کد خبر : 1770468 | 04 مرداد 1400 ساعت 12:54 | 227.9K بازدید | 36 دیدگاه

طیب خاطر عجیب یک ستاره جوان؛

برگکمپ پرسپولیس را قهرمان لیگ می کند! (عکس)

مهدی عبدی حالا منجی پرسپولیس لقب گرفته؛ ستاره ای با صورت یخی و آرامشی منحصر به فرد.

برگکمپ پرسپولیس را قهرمان لیگ می کند! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس مهد مهاجمان گلزن در تاریخ فوتبال ایران بوده است. از ستاره های بزرگی چون همایون بهزادی و صفر ایرانپاک گرفته تا در ادامه فرشاد پیوس و علی دایی و .... همیشه و در طول تاریخ شاهد حضور مهاجمان بزرگی در ترکیب خود بوده ایم. ستاره هایی که در ادامه و بعد از درخشش در پرسپولیس سال ها در ترکیب تیم ملی ایران نیز هنرنمایی کرده و بارها موفق به زدن گل های حساس و  تعیین کننده ای شدند.

 

1627434

 

 این دو فوق ستاره بزرگ فوتبال ایران در سال 73 در خط حمله پرسپولیس در کنار هم قرار گرفتند. این اولین دیداری است که دایی و پیوس همزمان در ترکیب پرسپولیس به میدان رفتند.  البته محرومیت پیوس بعد از دربی سال 73، اختلاف مار زنگی با استانکو و البته ترنسفر دایی در شهریور سال 75 باعث شد عمر درخشش این زوج مخوف در ترکیب قرمزپوشان به درازا نکشد.     

 

اما از زمان مصدومیت شدید محسن خلیلی در سال 1388 تا ورود برانکو به رختکن پرسپولیس، بزرگ ترین ضعف این تیم را باید فقدان یک مهاجم گلزن و زهردار توصیف کرد. علیرغم جذب بازیکنانی چون کریم انصاری فرد، محمد قاضی، رضا نوروزی و .... پرسپولیس پنج شش سال در ترکیب خود مهاجمی در اختیار نداشت که سر بزنگاه کار را تمام کرده و گل های حساسی برای این تیم به ثمر برساند.

 

اما در چند سال اخیر این نقیصه به بهترین شکل برطرف شده و بی تردید حضور مهاجمان گلزن نیز یکی از دلایل اصلی موفقیت های متوالی پرسپولیس بوده است. با ورود برانکو تحول بزرگی در سبک بازی مهدی طارمی ایجاد شد و در ادامه علی علیپور نیز توانست خود را به عنوان یکی از بهترین مهاجمان لیگ معرفی کند.

 

اما با جدایی این دو بازیکن در فصول اخیر نیز روند گلزنی  مهاجمان پرسپولیس متوقف نشده است. در کنار عیسی آل کثیر و شهریار مغانلو، در دو سال اخیر یک ستاره جوان در پیشانی خط حمله قرمزپوشان به خوبی خود را مطرح کرده است؛ مهدی عبدی.

 

1627420

 

1627516

 

این اولین گل مهدی عبدی در لباس پرسپولیس است؛ به ثمر رساندن گل برتری در دقایق پایانی دربی برابر رقیب دیرینه آنهم فقط در سن 21 سالگی، شروعی از این بهتر برای یک بازیکن جوان در ذهن خود سراغ دارید؟

 

بعد از درخشش در تیم جوانان پرسپولیس، این گابریل کالدرون آرژانتینی بود که نقشی مهم در ظهور این بازیکن جوان داشت. جالب اینجاست مهدی عبدی اولین بازی رسمی خود در لباس پرسپولیس را در دربی و مقابل استقلال استراماچونی انجام داد. در شرایطی که استقلال یک پنالتی از دست داده بود و به نظر می رسید یک تساوی بدون گل در انتظار همه باشد، تصمیم شجاعانه کالدرون و آوردن عبدی به جای وحید امیری در اواخر مسابقه همه چیز را تغییر داد؛ اتفاقی که احتمالا برای همیشه در  تاریخ زندگی ورزشی مهدی عبدی ماندگار است.

 

شاید باورکردنی نباشد، اما مهدی عبدی با اولین لمس توپ خود در اولین بازی رسمی با لباس پرسپولیس آنهم در دربی برابر رقیب دیرینه موفق شد دروازه سید حسین حسینی را در 21 سالگی باز کرده و رکوردی تاریخی را به نام خود ثبت کند.

 

در آن مقطع هواداران پرسپولیس به شوخی و برای کری خوانی با طرفداران رقیب، مهدی عبدی را "بچه ای فراری" از مدرسه خطاب می کردند که موفق به گلزنی در دربی شده است، اما حالا این بازیکن به قدری درخشان ظاهر شده که می توان او را یکی از استعدادهای مهم فوتبال ایران در سال های پیش رو قلمداد کرد.

 

1627424

 

1627416

 

"بزن عبدی، می زنه ضربه سرش رو، دروازه باز شد، باریکلا به عبدی"

 

این گزارش به یادماندنی محمدرضا احمدی از پرواز بلند عبدی بالاتر از مایکون، مدافع النصر و گلزنی برابر این تیم عربستانی است؛ مهدی عبدی را باید متخصص درخشش در بازی های بزرگ خطاب کرد.

 

فصل گذشته فرصت چندانی برای درخشش مهدی عبدی ایجاد نشد، اما محرومیت عجیب عیسی آل کثیر در اوایل فصل و البته درخشش خود او باعث شده حالا عبدی تبدیل به امید اول هواداران پرسپولیس برای باز کردن گره های دشوار شود. در همان روز اعلام خبر محرومیت آل کثیر، عبدی با جایگیری دقیق خود موفق به باز کردن دروازه النصر در نیمه نهایی شده و نقش مهمی در دومین صعود  تاریخ پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان ایفا کرد.

 

اوج درخشش مهدی عبدی اما در فینال لیگ قهرمانان آسیا رقم خورد. این ستاره جوان اولین موقعیت جدی پرسپولیس را تبدیل به گل کرد و البته بدشانس بود که در ادامه اشتباهات فردی و عجیب هم تیمی هایش اجازه نداد او زننده حساس ترین گل تاریخ باشگاه پرسپولیس لقب گیرد.

 

1627417

 

ضربه ای دقیق به گوشه دروازه اولسان در اواخر نیمه اول دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا؛ اما خیلی زود و در ادامه بازی فینال دو بار دروازه پرسپولیس باز شد و قهرمانی از کف رفت.

 

یک ماه بعد دوباره نوبت درخشش مهدی عبدی در دربی فرا رسید. او این بار در نیمه دوم و با تیزهوشی دو مدافع استقلال را از جریان بازی خارج کرده و با یک ضربه فنی گل تساوی تیمش را این بار وارد دروازه رشید مظاهری کرد.

 

1627425

 

مهدی عبدی با حرکتی جالب عارف غلامی و  نادری را محو کرده و به زیبایی و برای دومین بار دروازه رقیب دیرینه را در دربی باز کرد.

 

نکته ویژه و منحصر به فرد سبک بازی مهدی عبدی را باید آرامش عجیب این بازیکن دانست. خصوصیتی که تنها در بازیکنان بزرگ دیده می شود و هواداران پرسپولیس را امیدوار به ظهور یک ستاره بزرگ در خط حمله این تیم کرده است.

 

1627429

 

1627427

 

در همان دربی دی ماه 99 مهدی عبدی با آرامشی محض و مثال زدنی برای خودش در محوطه جریمه مقابل دروازه استقلال مانور می داد و البته در نهایت نوراللهی نتوانست از پاس او استفاده کند.

 

اما اوج درخشش مهدی عبدی در دیدار حساس دیشب برابر تراکتور رقم خورد. بعد از باز شدن دروازه پرسپولیس و در لحظاتی که استرس شدید ناشی از احتمال باخت و از دست رفتن قهرمانی حتی در چهره یحیی گل محمدی و بازیکنان باتجربه نیز به وضوح قابل دیدن بود، مهدی عبدی یک تنه تیمش را نجات داد. اما باز هم نکته قابل توجه آرامش خاص و طیب خاطر این بازیکن هنگام زدن ضربات آخر، حتی در دشوارترین و پر استرس ترین مقطع فصل بود.

 

در شبی که عیسی آل کثیر اصلا آماده نبود و توپ های شهریار  مغانلو وارد دروازه اخباری نمی شد، مهدی عبدی دو بار موفق به باز کردن دروازه تراکتور و احتمالا حتی تغییر در سرنوشت قهرمانی شد.

 

1627421

 

1627422

 

دیشب نیز ورود مهدی عبدی به میدان برابر تراکتور باعث تغییر روند مسابقه و برتری مهم پرسپولیس شد. حالا شاید قرمزپوشان با تکیه بر همین سه امتیاز تعیین کننده موفق به ثبت پنجمین قهرمانی متوالی خود در لیگ برتر شوند.

 

خونسردی مهدی عبدی را می توان با دنیس برگکمپ، ستاره دو دهه پیش فوتبال هلند و باشگاه آرسنال مقایسه کرد. مرد یخی و خلاق هلندی سال ها حتی در حساس ترین دقایق یک مسابقه فوتبال نیز با آرامشی مثال زدنی و چهره ای سرد و خونسرد در زمین ظاهر می شد و این ویژگی کمی در سبک بازی مهدی عبدی نیز حس می شود. در واقع نوعی “لا قیدی” (شاید ترجمه دقیق کلمه nonchalance) یا “بی‌دقتی حساب شده و به قصد” در  بازی چنین بازیکنانی دیده شده و آنها را از دیگران متمایز می کند.

 

اما البته گاهی این آرامش بیش از حد مهدی عبدی سوهان روح هواداران پرسپولیس نیز می شود. در سن 22 سالگی، او اینقدر با طمانینه در زمین ظاهر می شود که انگار 20 سال است در خط حمله پرسپولیس جایگاه ثابتی دارد. البته مهدی عبدی همین چند روز پیش در دربی پنالتی آخر تیمش را از دست داده و به نوعی باعث شکست پرسپولیس در بازی حذفی شد، اما ادامه این روند می تواند به زودی باعث ادامه درخشش این بازیکن حتی آن سوی مرزها نیز بشود.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها