کد خبر : 1824626 | 26 اردیبهشت 1401 ساعت 13:40 | 62.4K بازدید | 24 دیدگاه

270 دقیقه برای تاریخ‌سازی در فوتبال ایران

استقلال این عنوان را از قهرمانی هم بیشتر دوست دارد

استقلال و فرهاد مجیدی می‌توانند نام خود را به‌عنوان نخستین تیم قهرمان بدون شکست تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران به ثبت برسانند. رکوردی تاریخی که با نباختن در سه بازی باقیمانده به ثبت می‌رسد.

 استقلال این عنوان را از قهرمانی هم بیشتر دوست دارد

به گزارش "ورزش سه"، فرهاد مجیدی در نخستین فصلی که از ابتدا سکان هدایت استقلال را بر عهده گرفت، توانست بسیاری از رکوردهای فوتبال ایران و باشگاه استقلال را جابه‌جا کند و در فاصله سه هفته مانده به پایان رقابت‌ها، تیمش را به‌عنوان قهرمانی برساند. اتفاقی که به پنج فصل سلطه پرسپولیس بر فوتبال ایران پایان داد و اکنون تاج فوتبال ایران بر سر استقلال و فرهاد مجیدی است.

هواداران استقلال که خود را برای برگزاری جشن قهرمانی در هفته پایانی لیگ برتر و دیدار با نفت مسجدسلیمان آماده می‌کنند، در حال حاضر تنها به ثبت یک رکورد تاریخی فکر می‌کنند و آن، قهرمانی بدون شکست در لیگ برتر است. رکوردی که تاکنون و در ۲۰ دوره گذشته به نام هیچ تیمی سند نخورده و تیم فرهاد مجیدی اگر در سه دیدار باقی‌مانده زمین مسابقه را بدون شکست ترک کند، نام خود را به‌عنوان اولین تیم فوتبال ایران به ثبت می‌رساند که توانسته است یک دوره از لیگ برتر را بدون باخت و با کسب عنوان قهرمانی به پایان برساند.

کسب مقام قهرمانی در لیگ داخلی یک کشور عنوانی است که از آن به نام جام طلایی یاد می‌شود. البته در لیگ برتر انگلیس به برندگان این جام لقب شکست‌ناپذیرها یا  “The Invincibles” داده‌اند. در فوتبال اروپا و آسیا نمونه‌های زیادی را می‌توان برای تیم‌هایی که بدون شکست جام قهرمانی را بالای سر برده‌اند، ردیف کرد اما در لیگ برتر ایران تاکنون این اتفاق رخ نداده و استقلال می‌تواند نخستین تیمی باشد که این عنوان را از آن خود می‌کند.

1713877

در زیر چندین نمونه از تیم‌های مطرحی که در فوتبال اروپا جام طلایی را برده‌اند، مرور می‌کنیم:

1713879

۱- پرستون نورث، نخستین برنده جام طلایی
آنها که اکنون در لیگ دسته دوم انگلیس حضور دارند، نخستین تیمی به شمار می‌روند که توانست در سطح اول فوتبال انگلیس، یک‌فصل را بدون شکست به پایان برساند. آنها در فصل ۱۸۸۸ – ۸۹ یعنی بیش از ۱۳۰ سال قبل این افتخار بزرگ را به نام خود رقم زدند و پس از سپری کردن ۲۷ بازی در طول یک‌فصل، جام قهرمانی را بالای سر بردند. پرستون نورث در آن فصل نیز در ۵ بازی جام حذفی بدون دریافت گلی به پیروزی رسید و قهرمان شد تا تنها تیم تاریخ انگلیس باشد که بدون هیچ باختی، دبل کرده است.

1713880

2- تنها جام طلایی رئال مادرید
لوس بلانکوس در فصل ۱۹۳۱ – ۱۹۳۲ و در لیگ ۱۰ تیمی و پس از ۱۸ بازی عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. در دوره‌ای که هر پیروزی ۲ امتیاز داشت، رئالی‌ها به جام طلایی رسیدند. البته باتوجه‌به آغاز جمهوری دوم اسپانیا، همه باشگاه‌ها عنوان رئال (سلطنتی) را از نام خود حذف کردند و تاج را از بالای آرم‌های خود برداشتند و قهرمان اسپانیا نیز با نام مادرید در این پیکارها حضور یافته بود.

1713881

3- آژاکس تیمی با 2 جام طلایی
این تیم ریشه‌دار هلندی یک‌بار در فصل ۱۹۱۸ – ۱۹۱۹ و یک‌مرتبه نیز در فصل ۱۹۹۴ – ۱۹۹۵ توانست بدون شکست قهرمان سرزمین لاله‌ها شود. بازیکنان مطرحی همچون فرانک ریکارد، پاتریک کلایورت، مارک اورمارس، ادگار داویدز، رونالد و فرانک دی بوئر، ادوین وندرسار، یری لیتمانن، نوانکو کانو و لشگری از ستارگان آن روزهای فوتبال دنیا توانستند قهرمان هلند شوند.

1713882
1713883

۴- ایتالیا و چند برنده جام طلایی از جمله میلان و یووه
در فوتبال ایتالیا چند تیم موفق به بردن جام طلایی شده‌اند. باشگاه پرو ورچلی نخستین تیمی است که در یک‌فصل و پس از ۲۰ بازی به قهرمانی رسید و جام طلایی را برنده شد. جنوا به همراه یوونتوس و میلان نیز دیگر تیم‌هایی هستند که به قهرمانی بدون شکست دست یافتند. پروجیا را می‌توان بدشانس‌ترین تیم بدون شکست اروپا نامید. جایی که این تیم فصل ۱۹۷۸ – ۷۹ را بدون شکست به پایان رساند اما پایین‌تر از میلان در رتبه دوم جای گرفت.

در فصل ۱۹۹۱ – ۹۲ میلان با ستاره‌هایی چون مارکو فان باستن، فرانکو بارسی، آلساندرو کاستاکورتا، دمتریو آلبرتینی، پائولو مالدینی، کارلو آنجلوتی، روبرتو دونادونی، فرانک ریکارد، رود گولیت و... بدون شکست و بالاتر از یوونتوس قهرمان ایتالیا شد. یووه نیز آخرین برنده جام طلایی ایتالیاست جایی که آنها همین ۱۰ سال پیش در سری آ بدون شکست، قهرمان شدند.


1713884

5- آرسنال بزرگترین The Invincibles هزاره جدید
در می ۲۰۰۲، آرسنال توانست منچستریونایتد را شکست دهد تا دوباره عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورده و با رکورد پرستون در قهرمانی بدون شکست در تمام طول فصل برابری کند. در آن فصل آرسن ونگر سرمربی توپچی‌ها در ابتدای فصل و در خصوص قهرمانی بدون شکست گفته بود: "این غیرممکن نیست همان‌طور که میلان یک‌بار این کار را انجام داد، اما نمی‌توانم متوجه شوم که چرا گفتن آن این‌قدر شوکه کننده است. آیا فکر می‌کنید منچستریونایتد، لیورپول یا چلسی نیز چنین رؤیاهایی ندارند؟ آنها دقیقاً همین‌طور هستند. آنها فقط این را به زبان نمی‌آورند چون می‌ترسند مضحک به نظر برسند، اما هیچ‌کس در این شغل مضحک نیست زیرا می‌دانیم هر اتفاقی ممکن است بیفتد."

1713885
1713886

۶- شکست‌ناپذیرانی در پرتغال و اسکاتلند
پورتو تاکنون دو بار و در فصول ۲۰۱۰ – ۲۰۱۱ و همچنین ۲۰۱۲ – ۲۰۱۳ بدون متحمل شدن شکستی، عنوان قهرمانی پرتغال را از آن خودکرده است. پیش از آنها، بنفیکا نیز در فصل ۱۹۷۲ – ۱۹۷۳ بدون شکست قهرمان شد. البته بنفیکا در سال ۱۹۷۸ نیز فصل را بدون شکست به پایان رساجد اما به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به پورتو، جام را از دست داد.

در اسکاتلند نیز گلاسکو رنجرز و سلتیک نیز هرکدام دو بار بدون شکست قهرمان لیگ داخلی شده‌اند.

1713887

* در فوتبال آسیا وضعیت چگونه است؟
- السد قطر را می‌توان نمونه زنده برنده جام طلایی نامید. آنها دو فصل گذشته لیگ قطر را با قهرمانی بدون شکست سپری کرده‌اند. کاری که الدحیل نیز در فصل ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ انجام داده بود.
- در لیگ عربستان برندگان جام طلایی زیادی دیده می‌شود. الاهلی آخرین تیم سعودی است که در سال ۲۰۱۵ قهرمان این کشور شد. پیش از آن نیز الشباب در سال ۲۰۱۲ و الهلال در سال ۲۰۱۱ بدون شکست قهرمان لیگ حرفه‌ای عربستان شده بودند. در سال‌های دورتر نیز الاتفاق در فصل 1۱۹۸۲– ۸۳ بدون شکست قهرمان این کشور شده بود.
- تیم یاماها موتورز تنها تیم ژاپنی است که جام طلایی برده و این رکورد نیز به ۳۴ سال پیش بازمی‌گردد. نکته جالب اینکه هیچ تیم کره‌ای تاکنون نتوانسته است بدون شکست قهرمان لیگ این کشور شود.

1713889
- پاختاکور در دو سال ۲۰۰۷ و ۲۰۱۴ بدون شکست قهرمان ازبکستان شد. بنیادکار نیز این کار را در سال ۲۰۰۹ انجام داده بود.
- در عراق نیز ۴ بار این اتفاق رخ ‌داده است. ابتدا تیم صلاح‌الدین در سال ۱۹۸۳ و سپس الجیش در سال ۱۹۸۴ بدون شکست قهرمان این کشور شدند. الزوراء نیز در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۶ دومرتبه جام طلایی عراق را از آن خود کرد.
- در سال ۱۹۹۶ نیز دالیان واندا با ۲۲ بازی بدون باخت قهرمان چین شد که این اولین و آخرین جام طلایی یک تیم چینی بوده است.
- در سایر کشورهای آسیایی درجه سوم و چهارم نیز قهرمانان متعددی دیده می‌شود که بدون شکست جام را بالای سر برده‌اند اما در کشورهای مطرح و صاحب‌سبک قاره کهن، مواردی که در بالا ذکر شد از جمله تیم‌های شکست ناپذیر هر کشور بوده اند.
- البته پرسپولیس نیز در سال ۱۳۵۲ که اولین دوره لیگ تخت‌جمشید برگزار شد، بدون شکست به قهرمانی رسید.

1713888

باید دید که استقلال در سه بازی باقیمانده چه نتایجی را کسب می‌کند. فرهاد مجیدی برای بردن جام طلایی و برگزاری یک جشن باشکوه در هشتم خرداد، تیم‌های آلومینیوم اراک، مس رفسنجان و نفت مسجدسلیمان را پیش روی خود می‌بیند. دو مورد از این بازی‌ها در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود و قهرمانی بدون شکست، می‌تواند حلاوت دیگری برای هواداران آبی‌پوش داشته باشد.

نویسنده: جعفر احمدی

دیدگاه‌ها