کد خبر : 1768598 | 27 تیر 1400 ساعت 09:21 | 6.5K بازدید | 0 دیدگاه

شیر هلندی متوقف نشدنی است؛

مکس ورستپن برنده اولین تعیین‌خط اسپرینت F1

مکس ورستپن، راننده جوان ردبول، برنده اواین تعیین خط اسپرینت تاریخ فرمول یک شد تا امروز گرندپری انگلیس را از پل پوزیشن استارت بزند.

مکس ورستپن برنده اولین تعیین‌خط اسپرینت F1

به گزارش "ورزش سه"، مکس ورستپن با سبقتی که در استارت از لوییس همیلتون گرفت توانست برنده‌ی اولین تعیین خط اسپرینت در تاریخ فرمول یک شود و پل‌پوزیشن مسابقه امروز را از آن خود کند.

 

1624292

 

در این مسابقه‌ی کوتاه که فقط 17 دور به طول انجامید تمام 10 ماشین اول به جز بوتاس لاستیک‌های مدیوم را انتخاب کرده بودند. بوتاس اما با لاستیک‌های سافت از رده‌ سوم استارت زد و امیدوار بود با استراتژی متفاوت بتواند مکس را که از رده‌ دوم استارت می‌زد، بگیرد. اما راننده‌ جوان ردبول با استارتی درخشان در حالی که شعله‌های آتش از چرخ جلوی سمت چپش زبانه می‌کشید موفق شد تا هر دو مرسدس را جا بگذارد.

 

1624295

 

چارلز لکلرک تا پایان توانست رده‌ی چهارم خود را حفظ کند و لاندو نوریس و دنیل ریکاردو پس از نبردی جانانه با فرناندو آلونسو که با استارتی خیره کننده توانسته بود خود را به رده‌ی پنجم برساند، پنجم و ششم شدند تا ماتادور در رده‌ی ششم اولین تعیین‌خط اسپرینت را به پایان برساند.

 

وتل، راسل و اوکون نیز در رده‌های هشتم تا دهم به کار خود پایان دادند.

 

راسل در همان دور اول با کارلوس ساینز برخوردی داشت که باعث شد راننده‌ی فراری تا رده‌ی هجدهم پایین برود و در نهایت نیز در رده‌ی یازدهم تعیین‌خط اسپرینت را به پایان برساند. راسل پس از مسابقه به دلیل این برخورد سه رده گرید پنالتی دریافت کرد.

 

چکو پرز، هم‌تیمی مکس، نیر در دور پنجم در خروج از پیچ چپل خیلی زود پدال گاز را فشار داد و اسپین شد. پرز که با خوش شانسی به دیواره‌ها برخورد نکرده بود، تا رده نوزدهم پایین رفت و سپس پیش از پایان، از رقابت کناره‌گیری کرد تا مسابقه‌ی فردا را از رده آخر استارت بزند.

 

1624294

 

مصاحبه‌ی سه راننده‌ی برتر تعیین‌خط اسپرینت:

 

مکس: "من یک استارت خیلی خوب داشتم و آن ابتدا نبرد خیلی خوبی با لوییس داشتیم. با آنهمه تاولی که روی لاستیک‌ها داشتیم می‌توانستید ببینید که به شدت در حال فشار آوردنیم.

به نظرم فردا مسابقه‌ی بسیار هیجان‌انگیزی خواهد بود و ما بی‌صبرانه منتظر آن هستیم."

 

لوییس: "اول از همه اجازه دهید از هواداران تشکر کنم، انرژی آنها فوق‌العاده است. امروز تمام تلاشم را کردم، متاسفم که نتوانستم این را به خاطر آنها ببرم. فردا دوباره مبارزه خواهیم کرد، اما ردبول‌ها خیلی قوی هستند."

 

1624291

 

والتری: "ما تلاش کردیم که در استارت کار متفاوتی بکنیم اما درست و حسابی برایمان جواب نداد.

امروز به ما نشان داد که فردا قرار نیست برای هیچ‌کدام از راننده‌ها آسان باشد. هر چیزی ممکن است اتفاق بیافتد و همین است که آن را هیجان‌انگیز می‌کند."

 

با توافق تیم‌ها و فرمول یک در تقویم مسابقات امسال سه تعیین‌خط اسپرینت نیز گنجانده شده است که اولین آنها در گرندپری انگلیس برگزار شد.

 

اما تعیین‌خط اسپرینت چیست و چرا به فرمول یک آمده؟

تعیین‌خط اسپرینت در واقع نسخه کوتاه شده‌ یک مسابقه عادی است که در مسافت کمتری برگزار می‌شود.

دلیل آمدن تعیین خط اسپرینت به فرمول یک افزایش هیجان در کل سه روز برگزاری است. فرمول یک مدت زیادی است که به دنبال ایجاد تغییراتی در قالب سنتی برگزاری مسابقات است و اضافه شدن آزمایشی تعیین خط اسپرینت گامی در این جهت است.

 

1624290

 

تعیین خط اسپرینت قرار است روزهای شنبه و به مسافت حدود 100 کیلومتر (به جای حدودا 305 کیلومتر معمول) به مدت 25-30 دقیقه برگزار ‌شود. گرید استارت تعیین خط اسپرینت را یک تایم‌گیری معمولی سه قسمتی در روز جمعه مشخص خواهد کرد و نتیجه‌ تعیین خط اسپرینت، گرید استارت مسابقه‌ یکشنبه را تعیین می کند.

 

به جز مسافت و مدت زمان دیگر تفاوت تعیین خط اسپرینت با یک مسابقه‌ معمولی فرمول یک این است که در تعیین خط اسپرینت پیت‌استاپ اجباری نیست و تیم‌ها خودشان لاستیک استارت را انتخاب می‌کنند.

ضمن اینکه در پایان سه نفر برتر تعیین خط اسپرینت به ترتیب 3، 2 و 1 امتیاز خواهند گرفت.

 

1624297

 

به این ترتیب ورستپن پس از پیشتازی در تعیین خط اسپرینت و به دست آوردن پل پوزیشن مسابقه امروز، همانطور که قول داده بود، سه امتیاز تعیین خط اسپرینت را از آن خود کرد و باید دید که آیا امروز می‌تواند یک پیروزی دیگر را به دست آورده و با کسب حداکثر امتیاز از گرندپری انگلیس، فاصله اش در صدر جدول را با لوییس همیلتون افزایش دهد؟

دیدگاه‌ها