کد خبر : 1824570 | 26 اردیبهشت 1401 ساعت 09:31 | 19.1K بازدید | 1 دیدگاه

ساکت الهامی، بندباز بدون چوب تعادل

کافیست به پست‌های مربوط به این خبر در صفحات مجازی رجوع کنید تا با ملغمه‌ای از شوخی‌های شنیع و احساسات جریحه‌دار هواداری برخورد کنید.

ساکت الهامی، بندباز بدون چوب تعادل

به گزارش ورزش سه، بعد از شکست دو بر صفر نساجی مقابل مس رفسنجان، حکم اخراج ساکت الهامی در کانال رسمی باشگاه نساجی قرار داده شد. "به اطلاع هواداران فهیم نساجی می‌رساند هیئت مدیره باشگاه ضمن احترام به بیش از یکسال همکاری نزدیک با آقای ساکت الهامی به مرحله قطع همکاری با ایشان رسیده است" اما تمام ماجرا به این شکست مربوط نمی‌شود.

 ساکت الهامی در فاصله کمتر از دوهفته بعد از بالای سر بردن جام حذفی، از هدایت تیمش برکنار شد. اتفاقی مشابه با ماجرای قهرمانی و بعد هم جدایی از تراکتورسازی تبریز، پیش از پیوستن به جمع شمالی‌ها. بعد از این به سرعت و در صفحات مجازی، دلیل اخراج الهامی رفتاری غیرحرفه‌ای و شنیع در رختکن و در مقابل صابر حردانی عنوان شد. از ترول‌ها تا هواداران ناآگاه یا موضوع را دستمایه شوخی های زشت می‌کردند و یا تلاشی بیهوده برای بی‌اعتبار کردن این اخبار زرد داشتند. 
به فاصله چند ساعت باشگاه نساجی سعی کرد روی این شایعه خط بطلان بکشد. حردانی، بازیکن مورد بحث هم در مصاحبه‌ای تمام شایعات را تکذیب کرد اما آب ریخته شده به ظرف بر نمیگردد و حالا این شایعه تبدیل به برچسبی برای ساکت الهامی و حردانی شده است. کافیست به پست‌های مربوط به این خبر در صفحات مجازی رجوع کنید تا با ملغمه‌ای از شوخی‌های شنیع و احساسات جریحه‌دار هواداری برخورد کنید.

1674428


برای واکاوی این موضوع اما باید به چند ماه پیش برگردیم.
در ماه‌های اخیر اخبار حداقل دو مرتبه استعفای ساکت به رسانه‌ها درز پیدا کرده بود و یکی از این استعفاها به دلیل مذاکره باشگاه با مربی دیگری برای فصل آینده بود. البته هر دو طرف ماجرا یعنی رسانه باشگاه نساجی و الهامی در طول این ماه‌ها، وجود مشکلات را به طور کل تکذیب می‌کردند. در ادامه و بعد از صعود نساجی به فینال جام حذفی شمالی‌ها در مقابل آلومینیوم اراک قرار گرفتند. دقایقی پیش از شروع فینال، اخبار و ویدیوهایی مبنی بر اعتراض مهدی رحمتی به بسته بودن درب رختکن تیمش و درگیری کادر دو تیم در صفحات مجازی چرخید. کمی بعد خبر فحاشی و لگد پرانی الهامی و دستیارش به محمد نوازی حواشی را به اوج رساند. تمام این موضوعات هم کم و بیش به زمین مسابقه منتقل شد.
بعد از قهرمانی هم حواشی با بیانیه های دو طرف ادامه پیدا کرد. الهامی اما در برنامه تلویزیونی، از نوازی عذرخواهی کرد ولی تلویحا اتفاقات پیش از بازی را تایید کرد. اتفاق کلیدی ماجرا چند روز بعد و در بازی هفته ۲۵ لیگ برتر، بین نساجی و تیم آلومینیوم اراک افتاد. بعضی تماشاگران بازی در طول مسابقه برعلیه تیم نساجی و الهامی فحاشی کردند و شعار دادند ولی باشگاه نساجی برای پایان دادن به غائله‌ای که الهامی هم بخشی از آن بود، از صدور بیانیه آتشین یا دامن زدن به این حواشی خودداری کرد. اتفاقی که الهامی آن را کلید ماجرای از "کوره در رفتن" در رختکن می‌داند. در نظر الهامی کادر مدیریتی نساجی به اندازه کافی از او دفاع نکرده است.
در طرف دیگر باشگاه نساجی همچنان سعی در آرام کردن اوضاع داشت و بنظر می‌رسد این رویکرد به هواداران هم منتقل شده است. گروه‌های هواداری نساجی به آرامی و بعد از گذشتن یک یا دو روز از بازی به جمع بندی رسیدند تا این موضوع را فراموش کنند و شبیه رابطه با تمام تیم‌های دیگر لیگ برتر، روابط را به حالت طبیعی و نه فحاشی و بیانیه برگردانند. اما از گوشه و کنار باز هم خبر استعفای الهامی و عدم حضور در تمرینات شنیده شد. در ادامه و دو روز پیش، نساجی در ورزشگاه انقلاب کرج از مس رفسنجان میزبانی می‌کرد. الهامی که در لیگ مدت‌ها از نتایج قابل قبول ابتدای فصل فاصله گرفته بود، بعد از شکست دو بر صفر از شرکت در کنفرانس بعد از بازی خودداری کرد و باشگاه نساجی جانشینی هم برای او به کنفرانس خبری نفرستاد. در ادامه اخبار متفاوتی از رختکن و دلیل شرکت نکردن الهامی در رسانه‌ها قرار گرفت. از درگیری لفظی و فیزیکی با مدیرعامل تیم تا توهین به مالک باشگاه و ماجرای حردانی. در ادامه با اخراج الهامی از باشگاه نساجی، آتشفشان شایعات فوران کرد. بیانیه‌های الهامی و رسانه باشگاه نساجی هم دردی از ماجرا دوا نکرد. حالا اتفاقی که از پایه دروغ بوده متاسفانه به بخشی از خاطره جمعی از الهامی و حردانی تبدیل شده است. الهامی حتی در بیانیه‌ای جداگانه از حدادیان مالک تیم عذرخواهی و قدردانی کرد اما به نظر نمی‌رسد این بیانیه‌ها از طرفین، تاثیر چندانی روی افکار عمومی هوادارن این تیم و فوتبال به طور کلی داشته باشد.

1692476


در فوتبال صنعتی و مدرن امروز شورشی به آن معنای قرن گذشته دیگر وجود ندارد، در اصل دوامی نخواهد داشت. قوانین حرفه ای فوتبال امروز بسیار سختگیرانه شدند و مربی یا بازیکنی که کنترلی روی حواشی نداشته باشد ممکن است با بیان یک جمله نابجا، آینده فوتبالی خودش را از بین ببرد. الهامی بارها در این سالها کنترل خود را در کنار خط و یا خارج از زمین از دست داده و گاهی هم هزینه گزافی پرداخته، چه از نظر محرومیت از فعالیت و چه از لحاظ مالی. در آخرین نمونه و در ماجرای درگیری الهامی در مقابل گل‌گهر، او به پرداخت صد میلیون تومان و شش جلسه محرومیت از نشستن روی نیمکت نساجی، محکوم شد. با در نظر گرفتن اینکه هنوز ماجرای رقابت با آلومینیوم و حواشی قانونی آن، در جریان است. 
در زمینه فنی اما الهامی بازگشت رویایی به مازندران داشت. سالها قبل هواداران نساجی با شعار، باعث جدایی او از باشگاه شدند ولی ساکت با وعده ماندن در لیگ برتر به این تیم بازگشت و به این وعده هم عمل کرد. او در ادامه توانست نساجی را قهرمان جام حذفی کند و شمالی‌ها را به اولین جام حذفی تاریخ‌شان برساند. البته ساکت برخلاف فصل گذشته در لیگ برتر و نجات نساجی از سقوط حتمی، در این فصل در ۱۲ بازی اخیر تنها یک پیروزی به دست آورده و چندان عملکرد مناسبی نداشته است. 
رعایت اصول ابتدایی از جمله احترام به داور یا عوامل بازی یا حق مذاکره باشگاه با مربی جدید در فصل پایانی قرارداد مربی، امری بدیهی است. عدم احترام و رعایت این اصول شاید از نظر قانونی تبعات نداشته باشد که در برخی موارد دارد ولی به طور قطع در طول زمان فرد را کم‌اعتبار و دور از چرخه اصلی فوتبال می‌کند.
بابک شیرآقایی

دیدگاه‌ها