کد خبر : 1687271 | 13 خرداد 1399 ساعت 10:57 | 123.8K بازدید | 10 دیدگاه

با استناد به صفحه ده پروتکل بهداشتی فیفا 

خطر انزوای کامل فوتبال ایران در رقابتهای بین المللی!(عکس)

در پروتکل بهداشتی فیفا که به تازگی منتشر شده و از طریق فدراسیون های مربوطه در اختیار باشگاه ها و رسانه ها قرار گرفته است، بند مهمی وجود دارد.

خطر انزوای کامل فوتبال ایران در رقابتهای بین المللی!(عکس)

به گزارش ورزش سه، در پروتکل بهداشتی فیفا برای ازسرگیری مجدد فوتبال حرفه ای و آماتور در سراسر دنیا، بندی هست که رقبای ما با استناد به آن و مقررات دولت خودشان، هم می‌توانند از سفر به ایران پرهیز کنند و هم حتی از مقابله با تیمهای ما در زمینهای بیطرف نیز سر باز بزنند؛ البته اگر کشور بیطرفی پیدا شود که میزبانی تیمهای ما را برعهده بگیرد که آنهم بسیار بعید خواهد بود.

 

در صفحه ۱۰ این سند  و در بخش ارزیابی ریسک برگزاری مسابقات، جمله ای گنجانده شده که رقبای ما در آسیا (چه باشگاهی و چه ملی) می‌توانند با استناد به آن جمله و اظهاراتی که اشخاص مرتبط به باشگاههای داخلی ایران این روزها بر زبان می آورند، نه تنها از سفر به ایران خودداری کنند، بلکه حتی از رویارویی با تیمهای ملی و باشگاهی ایرانی در یک کشور بیطرف طفره روند که این روند به کنار گذاشته شدن تیمهای ایرانی از تمامی مسابقات در سطوح ‌مختلف باشگاهی، نوجوانان، جوانان، ملی، زنان، فوتسال و... خواهد شد.

 

به خاطر داشته باشیم عربستان برای پنجمین سال متوالی و با استناد به یک دلیل غیر فوتبالی از بازی در ایران سر باز زده و در این شرایط هر تیم و یا کشوری می‌تواند ادعا کند که ایران که در برگزاری بازیهای داخلی خود بدلیل کمبود امکانات و بازیکنان “کرونایی” ناتوان هست، چگونه می‌تواند پذیرای یک دیدار بین المللی باشد؟ در عین حال کشورهای دیگر هم بدلیل بازیکنان “کرونایی” از میزبانی بیطرف  تیمهای ایرانی (توسط مقامات بهداشتی خود) منع خواهند شد.

 

در حال حاضر از سرگیری برگزاری رقابت های ورزشی در ایران، مخالفان و موافقان بسیاری دارد و طرفین در فضایی که به هر حال منافع فردی نیز در آن پررنگ است، به جدل با یکدیگر مشغول اند.

 

روز گذشته وزیر بهداشت در یک گفتگوی مطبوعاتی درباره فشار یکی از وزارت خانه ها به از سرگیری مسابقات ورزشی طعنه زده بود که این جمله ممکن است تاثیر مهمی در اراده سازمان لیگ و فدراسیون در از سرگیری لیگ داشته باشد. با این حال موضوع بند مورد اشاره صفحه ده پروتکل بهداشتی فیفا نیز چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت.

 

1500475

شرح تصویر؛ بندی که ممکن است دردسرهایی جدی برای فوتبال ایران به جود بیاورد:" محدودیت های مسافرتی و توصیه ها در مورد مکانهایی که شرکت کننندگان ممکن است به آنها سفر کنند.

 

چند نکته کلیدی:

 

* آغاز مسابقات فوتبال باید با تصمیم و سیاست‌های دولت‌ها هماهنگ باشد. اگر دولت اجازه آغاز مسابقات را بدهد، متولیان برگزاری فوتبال در هر کشور باید با نهادهای بهداشتی هماهنگی داشته و قدم به قدم با رعایت پروتکل‌ها پیش بروند.

 

* از طرفی فیفا جدیدترین پروتکل‌های آغاز مسابقات را اعلام کرده است که طبق آن هر نهاد فوتبالی باید ریسک برگزاری مسابقات را ارزیابی کند و تصمیم گرفته شود که مسابقات در صورت برگزاری، به چه شکل برگزار خواهد شد (شکل معمول همیشگی یا به صورت متمرکز). این پروتکل در یک سند ۱۹ صفحه ای جهت اطلاع تمانی فوتبالدوستان - و نه فقط ۲۱۱ کشور عضو‌ فیفا - روز جمعه در سایت فیفا منتشر شد. فیفا قبل از انتشار، سند و‌پروتکلهای مذکور را با مکاتبه مستقیم به ۲۱۱ کسر عضو خود فرستاد. 

 

* کشورها در حال حاضر می‌توانند بر اساس سیاست‌های داخلی خودشان اگر تصمیم به از سر گیری مجدد مسابقات داخلی در هر زمانی بگیرند، از سفر به نقاطی که در کشور خودشان پر خطر است و بازی با تیم‌های آن منطقه خودداری کنند. این مقوله برای مسابقات داخلی هست که مسلما کشورها از همین بند استفاده خواهند کرد تا به کشورهای «پر خطر» سفر نکنند.

 

* فیفا این مقوله بالا را باز گذاشته است تا حتی بازی در مناطق پرخطر - چه مسابقات داخلی و چه بین المللی - به مناطق بی خطر و یا در زمینه بین‌المللی به زمین یک کشور ثالث و بی طرف منتقل شود.

 

* هرگونه تصمیمی در رابطه با ازسرگیری بازیها باید از سوی فدراسیون اعلام شود و نه جو‌سازی  رسانه ای . بازگویی این مسائل هر چند از سوی اعضای باشگاهها بازتاب رسانه‌ای بین‌المللی و تبعات سنگینی برای کل ساختار فوتبال ایران خواهد داشت.

دیدگاه‌ها