کد خبر : 1776842 | 08 شهریور 1400 ساعت 12:17 | 30.1K بازدید | 0 دیدگاه

پیشنهاد 400 هزار دلاری مورد توجه قرار نگرفت؛

ماجرای انتقال نافرجام 4 ایرانی به لیگ استرالیا!

پوریا نبی مربی تیم بریزبین رور به ماجرای پیشنهاد به چهار بازیکن ایرانی برای بازی در استرالیا و دلایل منتفی شدن این انتقال ها پرداخته است.

ماجرای انتقال نافرجام 4 ایرانی به لیگ استرالیا!

به گزارش "ورزش سه"، پوریا نبی تنها مربی ایرانی شاغل در A-League است و به عنوان دستیار اول در بریزبین رور کار خود را پیش می‌برد. نبی که نزدیک به یک دهه قبل با خروج از ایران، فعالیت مربیگری در استرالیا را آغاز کرد، حالا در حالی به عنوان مرد اول فنی تیم در کنار «وارن مون» حضور دارد که همچنان فوتبال ایران را دنبال می‌کند و البته به صورت تمام وقت، در دفتر کارش امور فنی تیم را زیر نظر دارد.

 

نبی در گفتگوی تازه خود با "ورزش سه" به سوالات پیرامون کارش در بریزبین رور پاسخ داده و همچنین درباره لیگ استرالیا توضیحاتی جالب را ارائه کرده است. مصاحبه با او از اردوی تیم زردپوش استرالیایی آغاز شد، جایی که نبی گفت: «ما تقریبا دو آگوست و سه هفته پیش استارت کارمان را زدیم. تمرینات پیش فصل را شروع کردیم و ده روز در خود بریزبین بودیم و بعد رفتیم کمپ تمرینی و ده روز آنجا بودیم و دیشب آخرین بازی دوستانه را برگزار کردیم. دو بازی دوستانه خیلی خوب داشتیم و به چیزی که می‌خواستیم رسیدیم. تلاش ما این بود که شکل بازی جدیدی را طراحی کنیم و به ایده ای که می‌خواهیم برسیم و به صورت فردی و گروهی ارتقا یابیم و فکر می‌کنم به اهدافمان رسیدیم.»

 

او درباره آغاز لیگ استرالیا توضیح می‌دهد: «ما دیروز برگشتیم و 2 روز استراحت خواهیم کرد و از روز سه شنبه کارمان را آغاز می‌کنیم. دو هفته بعد با یک بازی جام حذفی فصل برایمان آغاز خواهد شد و از روز 8 آبان بازیهای لیگ شروع می‌شوند. همانطور که می‌دانید لیگ استرالیا 12 تیمی است و شش تیم بالای جدول به پلی آف قهرمانی و کسب سهمیه می‌روند که اینجا می‌گویند "گرند فاینال" و ما هم تلاش خواهیم کرد که در نیمه بالای جدول باشیم.»

 

پوریا نبی با اشاره به ارتقای شغلی و حل یک مشکل در کارش می‌گوید: «سال گذشته قرار بود من جزو دستیاران سرمربی باشم اما دستیار دوم سرمربی تحت قرارداد بود و باشگاه به خاطر مسائل مالی بعد از کووید نمی‌توانست قرارداد او را فسخ کند و جریمه بپردازد و یک قرارداد جدید هم با مربی دیگری ببندد. اما امسال قرارداد او تمام شد و من از مشاور اصلی سرمربی به دستیار اول او رسیدم.»

 

1568709

 

وی در مورد وظایفش عنوان کرد: «الان اتفاق مدنظری که باید می‌افتاد، رخ داد. من به عنوان دستیار یک فنی، تمام کارهای فنی را برعهده دارم و طراحی تمرینات و بقیه کارهای فنی با من است. اینجا سرمربی بیشتر کار را مدیریت می‌کند و به عنوان مثال پلن نقل و انتقالات را باتوجه به بودجه باشگاه می‌چیند و کارهای فنی برعهده دستیاران است.»

پوریا نبی که یک دهه در خارج از ایران مربیگری کرده، راجع به کاهش دستمزدها در استرالیا اظهار داشت: «این البته مختص به استرالیا نیست و به خاطر از دست رفتن منابع مالی بعد از کووید، همه باشگاه سعی کردند منابع پرداختی را کم کنند. در استرالیا یک اتحادیه مربیان و بازیکنان وجود دارد که آنها با سازمان لیگ به توافق می‌رسند که قراردادها چه مقدار کاهش یابند که نه باشگاه ضرر کند و نه بازیکن و مربیان. باتوجه به اینکه منابع مالی از جمله تی وی رایت، درآمد اسپانسری و بلیت فروشی مشخص است، باشگاه بر اساس این درآمدها پلن خود را می‌چیند و حالا باتوجه به حذف بلیت فروشی، طبیعی است که دستمزدها هم کاهش پیدا کنند.»

 

از او می‌‌پرسیم که باشگاه بریزبین رور از نظر مالی چه جایگاهی دارد؟ وی پاسخ می‌دهد: «در استرالیا منابع پرداختی بالا نیست. ما با چین اصلا قابل قیاس نیستیم و از نظر مالی در ایران هستیم. اگرچه در فصل جدید مشکلات مربوط به کووید وجود ندارد اما اگر بخواهم صادقانه بگویم، باشگاه ما از بین 12 تیم، جزو چهار تیم پایین جدول از نظر هزینه است و در عوض، از نظر نتیجه گیری بین چهار تیم بالا، همانطور که سال گذشته هم چهارم شدیم.»

 

نبی افزود: «ما این فصل اسکواد (فهرست نفرات) را خیلی جوان کردیم تا بازیکنان جدیدی بسازیم و بتوانیم استفاده کنیم. کل کادر ما قرارداد دو ساله دارد و در واقع برای سال بعدی هم تلاش می‌کنیم یک ترکیب جدید را بچینیم و آنها را ارتقا دهیم. شاید برایتان جالب باشد که ما به دنبال خرید چهار بازیکن ایرانی هم بودیم.»

از این مربی می‌خواهیم تا درباره پروسه درخواست برای جذب بازیکنان ایرانی نیز توضیح دهد: «11 رزومه از بازیکنان ایرانی دست ما رسید و از بین آنها 4 نفر مدنظرمان بود؛ یک هافبک وسط، دو وینگر و یک فوروارد. قرار بود که یکی از آن چهارتا را جذب کنیم اما در نهایت نشد.»

 

1634119

 

او درباره علت منتفی شدن انتقال بازیکنان ایرانی به استرالیا گفت: «نمی‌توانم اسم بازیکنان را بگویم چون دو تا هنوز آزاد هستند اما دلیلش، مسائل مالی بود. پیشنهاد ما 400 هزار دلار بود که مورد قبول آنها قرار نگرفت. در ایران دستمزدها بسیار خوب است و طوری شده که پیشنهاد 400 هزار دلاری هم مورد توجه بازیکنان ایرانی قرار نمی‌گیرد. بودجه باشگاه ما هم محدود است و نمی‌توانیم بیش از این هزینه کنیم.»

 

بحث با پوریا نبی پیرامون مسائل مالی ادامه پیدا می‌کند: «ببینید نحوه خرید بازیکن در استرالیا به این شکل است که باشگاه مثلا تی وی رایت (حق پخش)، اسپانسر پیراهن، اسپانسرهای ریز و بلیت فروشی را جمع می‌کند و به سرمربی می‌گوید بودجه اینقدر است و سرمربی که نقش منیجر (مدیر) را دارد، بر اساس آن چیزی که در ذهن است، وارد بازار می‌شود. مثلا اگر قرار است تیمش را تدافعی بچیند، می‌گوید اشکالی ندارد اگر برای خرید دو وینگر رقم بیشتری را هزینه کنم چون به کارم می‌آید یا بقیه پستها. بعد باشگاه می‌رود دنبال مذاکره و این موضوعات.»

حق پخش موضوعی جذاب برای طرفداران ایرانی است که نبی درباره اش توضیح می‌دهد: «فکر کنم برای پنج سال 350 میلیون دلار از تلویزیون فاکس اسپورت درآمدزایی بود. حالا الان قرارداد فاکس تمام شده و حق پخش را پارامونت می‌دهد. این اصلی ترین درآمد باشگاه های استرالیایی است.»

این در حالی است که اصلی ترین منبع قهرمان لیگ برتر ایران یعنی پرسپولیس در سالهای اخیر اسپانسر و پاداش لیگ قهرمانان آسیا بوده. با شرح این موضوع، از مربی ایرانی تیم بریزبین درباره ارزش لیگ قهرمانان در استرالیا می‌پرسیم، خصوصا این که باشگاه‌های استرالیایی سال قبل به خاطر قوانین کرونایی، مجبور به انصراف شدند: «لیگ قهرمانان ارزشمند است و ما هم سعی می‌کنیم با قهرمانی در جام حذفی یا قرارگیری بین دو تیم اول سهمیه آسیا بگیریم اما اینجا قهرمانی لیگ خیلی ارزش و جایگاه دارد. برتری در آن گراند فاینال که گفتم برای هواداران واقعا مهم است.»

 

بخش پایانی این مصاحبه به تیم ملی استرالیا مربوط است، جایی که پوریا نبی می‌گوید: «زمان قرعه کشی برای مرحله مقدماتی من از صمیم قلب دوست داشتم ایران و استرالیا همگروه شوند چرا که 48 ساعت قبل از قرعه کشی گراهام آرنولد سرمربی استرالیا می‌گفت دوست دارم با ایران همگروه شوم و انتقام آن بازی سال 1997 را بگیرم، چون خودش در اسکواد استرالیا حضور داشت.»

 

او در ادامه اضافه می‌کند: «اینجا قوانین کووید بسیار مهم است، مثلا وقتی خانم نخست وزیر برای گرفتن میزبانی المپیک 2032 سیدنی به توکیو رفت و برگشت، رسانه ها به شدت دنبال می‌کردند که حتما 14 روز در قرنطینه بماند. فهرست تیم ملی استرالیا فقط یک بازیکن داخلی از اف سی سیدنی دارد که او هم گفته بعد از این دو بازی که در قطر برگزار خواهد شد، به استرالیا برنخواهد گشت و در قطر خواهد ماند چرا که با بازگشت به کشورش باید دو هفته در قرنطینه بماند و حتی اجازه قدم زدن در حیاط هتل را هم نخواهد داشت و فقط می‌تواند پنجره اتاق را باز کند.»

 

وی راجع به شانس استرالیا برای گرفتن سهمیه می‌گوید: «استرالیا ترکیب خیلی باتجربه ای دارد و اکثرا لژیونر هستند و اگر از هواداران استرالیا بپرسید، حتما خواهند گفت که ما صعود می‌کنیم. اما به نظر من فهرست تیم ملی ایران بسیار بهتر است و ایران در یکی از بهترین دوره های خود قرار دارد.»

دیدگاه‌ها