کد خبر : 1807255 | 08 بهمن 1400 ساعت 16:24 | 14.8K بازدید | 5 دیدگاه

کپی برداری نوستالژیک مقابل چشمان عقاب؛

از ملبورن تا تهران؛ شبی که طارمی، خداداد شد (گزارش)

گل صعود ایران به جام جهانی 2022 شباهت زیادی به گل صعود معروف خداداد در ملبورن داشت.

از ملبورن تا تهران؛ شبی که طارمی، خداداد شد (گزارش)

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی فوتبال ایران شب گذشته بی دردسرترین و مقتدرانه ترین صعود خود به جام جهانی را رقم زد؛ این تیم با کسب پیروزی یک بر صفر مقابل عراق، 19  امتیازی شد تا در پایان شب هفتم و سه بازی مانده تا پایان مسابقات، به عنوان چهاردهمین تیم حاضر در قطر 2022، خود را معرفی کند. این پیروزی با تک گل مهدی طارمی در اوایل نیمه دوم به دست آمد؛ گلی که شباهت زیادی به گل صعود ایران به جام جهانی 1998 داشت.

 

1686586


در حالی که خداداد به عنوان کارشناس در استودیوی شبکه سه حضور داشت و احمدرضا عابدزاده یکی دیگر از خالقین حماسه ملبورن در ورزشگاه آزادی، تماشاگر ویژه بازی ایران – عراق بود، تیم ملی با وجود حملات پر تعداد و زهردار در نیمه اول، موفق به باز کردن دروازه حریف نشد اما در نیمه دوم خیلی زود به گل رسید تا همه چیز برای صعود زودهنگام به جام جهانی مهیا شود. لحظه ای که این گل به ثمر رسید به طور ناخودآگاه خیلی از اهالی فوتبال یاد گل معروف خداداد در ملبورن افتادند.

 

هر دو گل، گل های صعود به جام جهانی بودند که با یک پاس در عمق حرفه ای و بغل پای دقیق و بی نقص وارد دروازه حریفان شدند. قطعا شرایط حاکم بر بازی ایران – استرالیا و فشار بالای روانی روی بازیکنان تیم ملی آن دوره را نمی توان با جو موجود در بازی شب گذشته مقایسه کرد؛ شرایطی که به واسطه عملکرد خوب شاگردان اسکوچیچ، بسیار آرام تر از آن روزها بود و به قول خداداد به قدری اوضاع مان خوب است که این بازی نشد، بازی بعدی، بازی بعدی نشد، بازی بعدتر... آن جا در ملبورن اما قضیه مرگ و زندگی مطرح بود و چیزی هم به پایان مسابقه نمانده بود. البته فراموش نکنیم که مهدی طارمی دو بازی قبلی به دلیل یک سوتفاهم از تیم ملی خط خورده بود و در بازگشت به اردو هم چند روزی برف استانبول مانع پرواز او به ایران شده بود؛ این بازیکن صبح روز بازی به تهران رسید و چند ساعت پس از استراحت وارد زمین شد و تک گل حساس صعود را به ثمر رساند تا به ناگاه همه چیز برایش دلنشین شود.

 

1686589


کار در هر دو مورد زیبا، حرفه ای و تحسین برانگیز بود تا بعد از 25 سال، شاهد به ثمر رسیدن گل صعود ایران به جام جهانی به شکلی مشابه گل معروف بازی ایران – استرالیا باشیم. زمانی که روی پاس بی نظیر علی دایی که پشت به دروازه توپ را در اختیار گرفت و با یک پاس در عمق برق آسا، خداداد را صاحب توپ کرد، مهدی طارمی فقط پنج سال سن داشت و کسی حتی فکرش را هم نمی کرد این پسر بچه خجالتی از بوشهر تا پرتغال پیشرفت کند، سوپر گلش به چلسی نامزد دریافت جایزه پوشکاش شود و پس از حواشی ناخواسته و یک رفت و برگشت سریع به تیم ملی، برف استانبول را پشت سر گذاشته و در نقش ناجی، کپی گل عزیزی را برای رقم زدن ششمین صعود ایران به جام جهانی وارد دروازه عراق کند.

 

گلی که طارمی با پاس زیبای علیرضا جهانبخش به ثمر رساند، تیزهوشی و دقت بالای پاسور را به همراه مهارت و فرصت طلبی بالای گلزن به همراه داشت تا تک گل منجر به صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 2022 رقم بخورد. این گل بعد از 25 سال نشان داد که فوتبال در ایران همچنان حرف اول را می زند و با وجود عقب ماندن از خیلی از موارد (مدیریت، مباحث مالی و زیرساختی) همچنان ستاره هایی داریم که در بازی های بزرگ تعیین کننده هستند.

 

1686588


گل تاریخی خداداد عزیزی در دقیقه 80 بازی با استرالیا در حالی که بازی 2-1 به سود استرالیا بود به ثمر رسید. علی دایی که معمولا او را در نقش گلزن دیده ایم در آن صحنه یکی از زیباترین پاس گل های خود را در حالت پشت به دروازه و چرخشی زیبا به خداداد عزیزی داد. این بازیکن هم با فراری عالی در حالی که هیچ بازیکنی را در کنار خود نمی دید، مارک بوسنیچ را مغلوب خود کرد تا حماسه ملبورن رقم بخورد. (ایران 2-2 استرالیا)

 

 

1686587


علیرضا جهانبخش در دقیقه 48 بازی در سمت راست، چسبیده به خط میانی زمین صاحب توپ شد و بی درنگ با یک پاس چند ده متری، عمق دفاع عراق را نشانه گرفت؛ جایی که طارمی منتظر توپ بود و بعد از یک کنترل حرفه ای، استارت خود به سمت دروازه را شروع و در موقعیتی تک به تک و در حالی که توسط دو مدافع، تحت فشار قرار داشت، با یک بغل پای دقیق، مثل خداداد، گل صعود را وارد دروازه حریف کرد/ همین یک گل، به گل صعود ایران به جام جهانی 2022 تبدیل شد. (ایران 1-0 عراق)

 


خداداد با گلش در ملبورن بوسنیچِ نامدار را بهت زده به زمین دوخت و طارمی هم با این گل مهم خود نشان داد که با مهدی 4 سال پیش که مقابل پرتغال آن موقعیت طلایی را از دست داد خیلی فرق کرده و مهاجمی در سطح جهانی با ضریب خطای بسیار پایین است که می تواند گل هایی حساس تر از این در میادین بزرگتر زده و نام خود را برای همیشه در کنار بزرگان بایگانی کند؛ کاری که خیلی از ستاره ها آن را در حالت نیمه تمام رها کردند؛ همان هایی که زمانی تصور می شد قرار است جا پای بزرگانِ قدیمی بگذارند. همه این اتفاقات در حالی در کنار هم قرار گرفتند که 25 سال بعد از بازی معروف سال 1997 که به صعود ایران انجامید، استرالیا در گروه دوم هنوز نتوانسته صعود مستقیم خود را قطعی کند و احتمال حضورش در پلی آف بالاست.

 

1686590


واکنش دو مربی بعد از این دو گل/ ویرا (سرمربی تیم ملی در بازی با استرالیا) سیگار خود را از روی زمین برداشته و پکی از روی آرامش و حس پیروزی به آن زد. اسکوچیچ (سرمربی تیم ملی در بازی با عراق)  هم که از موقعیت های بسیاری که گل نشده بودند، کلافه بود، نفسی به راحتی کشیده و خود را آماده جشن کرد.

 

 

دیدگاه‌ها