کد خبر : 1759757 | 14 خرداد 1400 ساعت 22:36 | 26.9K بازدید | 1 دیدگاه

آقای فریاد شیران شما استعفا ندادید، اخراج شدید

رجبی: اسکوچیچ نباید همه راضی نگه دارد

مدافع اسبق تیم ملی ایران و استقلال معتقد است سرمربی تیم ملی باید برای موفقیت در بازی مقابل بحرین و عراق شکل بازی خود را تغییر دهد.

رجبی: اسکوچیچ نباید همه راضی نگه دارد

به گزارش "ورزش سه" تیم ملی ایران روز گذشته در دیدار مقابل هنگ‌کنگ توانست به برتری 3 بر 1 دست پیدا کند. اما این در حالی است که فرم بازی تیم ملی و پذیرش گل مقابل حریفی مثل هنگ‌کنگ تا حد زیادی باعث نگرانی اهالی فوتبال شد.

 

در همین ارتباط و همچنین خروج آقای نادر فریاد شیران از مقام ریاست آکادمی باشگاه استقلال با رضا رجبی یکی از پیشکسوتان این تیم که نقش بارزی در برکناری فریاد شیران داشت گفتگویی ترتیب دادیم که در ادامه این گفتگوی مفصل را می‌خوانیم.

 

*آقای رجبی سلام، در ابتدا با توجه بازی رو گذشته تیم ملی می‌خواهیم بدانیم شما وضعیت تیم ملی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 

رجبی: من هم سلام می‌کنم؛ درخصوص بازی روز گذشته، معتقدم تیم ملی با سیستم و نفراتی بازی کرد که تا حالا این عده در کنار هم‌بازی نکرده بودند، بازی دوستانه هم که نداشتیم، من فکر می‌کنم به این دلیل اسکوچیچ تصمیم گرفت بیشتر از بازیکنان باشگاه پرسپولیس دعوت کند چراکه طبیعتاً آن‌ها باهم هماهنگی بیشتری دارند. شما ببینید در ترکیب ابتدایی،4 بازیکن خط دفاع، به‌اضافه گلر به‌علاوه یکی از هافبک‌های میانی و در آخر یکی از مهاجمان، همگی یا در تیم فعلی باشگاه پرسپولیس حضور دارند یا سابقه بازی در کنار هم را داشته‌اند که البته ما تا به اینجا به آقای اسکوچیچ حق می‌دهیم.


اما در خط جلو وقتی می‌خواهیم با بازیکنان ستاره‌مان در خط حمله بازی کنیم، باید خط دفاعی را سازمان دهیم که بتواند خاصیت بازی‌سازی از عقب ((BUILD UP)) را داشته باشد. ضمن اینکه خط هافبک ما هم باید بتواند کار انتقال را درست انجام بدهد. ازنظر من در بازی‌های آینده تیم ملی با زوج نوراللهی و عزت‌اللهی به مشکل برمی‌خورد.

 

*لطفاً کمی توضیح بیشتری بدهید.

 

رجبی: متأسفانه آقای اسکوچیچ در این مدت بازیکنان زیاد و سیستم‌های گوناگونی را امتحان کرد که به نظر من این برای تیم می‌تواند یک معضل باشد. به این خاطر این را می‌گویم که رقبای ما با کمترین تغییر در این مدت روبروی ما حاضر می‌شوند و این تغییرات باعث می‌شود ما نتوانیم سرعت لازم را تیم ملی شاهد باشیم.

 

*مشکل اصلی در لحظه پذیرش گل را در چه می‌بینید؟

 

رجبی: مشکل ایران اگر در خط دفاع را بخواهیم در یک حالت کلی بررسی کنیم، باید گفت ارسال‌هایی که از اطراف هیجده‌قدم روی دروازه ما می شود همواره در تمام این سال‌ها خطرساز بوده است. باید روی این مسئله خیلی کار کرد تا بتوان این ضعف را برطرف کرد. توپ ارسالی مناسب بود و فرصت واکنش را از دروازه‌بان و درعین‌حال عکس‌العمل به‌موقع را از مدافعان گرفت که در بازی‌های گذشته هم شاهد آن بودیم.


به نظر من این احتمال حتی وجود دارد که تیم ملی در بازی با بحرین، با بازیکنان جدید و یک سیستم متفاوت بازی کند که امیدوارم اکادر فنی بتواند چنین مدیریتی روی تیم داشته باشد. ولی من در کل بازهم اشاره می‌کنم که نگران این هستم که در فاز هجومی نتوانیم کاری از پیش ببریم و به قولی آن گره خط حمله باز نشود.

 

*چرا کیفیت بازی باشگاهی سردار و طارمی در تیم ملی تا این حد باهم متفاوت است؟

 

رجبی: دلیل فنی این مسئله این است که در فوتبال اروپا هر بازیکن شرح وظایف خودش را دارد. برای مثال اگر در پورتو، طارمی به داخل بزند، آن بازیکن کناری حتماً وظیفه دارد که توپ را به او بسپارد یا هر حربه دیگری که بین آن‌ها وجود دارد. اما در تیم ملی ایران این مسائل وجود ندارد و از همین رو تیم بیشتر روی خلاقیت‌های فردی روی می‌آورد. چون زمان کمی برای آماده‌سازی وجود دارد و تیم کمتر به وحدت تاکتیکی می‌رسد و فرصت کافی برای پرداختن به شرح وظایف وجود ندارد و همین امر باعث می‌شود دو بازیکن خط حمله کمتر صاحب فرصت مناسب شوند.


دیروز به آزمون و طارمی به تعداد انگشت‌های دست هم توپ نرسید، برای اینکه علاوه بر مواردی که اشاره کردم، جابجایی خط هجومی بازیکنان ما و سرعت در ارسال پاس خیلی کم بود یا اگر بود، خیلی به‌کندی انجام می‌شد و این مشکل، خصوصاً دربازی‌هایی که تیم‌های مقابل، برای بازی دفاعی مقابل ما صف‌آرایی می‌کنند، هرچه بیشتر به چشم می‌آید که اتفاقاً در هر 3 دیدار بعدی نیز ما شاهد چنین موضوعی هستیم.


*آیا گل قلی زاده باعث نشد فشار از دوش تیم ملی برداشته شود؟

 

رجبی: انصافاً اگر آن توپ قلی زاده به گل تبدیل نمی‌شد، بازی برای ما در ادامه ممکن بود خیلی سخت شود. ما باید در بحث گردش توپ حوصله بیشتری به خرج دهیم و دائم به دنبال دادن پاس آخر نباشیم من معتقدم تیم ایران به علت اینکه ستاره‌های زیادی دارد و همه آن‌ها عطش گلزنی هم دارند  و ما به این ترتیب قالب تیمی را از دست می‌دهیم.

 

*با توجه به بازی روز گذشته و انتقاداتی که مطرح‌شده، شما برای بازی مقابل بحرین و کامبوج چه راهکاری را مناسب می‌بینید؟

 

رجبی: من با توجه به فوتبالی که دیروز دیدم متوجه شدم که ما اصرار زیادی داریم که بازی را در زمین حریف دنبال کنیم. درصورتی‌که گاهی اوقات لازم است به حریف فرصت بدهیم به زمین ما بیاید تاکمی از آن لایه‌های دفاعی و فشردگی کاسته شود. برای مثال در همین بازی دیروز به محضی که هنگ‌کنگ بعد از دریافت گل دوم کمی از لاک دفاعی خارج شد، تیم ما صاحب فرصت‌های بیشتر شد. اما متأسفانه ما عملاً برنامه خاصی برای اینکه آن‌ها را مجاب کنیم که به زمین ما بیایند نداشتیم.


اما درباره بازی با بحرین و عراق، ما حتماً باید هم دفاع-ضد حمله و هم پرس کنیم و در کل نباید مثل بازی دیروز به یک‌شکل بازی کنیم که این مسئله در بهترین حالت منجر به دو تساوی می‌شود و حذف ما را در بر خواهد داشت.ضمن اینکه متأسفانه من می‌بینم سقف آرزوهای ما خیلی پایین آمده است. مردم امروز از این مسئله واقعاً ناراحت هستند. حالا به فرض ما از این گروه صعود کردیم، شما برای دور بعدی می‌خواهید چه کنید؟

 

*تا چه حد این مشکلات را ناشی از عدم برگزاری بازی تدارکاتی می‌بینید؟

 

رجبی: واقعاً از آقای اسکوچیچ چنین توجیهی بعید است که عنوان می‌شود ما به علت اینکه 4 بازی داریم احتیاجی به بازی تدارکاتی نداریم. این‌گونه اظهارات صرفاً برای توجیه کم‌کاری فدراسیون فوتبال مطرح می‌شود. کی روش هم اگر تا حدی توانست نظر مردم را به خود جلب کند به این خاطر بود که نقطه مقابل فدراسیون فوتبال بود، اما متأسفانه اسکوچیچ از روزی که آمده است طوری رفتار می‌کند که بتواند حتی‌المقدور نظر اهالی فدراسیون را جلب کند و اِلا کدام مربی است که تمایلی به بازی تدارکاتی نداشته باشد. آن‌هم با توجه به این دو موضوع که تیم ما مدت‌ها است کنار هم ‌بازی نکرده و 80 درصد اسکلت تیم را بازیکنان لژیونر تشکیل می‌دهد. شما کمترین هماهنگی را بین قدوس و طارمی، آزمون و انصاری‌فرد نمی‌بینید. به نظر من اسکوچیچ اصلان نمی‌داند چه نفراتی باید بازی کنند. ما سه دفاع چپ داریم ان وقت می‌بینم از وحید امیری به‌عنوان مدافع چپ بهره می‌برد. اصلاً چه دلیلی دارد وقتی‌که بازی دارای چنین تراکمی است شما از طارمی و آزمون سود ببرید؟ شما ترابی را دیدید که به‌محض ورود چه حرکتی را انجام داد که منجر به گل سوم ما شد. من ترسم از این است که اسکوچیچ بخواهد همه را راضی نگه دارد.

 

* بهترین بازیکن زمین ازنظر شما چه کسی بود؟

 

رجبی: من در کل بار فنی زیادی را در این بازی ندیدم و معتقدم، آن گل خورده خیلی به تیم ملی ایران لطمه زد، چراکه دو تیم بحرین و عراق هم با توجه به گل هنگ‌کنگ با خودشان می‌گویند وقتی این تیم توانست دروازه ایران را باز کند ما هم حتماً می‌توانیم. اما درخصوص بهترین بازیکن زمین اگر بخواهم کلی بگویم ما بازیکن شاخصی در تیم ملی نداشتیم. البته با توجه به اینکه بهترین بازیکن ما در چنین بازی‌هایی، باید از بین مهره‌های هجومی باشد باید گفت وحید امیری به نسبت سایرین، بازی بهتری را به نمایش گذاشت، مخصوصاً از زمانی که یک خط جلوتر آمد.

 

*چه بازیکنی در حد و اندازه‌های خودش ظاهر نشد.

 

رجبی: فراموش نکنید صادق محرمی آن‌چنان در تیم خودش هم جزو بازیکنان ثابت تیم محسوب نمی‌شود و عقبه چندان پرتجربه‌ای هم ندارد. به نظر من یکی از دلایل موفقیت تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان وجود بازیکنان باتجربه و خلاق است. برای مثال وریا غفوری می‌توانست نهایتاً در این سه بازی کمک کند، ضمن اینکه از حمایت‌های استقلالی‌ها نیز می‌شد بهره برد یا حتی چرا نباید فرشید اسماعیلی در تیم ملی حضور داشته باشد. فرشید واقعاً یک بازیکن قابلی است. وقتی او آماده باشد می‌تواند هر تیمی را به سمت بردن سوق دهد. امروز پلی میکر تیم ملی چه کسی است که بخواهد آن جلو ، پاس آخر را بدهد. آیا فرشید نمی‌توانست این وظیفه را بر عهده بگیرد؟

 

* امروز تصور می‌کنید که چه تغییری با توجه به بازی اول تیم ملی لازم است؟


رجبی: من اگر بودم آرایش تیم را به 4-1-4-1 تغییر می‌دادم. باید از مهره‌های خوب هجومیان در یک خط عقب‌تر استفاده کنیم تا بتوانیم آن‌ها را هر چه بیشتر در جریان بازی قرار دهیم و اِلا ما با اضافه کردن مهاجمانمان در خط فوروارد بهره‌ای نمی‌بریم. در فوتبال روز دنیا هم وقتی می‌بینم که تیم‌هایی مثل من سیتی و لیورپول و... با دفاع همه‌جانبه مواجه می‌شوند هافبک‌های پشت مهاجم گلزنی می کنند که امیدوارم سرمربی تیم ملی خیلی زود به این نتیجه برسد که از 4 بازیکن خلاق باقدرت دریبلینگ بالا پشت سر یک مهاجم استفاده کند.
 من حتی من اعتقاددارم که ای‌کاش می‌توانستیم در این مسابقات از بازیکنان لژیونر کمتر دعوت کنیم، چراکه لژیونرهای ما امروز در سطحی از فوتبال بازی می کنند که اصلاً هم‌خونی با بقیه بازیکنان حاضر در لیگ برتر را ندارد و من بابت این مسئله خیلی نگرانم که خدا کند ما را دچار دردسر نکند.

 

*آقای رجبی فارغ از بحث تیم ملی لطفاً از نامه‌ای که توسط پیشکسوتان باشگاه استقلال تنظیم و در ادامه منجر به برکناری آقای فریاد شیران شد کمی بیشتر توضیح دهد.

 

رجبی: ببینید آقای فریاد شیران با من هیچ کاری نداشت و روی صحبتش در این مدت بیشتر با مراغه چیان و ورمزیار بوده است. ایشان حتی روزی که حکم ریاست آکادمی را دریافت کرد با بنده تماس گرفت تا از من رخصت بگیرد. جمله‌ای که من به او گفتم این بود که شما بچه‌محل من و پسر بسیار خوب و توانایی هستید اما حق شما حضور در آکادمی باشگاه استقلال نیست و نمی‌توانید آنجا دوام بیاورید. در این سه ماه گذشته حواشی استقلال در حوزه آکادمی از کل حاشیه‌های فوتبال ایران بیشتر بود و این ضررش مستقیماً به تیم اصلی می‌رسد، اما این همه جنجال به نفع فریاد شیران می‌شود چراکه او به دنبال مطرح کردن خودش است. چون دوست دارد در جامعه فوتبال همواره باشد و برایش تمام این حاشیه ها جنبه مثبت دارد.

 

 *مشکل اصلی پیشکسوتان با فریاد شیران چه بود؟

 

رجبی: من یک جمله دیگر هم به او گفتم که شما برو و بی سروصدا کارت را انجام بده اما او گوش نکرد و به سراغ استوری گذاشتن و عکس و مصاحبه رفت که این مَنِش کسانی نیست که می‌خواهند خدمت کنند. اما او از روزی که گفت بعضی از پیشکسوتان مثل گرگ و گراز هستند دیگر طاقت نیاوردم. انصافاً از یک آدمی که باشگاه خودش را و جایی که ازآنجا حقوق بازنشستگی می‌گیرد، پیراهنش را آتش میزند چه انتظاری می‌توان داشت؟. این عمل یعنی من هویت فوتبالم را زیر سؤال برده‌ام.

 

*جریان آن نامه چه بود؟

 

رجبی: من اگر این نامه را نوشتم صرفاً به این دلیل بود که دیدم به هویت باشگاه استقلال توسط یک غریبه توهین شده است. نه‌تنها من بلکه تمام پیشکسوتان باوجود تمام اختلافاتشان اقدام به تهیه و تنظیم چنین نامه‌ای کردیم. تو وقتی به پیشکسوت استقلال می‌گویید گرگ و گراز دیگر مسئله شخصی نیست و در این مقام، شما به ساختار باشگاه توهین می‌کنید. شما در اندازه‌ای نیستید که بخواهید درباره فوتبال پاک صحبت کنید. آقای فریاد شیران درباره چیزهایی حرف زدید که من خجالت می‌کشم حتی حرفش را به زبان بیاورم که در جوابت باید بگویم به قول روانشناسان، آنچه در دیگران می‌بینی حتماً در وجود خودت هست، چون با تو آشناست. ده سال است که از مدیریت من در آکادمی می‌گذرد ولی یک‌بار این حرف‌ها را نزدم که چه تعداد بازیکنان حال حاضر در لیگ یک و لیگ برتر شاگرد من بوده‌اند چون وظیفه‌ام بود، تازه باوجوداینکه پیشکسوت این باشگاه هستم اما به قول به معروف که گیرم که خلق را به فریبت فریفتی، با دست انتقام طبیعت چه می‌کنی؟
با باید بپذیری که یک اراده الهی در برکناری شما دخیل بود و نصیحتم به شما این است از حالا به بعد هر گز دیگران را متهم و خودت را مبرا از خطا نبین. شما اگر مسلمان و دنبال سالم‌سازی هستی نباید تا این حد به دیگران انگ بزنی. در ضمن این‌قدر استعفا، استعفا نکن شما به‌وسیله مصوبه هیئت‌مدیره باشگاه استقلال اخراج شدید و وزیر هم آن را تائید کرد پس دیگر دم از استعفا نزن.

دیدگاه‌ها