کد خبر : 1765729 | 13 تیر 1400 ساعت 10:11 | 58.8K بازدید | 10 دیدگاه

برگی از تاریخ

تصویری ناب از ستاره بزرگ استقلال (عکس)

عبدالعلی چنگیز ،ستاره خط حمله استقلال در دهه 60دو مشخصه بزرگ داشت ،سرعت مثال زدنی و چهره ای دوست داشتنی با موهای کم در عنفوان جوانی

به گزارش "ورزش سه " ، کافی است یک نظر سنجی از متولدین دهه 50فوتبال که گرایش به رنگ آبی و استقلال دارند گذاشته شود و از آنها سوال شود بهترین مهاجم استقلال را در دهه های 60تا 90انتخاب کنید. شاید برای نسل تازه فوتبالی ایران کمی سخت باشد ،ولی شک نکنید این نظر سنجی با برتری قاطع شماره 17کم نظیر دهه 60استقلال عبدالعلی چنگیز به پایان می رسد. فوتبالیسیتی تکنیکی با سرعت بالا که رقیب همیشگی استقلالی ها برای شماره 8سالهای دور پرسپولیس ناصر محمدخانی بود.


چنگیز که در حال حاضر در کشور امارات اقامت دارد و چندی قبل موفق شد کرونا را شکست دهد در دهه 60و در کنار ناصر محمدخانی و حمید علیدوستی یکی از مخوف ترین زوج های خط حمله تاریخ فوتبال ایران را تشکیل داده بود و در آن سالها و در بازی های آسیایی 1982دهلی و جام ملتهای آسیا سنگاپور در سال 1984در خط حمله ایران می درخشید.

1619300
عبدالعلی چنگیز که دارای دکترای روانشناسی هم هست متولد 1336در منطقه چهارباغ اصفهان است . او که از باشگاه زاینده رود اصفهان فوتبال را شروع کرد ،قبل از پیوستن به استقلال سابقه حضور در تیم های ابومسلم و ذوب آهن را نیز در کارنامه ورزشی خود دارد.چنگیز در سال های 60تا 65و 69تا 71در استقلال بود و فاصله این دوری را در تیم های قطری بعد از استعفای معروف 14نفره سپری کردو بعد از آن پای امضای خود ایستاد و هیچگاه به تیم ملی ایران  بازنگشت.


چنگیز که ضربات قیچی اش خیلی معروف بود ،همواره مورد ستایش یارانش قرار می گرفت .شاهرخ بیانی هافبک آن سالهای استقلال جمله معروفی داشت ، او می گفت هر گاه ما توپ به محوطه هجده قدم سانتر می کنیم ،منتظریم تا چنگیز ضربه قیچی برگردان بزند.

دیدگاه‌ها