کد خبر : 1768330 | 25 تیر 1400 ساعت 21:44 | 23.7K بازدید | 4 دیدگاه

چهره های ویژه دربی شماره 96

دربی شماره 96 با پیروزی استقلال در ضربات پنالتی همراه شد؛ به این ترتیب آبی ها با غلبه بر رقیبت سنتی شان به جمع 4 تیم نهایی جام حذفی راه یافتند.

چهره های ویژه دربی شماره 96 

به گزارش "ورزش سه"، تیم های استقلال و پرسپولیس از ساعت 20:30 روز پنج شنبه، برگزار کننده حساس ترین دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی در ورزشگاه آزادی بودند. تقابل دو تیم در طول 90 دقیقه، تحت تاثیر حساسیت بالا و ترس از شکست، چنگی به دل نزد. در 30 دقیقه وقت های اضافه چند موقعیت نسبتا خطرناک را روی دروازه دو تیم شاهد بودیم اما این موقعیت ها هم منجر به گل نشد تا بازی به ضربات پنالتی کشیده شود. این جا بود که باید یک تیم تسلیم می شد. با درخشش سید حسین حسینی که دو پنالتی آخر حریف را مهار کرد، استقلال پیروز ضربات پنالتی شده و به جمع 4 تیم نهایی جام حذفی راه یافت.

 

این دربی هم مانند همه دربی های قبل، چهره های ویژه ای داشت که در ادامه در موردشان صحبت می کنیم:

 

علیرضا فغانی؛ ویژه ترین...

 

از هر نظر که بخواهیم به دربی شماره 96 نگاه کنیم، علیرضا فغانی چهره ویژه آن خواهد بود. داوری که طی یک تصمیم ناگهانی در روزهای پایانی تابستان 98 برای همیشه ایران را ترک کرد تا به همراه خانواده اش، زندگی خود را در کشور استرالیا ادامه دهد. بعد از حواشی و جنجال های بسیاری که طی این چند وقت اخیر در زمینه داوری شاهد بودیم، انتخاب داور دربی، چالش بزرگی بود که کمیته داوران برای فائق آمدن بر آن، دست روی علیرضا فغانی گذاشت که حدود دو سال از آخرین قضاوتش در فوتبال ایران می گذشت. به این ترتیب فغانی که آخرین بار در تاریخ هفت شهریور ۱۳۹۸، جدال تیم‌های استقلال و فولاد در چارچوب هفته دوم رقابت های لیگ برتر نوزدهم را سوت زده بود در تهران حاضر شده و هفتمین دربی دوران داوری اش را قضاوت کرد تا به رکورد محسن ترکی برسد. حضور فغانی در دربی به خودی خود سوژه بود اما استیل بدنی او که کمی از شرایط آرمانی به دور بود مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت. فغانی همچنین روی خطای شدید مطهری در نیمه اول هم تصمیمی گرفت که نقدهای زیادی به آن وارد بود. به طور کلی اما مدیریت خوب این داور باتجربه باعث شد تا در برهه ای که در هر بازی چه حساس و چه غیر حساس شاهد جنجال های داوری و رخ دادن حوادث تلخ پس از آن هستیم، تقابل استقلال و پرسپولیس، با کمترین تنش در داخل و کنار زمین به پایان برسد.

 

1623887

 

فرهاد مجیدی؛ خوشحال ترین مرد آبی...

 

استقلال در شرایطی پای به دربی 96 گذاشت که اختلافات میان سرمربی و مدیریت این باشگاه طی هفته های اخیر به اوج خود رسیده بود. مصاحبه های مختلف کادر فنی و مدیریت علیه یکدیگر جو بسیار سنگینی را پیش از دربی در استقلال به وجود آورده بود و به میدان فرستادن تیم در چنین شرایطی کار بسیار سختی به حساب می آمد. فرهاد مجیدی که طی هفته های اخیر از حمایت های مدیریت نا امید و خودش برای پرداخت پاداش به بازیکنان دست به جیب شده بود لحظات پر فشاری را در بازی شب گذشته پشت سر گذاشت؛ تیم او شانس زیادی برای فتح لیگ برتر ندارد و جام حذفی، تنها راه راضی نگاه داشتن هوادارانی است که سال هاست در انتظار فتح لیگ برتر هستند. با کسب پیروزی مقابل پرسپولیس و صعود به جمع 4 تیم نهایی، فرهاد مجیدی به خواسته خود رسید؛ خواسته ای که او را به خوشحال ترین مرد آبی 24 تیر تبدیل کرد.

 

1623886

 

یحیی گل محمدی؛ رای اعتماد در میان انتقادها

 

شاگردان یحیی شب گذشته در حالی مغلوب رقیب سنتی شان شده و از دور رقابت های جام حذفی کنار رفتند که هنوز شانس اول قهرمانی لیگ برتر به حساب می آیند. یحیی در شبی که خیلی دوست داشت استقلال را شکست داده و در مسیر یک دبل رویایی قرار بگیرد، مغلوب فرهاد شد تا تنها دلخوشی اش لیگ برتر باشد؛ دلخوشی که بی شک ارزش بسیار زیادی دارد و با رسیدن به آن می تواند یک بار دیگر از هواداران پرسپولیس رای اعتماد بگیرد. با این وجود اما نباید از شب بد سرخ پوشان به سادگی گذشت. پرسپولیس در حالی دیدار حساس دربی پایتخت را به استقلال واگذار کرد که شاگردان گل محمدی در اتفاقی عجیب، در طول 120 دقیقه تعداد شوت های در چارچوب و کرنرهایشان صفر بود! بعد از بازی نقدهایی هم در مورد انتخاب پنالتی زن های پرسپولیس به گل محمدی شد که البته بسیار طبیعی بود.

 

1623889

 

حسین حسینی؛ وقتی گلر، نقش اول می شود

 


معمولا دروازه بان ها از این گلایه می کنند که زحمات شان در فوتبال به اندازه ای که باید دیده نمی شود؛ مثلا آنها معتقد هستند که یک سیو نجات بخش شان به اندازه یک گل می تواند ارزش داشته باشد اما توجهات به گل و گلزن بیشتر است؛ این در حالی است که همان مهاجم اگر چند موقعیت را خراب کند مشکلی پیش نمی آید ولی اشتباه یک دروازه بان که منجر به گل شود، عواقب زیادی برایش به همراه خواهد داشت. در ضربات پنالتی اما همه چیز برعکس می شود. این جاست که یک دروازه بان می تواند با مهار تنها یک پنالتی به ستاره تیمش تبدیل شود، حتی اگر در طول بازی یک سیو هم نداشته باشد؛ اتفاقی که در دربی 96 برای حسین حسینی رخ داد و این دروازه بان با مهار دو پنالتی آخر تیم پرسپولیس و رقم زدن پیروزی تیمش در ضیافت پنالتی ها، به ستاره استقلال در راه صعود به نیمه نهایی جام حذفی تبدیل شد.

 

1623893

 

حامد لک؛ تقلبی که به کار نیامد

 

اتفاقی که برای حسینی رخ داد برای حامد لک هم تکرار شد اما در حالت کامل معکوس! دروازه بان پرسپولیسی ها که در طول 120دقیقه دروازه خود را بسته نگه داشته بود موفق به مهار یک ضربه پنالتی حریف شد اما این برای موفقیت پرسپولیس کافی نبود چرا که رقیب او در استقلال دو پنالتی مهار کرده و تیمش را به پیروزی رساند. لک پیش از ضربات پنالتی به مرور ضربات بازیکنان استقلال در بازی های گذشته نیز پرداخت تا با آمادگی ذهنی بالاتری درون دروازه قرار بگیرد؛ این کار در تشخیص جهت ضربات به کمک لک آمد اما او نتوانست، تشخیص های درست خود را با مهار همراه کرده و به جای حسینی، ستاره بازی شب گذشته لقب بگیرد. او جهت 3 ضربه را درست تشخیص داد اما فقط یکی را مهار کرد.

 

1623892

 

ارسلان مطهری؛ گیتاریست تکواندوکار!

 

دربی 96 صحنه داوری بحث برانگیز زیادی نداشت اما یک صحنه در این بازی بود که به شدت مورد توجه قرار گرفت. در پانزدهمین دقیقه از بازی استقلال و پرسپولیس بود که ارسلان مطهری و فرشاد فرجی برای تصاحب توپ به هوا برخاستند؛ در این صحنه بود که مهاجم استقلالی ها با ضربه پای نسبتا شدیدی، به پهلوی فرشاد فرجی، موجب سرنگونی او شد. برخورد کف استوک مطهری به پهلوی فرجی، موجب مصدومیت نسبتا شدید مدافع پرسپولیس شد. علیرضا فغانی در واکنش به این صحنه، هیچ برخوردی با مهاجم استقلالی ها نداشت و کارت زرد یا قرمز را برای این حرکت او در نظر نگرفت. این تصمیم با اعتراض پرسپولیسی ها همراه بود و اکثر کارشناسان داوری هم کارت زرد را حداقل جریمه بازیکن استقلال دانستند. مطهری اما به هر شکلی که بود از این صحنه جان سالم به در برد تا در پایان 120 دقیقه و ضربات پنالتی، زننده چهارمین پنالتی تیمش باشد؛ پنالتی که به گل تبدیل شد و شادی گل معروف مهاجم آبی ها را به همراه داشت.

 

1623894

 

آرش رضاوند/ وحید امیری؛ بهترین های کم سر و صدا

 

در شبی که شاهد یک بازی کم افت و خیز و تقریبا بدون موقعیت گل (جز ضربه آزاد قایدی و لرزش تیرک دروازه استقلال در وقت های اضافه) صحبت از مباحث فنی کار بسیار دشواری است. حساسیت کار به شدت در روند بازی دو تیم تاثیر گذاشته بود و این خود عاملی مهم در پایین آمدن کیفیت بازی بود. در چنین شرایطی اما چند بازیکن در داخل زمین به بهترین شکل ممکن وظایف خود را انجام دادند. آرش رضاوند در میانه میدان استقلال یکی از این بازیکنان بود که تقریبا بدون اشتباه، کار خود را در 120 دقیقه پیگیری کرد تا در حالی در میان چهره های دربی 96 قرار بگیرد که بسیاری از چهره های شاخص داخل زمین نتوانستند در حد انتظار ظاهر شوند. در سمت مقابل وحید امیری هم چنین شرایطی را در پرسپولیس داشت؛ او که به دلیل نیاز پرسپولیس در بازی با استقلال هم در پست غیر تخصصی (دفاع چپ) به میدان رفت، به حدی کم نقص و مثبت کار کرد که در پایان بازی بیشترین نمره را در میان تمامی بازیکنان حاضر در میدان به خود اختصاص داد.

 

1623890

 


 مهدی عبدی/ عیسی آل کثیر؛ قدرت به جای دقت!

 

به فاصله چند روز پس از شکست انگلیس در ضربات پنالتیِ دیدار فینال یورو 2020، پرسپولیس در یک چهارم نهایی جام حذفی، مغلوب رقیبت سنتی خود در ضربات پنالتی شد. دو تیم پنالتی های خود را خوب شروع کردند و تا پایان ضربه سوم همه توپ ها به گل تبدیل شده بود تا اینکه عیسی آل کثیر پشت چهارمین پنالتی پرسپولیس ایستاد. او که قصد داشت یک پنالتی زیبا بزند، قدرت را بیش از دقت چاشنی کار خود کرد و حاصل کار، ضربه ای بود که سر از ساعت ورزشگاه در آورد! بعد از این پنالتی، لک ضربه قایدی را گرفت تا تیمش را به بازی برگرداند. در حالی چشم میلیون ها هوادار پرسپولیس به ساق های مهدی عبدی دوخته شده بود تا شاهد به تعادل کشیده شدن بازی باشند، این بازیکن هم پنالتی خود را از دست داد تا پرسپولیس بازنده دربی 96 شود. ضربات پنالتی به هر حال در یک جایی باید به پایان می رسید و تقدیر به گونه ای بود که پایان دهنده آن دو مهاجم پرسپولیس باشند.

 

1623891

 

سعید عبدی

دیدگاه‌ها