کد خبر : 1704914 | 08 شهریور 1399 ساعت 23:33 | 238.3K بازدید | 21 دیدگاه

آنچه در 72 ساعت بعد از دربی گذشت

سعادتمند در قمار ایتالیایی؛ یا استرا یا هیچ!

هنوز 24 ساعت از صعود استقلال به فینال جام حذفی و بُرد شیرین در ضربات پنالتی مقابل رقیب دیرین نگذشته بود که فرهاد مجیدی در اعتراض به مدیر باشگاه از سرمربیگری استقلال استعفا کرد.

سعادتمند در قمار ایتالیایی؛ یا استرا یا هیچ!

خبر استعفای اینستاگرامی مجیدی به حدی شوکه آور بود که واکنش های بسیار زیادی را از هواداران استقلال در فضای مجازی شاهد بودیم و نسخه جدیدی از دو قطبی را در اردوگاه آبی ها به وجود آورد. بر کسی پوشیده نیست که مجیدی از ابتدا نیز با انتصاب سعادتمند به عنوان مدیر عامل استقلال مخالف بود مجیدی در همان روزها به عبدالرضا موسوی و حتی اسماعیل خلیل زاده نزدیک تر بود و حتی پس از انتصاب سعادتمند نیز بیش از یک ماه طول کشید تا نخستین دیدار بین مدیر عامل جدید و سرمربی استقلال صورت گیرد. البته در این ملاقات نیز سعادت مند بر خلاف معمول، پیش قدم شد و به محل تمرینات استقلال رفت تا دیداری را با سرمربی تیمش انجام دهد.

 

از آن پس، مجیدی تلاش داشت تا مخالفت علنی با مدیر عامل نداشته باشد و از جانب سعادت مند نیز تلاش ویژه ای صورت گرفت تا همه چیز را عادی نشان دهد اما واقعیت چیز دیگری بود.

 

 

اختلافات کهنه!

پیام عذرخواهی سعادتمند در اینستاگرام پس از اعتراض تماشاگرها به نتایج استقلال، میانجی گری برای بخشش چند بازیکن یاغی که مورد غضب سرمربی واقع شده بودند، اختلاف مجیدی با مسئول تدارکات تیم، غیبت معنا دار سرمربی در کنفرانس های مطبوعاتی پیش و پس از مسابقه و همچنین کشمکش در برکناری و سپس بازگشت نافرجام محمد نوری فر به عنوان مدیر رسانه ای به نیمکت استقلال، تنها گوشه ای از جدال های پنهان و آشکار سعادتمند و مجیدی طی این چند ماه بود.


واقعیت این است که این دو نفر، از فروردین تا شهریور، یکدیگر را به سختی تحمل می کردند تا شاید فرجی برای رهایی از این همکاری ناخواسته شکل بگیرد. بعنوان مثال محمد نوری فر مدیررسانه‌ای تیم به همراه تیم به مشهد سفر کرد و حتی نامش نیز به عنوان مدیر رسانه ای وارد لیست شد اما دیدیم که باشگاه در مقابل این خواسته سرمربی ایستادگی کرد و حتی مخالفت با بازگشت نوری فر را به گردن وزارت ورزش انداخت.

 

1523482

 


یکی دیگر از اختلافات این دو چهره، به لیست مورد نظر استقلال برای فصل آینده مربوط می شود که سعادتمند و معاونش چندین بار مصاحبه کرده و مدعی شدند که هنوز هم لیستی از جانب سرمربی به آنها تحویل داده نشده است. البته بحث درباره این که مجیدی این لیست را داده و یا خیر، جای تناقض دارد زیرا چند مصاحبه از مدیران استقلال طی هفته های گذشته موجود است که اشاره به تلاش در بازار نقل و انتقالات طبق لیست سرمربی دارد. همچنین مجیدی نیز در آخرین پُست اینستاگرامی، به لیست مورد نظر اشاره داشت و سعادتمند را بابت عدم تمدید قرارداد با اسامی داخل لیست، مورد سرزنش قرار داد. به عبارت دیگر، سعادتمند می گوید که لیست فصل بعد از جانب مجیدی به طور رسمی به باشگاه داده نشده و مجیدی نیز مدعی است که این لیست را به باشگاه داده است. در این بین، کدام یک حقیقت را نمی گوید؟

 

 


تصمیم استعفا از قبل گرفته شده بود؟

بعد از دربی، سعید رمضانی سرپرست تیم استقلال اعلام کرد که بنا به دلایلی، در پایان جام حذفی از استقلال جدا خواهد شد و چند ساعت بعد نیز شاهد استعفای مجیدی بودیم. حتما به خاطر دارید که رمضانی چند هفته پیش اعلام کرد که مجیدی در پایان فصل، یک مصاحبه مفصل را با همه خبرنگارها انجام خواهد داد و مسایل زیادی را بیان می کند. رفتار سرد مجیدی با سعادتمند و اختلافات بین آنها به قدری ریشه دار است که شاید بتوان موضوعاتی همچون لیست فصل آینده و سفر به ایتالیا را صرفا بهانه ای برای استعفای فرهاد دانست. آیا مجیدی از مدت ها قبل تصمیم به استعفا گرفته بود؟ فراموش نکنیم که سعادت مند هیچ گاه در مصاحبه های خود، به طور قاطع از مجیدی به عنوان مربی فصل بعد استقلال یاد نکرد و بسیار زیرکانه و تلویحی، ادامه حضور وی را به نتایج در پایان همین فصل منوط کرد. با توجه به خصوصیات اخلاقی که از فرهاد سراغ داریم، آیا هیچ شانسی برای حل و فصل این اختلافات و بازگشت ولو موقت او به اردوی تیمش وجود دارد؟

 

1523481

 

 


مذاکره ای برای تخفیف یا بازگشت؟

سفر نابه‌هنگام مدیرعامل استقلال به ایتالیا در آستانه دربی، همچون بنزینی بود که به روی این آتش ریخته شد و حتی پیروزی در دربی هم نتوانست این شعله را خاموش کند. البته برخی معتقدند که برد استقلال باعث شد تا مجیدی دست بالاتر پیدا کرده و با اعتماد به نفس بیشتری استعفا دهد تا آقای مدیر عامل را آچمز کند. واکنش های متفاوتی به حوادث اخیر صورت گرفت که گروهی از هواداران طرف سعادت مند و گروهی دیگر نیز طرف مجیدی را گرفتند. انتقادات از سفر سعادتمند به ایتالیا به این دلیل است این سفر در آستانه دربی باعث به هم ریختن تمرکز بازیکن ها و مربیان گردید و حواشی را افزایش داد.

 

1523480

 

 

البته سعادتمند زمان این سفر را توجیه کرده و صدور روادید در این مقطع زمانی را خارج از اختیار خود دانست. او سفر خود برای دیدار با استراماچونی را خارج از اختیارات شخصی دانسته و و تصویب هیئت مدیره را دلیل این اقدام معرفی کرد. اما برای فرهاد مجیدی هیچ کدام از این استدلال های وی  قابل قبول نبود و او دیگر تاب این شرایط را نداشت. البته کمتر کسی می تواند بپذیرد که این سفر دراز و پر ماجرای سعادتمند، فقط برای تخفیف گرفتن از استراماچونی باشد زیرا این مربی ایتالیایی با تنظیم شکایت نامه خود، قطعا همه مبلغ قراردادش را با حکم فیفا به دست خواهد آورد و حتی یک غرامت سنگین را نیز طلب کرده و به طور منطقی، دلیلی برای تخفیف به باشگاه استقلال وجود ندارد. شاید مدیرعامل قصد داشت تا با سفر به ایتالیا و مذاکره با استراماچونی، شرایط بازگشت وی را فراهم بسازد تا از این طریق، یک محبوبیت فوق العاده را برای خود رقم بزند.

 


هفت خوان رستمِ حاج احمد!

حال این پرسش مطرح می شود که آیا سعادت مند با مجوز وزارت ورزش به اروپا سفر کرد؟ حتی در صورت توافق مالی با استراماچونی مبنی بر بازگشت به استقلال طی یک قرارداد جدید، آیا سعادت مند می تواند قانون ممنوعیت استخدام مربیان و بازیکن های خارجی را وتو کند؟ آیا سعادت مند نمی توانست سفر خود به اروپا را مخفی نگه دارد؟ آیا پس از افشای خبر سفر او به ایتالیا، سعادتمند نمی توانست این موضوع را تکذیب و یا حتی دلیل سفر خود را یک موضوع دیگر بیان کند تا جلوی این حواشی را بگیرد؟ چه نیازی به انتشار خبر و تایید رسمی سفر به اروپا در سایت و کانال رسمی باشگاه بود؟ چرا مدیر عامل استقلال در مصاحبه تلویزیونی با برنامه ورزش و مردم، آتش اختلافات را شعله ور تر ساخت؟  در هر صورت،  نباید از این نکته غافل شد که سرمربی استقلال در فصل آینده هر شخصی اعم از استراماچونی یا غیر استراماچونی باشد، این باشگاه باید مبلغ هنگفتی را به این مربی بپردازد و حتی در صورت حضور این مربی ایتالیایی روی نیمکت آبی های پایتخت، این مبلغ پرداختی کاهش می یابد. سعادت مند طی مصاحبه با برنامه ورزش و مردم مدعی شد که در صورت بازگشت استرا، حدود یک میلیون یورو صرفه جویی می شود. از همین جمله اش می توان درک کرد که او با هدف ثبت یک قرارداد جدید با استراماچونی به ایتالیا رفته است.

 


طلاق سوم!

 از متن استعفای مجیدی می توان استنباط کرد که او بابت سفر مدیر عامل به ایتالیا بسیار خشمگین بوده و آن را «اقدامی عوام فریبانه برای تخریب جایگاه سرمربی تیم» دانست. البته منتقدان مجیدی نیز در فضای مجازی کم نیستند و بسیاری از آنها این تصمیم سرمربی استقلال را عجولانه، غیر منطقی و خود خواهانه توصیف می کنند. آنها چنین استدلال می کنند که مجیدی حداقل باید تا پایان فینال جام حذفی دندان روی جگر می گذاشت و به خاطر شرایط تیمش، فداکاری و صبوری به خرج می داد. عده ای دیگر نیز معتقدند سرمربی مستعفی استقلال می بایست با سعادتمند وارد گفت و گو می شد و به جای استعفا در فضای مجازی، این مسئله را طی یک جلسه پنهانی و حضوری با مدیران باشگاه، حل و فصل می کرد. این گروه از هواداران، جدایی ناگهانی مجیدی را با دو مورد مشابه در دوران فوتبالش مقایسه کرده و معتقدند که شماره 7 محبوب سکوها، باز هم مانند دفعات پیشین، یک ضربه بزرگ را با جدایی خود به استقلال وارد آورد.
گلایه مجیدی در متنی که منتشر کرد، به مصاحبه های سراسیمه سعادتمند پس از دربی اشاره داشت و عدم تشکر مدیر عامل از وی بابت نتایج خوبی که به دست آورد. هواداران مجیدی معتقدند که سعادتمند و برخی اعضای هیئت مدیره مدت ها منتظر بودند تا مجیدی را برکنار کنند و گزینه مورد نظر خود را به جای او بیاورند. حتی کمپین مجازی که چند هفته پیش در صفحات اینستاگرامی سعادت مند و استراماچونی ایجاد شد و درخواست بازگشت این مربی ایتالیایی را مطرح کرد، مورد تشکیک و تردید هواداران مجیدی قرار گرفت و آن کمپین را یک جریان ساختگی برای ایجاد فشار به روی فرهاد می پندارند.

 


باخت- باخت یا برد- برد؟

با توجه به همه این توضیحات، این پرسش مطرح است که در این بازی ظریف و دوگانه سعادتمند- مجیدی، چه کسی بازنده و چه کسی برنده است؟ شاید هم بتوان این بازی را باخت- باخت و حتی برد- برد تصور کرد. این بازی هنگامی باخت- باخت خواهد بود که سعادتمند نتواند به وعده های خود مبنی بر ساختن یک تیم رؤیایی عمل کرده و استراماچونی را به روی نیمکت استقلال بیاورد. در این صورت، استقلال هم مجیدی را(که تاکید کرده فینال آخرین مسابقه اوست) از دست داده و هم به استراماچونی نمی رسد که این موضوع موجب خشم همه هواداران استقلال چه موافقان و چه مخالفان مجیدی می شود. در این بازی باخت- باخت، اگر استقلال جام حذفی را از دست بدهد و در لیگ قهرمانان آسیا هم نتایج مطلوبی نگیرد، قطعا بسیاری از هواداران این تیم، مجیدی را سرزنش خواهند کرد که چرا تیمش را نیمه کاره رها کرد. از طرفی، این بازی می تواند به بازی برد- برد برای سعادتمند و مجیدی تبدیل شود اگر مدیر عامل استقلال از هفت خوان رستم عبور نماید و استراماچونی را به نیمکت استقلال باز گرداند که در این صورت، یک نام ماندگار بین هواداران خواهد شد.

 

 


البته موافقان مجیدی معتقدند که او به موقع استعفا کرد و دست مدیران باشگاه را در پوست گردو گذاشت زیرا آنها می خواستند با نام و اعتبار او بازی کرده و پس از توافق با استراماچونی، او را کنار بگذارند اما فرهاد بعد از پیروزی در دربی و فاتحانه با میل خود از استقلال کنار رفت و کسی نتوانست او را کنار بگذارد. گذشت زمان ثابت خواهد کرد که کدام طرف در این شطرنج ظریف و رندانه، پیروز خواهد شد.

 


استرا و دیگر هیچ؟!

چیزی که در این بین مغفول مانده، سرنوشت خود تیم است که عملا در این دعواها رها شده و سرگردان به نظر می رسد. سعادتمند روی لبه تیغ گام بر می دارد و به خوبی می داند که استعفای مجیدی کار او را سخت تر کرده و حالا باید تمام وجود و اعتبارش را صرف بازگشت استراماچونی کند وگرنه بزرگ ترین ضربه را خواهد خورد. حالا که مجیدی قصد ندارد بماند، هواداران استقلال بعید است که به کسی جز استراماچونی رضایت بدهند و تجربیات چند ماهه اخیر نشان داد که نشستن روی نیمکت استقلال برای هر مربی دیگر در این شرایط و جو موجود، یک نوع خودکشی است.
 افکار عمومی هواداران فقط به دنبال تکرار خاطرات خوش استراماچونی بوده و بسیار بعید است که هر کدام از گزینه های داخلی چه با تجربه و چه بی تجربه، بتواند آنها را خشنود سازد. بازتاب مذاکره سعادتمند در یکی از رسانه های معتبر ایتالیایی باعث شد تا همگان به این نتیجه برسند که مذاکرات بین طرفین بسیار جدی بوده اما هنوز هم نمی توان با قاطعیت و اطمینان، از بازگشت استراماچونی صحبت کرد.

 

1523479


سعادتمند بهتر از هر کسی می داند که برای بازگشت استراماچونی به جز بحث راضی کردن این مربی و وکلایش، باید یک قرارداد جدید را با رقمی بالاتر از گذشته امضا کند و برای دست یابی به این هدف، نیاز به جلب رضایت خیلی ها در داخل کشور دارد. شاید او می خواست همه این مراحل را چراغ خاموش و به موازات حضور مجیدی روی نیمکت استقلال طی کند اما استعفای فرهاد، همه چیز را به هم ریخت. اکنون فقط یک انتخاب برای مدیر عامل استقلال باقی مانده است؛ یا استراماچونی و یا هیچ؟!


محمد رضا شعاعی

دیدگاه‌ها