کد خبر : 1680328 | 06 اردیبهشت 1399 ساعت 13:42 | 4.5K بازدید | 0 دیدگاه

مبارزه با کرونا، مهمتر از قهرمانی و سقوط

فیفا و یوفا از لیگهای سراسر دنیا و اروپا درخواست کرده اند که با توجه به شرایط داخلی هر کشور و تابعیت از اوضاع داخلی و سیاست‌هایی که دولت هر کشور برای مردم - و‌ نه فقط ورزش - در نظر گرفته اند، باید تصمیم به ادامه و یا اتمام مسابقات در شرایط فعلی بگیرند.

مبارزه با کرونا، مهمتر از قهرمانی و سقوط

به گزارش "ورزش سه"، تصمیم تعیین قهرمان و یا معرفی سهمیه برای مسابقات باشگاهی قاره ای هم به فدراسیونهای عضو واگذار شده، اما این تصمیمات باید بر اساس اصول ورزشی باشد و به همین دلیل طی سه هفته آینده شاهد تصمیمات متفاوت از فدراسیونهای مختلف در سراسر جهان خواهیم بود.

بطور مثال، دولت هلند تمامی اجتماعات ورزشی و غیر ورزشی را تا اول سپتامبر (چهار ماه و پنج روز آینده) لغو کرده است.

این سیاست کشوری، فدراسیون فوتبال هلند را مجبور کرد تا فصل ۲۰-۲۰۱۹ را در فاصله هشت هفته به پایان، بدون تعیین قهرمان اعلام‌کنند. آژاکس آمستردام تنها به لطف تفاضل گل بهتر و امتیاز مشابه با آلکمار در فاصله هشت هفته به پایان لیگ این کشور در صدر جدول قرار داشت و هیچ توجیه ورزشی برای اهدا عنوان قهرمانی به آژاکس وجود نداشت. اما آژاکس به عنوان‌ تیم‌ نخست بطور مستقیم راهی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا خواهد شد و آلکمار از مراحل حذفی در این رقابت ها حضور پیدا خواهد کرد.

نقطه مقابل اسکاتلند هست که سلتیک در فاصله ۸ هفته به پایان رقابت‌های لیگ برتر این‌ کشور، با ۱۳ امتیاز برتری و یک بازی بیشتر از رنجرز در جایگاه نخست قرار دارد. به فرض پیروزی رنجرز در دیدار عقب افتاده خود مقابل «سنت جانستون» این فاصله به ۱۰ امتیاز تقلیل پیدا خواهد کرد. بنا بر گزارش آسوشیتد پرس، فدراسیون فوتبال اسکاتلند ادامه لیگ برتر این کشور را به رأی باشگاه‌ها خواهد گذاشت و اگر باشگاهها رأی به اتمام این مسابقات دهند، فدراسیون سلتیک را به عنوان قهرمان این فصل معرفی خواهد کرد. اگر باشگاه‌ها رأی به ادامه برگزاری مسابقات دهند، آن تصمیم باید مورد تأیید دولت بریتانیا و دولت اسکاتلند قرار گیرد.

 

1431275

 

فدراسیون فوتبال اسکاتلند با اعلام اینکه اگر ۱۲ تیم لیگ برتر این کشور رأی به اتمام این مسابقات دهند، سلتیک را قهرمان خواهد کرد، مبنای این رأی گیری را سلامت جامعه قرار داده، و نه خصومت تاریخی که بین سلتیک و رنجرز وجود دارد.

به این ترتیب، فدراسیون فوتبال اسکاتلند با این شیوه دست رنجرز و ۱۰ متحد پروتستان شان در لیگ که فقط بخاطر فاصله امتیازی زیاد در فاصله ۸ هفته به پایان و اختلافات مذهبی و رنگی بخواهند رأی به اتمام لیگ دهند تا سلتیک (نماینده کاتولیکها در اسکاتلند) قهرمان نشود، را خواهد بست.

در سوی دیگر قاره آسیا، کره جنوبی و چین هم بزودی اعلام خواهند کرد که مسابقات فصل ۲۰۲۰ این دو‌ کشور که قرار بود در اوایل ماه مارس (اواسط اسفند ماه) آغاز شود، را طی چند هفته آینده در اواخر ماه می و یا حتی ژوئن آغاز خواهند کرد یا نه. هر دو‌ کشور چین و‌ کره جنوبی مشغول بررسی چگونگی برگزاری مسابقات داخلی خود هستند تا اگر ضروری بود در شیوه برگزاری مسابقات این فصل - بدلیل ضیق وقت - تغییر ایجاد کنند.

بطور خلاصه کشورها باید شیوه ای منطقی و دور از رقابت‌های معمول بین باشگاهها که در سراسر دنیا متداول هست را برای اتمام این فصل از مسابقات داخلی خود، معرفی و یا عدم معرفی قهرمانان لیگ و حذفی، معرفی سهمیه برای مسابقات قاره ای و در نهایت شیوه برگزاری فصل بعد ارائه دهند.

و مهم‌ترین نکته که در این تصمیم گیری باید مورد نظر قرار گیرد، سلامت جامعه و پیروی از سیاستهای داخلی دولت متبوع در مبارزه با شیوع COVID-19 است.

دیدگاه‌ها