کد خبر : 1831106 | 07 تیر 1401 ساعت 12:55 | 25.5K بازدید | 4 دیدگاه

VAR قهرمان عربستان را عوض کرد

داوری‌های جنجالی شب تاجگذاری الهلال

دو پنالتی برای الاتحاد و یک پنالتی برای الفیصلی. این تصمیماتی بود که قهرمان لیگ عربستان را عوض می‌کرد.

داوری‌های جنجالی شب تاجگذاری الهلال

به گزارش "ورزش سه"، شب گذشته فوتبال عربستان شب فوق العاده هیجان انگیزی را سپری کرد. دو تیم الهلال و الاتحاد بخت نخست کسب عنوان قهرمانی بودند و در روز پایانی به مصاف دو تیمی رفتند که برای بقا می جنگیدند. الباطن و الفیصلی (حریف فولاد در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا) که در منطقه خطر قرار گرفته بودند، باید برابر تیم های مدعی کسب عنوان قهرمانی امتیاز مناسب را کسب می کردند.

از آنجایی که در لیگ عربستان نتایج رو در رو ملاک سنجش میان دو تیم هم امتیاز است، با وجود 64 امتیازی بودن دو تیم مدعی اما الهلال بالاتر از الاتحاد قرار گرفته بود چرا که در هر دو بازی رفت و برگشت موفق به شکست حریف مستقیم خود شده بود. در نتیجه تنها تساوی آبی های ریاض و پیروزی پلنگ ها می توانست الاتحاد را به عنوان قهرمانی برساند.

* تأثیرگذاری اول VAR: کشتن امیدهای الاتحاد
در روز پایانی اوضاع بر وفق مراد الهلال پیش رفت و این تیم با گل دقیقه 7 اودیون ایگالو خیلی زود از الفیصلی پیش افتاد. این خبر به استادیوم ملک عبدالله جده رسید و الاتحاد برای زنده نگه داشتن امیدهایش به سمت دروازه الباطن پیش رفت تا اینکه در دقیقه 25 این تیم صاحب یک خطای پنالتی شد.

1723778
1723771

یک و دوی زیبای ایگور کورنادو با رومارینیو یک فرصت ایده‌آل را درون محوطه جریمه نصیب این بازیکن کرد. درحالیکه ستاره برزیلی الاتحاد آماده بود ضربه‌اش را به سمت دروازه بزند، برخورد پای چپ او با پشت پای محمد ناجی مدافع الباطن باعث شد تا کارلوس دل سرو، داور مشهور اسپانیایی، یک خطای پنالتی به سود پلنگ ها اعلام کند.

اما پس از لحظاتی داوران اتاق VAR به دل سرو اعلام کردند که باید برای بازبینی صحنه به کنار زمین بیاید. او پس از نزدیک به 2 دقیقه مرور تصاویر از زوایای مختلف به این نتیجه رسید که مدافع الباطن مرتکب خطای پنالتی نشده و تصمیم قبلی خود را رد کرد.

* تأثیرگذاری دوم VAR: دل سرو قاتل امیدهای الاتحاد
اتفاق نخست یک بار دیگر در استادیوم ملک عبدالله شهر جده تکرار شد. یک ارسال بلند در دقیقه 88 به روی دروازه با پرواز عبدالرزاق حمدالله همراه شد و این بار نیز محمد ناجی مدافع جنجالی الباطن در متن ماجرا قرار داشت. ضربه سر حمدالله به این بازیکن برخورد کرد و یک بار دیگر کارلوس دل سرو به نشانه خطای پنالتی در سوت خود دمید.

1723773
1723772

درحالیکه در استادیوم ملک فهد شهر ریاض الهلال با نتیجه 2 بر یک از الفیصلی پیش بود، این پنالتی می توانست امیدها را به اردوی الاتحاد بازگرداند. در سمت مقابل الفیصلی برای فرار از سقوط روی دروازه قهرمان آسیا خیمه زده بود و حتی برای لحظاتی پیش از اعلام خطای پنالتی، ورزشگاه شهر جده با شایعه گل تساوی الفیصلی در میان شادی هواداران الاتحاد منفجر شد. خبری که به هیچ وجه صحت نداشت.

1723776
1723770

فاصله امیدواری و از دست رفتن قهرمانی برای الاتحاد خیلی کوتاه بود. داور اسپانیایی یک بار دیگر به کنار زمین رفت تا صحنه را با VAR مورد بازبینی قرار دهد. او برای مدت زمان طولانی و از زوایای مختلف این صحنه را بررسی کرد. دل سرو به خوبی می دانست که تصمیم او می تواند قهرمان لیگ را عوض کند. به همین دلیل زمان را فدای دقت نکرد و از زوایای مختلف لحظه برخورد توپ به مدافع الباطن را بررسی کرد و در نهایت در یکی از زوایایی که توسط دوربین شکار شده بود، مشخص گردید توپ به سر محمد الناجی برخورد کرده و داور مجددا تصمیم خود مبنی بر اعلام خطای پنالتی به سود الاتحاد را تغییر داد.

* تأثیرگذاری سوم VAR: آخرین ضربه بر پیکر نیمه جان پلنگ‌ها
درست چند دقیقه پس از اتفاق بزرگی که در شهر جده رخ داد، ورزشگاه شهر ریاض که میزبان دیدار الهلال بود، غرق در سکوت شد. الفیصلی روی یک موقعیت فوق العاده تا آستانه رسیدن به گل تساوی پیش رفت. شوت بازیکن این تیم به بدن آندره کاریلو بازیکن کلمبیایی الهلال و محمد الجحفلی دیگر مدافع این تیم برخورد کرد که از روی خط دروازه توپ را برگشت دادند.

1723774
1723777

آناستاسیوس سیدیروپولوس داور یونانی این مسابقه نیز بلافاصله به نشانه خطای پنالتی در سوت خود دمید. گل تساوی الفیصلی در دقیقه 96 می توانست ورق ها را کاملا برگرداند. هم این تیم در لیگ بماند و هم گل احتمالی الاتحاد در جده باعث قهرمانی آنها شود. اما این صحنه نیز با اعلام اتاق VAR مورد بازبینی قرار گرفت.

داور یونانی نیز بعد از مرور صحنه که حدود 3 دقیقه زمان برد، به این نتیجه رسید که توپ به شانه کاریلو برخورد کرد و تصمیم قبلی خود مبنی بر خطای پنالتی را در دقیقه 99 پس گرفت. این تصمیم سیدیروپولوس موجی از شادی را بین هواداران الهلال آورد و این تیم دقایقی بعد با سوت پایان بازی، قهرمانی خود را قطعی کرد.

1723775
1723779

در واقع چنانچه شب گذشته در فوتبال عربستان چیزی به اسم VAR وجود نداشت و اگر ضربات پنالتی به گل تبدیل می شدند، آنگاه الاتحاد با 67 امتیاز بالاتر از الهلال 65 امتیازی عنوان قهرمانی را کسب می کرد. ضمن اینکه الباطن به جای الفیصلی راهی دسته دوم عربستان می شد. اتفاقاتی که با استفاده VAR کاملا برعکس رخ داد.

دیدگاه‌ها