کد خبر : 1793330 | 30 آبان 1400 ساعت 09:13 | 49.4K بازدید | 60 دیدگاه

پاسخ به سئوال مهم هفته پنجم لیگ برتر

آنالیز یک صدرنشینی؛ آلومینیوم اینجا چه‌کار می‌کنی؟

بررسی عملکرد آلومینیوم و مقایسه این تیم با سایر تیم های مدعی لیگ برتر نشان می دهد که آنها بی دلیل و از روی اتفاق صدرنشین نشده اند.

آنالیز یک صدرنشینی؛ آلومینیوم اینجا چه‌کار می‌کنی؟

به گزارش "ورزش سه"، حضور آلومینیوم اراک در صدر جدول رده بندی لیگ برتر آن هم در پایان هفته پنجم، از سورپرایزهای لیگ بیست و یکم است اما با بررسی عملکرد شاگردان خطیبی و مقایسه آن با سایر تیم های مدعی قهرمانی، متوجه می شویم که اراکی ها اتفاقی به این رتبه از جدول رده بندی نرسیده اند.

 

شاگردان خطیبی فصل را با تساوی بدون گل برابر پدیده و در مشهد آغاز کردند. در دیداری که آلومینیوم با 12 شوت و 63 درصد مالکیت توپ و 665 پاس رد و بدل شده کاملا بر تیم میزبان برتری داشت، اما در راه رسیدن به گل ناکام بود. اما هفته دوم با یک پیروزی پر گل و غیرمنتظره همراه بود. اراکی ها در خانه با 3 گل از سد قهرمان جام حذفی سال قبل گذشتند. فولادی ها در استادیوم امام خمینی (ره) اراک حرفی برای گفتن نداشتند.

 

 

غلبه بر قهرمان لیگ گذشته و مدافع عنوان قهرمانی، اوج کار تیم خطیبی بود. آلومینیوم در دیداری که کاملا از پرسپولیس برتر بود، این تیم را با یک گل شکست داد. اراکی ها در دو هفته گذشته نیز یک تساوی برابر مس رفسنجان و یک پیروزی مقابل نفت مسجدسلیمان به دست آورده اند و حالا با 11 امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به استقلال، در صدر جدول رده بندی قرار دارند.

 

یکی از نکات مثبت تیم آلومینیوم، خط دفاعی بسیار منظم و کم اشتباه این تیم است. اراکی ها تاکنون فقط یک بار و در همین دیدار هفته پنجم برابر مسجدسلیمان دروازه خود را باز شده دیدند و در 4 بازی گذشته موفق به ثبت کلین شیت شده اند. نکته مهم این کلین شیت ها، عدم اجازه به مهاجمین حریفان برای خلق موقعیت است که مدافعین و خط هافبک آلومینیوم آن را به خوبی انجام داده است.

 

در مجموع 5 بازی گذشته، XG یا همان امید به گل حریفان آلومینیوم 0.23 بوده که عدد فوق العاده ای برای خط دفاعی و هافبک تدافعی این تیم محسوب می شود. هر چقدر که میزان XG یا امید به گل تیمی پایین تر باشد، نشان دهنده این است که خط دفاعی تیم مقابل عملکرد خوبی داشته و اجازه خلق موقعیت را نداده است.

 

 

در حالیکه میانگین امید به گل های حریفان آلومینیوم در 5 دیدار گذشته عدد 0.23 را نشان می دهد، با مقایسه این آیتم با مدعیان قهرمانی، نشان می دهد که اراکی ها چه رکورد بسیار خوبی را به جا گذاشته اند. به طور مثال استقلال که اکنون در رتبه دوم جدول رده بندی قرار دارد، به طور میانگین در 5 هفته نخست لیگ برتر، XG یا امید به گل حریفانش 0.58 را نشان می دهد. یعنی استقلالی ها در هر بازی 2 و نیم برابر بیشتر از آلومینیوم به حریفان اجازه موقعیت سازی و داشتن شانس گلزنی را داده اند.

 

سپاهان تنها تیم لیگ است که در این زمینه نزدیک به آلومینیوم است ولی این تیم نیز دقیقا 2 برابر بیشتر از تیم خطیبی به حریفان شانس گلزنی داده است. میانگین امید به گلزنی حریفان سپاهان در این 5 هفته به طور میانگین 0.48 بوده است. پرسپولیس آمار بسیار بدی را در این زمینه به ثبت رسانده و XG حریفان مدعی عنوان قهرمانی در هر بازی 0.81 بوده است و این عدد برای حریفان گل گهر نیز رقم 0.83 است.

 

در زمینه تعداد ضربات زده شده به سمت دروازه حریفان نیز آلومینیوم آمار جالبی دارد. در 5 هفته ای که از لیگ برتر گذشته  با وجود اینکه اراکی ها برابر هر دو قهرمان فصل گذشته لیگ و جام حذفی ایران به میدان رفته اند، اما این تیم تاکنون 53 بار به سمت دروازه حریفان شوت زده که این آمار با تعداد شوت های تیم پرسپولیس مدافع عنوان قهرمانی برابر است. از این میزان شوت، 22 مورد آن درون چارچوب بوده که تنها گل گهر با 25 شوت درون چارچوب، آمار بهتری نسبت به اراکی ها دارد. استقلال 21، پرسپولیس 20 و سپاهان 19 شوت در چارچوب در 5 هفته گذشته داشته اند.

 

 

به طور کلی مرور عملکرد آلومینیوم و مقایسه آن با سایر تیم های مدعی، نشان می دهد که این تیم در این هفته ها عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشته و صدرنشینی این تیم اتفاقی نیست. رسول خطیبی که فصل گذشته از این تیم جدا و راهی تراکتور شد، در بازگشت مجدد به اراک تیم خوبی ساخته که به ادعای بسیاری از کارشناسان می تواند یقه بزرگان و مدعیان قهرمانی را بگیرد.

 

خطیبی برخلاف فصل قبل، امسال لیگ را بسیار خوب آغاز کرده است. در لیگ بیستم تیم او دو هفته ابتدایی را با شکست آغاز کرد. دیدار هفته اول آنها بدون در اختیار داشتن خریدهای جدید و غیبت های پرشمار به نساجی باختند و در هفته دوم نیز در فاصله یک روز تا بازی با سپاهان موفق به دریافت کارت بازیکنان تازه وارد خود شدند که در اصفهان با یک گل بازی را به شاگردان نویدکیا واگذار کردند. خطیبی در ادامه تنها یک بار برابر استقلال تن به شکست داد و با وجود نتایج خوبی که کسب کرده بود، ترجیح داد تا راهی تبریز شود.

 

1666520


خطیبی در تراکتور نیز تیم خوبی ساخته بود و 6 بازی لیگ قهرمانان را بدون شکست و با 5 کلین شیت به پایان رساند. بجز تساوی 3 – 3 در دیدار اول برابر پاختاکور، تیم او در ادامه رقابت ها دروازه اش را بسته نگه داشت و حتی راهی مرحله بعد نیز شد و حالا او توانسته است این عملکرد خوب در خط دفاعی را با خود به آلومینیوم بیاورد و اکنون تیمش را به صدر جدول برساند. در زمینه مباحث مالی نیز می توان آلومینیوم را بین رده های هشتم تا دهم لیگ برتر از لحاظ بودجه برای ساختن تیم امسال قرار داد البته از نظر پشتوانه مالی، کارخانه آلومینیوم و هیئت مدیره باشگاه حمایت خوبی از این تیم کرده است و در نظم پرداختی ها وضعیت این تیم در شرایط خوبی قرار دارد و این مسئله باعث شده تا بازیکنان با روحیه خوبی در زمین ظاهر شوند که نتیجه آن، صدرنشینی نماینده استان مرکزی تا پایان هفته پنجم بوده است.

دیدگاه‌ها