کد خبر : 1779718 | 23 شهریور 1400 ساعت 09:18 | 28.9K بازدید | 10 دیدگاه

دست‌های ژاردیم روی شانه‌های مجیدی

به حریف تسلی بدهید حتی در دربی (عکس)

استقلال طی ماه‌های اخیر شرایط مدیریتی بدی را تجربه کرده بود، اما مشخص بود مجیدی هم شب سختی مقابل ژاردیم پیش رو دارد.

به حریف تسلی بدهید حتی در دربی (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، اگرچه فرهاد مجیدی که 45 ساله است و ژاردیم که تا چند ماه دیگر 48 ساله می‌شود، تفاوت چندانی از نظر سنی ندارند، اما وقتی به تجربه این دو مربی روی نیمکت نگاهی گذرا داشته باشیم، خیلی زود متوجه تجربه بسیار بالای سرمربی پرتغالی الهلال عربستان می‌شویم.


در واقع آن سال‌هایی که تازه فرهاد مجیدی خودش را در سال‌های انتهایی دهه 90 میلادی با اواسط دهه 70 شمسی به اهالی فوتبال در ایران معرفی کرده بود و با درخشش در بهمن خودش را به اردوی استقلال رساند، ماریو ژاردیم در پرتغال کار مربیگری را در تیم پایه اسپورتیوو سانتاکروزنس آغاز کرد. 


این آغاز راه دو چهره مهم فوتبال ایران و پرتغال بیش از 2 دهه قبل بوده است. در ادامه فرهاد مجیدی با درخشش در استقلال به راپیدوین اتریش رفت، که تیمی آماده در آن سال های فوتبال اروپا بود. آن سوتر اما ژاردیم پله‌های مربیگری را یکی یکی طی می‌کرد و توانسته بود در تیم کاماچا به عنوان دستیار اول مربی خودش را معرفی کند.


در نهایت در سال‌هایی که فرهاد مجیدی پس از ماجراجویی طولانی مدت در اروپا، کشورهای حوزه خلیج فارس و استقلال تهران برای خداحافظی از فوتبال آماده می‌شد، تازه روزهای خوش ژاردیم در مربیگری از راه رسیده بود و این مربی پس از کار کردن در چند تیم و به دست آوردن تجربه حضور در فوتبال یونان، توانست با عملکردی که در سال 2013 (همان سالی که مجیدی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد) با اسپورتینگ لیسبون داشت، خودش را به موناکو رساند. حضور این مربی در موناکو تا سال 2019 ادامه داشت و آن موناکویی که چند سال پیش با حضور کیلیان امباپه و چند ستاره دیگر کابوس تیم های بزرگی نظیر سیتی و گوآردیولا شده بود، با تفکرات ژاردیم ساخته شده بود و تا جمع 4 تیم پایانی مسابقات هم رفت.

 


دوشنبه 22 شهریور ماه 1400 ژاردیم و مجیدی با پیش‌زمینه ای کاملا متفاوت به هم رسیده بودند؛ ژاردیم به اندازه دوران بازیگری مجیدی و همینطور سال های پس از خداحافظی این ستاره درگیر مدیریت تیم های خود بوده است ولی برای مجیدی شرایط اینچنین نبوده است و این چهره سرشناس فوتبال ایران فقط در سه دوره در استقلال تجربه حضور به عنوان نفر اول را داشته و با شفر در لیگ هجدهم بود که کار خود را به عنوان دستیاری شروع کرد. البته مجیدی مدتی نیز در تیم پایه اسپانیول کار کرده که بی شک تجربه بزرگی برای این مربی جوان به شمار می ورد.


با نگاهی به کارنامه دو مربی، فارغ از تمام امکانات سخت افزاری و مدیریتی دو تیم که برای استقلال طی ماه‌‌های اخیر خوب پیش نرفته، مشخص بود که فرهاد مجیدی به هیچ وجه کار آسانی مقابل ژاردیم ندارد؛ با این حال اگر آن سر خوردن مرادمند در دقایق 38 نبود، شاید حتی در همان هفت دقیقه پایانی شاگردان مجیدی می‌توانستند روی تاکتیک خوبی که مقابل الهلال به کار گرفته بودند، به گل برسند، اما روز خوب معیوب و بی دقتی مهاجمان استقلال در ضربات نهایی مانع این مهم شد و در نیمه دوم هم مشخص بود که آبی پوشان تحت فشار تیم پرستاره الهلال کار سختی برای بازگشت دارند و روی یکی از ضدحملات سریع شاگردان ژاردیم دروازه سیدحسین حسینی برای دومین مرتبه باز شد.


استقلال در شرایطی به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرد که در گروه مرگ مسابقات قرار گرفته بود و با نمایش خیره کننده مجیدی و بازیکنان توانست از گروه خود صعود کند؛ بی‌شک این موفقیت با تجربه اندوزی بیشتر فرهاد مجیدی به عنوان یک مربی جوان و باانگیزه و انتخاب مدیریتی توانمند برای آبی‌ها قابل تکرار خواهد بود و آنها می‌توانند در سال آینده با همین کادر فنی واقع بینانه‌تر برای کسب ستاره سوم بجنگند.

دیدگاه‌ها