کد خبر : 1764513 | 07 تیر 1400 ساعت 16:05 | 17K بازدید | 2 دیدگاه

همین که رکورد خوبی در المپیک بزنم، برایم کافی است

توکیو، سرزمین خوشبختی سریعترین دختر ایران

خبر خوش‌حال کننده این روزها راه یافتن فرزانه فصیحی در دوی صد متر به المپیک توکیو ۲۰۲۰ است.

توکیو، سرزمین خوشبختی سریعترین دختر ایران

به گزارش "ورزش سه"، چند روز قبل اتفاقی تاریخی برای ورزش بانوان رخ داد و فرزانه فصیحی سریع‌ترین دختر ایران، المپیکی شد. او که در دوسال اخیر عملکرد فوق‌العاده ای داشته و در سال ۲۰۲۰ با کسب رکورد ۷/۲۹ ثانیه مسابقه دوی ۶۰ متر در صربستان، رکورد جدیدی در ایران ثبت کرده بود، توانست با همین نتیجه و بهبود رکورد قبلی خود به مسابقات جهانی دو و میدانی داخل سالن هم راه پیدا کند. حالا فصیحی با سهمیه یونیورسالیتی موفق به راه‌یابی به المپیک توکیو شده و ما به همین بهانه با این ورزشکار ارزنده ایران گفت و گو کردیم.


*اتفاقی تاریخی افتاد و شما موفق شدید سهمیه المپیک را بگیرید. چه احساسی دارید و این رخ‌داد چه تاثیری در دو و میدانی بانوان ایران دارد؟
در واقع اتفاق بزرگی در ورزش بانوان و به خصوص در دو و میدانی بود و امیدوارم راهی باشد برای بعد از من چرا که وقتی بچه ها مدال غرب آسیا می‌گرفتند دو و میدانی مدام پیشرفت می‌کرد و زمانی که مسابقات آسیایی برای بچه‌ها با مدال همراه بود، پیشرفت این رشته بیشتر هم می‌شد و حالا که یک بانو موفق شده به مسابقات المپیک راه پیدا کند، قطعا دو و میدانی ایران بهتر و بهتر خواهد شد. من بسیار خوشحالم که موفق شدم به مسابقات المپیک راه پیدا کنم.


*در مورد سهمیه‌ای که گرفتید توضیح دهید. چطور جواز حضور شما در المپیک صادر شد؟
سهمیه ای که من گرفتم یونیورسالیتی هست که با سهمیه وایلد کارت کمی متفاوت است. در مورد این سهمیه‌ها جزئیات زیادی وجود دارد ولی به طور مختصر در مورد سهمیه یونیورسالیتی باید بگویم این سهمیه با توجه به نتایجی که من در دوسال اخیر و به خصوص در سال گذشته به دست آوردم، توسط متخصصین بررسی شده و خداراشکر با رایزنی کمیته ملی المپیک و فدراسیون این سهمیه به ایران و من داده شد.


* مسیر آماده سازی برای المپیک چطور پیش می‌رود و آیا برنامه ریزی مناسبی تا المپیک توکیو برای تمرینات شما صورت گرفته است؟
من حتی امروز هم  مسابقه دارم و خودم را در شرایط خوبی نگه می‌دارم. حالا یک‌سری تغییرات جزئی در برنامه‌مان پیش می‌آید و من با مربی صرب در ارتباط هستم و در تلاشیم بتوانیم بهترین برنامه‌ریزی را تا المپیک داشته باشیم.

 

1617148


* حالا خیلی ها دوست دارند بدانند چه هدفی را دنبال می کنید؟
هدف اصلی من ورود به المپیک بود زیرا دو و میدانی آن هم در بخش صد متر سخت‌ترین رشته المپیک است و علاوه بر این پر بیننده ترین رشته المپیک در جهان نیز هست. من تلاش خواهم کرد بهترین خودم باشم و بتوانم رکورد خوبی هم از خودم به جا بگذارم. همه می‌دانیم که میدان المپیک آن‌ هم در بخش سرعت میدان آسانی نیست.


* بعد از ۵۷ سال که سیمین صفامهر در المپیک ۱۹۶۴ توانسته بود در رشته دوی صدمتر المپیکی شود، شما جواز حضور در المپیک را کسب کردید. در این مورد چه نظری دارید؟
شگفت انگیز است که خانم سیمین صفامهر آن سال در المپیک توکیو بودند و در اتفاقی جالب من هم در المپیک توکیو در دوی صد متر حاضر خواهم بود. این اتفاق برای خودم خیلی جالب است و بسیار دوست داشتم این خانم را ملاقات کنم و با او هم‌صحبت شوم. همچنین پیش از این خانم لیلا رجبی در پرتاب وزنه موفق شده بود سهمیه المپیک بگیرد ولی در ماده دوی سرعت این اتفاق پنجاه و هفت سال پیش و الان رخ داد. من نهمین خانم ایرانی بودم که موفق به کسب سهمیه المپیک شده و پس از من خانم ثریا آقایی نفر دهم بود که توانست جواز حضور در المپیک را بگیرد. ما دو نفر باهم در یک روز ورودی گرفتیم و از این جهت خوش‌حالم.


*در مورد سالی گذشت و موفق به کسب سهمیه المپیک شدید توضیح دهید. این سال‌ برای شما رضایت بخش بود؟
پارسال و امسال، سال سختی برای من بود و در عین سختی سال بسیار خوبی هم برای من رقم خورد. من پارسال برای اولین بار در تاریخ دوومیدانی ایران ورودی مسابقات جهانی گرفتم که این اتفاق بزرگی بود و امسال هم آن جواز ورودی را تکرار کردم. مسابقات خیلی خوبی پیش رو داشتم که متاسفانه با آمدن کرونا لغو شدند از جمله مسابقات قهرمانی جهان و مسابقات آسیایی فضای باز و داخل سالن که همه آن‌ها کنسل شدند. شاید قسمت این بود همه این اتفاقات جمع شوند و در نهایت بتوانم المپیکی شوم.

 

1617149

 


* وصحبت آخر سریعترین دختر ایران؟
از مردم می‌خواهم مثل همیشه برایم انرژی بفرستند و دعایم کنند و همین‌طور از خانواده‌ام و همسرم تشکر می‌کنم که پا به پای من در این مسیر سخت دویدند و فقط یک نفر در این اتفاق دخیل نبود‌. آدم باید یک تیم پشت خود داشته باشد تا بتواند حرکت کند. از مربیانی که در این مسیر کمکم کردند از جمله جناب آقای رحمانی و خانم ارزنده و جناب آقای احمدپور ممنونم و مدیون زحماتشان هستم.

 

مصاحبه: حسین بزرگی

دیدگاه‌ها