کد خبر : 1818306 | 17 فروردين 1401 ساعت 09:35 | 15.4K بازدید | 5 دیدگاه

با همه مربی‌ها در کره افتضاح بازی کردیم

عقیلی: برای صعود باید ریسک کرد؛ آماده‌اید؟

چند سال پیش آقای فردوسی‌پور با آقای فابیو کاناوارو مصاحبه ای کرد و از ایشان پرسید چه کار کنیم که صعود کنیم؟ ایشان گفتند باید ببرید.

عقیلی: برای صعود باید ریسک کرد؛ آماده‌اید؟

به گزارش ورزش سه، پس از مشخص شدن رقبای ایران در جام جهانی 2022 قطر، صحبت ها پیرامون عملکرد تیم ملی در مرحله مقدماتی جام جهانی، ادامه همکاری با دراگان اسکوچیچ و همچنین بازی های تدارکاتی مورد نیاز ایران برای آماده سازی و حضور در مسابقات جام جهانی به اوج خود رسیده است.

هادی عقیلی بازیکن اسبق تیم ملی ایران در گفت‌وگویی مفصل با خبرنگار ما به ارزیابی تیم های هم گروه ایران در جام جهانی و حمایت از دراگان اسکوچیچ پرداخته؛ او همچنین بر لزوم جذب اسپانسر مناسب برای تیم ملی تاکید کرده است.

کاپیتان سابق سپاهان در بخش پایانی صحبت هایش نیز درباره شرایط این تیم در لیگ قهرمانان آسیا صحبت کرده است.

این گفت‌وگو را در ادامه مرور می‌کنیم:

* ایران در گروه B رقابت های جام جهانی با انگلیس هم گروه شد؛ نظر شما درباره این قرعه چیست؟
این برای ایرانی ها جذاب است؛ به خصوص اینکه انگلیس در گروه ما است چون در ۴۰ سال گذشته ما با انگلیس بازی نکرده‌ایم. این بازی بسیار جذاب خواهد شد. ما دو بار با پرتغال هم گروه بوده‌ایم، با اسپانیا که یک تیم اروپایی است اما سبکی شبیه به پرتغال دارد هم گروه بوده‌ایم، با آلمان که تیمی شناخته شده است یکی دو بار بازی کرده‌ایم و از طرفی بارها نیز برابر تیم های باشگاهی آلمانی قرار گرفته‌ایم، در شرق اروپا ما با رومانی، آلبانی و تیم های دیگری بازی کرده‌ایم اما با انگلیس بازی نکرده‌ایم؛ به همین دلیل این بازی برای ایرانی ها بسیار جذاب است. انگلیس یک تیم بزرگ از لحاظ اسمی است اما موفقیت آنچنانی در‌ جام جهانی و حتی تورنمنت های اروپایی نداشته است و فقط یک جام جهانی برده که آن هم با حرف و حدیث بوده است. از لحاظ نفرات، بخاطر لیگ پرقدرتی که انگلیس دارد، بازیکنان شناخته شده ای هم دارند. این بازی برای ایران خیلی جذاب و برای آنها سخت و غریب خواهد بود چون ایران تا به حال با تیم های بریتانیایی بازی نکرده است.

* درباره دو تیم دیگر گروه چه نظری دارید؟
بازی با آمریکا هم برای ایرانی ها جذاب خواهد بود اما باید در نظر بگیریم که آنها تجربه بازی کردن با ایران را دارند. در مورد تیم دیگر گروه هم باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی می‌افتد؛ اگر یکی از دو تیم ولز یا اسکاتلند به جام جهانی صعود کنند این گروه بسیار جذاب تر خواهد شد چون در آن صورت دو تیم بریتانیایی همراه با یک تیم که دوست دارد به سبک بریتانیا بازی کند در گروه حضور خواهند داشت. قطعا اگر انگلیس و ولز یا انگلیس و اسکاتلند در یک گروه باشند، گروه بسیار سختی خواهند بود.

* درباره علاقه آمریکا به سبک بازی تیم های بریتانیایی گفتید؛ بیشتر توضیح می‌دهید؟

آمریکا با اینکه در منطقه ای نزدیک به آمریکای جنوبی حضور دارد، نمی‌تواند به سبک تیم های آن منطقه بازی کند و به سبک تیم های بریتانیایی علاقه دارد؛ البته در آن حد توانایی ندارد و برای همین هم مربی هایی که در آمریکا و در رده های پایه مشغول به کار هستند اکثرا بریتانیایی هستند.

* به نظر شما صعود از این گروه چقدر برای ایران ممکن است؟
چند سال پیش آقای فردوسی‌پور با آقای فابیو کاناوارو مصاحبه ای کرد و از ایشان پرسید چه کار کنیم که صعود کنیم؟ ایشان گفتند باید ببرید. آقای فردوسی‌پور این حرف را خیلی جدی نگرفت و به سراغ سوال بعدی رفت چون متوجه حرف آقای کاناوارو نشد. برای صعود شما باید ببرید؛ شما نمی‌توانید وارد جام جهانی شوید و تصمیم بگیرید در تمام بازی ها توپ را در اختیار نداشته باشید و فقط چشم به ضد حملات بدوزید. در این صورت به حدی به این سبک عادت می‌کنید که اگر در یک بازی نیاز به برد داشته باشید و از قالب خودتان خارج شوید و بخواهید مالکیت توپ را حفظ کنید، به راحتی بازی را واگذار می‌کنید. برای مثال در‌جام جهانی ۲۰۱۴ ایران در بازی با آرژانتین از دید همه کارشناسان خوب بازی کرد. در بازی مقابل نیجریه هم ما کاملا دفاع می‌کردیم؛ اما در بازی آخر با بوسنی ما می‌خواستیم بازی را ببریم و از قالب خودمان خارج شدیم، در نتیجه به راحتی واگذار کردیم. اگر در آن بازی هم نیاز به یک امتیاز داشتیم، عقب می‌نشستیم و کار را برای حریف سخت می‌کردیم و آنها نمی‌توانستند سه گل به ما بزنند. در جام جهانی ۲۰۱۸ هم ما مقابل اسپانیا، پرتغال و مراکش تماما دفاع کردیم، در صورتی که اگر ما می‌خواهیم صعود کنیم باید یک ریسک هایی را بپذیریم.
* تیم تحت هدایت اسکوچیچ این قابلیت را دارد؟
وقتی آقای اسکوچیچ آمدند یک تغییر تاکتیکی برای تیم ملی ایجاد شد که کاملا ملموس و دیدنی بود؛ تیم با هدایت اسکوچیچ دیگر با سبک قبلی بازی نمی‌کرد و نقش طارمی و فوروارد ها در امر گلزنی بیشتر شده بود و بیشتر توپ گیر این بازیکنان می‌آمد. در گذشته ما عقب می‌نشستیم تا در نهایت یک توپ بیاید و ما آن توپ را بزنیم و دوباره عقب بنشینیم. البته نباید این را هم فراموش کنیم که حریفان تیم ملی در مرحله مقدماتی جام جهانی بسیار ضعیف بودند و تنها کره جنوبی در گروه ایران قوی بود که ما در دو بازی برابر این تیم هم نتیجه و هم کیفیت بازی را واگذار کردیم. در واقع بازی با کره، تنها بازی سخت ما در دوره آقای اسکوچیچ بود. تیم ملی برای موفقیت به شدت نیازمند است که با تیم های بهتر از خودش بازی کند. بازی های دوستانه باید از سطح آسیا خارج شوند و قطعا هم این اتفاق خواهد افتاد چون تیم های دیگر حاضر در جام جهانی هم نیازمند این هستند که با ایران بازی داشته باشند. در مجموع اگر قرار باشد ما در این جام جهانی هم به همان سبک گذشته بازی کنیم، شاید چیزی به دست نیاوریم. پیش از اینکه ما بخواهیم از مرحله گروهی صعود کنیم، باید جرات این را پیدا کنیم که شکل بازی‌مان را تغییر بدهیم و از الان خودمان را با شکل جدیدی از بازی آماده مسابقات کنیم. الان که بازیکنان‌مان در اروپا بازی می‌کنند، باید نشان بدهیم که یک قدم جلوتر رفته‌ایم و می‌خواهیم صعود کنیم.

* باخت مقابل کره باعث شد که انتقادات زیادی به سرمربی تیم ملی وارد شود؛ نظر شما درباره این بازی چه بود؟
درست است که ما مقابل کره خوب بازی نکردیم ولی باید این را هم در نظر بگیریم در تاریخ ایران، هیچوقت مقابل کره خوب بازی نمی‌کردیم. من با آقای قلعه‌نویی و آقای قطبی در کره بازی کرده‌ام؛ هیچوقت آنجا بازی خوبی ارائه نمی‌دادیم و فقط نتیجه می‌گرفتیم. در واقع از نظر نتیجه خوب بوده‌، اما از لحاظ کیفیت بازی چه زمان کی‌روش، چه زمان قلعه‌نویی، چه زمان قطبی افتضاح بوده‌ایم.

* برخی معتقدند دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی برای تیم ملی ایران کوچکی است. شما چه نظری دارید؟
منظور از کوچکی چیست؟ اسم سرمربی ایران باید چه باشد؟ مانچینی؟ اسکوچیچ در موقعیتی بسیار خطرناک به تیم ملی آمد؛ درست است که ایران به آقای اسکوچیچ لطف کرد؛ چون ایشان پیش از تیم ملی ایران رزومه آنچنانی نداشت و فولاد خوزستان و صنعت نفت قوی ترین تیم های تحت هدایت او بودند اما ایران هم در زمانی کار را به ایشان داد که بسیار سخت بود و ایشان عملیات غیرممکن را انجام دادند چون همه از بحرین می‌ترسیدند. آقای اسکوچیچ در آن برهه تیم را با نتایج خوب بالا آورد و در ادامه هم کیفیت بازی ها هم تغییر پیدا کرد؛ در بعضی بازی ها خوب بازی می‌کردیم و در بعضی ها بد اما نتایج دلخواه به دست آمد. ما باید فوتبالی صحبت کنیم چون کوچک بودن اسم معنایی ندارد و اسم نمی‌تواند طول و عرض بیشتری داشته باشد؛ کسانی که انتقاد می‌کنند باید از حرف خود منظوری داشته باشند. اگر صحبت ها به کیفیت بازی برمی‌گردد باید توجه کنند که همه مربی هایی که من از آنها اسم بردم این استراتژی را داشتند اینکه در کره دفاعی بازی کنیم و حمله نکنیم. حالا اینبار استراتژی ایران جواب نداده و بازی را واگذار کردیم‌. دفعات قبل شاید رحمان احمدی و ابراهیم میرزاپور نجات دهنده تیم ملی بودند ولی همیشه قرار نیست گلر های ما نجات دهنده باشند. اینبار هم شاید اگر اشتباه اول صورت نمی‌گرفت، بازی به این شکل پیش نمی‌رفت و ۰-۰ تمام می‌شد‌. هر عزیزی که انتقاد می‌کند فوتبالی صحبت کند؛ اینکه اسم ایشان کوچک است درست نیست. شاید از طرف من هم نقدهایی به کیفیت بازی و چینش تیم ملی وجود داشته باشد اما کوچک بودن اسم، حرف درستی نیست.

1703625

* در حاشیه بازی ایران - لبنان اتفاقاتی افتاد که جنجال به پا کرد. نظر شما درباره این اتفاقات چیست؟
دلیل اینکه این اتفاق برای بانوان افتاد کاملا مشخص است‌؛ همه چیز از پیش تعیین شده بود و قرار بود این اتفاق بیفتد. کارشناسان و عوامل دیگر هم بیخودی دنبال مقصر نگردند چون کاملا مشخص است. با این حرکت پرونده میزبانی تیم های ایران چه در جام باشگاه های آسیا و چه در جام ملت های آسیا بسته شد. ایران همیشه خودش را به عنوان میزبان جام ملت های آسیا معرفی می‌کرد و فدراسیون هم اعلام می‌کرد که ما یک سری امتیازات را کم آوردیم و در حال جبران آن هستیم در صورتی که همه این مسائل دروغ بود و ایران هیچوقت نمی‌توانست میزبانی را بگیرد‌. الان هم ما ورزشگاه های بهتری داریم اما با این اتفاق تا سالیان سال میزبانی را نخواهیم گرفت و حتی اگر جام باشگاه های آسیا هم از حالت متمرکز خارج شود بخاطر این اتفاقات، ما دیگر میزبان نخواهیم بود.
* به نظر شما بازی تدارکاتی با چه تیم هایی می‌تواند در مسیر آماده‌سازی ایران برای جام جهانی مفید تر باشد؟
با توجه به اینکه گروه بندی ها مشخص شده، مطمئنا ما نباید با تیم های آمریکای جنوبی بازی کنیم؛ از طرفی در گروه‌مان تیم آفریقایی هم نداریم و در نتیجه با تیم آفریقایی هم نباید بازی کنیم. بازی با تیم آفریقایی اشتباه است؛ مگر اینکه بهانه این باشد که تیم‌ های اروپایی با ما بازی نمی‌کنند که در این صورت هم باید روراست به مردم بگوییم و دلیلی برای دروغ وجود ندارد. ایران بخاطر هم‌ گروهی با آمریکا نمی‌تواند با این تیم بازی کند اما کانادا می‌تواند بهترین گزینه باشد. همچنین باید با تیم های بریتانیایی بازی کنیم؛ حتی اگه با تیم های باشگاهی‌شان هم بازی کنیم خوب است. در لیگ انگلیس سرعت بازی بالا است و بازیکنان در انتقال دفاع به حمله و حمله به دفاع تبحر دارند. همچنین بازیکنان تیم انگلیس هم از لیگ برتر می‌آیند و روی ضربات ایستگاهی و ارسال ها خیلی تبحر دارند. فدراسیون باید خیلی سریع با تیم های بریتانیایی مذاکره کند. کارشناسان به‌ جای اینکه وقتشان را برای تغییر آقای اسکوچیچ هدر بدهند و بگویند اسم ایشان کوچک است، کارشناسی کنند که کدام تیم برای ما بهتر است. ما باید تمهیدات خوبی برای جام جهانی داشته باشیم؛ باید از الان به فکر اسپانسر خوب باشیم. در حال حاضر یک سری از تحریم ها برداشته شده و شاید ایران بتواند الان اسپانسر بگیرد‌. مگر می‌شود پول را در نظر نگرفت؟ ایران برای بازی با یک تیم خوب باید پول پرداخت کند. بخاطر همین اتفاقی که الان در مشهد افتاد هم دیگر تیم ها حاضر نیستند در ایران بازی کنند‌ و در نتیجه ایران باید برای برگزاری بازی در کشور ثالت هم هزینه کند و برای این کار نیاز به اسپانسر دارد‌. شرایط فدراسیون هم نیاز به توضیح ندارد و به قدری بدهی دارد که نتواند این هزینه ها را جبران کند‌.

* به عنوان سوال پایانی درباره سپاهان هم صحبت کنید که راهی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا شده است.
لیگ قهرمانان آسیا یک تورنمت کاملا متفاوت با لیگ ایران است‌ اما تیم های ایرانی بارها نشان داده‌اند کیفیت‌شان در جام باشگاه های آسیا بالاتر می‌رود؛ اینکه بازیکنان در آن مسابقات دیده می‌شوند و انگیزه بالاتری دارند‌ و همچنین اینکه بازی ها در زمین های مناسب انجام می شود، تاثیر زیادی روی بالا رفتن کیفیت بازی ها دارد. الان هم در فصل خوبی هستیم و هوا در عربستان خیلی گرم و شرجی نیست و مطبوع است. امیدوارم نمایش سپاهان در این دوره، بهتر از دو دوره گذشته باشد؛ سپاهان یک دوره با آقای استیماچ به جام باشگاه های آسیا رفت که در آن دوره باشگاه به دلیل مشکلاتی که با من پیدا کرده بوده، اجازه سفر به من نداد و بدترین و مفتضح ترین نتایج تاریخ سپاهان هم در جام باشگاه های آسیا در همان سال کسب شد. یکبار هم که آقای قلعه‌نویی تیم را به آسیا برده بودند و تیم در زمان مسابقات، به دلیل تغییر مربی در دوران گذر بود و نتوانست نتایج مناسبی بگیرد‌. الان سپاهان یک تیم شناخته شده و یک مجموعه با تجربه در آسیا است که بازیکنان با تجربه ای هم در اختیار دارد. انتظارات از سپاهان نسبت به فولاد بالاتر است و من هم فکر می‌کنم کیفیتی که سپاهان آنجا نشان خواهد داد، بالاتر از کیفیت‌شان در لیگ امسال باشد.

دیدگاه‌ها