کد خبر : 1821795 | 07 اردیبهشت 1401 ساعت 23:30 | 50.7K بازدید | 19 دیدگاه

سهمیه لیگ قهرمانان چگونه تقسیم می‌شود

نساجی جلوتر از استقلال و پرسپولیس در آسیا؟

تغییر فرمت برگزاری بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا و تقویم جدید این رقابت‌ها ممکن است رویای نساجی برای شرکت در رقابت‌های آسیایی را تعبیر نکند.

نساجی جلوتر از استقلال و پرسپولیس در آسیا؟

به گزارش "ورزش سه" قهرمانی در جام حذفی همواره کوتاه‌ترین راه برای رسیدن تیم‌ها به مسابقات آسیایی به شمار می‌رفته و نسبت به تیم‌های دوم و سوم لیگ هم از اولویت برخوردار بوده است. اما همان‌طور که احتمالا تا حالا خبردار شده‎‌اید سال آینده خبری از برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نخواهد بود و این تورنمنت مهم فوتبال آسیا از شهریور سال 1402 با تقویمی متفاوت که منطبق بر تقویم فوتبال اروپا خواهد بود، از سر گرفته می‌شود.
اتفاقی که به‌صورت کلی برای فوتبال ایران خوب است چرا که تیم‌ها در یک فصل و با یک اسکواد درگیر رقابت‌ها می‌شوند و دیگر از دست رفتن ستاره‌ها در پنجره نقل و انتقالاتی به کابوس تیم‌های ایرانی تبدیل نمی‌شود. اما از جهت دیگر ممکن است به یک مشاجره بزرگ در فوتبال ایران تبدیل شود. زیرا بدون شک تیم‌هایی که در این دوره از لیگ و جام حذفی قهرمان می‌شوند، توقع حضور در این تورنمنت بزرگ آسیایی را دارند و از طرف دیگر قهرمانان لیگ 22 و جام حذفی 1402 هم برای خودشان این حق را محفوظ می‌دانند.
در همین خصوص سهیل مهدی مسئول کمیته برگزاری مسابقات به سئوالات "ورزش سه" پاسخ داده است که در ادامه آن را مرور می‌کنیم؛
* باید ببینیم چند سهمیه به ایران تعلق می‌گیرد
ابتدا باید ببینیم چند سهمیه به فوتبال ایران اعطا می‌شود. علی‌الحساب 1+3 سهمیه به فوتبال ایران داده شده است. علاوه بر این کنفدراسیون فوتبال آسیا کشورها را آزاد گذاشته تا هر کشور برای خودش تصمیم بگیرد.

1709431
* از کشورهای دیگر الگو می‌گیریم
تاکنون قطر تصمیمش را گرفته، ولی فکر می‌کنم بروز نمی‌دهد و به‌صورت رسمی اعلام نکرده‌اند. هندی‌ها در حال کار هستند تا مدلی را استخراج کنند. امارات خروجی‌ای نداشته و اعلام نکرده است و فقط عربستان است که تصمیم نهایی خود را گرفته است. ما هم تا قبل از پایان لیگ برتر باید به جمع‌بندی نهایی برسیم تا یکی از مدل‌هایی که استخراج می‌شوند، مورد تصویب هیئت‌رئیسه سازمان لیگ قرار بگیرد.

1709430
* فعلا یک الگوی تاییدنشده طراحی کردیم
اصولا مدلی که برای مشخص شدن سهمیه در نظر گرفته می‌شود باید ترکیبی باشد؛ البته به شرطی که 3+1 باشد. ببیند به‌عنوان مثال یک ترکیب می‌تواند قهرمان این فصل و فصل بعد لیگ باشد، به‌علاوه قهرمان جام حذفی سال آینده و قهرمان جام حذفی امسال هم به مسابقه پلی‌آف برود. ما به دنبال این هستیم که حقی از تیم‌ها ضایع نشود. با روشی که گفتیم ممکن است سال آینده تراکتور و یک تیم دیگر قهرمان جام حذفی شوند و این‌طور مشکلی ایجاد نمی‌شود. امسال پرسپولیس و استقلال در کورس قهرمانی هستند و به احتمال خیلی زیاد یکی از این دو تیم قهرمان می‌شوند؛ با احتمال بیشتر استقلال. حالا در نظر بگیرید که فصل بعد هم استقلال قهرمان بشود. در این‌صورت یک سهمیه تکراری می‌شود. سوالی که پیش می‌آید این است که تیم جایگزین باید با چه فرمولی انتخاب شود که بی‌انصافی ایجاد نشود. مثلا اگر قرار است تیم دوم را به‌عنوان جایگزین معرفی کنیم، از امسال باشد یا سال بعد. باید تمام احتمالا را ببینیم و اعمال کنیم. در این زمینه به یک پیش‌نویس هم رسیده‌ایم. من به‌عنوان کارشناس اگر بخواهم عقیده شخصی‌ام را بگویم، نظرم این این است که این لیگ (لیگ بیست و یکم) را هم نباید نادیده بگیریم. چون به هر حال تیم‌ها سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند و زحمت کشیده‌اند. باید تمام لایه‌ها و جوانب موضوع را در بگیریم.

1709432
با این حساب در صورت پیاده شدن مدل پیشنهادی سهیل مهدی و اساسا سازمان لیگ، تیم نساجی به احتمال بسیار زیاد به‌عنوان نماینده ایران در پلی‌آف لیگ قهرمان آسیا در سال 1402 شرکت خواهد کرد، مگر آنکه در فصل آینده لیگ یا جام حذفی هم قهرمان شوند تا به‌صورت مستقیم راهی این مسابقات شوند.

دیدگاه‌ها