کد خبر : 1726388 | 29 آذر 1399 ساعت 18:55 | 301.2K بازدید | 15 دیدگاه

ترکی: داور قطری باید فقط اجازه یک شوت می‌داد؛

آقای عبدالرحمن! پنالتیِ اولسان ریباند نداشت

داور قطری فینال آسیا با یک تصمیم مهم اجازه نداد پرسپولیس به برتری یک نیمه‌ای مقابل اولسان برسد و سرنوشت بازی را عوض کرد.

آقای عبدالرحمن! پنالتیِ اولسان ریباند نداشت

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس در حالی فینال فصل ۲۰۲۰ لیگ قهرمانان آسیا را واگذار کرد که اعلام دو پنالتی در دقایق ۲+۴۵ و ۵۴ مانع از کسب پیروزی آنها و قهرمانی در این رقابت‌ها شد.

 

قضاوت عبدالرحمن الجاسم، داور قطری در این دیدار مورد اعتراض تماشاگران پرسپولیس و فوتبال ایران قرار گرفت که با وجود صحیح بودن تصمیم او روی هر دو صحنه‌ی پنالتی، اما او یک اشتباه محرض انجام داد و با همین کار نقش مهمی در باخت شاگردان یحیی گل‌محمدی داشت.

 

محسن ترکی، داور بین‌المللی سابق فوتبال ایران درباره قضاوت عبدالرحمن الجاسم به برنامه شبکه سه گفت: بنده طی یک سال و نیم اخیر ناظر همین داور بودم و در دو بازی لیگ قهرمانان آسیا قضاوت‌های او را دیده‌ام. عبدالرحمن الجاسم داور خونسردی است، اما امروز عصبی بود که البته این امر طبیعی به نظر می‌آید.

 

1555076

 

او ادامه داد: عدم تمرکز داور در زمان بازبینی ویدئویی برای اعلام دومین پنالتی به سود اولسان هیوندای مشخص بود؛ او باید در همان وسط زمین با علامت دست نشان می‌داد که قصد دارد سراغ VAR برود، اما وقتی به مانیتورِ کنار زمین رسید، چنین کاری را انجام داد.

 

ترکی یادآور شد: داور قطری امروز استرس و اضطراب داشت ولی معمولا در اینطور مسابقات بخاطر وجود VAR قطعا مشکلی از نظر داوری پیش نمی‌آید و تیم داوری با تمرکز کامل کارشان را انجام می‌دهند.

او اضافه کرد: من آن اوایل مخالف استفاده از VAR در بازی‌ها بودم چون زیبایی‌های فوتبال را می‌گیرد و نتیجه را عوض می‌کند و البته اگر VAR باشد، شاید هیچ تیم کوچکی دیگر جلوی تیم‌های بزرگ امیدی به برد نداشته باشد و خود را از پیش بازنده بداند، اما به هر حال استفاده از تکنولوژی بازبینی ویدئویی این مسائل را دارد.

 

داور سابق فوتبال ایران در خصوص تردید داور برای اعلام ضربات پنالتی و استفاده از بازبینی ویدئویی گفت: در فوتبال امروز داوران بخاطر استفاده از VAR اضطراب و استرس ندارند؛ در گذشته اگر یک صحنه از دست داور در می‌رفت، بیشتر استرس می‌گرفتند، اما در بازی امروز و در لحظه‌ی خطای احمد نوراللهی، داور یک لحظه مکث داشت ولی بازی را متوقف نکرد و پس از به جریان افتادن مسابقه به سمت مانیتور کنار زمین رفت.

 

1555063

 

ترکی با اشاره یک نکته مهم داوری در بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا ابراز کرد: زمان بازی در لحظه زدن گل اول اولسان هیوندای تقریبا به اتمام رسیده بود چون نیمه اول فقط یک دقیقه وقت تلف شده داشت و حتی داور می‌خواست سوت پایان بازی را بزند که این کار را نکرد.

 

او یادآور شد: داور اگر سوت پایان مسابقه را می‌زد، مجددا با اعلام تیم داوریِ ویدئویی می‌توانست از VAR استفاده کند؛ با این تفاوت که پس از سوت پایان بازی، بازیکن اولسان هیوندای بخاطر اینکه مسابقه به اتمام رسیده بود، تنها اجازه زدن یک ضربه پنالتی را داشت و نمی‌توانست در ریباند توپ را بزند.

 

داور سرشناس و سابق بین‌المللی فوتبال ایران تاکید کرد: داور قطری در مسابقه فینال، بیشتر از وقت اضافه بازی را دنبال کرد و بخاطر اینکه توپ بیرون رفته و پس از آن اعلام بازبینی ویدئویی داشت، اجازه داد تا اولسان ریباند پنالتی را هم بزند که می‌توان به این تصمیم او اشکال گرفت.

 

با اظهاراتی که محسن ترکی به‌عنوان یک کارشناس برجسته داوری دارد، می‌توان گفت که پرسپولیس می‌توانست برنده نیمه اول را پشت سر بگذارد، اما تصمیم داور قطری موجب شد تا اولسان هیوندای با وجود مهار پنالتی توسط حامد لک، در ریباند توسط جونیور گل تساوی را بزند.

 

بدون تردید اگر داور قطری پیش از بازبینی ویدئویی سوت پایان بازی را می‌زد و اجازه نمی‌داد یک دقیقه وقت تلف شده به ۴ دقیقه افزایش پیدا کند، پرسپولیس با مهار پنالتیِ حامد لک برنده می‌شد و روی ریباند جونیور دروازه‌اش را باز شده نمی‌دید.

 

محسن ترکی در ادامه اظهاراتش عنوان کرد: مطمئنا بازیکنان پرسپولیس هم قبل از شروع فینال می‌دانستند که صحنه‌های داوری مجددا بازبینی می‌شود، اما احمد نوراللهی به قصد زدن توپ رفته بود که پای مهاجم اولسان را زد و مهدی شیری نیز به نظرم استرس و اضطراب داشت که آن هند را انجام داد.

 

1555081

 

او با بیان اینکه عبدالرحمن الجاسم داور جوانی است، ابراز کرد: ما در جام ملت‌های ۲۰۱۱ آسیا می‌دیدیم که این داور و همچنین داوری که امروز در تیم ویدئویی بود، قطری‌ها این داوران را می‌فرستادند تا برای داوران مسابقات توپ و تجهیزات بیاورند تا پیشرفت کنند، اما امروز یک سری اتفاقات رقم خورد که بخاطر میزبانی قطری‌ها بود. به نظرم اگر بازی فینال در یک کشور دیگر برگزار می‌شد، شاید داور دیگری این بازی را قضاوت می‌کرد.

 

ترکی در خصوص صحنه برخورد مدافع اولسان هیوندای با احمد نوراللهی در محوطه جریمه تیم کره‌ای در محوطه جریمه آنها ابراز کرد: نوراللهی قبل از این برخورد به دنبال گرفتن پنالتی بود و خودش پیراهن بازیکن اولسان را گرفت و نهایتا رها کرد، اما در آن صحنه خطایی ندیدم.

دیدگاه‌ها