کد خبر : 1827277 | 11 خرداد 1401 ساعت 17:00 | 135.1K بازدید | 14 دیدگاه

بعید است غرامتی در کار باشد؛

اختصاصی؛ دلایل لغو بازی دوستانه ایران و کانادا

تصمیم لغو بازی کانادا و ایران، برای اهالی رسانه کشور کانادا نیز تعجب برانگیز بوده است.

اختصاصی؛ دلایل لغو بازی دوستانه ایران و کانادا

به گزارش "ورزش سه"، در شرایطی که از هفته‌ها قبل برنامه دیدار دوستانه‌ تیم ملی کانادا و ایران قطعی شده بود، به یکباره این مسابقه لغو گردید تا در برنامه آماده سازی هر دو تیم در راه جام جهانی مشکلاتی ایجاد شود. این تصمیم واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت و اخباری در مورد شکایت فدراسیون فوتبال ایران به فیفا برای دریافت غرامت نیز منتشر شده است. با پیتر گالیندو، روزنامه نگار، استعدادیاب و کاشناس فوتبال در کانادا در مورد ابعاد این تصمیم و دلایل لغو بازی ایران و کانادا صحبت کرده‌ایم. 

دلیل اصلی لغو بازی دوستانه تیم‌های ایران و کانادا چه بود؟

در مورد لغو شدن بازی، بر اساس اخبار سایت فوتبال کانادا به نظر می‌رسد که دولت کانادا آن‌ها را تحت فشار قرار داده است تا این بازی را لغو کنند و دلیل آن هم روابط ضعیف دیپلماتیک بین کانادا و ایران است. و مهم‌تر از همه به دلیل روابط ضعیف دو کشور، بازیکنان و کادر فنی موفق به اخذ ویزا برای ورود به خاک کانادا نشدند. این اصلی‌ترین علت لغو این بازی است. 

1718377

شما در توییتر گفتید که تیم ملی کانادا بابت لغو این مسابقه جریمه سنگینی می‌شود، چقدر از این ادعا مطمئن هستید؟

در مورد جریمه هم باید صحبت کنیم. یک گزارشگر ایرانی-کانادایی را می‌شناسم که اینجا برای یک شبکه ملی گزارش تهیه می‌کند. او در توییتر، گزارشی به زبان فارسی در یکی از رسانه‌های معروف ایران مشاهده کرده که ادعا می‌کند فدراسیون فوتبال ایران به دنبال دریافت 10میلیون دلار برای جبران خسارت است. و بعد من تحقیق کردم و مشاهده کردم که ظاهرا ایران به دلیل نقض قرارداد خواستار غرامت شده است. 

هواداران ایرانی و کانادایی بلیت خریده بودند، تکلیف این بلیت‌ها چه می‌شود؟

در مورد بلیت‌ها هم مبلغ اصلی به خریداران بازگردانده شده است. با این حال برای هواداران کانادایی در نهم ژوئن یک بازی مقابل کوراسائو در ونکوور با تخفیفات موردنظر تدارک دیده شده که جبران لغو بازی با تیم ملی ایران باشد. بعد از آن بازی، یک دیدار دوستانه دیگر مقابل پاناما برای روز یک‌شنبه برنامه ریزی شده اما هنوز مشخص نشده که برای بلیت‌ها چه اتفاقی افتاده است. 

بارها گفته شده که مسائل سیاسی نباید روی فوتبال تاثیر بگذارد، به نظر شما چقدر کشورهای مختلف به این موضوع پایبند هستند؟

در مورد اینکه این مشکل سیاسی نباید بر فوتبال تاثیری داشته باشد هم باید صادقانه بگویم که کانادا هنوز یک کشور فوتبالی نیست و همانطور که می‌دانیم دولت‌ها به این سطوح در کار تیم‌های ملی دخالتی نمی‌کنند. و من مطمئن هستم که شما و افراد بسیاری از این موضوع آگاه هستید. بنابراین فکر می‌کنم اکثر کشورها تا به این حد به این امور دخالتی ندارند به جز در کانادا. 

بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم ملی ایران برای دریافت ویزا در آستانه سفر به ترکیه بودند، چرا کانادا در روزهای آخر تصمیم به لغو این بازی گرفت؟

من فکر می‌کنم دقیقا همینطور است. ویزاها تایید نشد و بنابراین تیم ملی ایران نتوانست وارد کشور کانادا شود و به دلیل فشار دولت بازی لغو شد. این دلیل موجب طولانی شدن این روند هم شد.  

این تصمیم چقدر روی تیم ملی کانادا تاثیر گذاشت؟ این تیم یکی از فرصت‌های بازی دوستانه خود را از دست داد.

این مسئله بر شرایط تیم ملی کانادا نیز تاثیر زیادی داشت. چون همان‌طور که مشاهده کردید، آن‌ها در برنامه ریزی برای دیدارهای دوستانه خود دچار مشکل شدند و چیزی جز یک بازی دوستانه مقابل یک تیم سطح پایین‌تر نصیبشان نشد. بازی با ایران می‌توانست بسیار مفید باشد چون آنها هم مانند کانادا به جام جهانی راه پیدا کرده بودند. آن‌ها مانند کانادا تیم قدرتمندی بودند. و دلیل دیگری که با مشاهداتم در کانادا متوجه شدم و این بازی می‌توانست به سود تیم باشد، این بود که جمعیت زیادی در کانادا هوادار ایران هستند. بنابراین این بازی می‌توانست آماده سازی خوبی برای جام جهانی باشد. 

کانادا با بلژیک، مراکش و کرواسی همگروه است، به نظر شما این تیم می‌تواند به دور بعد برود؟

چون کانادا احتمالا هوادار کاناداییِ زیادی در استادیوم‌های قطر نخواهد داشت، بنابراین این دیدار می‌توانست برای آن‌ها مفید باشد. فکر نمی‌کنم آن‌ها بتوانند از گروهشان صعود کنند. تصور می‌کنم شانس بسیار کمی برای صعود داشته باشند چون تیم ملی بلژیک بازیکنان فوق العاده‌ای در ترکیب دارد، آنها آرایش بهتری دارند، سریع‌تر بوده و تیم تکنیکی و بهتری نسبت به گذشته هستند. در مورد تیم ملی کرواسی هم می‌توان به همین موارد اشاره کرد. با اینکه برخی از بازیکنان این تیم سن بالاتری دارند اما همچنان بازیکنان قدرتمندی هستند.

درباره مراکش هم باید بگویم که این تیم بسیار ساده‌تر از کانادا بازی می‌کند چون در کناره‌های زمین قدرت بسیاری دارند و شاید از قدرتمندترین دفاع تیمی برخوردار نباشند اما می‌توانند این ضعف را با قدرت بازیکنان کناری جبران کنند. پس احتمالا این تنها دیداری خواهد بود که کانادا بتواند پیروز از آن خارج شود، اما آن هم بازی بسیار دشواری خواهد بود.

به نظر شما فیفا در نهایت چه تصمیمی خواهد گرفت؟ آیا کانادا جریمه می‌شود؟

درباره فیفا و این‌که آیا آن‌ها کانادا را جریمه می‌کنند، بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد. اگر قرار به جریمه‌ای باشد برای جام جهانی 2026 در نظر گرفته خواهد شد. چون قرار است تورنتو و ونکوور در جام جهانی 2026 در چند بازی میزبان باشند. و ونکوور میزبان یک بازی بزرگ خواهد بود که احتمالا در مرحله یک‌چهارم نهایی است و این اتفاق هم برای این کشور بسیار سودمند است. بعد از دخالت دولت در چنین موضوعی، نمی‌دانم فیفا تجدیدنظر خواهد کرد یا نه. 

واکنش بازیکنان تیم ملی کانادا و رسانه‌های کانادایی به این تصمیم چه بود؟

بازیکنان کانادا به دلیل فضایی که در داخل کشور وجود دارد، برای انجام این بازی احساس راحتی نمی‌کردند. اما زمانی که نخست وزیر کانادا، جاستین تورودو درباره این بازی صحبت کرد، گمانه زنی‌ها برطرف شد اما فکر نمی‌کنم بازیکنان این بازی را بایکوت کرده باشند و برای این بازی به زمین می‌رفتند، اما احتمالا نگران واکنش‌های منفی نسبت به این اتفاق بودند و بارها این مطلب را بیان کردند. 

1708957

رسانه‌ها هم کمی غافلگیر شدند چون تا یک هفته گذشته هم به ما گفته می‌شد که این بازی علی‌رغم فشار دولت انجام خواهد شد. چون درخواست‌های زیادی برای لغو بازی وجود داشت. دخالت دولت به این شکل برای ما کمی عجیب بود، چون به نظر نمی‌رسید این کشور با حضور موزیسین‌ها و ورزشکاران ایرانی غیرفوتبالی در کانادا مشکلی داشته باشند. حالا ناگهان با حضور تیم ایران در کانادا و بازی با آن‌ها مشکل پیدا کردند که برای ما منطقی نبود، چون به نظر می‌رسد با موضوعی که نسبت به آن موضع داشتند، سلیقه‌ای برخورد شد. و تقریبا از این اتفاق به‌عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کردند که برای بسیاری از رسانه‌ها از جمله خود من، منطقی و درست به نظر نمی‌رسید.

سوال آخر، به نظر شما آیا ممکن است ایران و کانادا در آینده با هم بازی کنند؟ 

در نهایت فکر می‌کنم ایران و کانادا می‌توانند در آینده باهم بازی کنند چون روابط دیپلماتیک همیشه در حال تغییر است. فکر می‌کنم فوتبال ابزاری است که می‌تواند باعث اتحاد میان کشورها شود و این بازی می‌توانست نمونه کاملی از این رخداد باشد. اساسا گویا دولت تفکری غیر از این داشته است اما امیدوارم در آینده این اتفاق عملی شود. به‌عنوان کسی که با ایرانی- کانادایی‌ها بزرگ شده و سال‌ها با آن‌ها دوست بوده، و روابط زیادی با کشور ایران دارد، امیدوارم روزی فرا برسد که هر دو کشور بدون هیچ‌گونه مسئله‌ای بتوانند مقابل هم به میدان بروند.

مصاحبه از: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها