کد خبر : 1766970 | 19 تیر 1400 ساعت 16:50 | 78.1K بازدید | 19 دیدگاه

خاطره تلخ از سرمربی آلومینیوم؛

منصوریان دوباره مانع گلات پرسپولیس می‌شود؟

علیرضا منصوریان روزهای تلخ و شیرینی را مقابل پرسپولیس تجربه کرده است.

منصوریان دوباره مانع گلات پرسپولیس می‌شود؟

به گزارش "ورزش سه"، از همان ابتدا آمده بود که تبدیل به ستاره استقلال شود. برای کسب محبوبیت بین هواداران باید در بازی های بزرگ عملکرد خوبی داشته باشی و علیرضا منصوریان در اولین دربی خود برابر پرسپولیس روز درخشانی را پست سر گذاشت.

 

در یک ظهر تابستانی و در تاریخ شش مرداد 1374، علیرضا منصوریان برای اولین بار در دربی در مقابل پرسپولیس قرار گرفته و استقلال نیز یکی از بهترین پیروزی های خود در تاریخ دربی را کسب کرد. ساندرو پل مجارستانی بعد از قضاوت در فینال جام جهانی برابر برزیل و ایتالیا قضاوت آن دیدار را به عهده داشت و پرسپولیس با خط حمله ای فوق العاده، متشکل از علی دایی و فرشاد پیوس به دنبال پیروزی بعد از شش سال مقابل رقیب دیرینه بود. اما این آبی پوشان بودند که بازی را فراتر از انتظار آغاز کرده و از همان ابتدا تیم یورگن گده آلمانی را تحت فشار گذاشتند.

 

1621229

 

1621231

 

روزهای ابتدایی حضور علی منصوریان در استقلال؛ او از همان ابتدا با شماره 17 تبدیل به بازیکن محبوبی برای هواداران این تیم شد.

 

ابتدا این ادموند اختر بود که دروازه نیما نکیسا را باز کرد، بعد صادق ورمرزیار از روی نقطه پنالتی زننده گل دوم لقب گرفت و خیلی سریع محمد تقوی نیز موفق به گلزنی شد تا در آفتاب سوزان تابستان سال 74، استقلال به شکل غیرمنتظره ای در نیمه اول با سه گل از حریف خود پیش افتد. در ادامه اگرچه پرسپولیس یک بار به گل رسید و گل سالم فرشاد پیوس نیز مردود اعلام شد تا در نهایت استقلال 1-3 به برتری دست یافته و علیرضا منصوریان اولین دربی خود را به بهترین شکل سپری کند.

 

اما در ادامه تقابل با پرسپولیس برای داش علی خاطرات خوبی به همراه نداشت. یک سال بعد و در روزی که ادموند بزیک با گلزنی در دقایق پایانی طلسم هفت ساله استقلال مقابل پرسپولیس را شکست، علیرضا منصوریان نیز در میدان حضور داشت و نتوانست مانع شکست تیمش برابر رقیب دیرینه شود. 

 

1621230

 

اولین باخت استقلال در دربی و البته اولین شکست علیرضا منصوریان مقابل پرسپولیس با تک گل ادموند بزیک در تاریخ 27 مهر 75

 

هافبک خلاق و محبوب استقلال در ادامه یکی دو سالی را در سنگاپور و تیم هایی چون بالیستر و گیلانگ سپری کرده و دوباره به تیم ناصر حجازی ملحق شد. با بازگشت علی پروین به پرسپولیس این تیم جان تازه ای گرفته بود و قرمزپوشان در 22 آبان 77 و در شرایطی که علیرضا منصوریان با لباس متفاوت تقریبا سفید با طرح شطرنجی در ترکیب استقلال قرار داشت، با تک گل مهدی هاشمی نسب رقیب دیرینه خود را شکست دادند.

 

در ادامه این بار شاهد غیبت طولانی مدت این بازیکن محبوب و حضور او در یونان و سن پائولی آلمان بودیم. اما علیرضا منصوریان یک بار دیگر و در تاریخ 25 مهر سال 1382 در ترکیب قرمزپوشان قرار گرفت. امیر قلعه نویی به جز علیرضا منصوریان و محمود فکری در طی یکی دو فصل تقریبا عذر تمام بازیکنان باتجربه استقلال را خواست و کمتر کسی تصور می کرد تیم جوان او فاتح آن دربی فراموش نشدنی باشد.

 

پرسپولیس با هدایت وینکو بگوویچ و در اختیار داشتن ستاره هایی چون علی دایی، کریم باقری، یحیی گل محمدی، جواد کاظمیان، مهرداد میناوند، حامد کاویانپور و ... تیمی کهکشانی در اختیار داشت. از آن سو به عنوان مثال زوج دفاعی استقلال را امیر حسین صادقی و پیروز قربانی جوان تشکیل داده بودند، اما در نهایت آبی پوشان برنده آن جدال تاریخی شدند.

 

1621255

 

25 مهر 1382؛ از زمان بازیگری، دربی معروفی که استقلال قلعه نویی، پرسپولیس پرستاره را با نتیجه 2-1 شکست داد.

 

تیم ژنرال با گل های تماشایی علی سامره و محمود فکری از رقیب دیرینه پیش افتاد و تک گل عیسی ترائوره نیز نام تیم برنده را تغییر نداد. اما در ثانیه های پایانی علیرضا منصوریان یک تنه در حال به باد دادن برتری استقلال بود. او که علاقه و البته تبحر خاصی در حرکات نمایشی و برگردان زدن داشت، در گوشه محوطه خودی و در شرایطی که اصلا اوضاع خطرناک نبود، روی هوا اقدام به ضربه زدن کرد.

 

از بدشانسی علیرضا منصوریان این توپ مرده در دقیقه 90 تغییر مسیر داده و درست در مرکز محوطه جریمه استقلال فرود آمد. یحیی گل محمدی، سرمربی فعلی پرسپولیس نیز که برای جبران شکست پیش تاخته بود، آنجا حاضر بوده و ضربه ای والی راهی دروازه حریف کرد.

 

1621256

 

این دو سرمربی همواره رابطه خوبی با یکدیگر داشته اند و تیم های مشترکی را هدایت کرده و در فوتبال درخشیده‌اند.

 

اما یحیی بدشانس بود که ضربه زمینی آنهم در شرایطی که پرویز برومند هیچ شانسی برای مهار توپ نداشت، به دیرک برخورد کرد و در ریباند نیز عیسی قادر به استفاده از توپ نبود تا در نهایت استقلال برنده آن دربی شود.

 

در ادامه و بعد از خداحافظی از فوتبال در سال 87، علیرضا منصوریان خیلی زود کار مربیگری را شروع کرد و البته در دوران کوتاه هدایت پاس همدان، طعم شکست برابر پرسپولیس را با کاشته تماشایی محمد پروین چشید.

 

1621254

 

این عکسی از همان بازی معروف برابر پرسپولیس است. اگر پرسپولیس به نفت نباخته بود حالا برای ششمین قهرمانی متوالی می‌جنگید

 

اما بی تردید برتری در لیگ پانزدهم در هفته های پایانی روی نیمکت نفت و ربودن جام از دست تیم برانکو را باید مهم ترین زمینه حضور او روی نیمکت استقلال دانست. در آن مقطع تیم رویایی برانکو با کسب یک تساوی نیز می توانست در پایان فصل عنوان قهرمانی را از آن خود کند. اما تیم علی منصوریان در روزی که سید جلال و علیرضا بیرانوند انگیزه خاصی داشتند، با دو گل در مقابل پرسپولیس و استادیوم قرمزپوش به برتری رسید تا پیش از قبل در دل هواداران استقلال محبوب شود.

 

سید جلال علیرغم توافق با نژادفلاح در لیست برانکو قرار نگرفت و به نفت تبعید شد. بیرانوند نیز نیم فصل همه کار کرد تا دروازه بان پرسپولیس بشود، اما علی منصور با روش خاص خود او را در تیمش نگه داشت.

 

1621263

 

وحید امیری نیز که بعدها به پرسپولیس پیوست، در اواخر و روی اشتباه مدافعان پرسپولیس موفق به زدن گل اول شد تا این سه ضلعی که سال های بعد نقش مهمی در موفقیت های پرسپولیس داشتند، با هدایت منصوریان یک جام را از این تیم بگیرند.

 

علی منصور دوران فوق العاده ای روی نیمکت آبی ها نداشت، اما برتری 2-3 در دربی سال 95 برابر آن پرسپولیس رویایی شاید بهترین خاطره او از آن دوران پرفراز و نشیب باشد. حالا هواداران سپاهان و احتمالا استقلال امیدوارند امشب علیرضا منصوریان آن سرمربی آماده روی نیمکت نفت باشد، نه آن بازیکنی که در دقیقه 90 و با برگردان اشتباه خود بهترین فرصت را برای درخشش یحیی مهیا کرد.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها