کد خبر : 1828264 | 18 خرداد 1401 ساعت 22:39 | 66.6K بازدید | 7 دیدگاه

برانکو او را تایید کرد و فولاد مدیون اوست؛

ماجرای اشتغال سرمربی قهرمان ایران در کارخانه تنقلات!

ملادن فرانچیچ سرمربی فولاد در مسیر نخستین قهرمانی لیگ برتر امروز درگذشت.

ماجرای اشتغال سرمربی قهرمان ایران در کارخانه تنقلات!

به گزارش "ورزش سه"، فرانچیچ نخستین سرمربی خارجی قهرمان لیگ برتر است که در لیگ چهارم حرفه‌ای موفق شد فولاد را به عنوان قهرمانی برساند.

با این حال شایعات بسیار زیادی پیرامون این سرمربی کروات وجود داشت؛ از جمله اشتغال در یک کارخانه شکلات‌سازی پیش از انتخاب به عنوان سرمربی فولاد.

فرانچیچ را مسعود رضاییان استخدام کرد که حالا پس از درگذشت این سرمربی کروات، گفتگویی را با خبرنگار ما انجام داده است؛ گفتگویی پیرامون توانایی فرانچیچ، نحوه انتخابش و همچنین شایعات پیرامون سرمربی فقط تیم سرخپوش خوزستانی.

اظهارات مدیرعامل سابق فولاد را می‌خوانید:

* به مردم داغدار ایران تسلیت می‌گویم
در ابتدا می‌خواهم این روز های غمگین و پر حادثه را تسلیت بگویم؛ ملت ایران در حال سپری کردن روز های سختی هستند و هنوز داغدار حادثه آبادان بودیم که این اتفاق برای قطار مشهد رخ داد.

* فولاد مدیون فرانچیچ است
آقای فرانچیچ اولین مربی خارجی بود که یک تیم جوان خوزستانی را با بازی های خوب قهرمان لیگ برتر کرد. همه ما، مردم خوزستان و باشگاه فولاد مدیون این شخص هستیم که با اخلاق خوب و مدیریت خود فولاد را قهرمان کرد. با اتفاقی که امروز رخ داد ما و همه کسانی که در مجموعه فولاد فعالیت داشتند و دارند غمگین شدیم. از همین جا هم خدمت خانواده ایشان تسلیت می‌گویم.

* برانکو ایوانکوویچ معرف فرانچیچ بود
ما با مربی سابق خودمان که کروات هم بود مقام سوم را کسب کرده بودیم اما نتوانستیم برای فصل جدید با ایشان توافق کنیم. پس از این اتفاق کارنامه آقای فرانچیچ به دست‌مان رسید و معرف ایشان هم آقای برانکو سرمربی تیم ملی بود. در واقع ما از برانکو استعلام گرفتیم تا ببینیم این سرمربی را تایید می‌کند یا خیر و ایشان گفت فرانچیچ از نظر من خیلی خوبی است. اطلاع داشتیم ایشان در‌ جام جهانی که کرواسی سوم شده بود، به عنوان آنالیزور حضور و شناخت خوبی هم از فوتبال داشت. ما هم رزومه ایشان را بررسی کردیم و با توجه به بودجه ای که داشتیم مذاکره بسیار کوتاهی کردیم و ایشان هم پذیرفت که به تیم ما بیاید و با حضور ایشان هم اتفاقات خوبی برای فولاد رخ داد.

1720085

* کارنامه و نام اشخاص کار بزرگ انجام نمی‌دهد 
درباره ایشان گفته می‌شد که مربی یک تیم کارگری شکلات سازی بود اما ما رزومه او را دیده بودیم و می‌دانستیم در دوره ای در کنار سرمربی تیم کرواسی به عنوان آنالیزور و استعدادیاب کار می‌کرد. ضمن اینکه آقای برانکو هم ایشان را تایید کرد و ما هم خیلی به شایعات توجه نکردیم. از طرفی رزومه و اسم آدم ها نیست که کار بزرگ را انجام می‌دهد؛ باید دید در عمل چه اتفاقی رخ می‌دهد. ایشان هم با شرایط روحی و روانی خوبی که در تیم ایجاد کرد توانست تیم ما را برای اولین بار با اختلاف قهرمان لیگ برتر کند.

* نمی‌دانم حضور در‌ کارخانه شکلات سازی واقعیت داشت یا خیر!
زمان حضور فرانچیچ تیم ما به یک پختگی و تکامل خوبی رسید. بازیکنانی داشتیم که ۴-۵ سال کنار همدیگر حضور داشتند. کافی بود تا کسی پیدا شود تا به لحاظ انگیزشی روی بازیکنان کار کند. من نمی‌دانم تیم شکلات سازی واقعیت داشت یا خیر اما ایشان در این کار خیلی استاد بود و خیلی خوب توانست از بازیکنان یاغی و کسانی که به صورت فردی بازی می‌کردند یک تیم بسازد. در واقع مثل این بود که یک نفر ملاتی را با خود بیاورد و سنگ ها را کنار هم بچسباند و یک دیوار چین بسازد که ما اصلا نبازیم. تخصص ایشان این بود و همین ملات را ساخت.

* فرانچیچ از بازیکنان فولاد الگو ساخت
این سرمربی بر خلاف مربی های کروات دیگر که خیلی جدی و گاهی هم بیش از حد سختگیر بودند، لبخند از لب ایشان نمی‌افتاد و رفتار بسیار مهربانانه ای داشت. او توانست بازیکنان ما که با وجود جوانی، سری در بین سر ها در آورده بودند به خوبی کنار هم نگه دارد و از آنها تیم بسازد و من فکر می‌کنم این اتفاق بخاطر مدیریت رفتاری او بود. به هر حال بازیکنان بزرگی در تیم ما حضور داشتند و استفاده نمی‌شدند اما آقای فرانچیچ از آنها الگویی ساخت که تبدیل به برادر بزرگتر برای تیم شدند و مجموعه ما را به یک مجموعه رفیق تبدیل کرد چون خودش هم انسان بسیار مهربان و خوش اخلاقی بود و ما هیچوقت مشکل رفتاری با او نداشتیم.

1720086

* امیدوارم امثال فرانچیچ بیشتر بشوند
از همه کسانی که وارد فوتبال می‌شوند و می‌روند فقط یک اسم باقی می‌ماند. فوتبال به پایان می‌رسد اما کارها و اخلاق خوب است که باقی می‌ماند. امیدوارم انسان هایی مثل فرانچیچ را بیشتر در فوتبال داشته باشیم. متاسفانه ما دیگر خبری از ایشان نداشتیم تا خبر فوتش را شنیدیم اما به هر حال او کار بزرگی انجام داد و اولین جامی که یک تیم خوزستانی به دست آورد، زحمت او و بازیکنان آن دوره بود. روحشان شاد.

دیدگاه‌ها