بالاک و اولیورنیوویل را که از فرط تعجب همدیگر را نگاه می‌کنند خاطرم هست. آنجا که هیرو و سانچز دستانشان به علامت تسلیم بالا رفت، اما تو حاضر نشدی کلید قفل دروازه‌اش را به هیچ‌کسی بدهی. نمایشی بی‌بدیل گلر 22 ساله تنها در 22 دقیقه کافی بود برای حفظ زیباترین گل تاریخ لیگ قهرمانان و در ادامه اشک‌های معصومانه‌ات در آغوش زیدان و دست‌هایی که قرار بود 8 سال دیگر ملت اسپانیا را به آرزوی دیرینه شان در ورزش برساند.

 

1486375

 


6 سال بعد: ورزشگاه ارنست هاپل، وین (2008)
این بار حکایت فرق می‌کند تو پس از پشت سر گذاشتن یک یورو و یک جام جهانی، بازوبند کاپیتانی را از رائول تحویل می‌گیری تا سرگروه طلایی‌تر دوران تاریخ فوتبال اسپانیا باشی.
تو رهبر ارکستری هستی که در تالار ارنست هاپل شهر موسیقی (وین) قرار است یکی از زیباترین آهنگ‌های فوتبالی را با نام تیکی تاکا رهبری کند. رهبر ارکستر که تو باشی و نوازنده اصلیت ژاوی کافی است تا در فینال، غرور غول اروپا را با یک برد حتی خفیف بشکنی تا مردم کشورت را پس 44 سال به آرزویشان برسانی اما تو بهتر از هرکسی میدانی که این تور موسیقیایی تازه آغازشده. آنجا که پس از قهرمانی اروپا در گفتگویی با tve فروتنانه می‌گویی: "ما هنوز تشنه قهرمانی هستیم و مأموریت هنوز تمام نشده است"

 

1486376

 


دو سال بعد: ورزشگاه ساکر سیتی، ژوهانسبورگ (2010)
جایی که در میان نوای ووووزلا و فرسنگ‌ها دورتر از محل زادگاهت اسپانیا را به قله فوتبال دنیا می‌رسانی و تو بازهم گلی دریافت نمی‌کنی تا همچنان آمار گل خورده‌ات در رقابت‌های فینال روی عدد صفر ثابت بماند. انگار آن‌قدر قراراست در فینال تو گل نخوری تا هم‌بازی‌هایت یک گل بزنند و شما قهرمان شوید به همین سادگی. این فرمول تو در تمام مسابقات فینالی بود که در آن‌ها حضور یافتی. چه کسی می‌تواند سیو فوق‌العاده تو را پیش از گل اینیستا در دقایق پایانی بازی فراموش کند. بدون تردید عکس‌العمل فوق‌العاده تو درنبرد تک‌به‌تک با آرین روبن شاید یکی از ماندگارترین قاب‌های تمام ادوار جام جهانی باشد وتو خالق آن بودی درست در زمانی که کاری از هیچ کس ساخته نبود و تو ایستادی تا بگویی" بچه ها...  خیالتان راحت من هستم فقط بروید گل بزنید.
این بار در بازگشتت به خانه همراه با زیباترین جام دنیا می‌شنوی که دیگر تو را تنها  ایکر.. ایکر... خطاب نمی‌کنند بلکه از حالا تو "سن ایکرهستی" (ایکر مقدس). همان نوجوانی که زمانی با مترو و دوچرخه خودش را به تمرین رئال می‌رساند حالا برای ملتش یک قدیس به شمارمی آید.

 

1486377

 


دو سال بعد: ورزشگاه المپیسکی، کیف (2012)
حالا باید در سن 31 سالگی با رفیق ایتالیایی‌ات بوفون دوئلی جذاب برای کسب قهرمانی اروپا به نمایش بگذاری. جایی که دو کشور همسایه اسپانیا و ایتالیا با همان تاریخ فوتبالی بی‌نظیرشان و دو کاپیتان کاریزماتیکشان قرار است به قضاوت پروئنکای پرتغالی در المپیسکی پیر پا به نبرد بگذارند و تو دوباره و این مرتبه راحت‌تر از هرزمانی فرمولت را اجرا می‌کنی. کاسیاس 4 بوفون 0. فینالی به‌راحتی آب خوردن برای تداوم آقایی ماتادورها در فوتبال جهان به رهبری سن ایکر. آمار چیزی شبیه به یک معجزه است تا واقعیت: 5 فینال بدون گل خورده. جایی برای واژه باقی نمی‌گذاری.

 

1486378

 


دو سال بعد: ورزشگاه استادیم دا لوژ، لیسبون (2014)

پس از ترک تازی همراه با تیم ملی اسپانیا حالا نوبتی هم باشد نوبت کسب افتخاردوباره  همراه با تیمی است که  بیش از دو دهه  از عمرتو جوانی ات را عاشقانه در آن سپری کردی و حالا می‌خواهی در دهه سوم دوران زندگی خودت این فرصت تاریخی را از دست ندهی، چراکه از هرکسی بهتر می‌دانی که شاید دیگر چنین فرصت نابی را به دست نیاوری. حریف تیم هم شهری همان دشمن قسم‌خورده‌ات.

اما تو در خروج از دروازه اشتباه می‌کنی تا لوس بلانکوس با سیئمونه تازه نفس به جشنی تاریخی در میدان اصلی شهر مادرید مقابل دیدگان هوادارانتان نزدیک شود و این کابوسی بود که پس اتمام بازی در مصاحبه با همسرت پرده از آن برداشتی.( سارا کاربونرو خبرنگار و گزارشگر ورزشی است که یکی از خبرنگاران زن موفق و محبوب  تلویزیون اسپانیا به شمار می رود.) بعد از گل تاریخی سرجیو را موس در دقیقه 94 و آن آغوش معروفت . نمی‌دانی باید چطور از او تشکر کنی. بعدازآن هم یک تاج‌گذاری دیگر در دالوژ و این شاید پایان دوران افتخار یکی از بزرگان فوتبال است .

 

1486379

 

1486380

 


 

کاسیاس هم که باشی فرقی برای تیفوسی‌ها رئالی ندارد
«ویسنته دل بوسکه لیست تیم ملی اسپانیا برای یورو را اعلام کرد. مثل همیشه اول تعداد رئالی‌ها را این‌گونه شمردم: کاسیاس، راموس، کارواخال، ایسکو و وازکز. اما بعدش یادم آمد که سن ایکر دیگر دروازه‌بان رئال مادرید نیست.»
عدم بخشش کاسیاس توسط هواداران مادریدى به خاطر اشتباه وى که منجر به گل زنى دیگو گودین در فینال لیگ قهرمانان اروپاى فصل گذشته در شهر لیسبون شد و دسیما را به خطر انداخت، نشان می‌دهد که آن‌ها تا چه حد نسبت به واکنش‌های او، جایگیرى او، کندى او، سی‌ودو گلى که در لالیگا و هشت گلى که در لیگ قهرمانان دریافت نموده ناامید و عصبانى هستند. به همین دلیل آینده‌ای براى سن ایکر در سانتیاگو برنابئو حداقل از جانب هواداران قابل‌تصور نبود.

 

اشتباهات ایکر کاسیاس البته محدود به زمین فوتبال نمی‌شود، بلکه او در برخورد و موضع‌گیری با ژوزه مورینیو سرمربى سابق مادریدی‌ها نیز اشتباهاتى مرتکب شد. مشاجره و اختلاف بین آقاى خاص و کاسیاس در سال 2012 زمانى آغاز شد که سن ایکر در تلاش بود رقابت و دشمنى شدید بین بارسلونا و رئال مادرید راکمی معتدل‌تر نماید، که با روحیات ژوزه مورینیو این امر سازگار نبود. او همچنین کاسیاس را متهم نمود که مسائل داخلى باشگاه را به مطبوعات منعکس کرده است که البته او چنین ادعاهایى را تکذیب کرد، اما هواداران از آن زمان  به بعد به بی‌رحمانه‌ترین وجه ممکن دیگر اشتباهات کاسیاس را نبخشیدند، اشتباهاتى که درهای خروج باشگاه را به او نشان داد و این روی تلخ دیگر همان فوتبالی است که بارها ما را مسخ خودکرده است.

 

 


اعلام رسمی جدایی از خانواده با اشک ...
سکوتی تلخ این بار نه در زیر نورافکن‌ها و نه درروی چمن بلکه در یک اتاقی به‌اندازه یک نشست خبری. تنها آمده بود. با همان ژست دوست داشتی‌اش روبروی خبرنگاران و عکسان نشست. فضای حزن‌آلود آن اتاق به‌قدری سنگین بود که طاقت سن ایکر را هم طاق کرد و او را مجبور کرد پیش از اینکه هر حرفی بزند اشک بریزد. اشک‌های به وسعت یک جدایی پس از 25 سال افتخار و افتخار. افتخار.


کاغذش را از جیبش درآورد تا متنی را که از قبل آماده کرده بود بخواند. تصمیم بر رفتن بود و این لحظه پایان داستان سن ایکر در رئال بود.

 

1486381


اول تشکر کرد و در ادامه گفت:" جدا از اینکه دروازه‌بان خوب یا بدی برای رئال بودم، با همه کاستی‌ها و مزیت‌هایم، امیدوارم همه شما از من به‌عنوان یک شخصیت و انسان خوب یاد کنید. هرگز شمارا از یاد نخواهم برد. هزاران بار تشکر و بدانید که هرجایی که باشم فریادخواهم زد: زنده‌باد رئال. نمی‌خواهم برای همیشه از شما خداحافظی کنم. این‌یک خداحافظی موقت است. - همه آن‌هایی که می‌روند بی‌اختیار یک روز برمی‌گردند تا کار ناتمامشان را تمام کنند، یک قاتل سریالی یا یک سرباز خیانت‌کار به وطن حتی توی گذشته یک‌چیزی را جاگذاشته‌اند که حداقل یک بازگشت دوباره را برایشان معنی‌دار می‌کند. بر همین اساس من هیچ رفتنی را باور نمی‌کنم، علی‌الخصوص رفتنِ آدم‌هایی که رفتن را بلد نیستند."

 

1486383

 

 


خداحافظی با فوتبال برای ریاست بر فوتبال اسپانیا
و حالا تو می‌خواهی دوباره برگردی آن‌هم به‌عنوان نفر اول فوتبال اسپانیا. به همین خاطر در اولین گام برای کسب احراز چنین پستی ابتدا باید با فوتبال خداحافظی کنی .همان چیزی که همیشه از آن می‌ترسیدی اما مشکلات قلبت درنهایت تو را مجاب به گرفتن چنین تصمیم سختی کرد. حالا که پورتو به‌عنوان دومین و آخرین باشگاهت پس از رئال به‌طور رسمی خداحافظی‌ات را از فوتبال اعلام کرد تو خودت را نامزد فدراسیون فوتبال اسپانیا کردی.

 

1479197

 

او در حالی برای انتخابات ریاست فدراسیون اسپانیا ثبت‌نام کرده که برای این پست باید با روبیالس قدرتمند مقابله کند اما محبوبیت این ستاره سابق اسپانیا می‌تواند برگ برنده او در انتخابات باشد چراکه او از آن دست بازیکنان رئال است که حتی هواداران و بازیکنان تیم رقیب یعنی بارسلونا نیز احترام زیادی برایش قائل هستند.
وی تنها فوتبالیست تاریخ است که به تمام افتخارات موجود در سطح باشگاهی و ملی دست‌یافته است. کاسیاس با رئال فاتح لیگ قهرمانان، لالیگا، کوپا دل ری، سوپر جام اروپا و اسپانیا و جام بین‌قاره‌ای شده و با تیم ملی اسپانیا نیز جام جهانی و جام ملت‌های اروپا را فتح کرده است.


آدیوس سن ایکر ...

 

 

عنوانین فردی:


بهترین دروازبان قرن (سازمان افتخارات فوتبال)
بهترین دروازبان تاریخ جام جهانی (فیفا)
بهترین دروازبان تاریخ جام ملت های اروپا (یوفا)
بهترین دروازبان لیگ قهرمانان اروپا (یوفا)
بهترین دروازه بان تاریخ اروپا (فیفا)
دستکش طلای برترین دروازبان قرن ۲۱ از دیدگاه یوفا:Winer The Best Goalkeeper In 21 Century
در مجموع جایزه برترین دروازبان سال فیفا: FIFA/Fifpro World’s best goalkeeper: پنج بار تا از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳
جایزه براوو: یک بار ۲۰۰۰
جایزه Don Balón Award for Breakthrough Player of the Year: یک بار ۲۰۰۰
جایزه Zamora Trophy: یک بار ۰۸–۲۰۰۷
جایزه FIFPro World XI: دو بار ۰۹–۲۰۰۸ و ۰۸–۲۰۰۷
جایزه IFFHS Best Goalkeeper: پنج بار ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲
جایزه LFP best goalkeeper: یک بار ۰۹–۲۰۰۸
جایزه FIFA/Fifpro World’s best goalkeeper: یک بار ۰۹–۲۰۰۸
جایزه FIFA World Cup Golden Glove: یک بار ۲۰۱۰

دیدگاه‌ها