کد خبر : 1831626 | 11 تیر 1401 ساعت 12:41 | 73.1K بازدید | 20 دیدگاه

نصیرزاده: این تنها راه فدراسیون بود؛

شوک بزرگ به بازیکنان نامدار فوتبال ایران

هوشنگ نصیرزاده تاکید می‎‌کند که در صورت تصویب قانون سقف قرارداد بازیکنانی که قراردادهایی بیشتر منعقد کرده باشند، در سازمان لیگ امکان ثبت رسمی قرارداد را پیدا نخواهند کرد.

شوک بزرگ به بازیکنان نامدار فوتبال ایران

به گزارش "ورزش سه"، تمرینات تیم‌های لیگ برتری یکی  یکی در حال شروع دوباره است و امروز هم مراسمی برای برگزاری هر چه بهتر قرعه‌کشی مسابقات با حضور نمایندگان 16 تیم لیگ برتری در مرکز ملی فوتبال برگزار خواهد شد.

این روزها اما یک بحث بیش از سایر مباحث در میان اهالی فوتبال درباره آن صحبت می‌شود و مسئولان فوتبال چند هفته پس از مطرح شدن مبالغ نجومی برای جذب بازیکنان توسط باشگاه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که قانون سقف قرارداد را دوباره به فوتبال ایران بازگردانند؛ قانونی که البته در گذشته نتوانست آنطور که انتظار می‌رفت به کنترل دستمزدها کمکی کند و پس از مدتی نیز خود به خود از بین رفت. با این حال اینطور که شنیده می‌شود به زودی این قانون تصویب خواهد شد و بر اساس آن بازیکنان لیگ برتری نباید قراردادی بیشتر از 8 میلیارد داشته باشند و در مورد بازیکنان ملی پوش هم سقف قرارداد 14 میلیارد تعیین شده است.

در همین رابطه با هوشنگ نصیرزاده عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ فوتبال ایران که یکی از موافقان قانون تعیین سقف قراردادهاست، گفتگو کردیم. او توضیحات مفصلی درباره این موضوع و چگونگی پیاده شدن آن و همینطور ضمانت‌های اجرایی آن ارائه کرده است. البته مهم‌ترین موضوعی که این کارشناسی حقوقی به آن پرداخته این است که قراردادهایی که بیش از سقف تعیین شده باشند، در سازمان لیگ اجازه ثبت پیدا نمی‌کنند. این خبر در صورت اجرایی شدن شوک بزرگی به بازیکنان و باشگاه‌های فوتبال وارد خواهد کرد و بازیکنان زیادی به زودی برای ثبت قراردادهایشان با مشکل مواجه خواهند شد.

این گفتگو را در ادامه بخوانید.

*باشگاه‌ها باید در انتخاب مبالغ برای بازیکنان آزاد باشند
این کارشناس حرف‌هایش را درباره اینکه باید به سقف بودجه برسیم آغاز کرد و گفت:« نباید سقف قرارداد تعریف شود و باید بودجه باشگاه‌ها مشخص باشد. در واقع باشگاه‌ها باید بودجه خود را مشخص کنند و آنها فقط حق دارند 60 درصد از این بودجه را خرج خرید بازیکن کنند. آنها باید در انتخاب مبالغ برای بازیکنان مورد نظر خود آزادی داشته باشند. اما در ایران بودجه باشگاه‌ها مشخص نیست و آنها نمی‌دانند که در طول سال چه مبلغی قرار است وزارتخانه یا تشکیلاتی که آنها را پشتیبانی می‌کند، به سیستم مالی آنها تزریق کند. به همین دلیل مخارج مالی آنها مبهم می‌ماند.»

*باید فیرپلی مالی وجود داشته باشد
او ادامه داد:« یک ایده وجود دارد که باشگاه‌ها چون طبق قانون تجارت به ثبت رسیده اند، دخل و تصرف در دارایی برعهده خودشان است. این کاملا درست است، ولی همین شرکت‌ها تحت عنوان باشگاه وارد مسابقات فوتبال می‌شوند، در رده یک بین‌المللی باید دخل و خرج آنها برای سیستم برگزار کننده مسابقات کاملا مشخص باشد. حالا این تیم چه بارسلونا باشد، چه یکی از تیم‌های لیگ یک ایران. این سیستم تحت عنوان  (اف اف پی) به گردش مالی منصفانه موسوم است که ما به آن فیرپلی مالی می گوییم.»

*این تنها راه فدراسیون بود
نصیرزاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اهمیت تعریف بودجه باشگاه‌‎ها پرداخت و افزود:« اگر تمام بودجه شما به دو هزار میلیارد هم برسد، حق ندارید بیش از شصت درصد آن را خرج خرید بازیکن کنید. از طرف دیگر رویه فیرپلی مالی نیز معتقد است که تیم ها نباید بدهی مالی به بازیکن و کادر فنی خود داشته باشند. به همین دلیل فدراسیون مجبور شده در زمان عدم وجود یک جدول از بودجه باشگاه‌ها برای یکسان سازی و منصفانه بودن یارگیری‌ها یک سقفی را تعیین کند که برای همه برابر باشد و این تنها راه حل موجود برای فدراسیون بود، ولی از سال آینده باید تمامی باشگاه ها بودجه خود را اعلام کنند و هیچ باشگاهی نمی تواند خارج از بودجه‌ای که اعلام کرده، بیش از شصت درصد آن را برای خرید بازیکن اختصاص دهد. در فوتبال تمام کشورهای جهان دخل و خرج باشگاه باید توسط برگزار کنندگان کنترل شود. این موضوعی است که هنوز در کشور ما اعمال نشده و فدراسیون که باید به حساب های مالی باشگاه‌ها رسیدگی و سرک بکشد، تاکنون این کار را انجام نداده ولی از سال آینده باید مشخص شود شما چقدر درآمد دارید و چقدر می خواهید خرج کنید.»

*بازیکن نمی‌تواند به الحاقیه‌های مخفیانه تکیه کند
پس از پایان توضیحات هوشنگ نصیرزاده درباره قانونی که البته هنوز به تصویب هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال نرسیده، از او درباره ضمانت اجرایی آن پرسیدیم که این کارشناس حقوقی اینطور به آن پاسخ داد:« ممکن است باشگاه ها دور از چشم فدراسیون قراردادهایی را که مجبور شده‌اند به سقف برگردانند با الحاقیه‌های مخفیانه برای بازیکنان افزایش دهند. در چنین حالتی اگر بین بازیکن و باشگاه اختلاف پیش آمد بازیکن نمی‌تواند به الحاقیه‌های قرارداد که منعقد کرده اعتراض کرده و در سیستم فوتبال آنها را طلب کند و البته در صورت افشای چنین موضوعی باشگاه هم باید به بخش صدور مجوز حرفه‌ای و کمیته اخلاق هم پاسخگو باشد.»
*قراردادها با ثبت در سازمان لیگ رسمی خواهند شد
سوال بعدی از عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ فوتبال ایران درباره بازیکنانی بود که پیش از قانون سقف قرارداد با باشگاه‌ها به توافق رسیده‌اند؛ اینکه آیا قراردادهای آنها در سازمان لیگ ثبت خواهد شد یا خیر که البته جواب نصیرزاده به این سوال منفی بود و اینطور درباره آن توضیح داد:« تا زمانی که قرارداد وارد سازمان لیگ به عنوان نماینده فدراسیون فوتبال نشود، فرض بر این است که قراردادی منعقد نشده است.»

*چند قرارداد باید بازنگری شود؛ خودشان بین خودشان حل کنند
در ادامه نصیرزاده در واکنش به این سوال که با این شرایط بازیکنان زیادی با مشکل مواجه خواهند شد، افزود:« قرارداد  بالای مبلغ مصوب باشد، ثبت نمی‌شود. کسی به مشکل نمی‌خورد. چند قرارداد باید بازنگری شود و بیاورند. خودشان بین خودشان حل می کنند، ولی اگر دعوا به فدراسیون بیاید به نفغ هیچ کدام از آنها (نه بازیکن و نه باشگاه) نیست. بهتر است این دعوا بین خودشان حل شود. البته من قانون را ننوشته‌ام و فقط آن را تفسیر می‌کنم.»

*یکی از درآمدهای برزیل انتقال بازیکن است
نصیرزاده در واکنش به این سوال که قانون سقف قرارداد ممکن است منجر به رفتن فوتبالیست‌های ایرانی از لیگ برتر شود و آنها با پیشنهادات مالی بهتر به کشورهای دیگر بروند، بیان کرد:« اتفاقا یکی از درآمدهای کشور برزیل که به تولید ناخالص ملی کمک کرده همین درآمد بازیکنان در خارج کشور است. یکی از موضوعات مهم برای اقتصاد مقروض برزیل پول‌هایی است که بازیکنان برزیلی از خارج به این کشور می‌برند.»

*با بهترین قوانین هم برخی منتفع نمی‌شوند
نصیرزاده در ادامه درباره اینکه آیا مسئولان وضع کننده این قانون نگران افت کیفیت فنی لیگ برتر و خروج بازیکنان با کیفیت نیستند، عنوان کرد:« به هر صورت شما اگر بهترین قوانین جهان را هم بگذارید، برخی‌ از آن منتفع نمی‌شوند. ضمن اینکه من قانونگذار نیستم.»

*این قانون به باشگاه ها هم کمک می کند
از عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ که پرسیدیم که آیا خودش از موافقان اجرایی شدن این قانون است که او ضمن پاسخ مثبت، اضافه کرد:« بله به نظرم شرایط را به نظم در می‌آورد. این قانون به باشگاه‌ها هم کمک می کند. چون در حال حاضر بازیکن با کیفیت خیلی در فوتبال ایران نداریم و باشگاه‌ها برای اینکه بازیکن را ازدست ندهند مجبورند با قیمت های بالا مذاکره کنند.»

*از بیرون هم تقاضا برای ایجاد نظم در فوتبال زیاد شده
نصیرزاده در ادامه به دیگر پیامدهای منفی ادامه شرایط فعلی پرداخت و گفت:«موضوع دیگر اینکه افشای این مبالغ در جامعه اثرات منفی هم گذاشته و نه تنها در داخل فوتبال که در بیرون فوتبال هم تقاضا برای به نظم آوردن این شرایط زیاد شده است.»

*باشگاه از بودجه‌اش هر چقدر خواست به بازیکن بدهد
نصیرزاده در واکنش به این موضوع که به هر حال این موضوعی است که در فوتبال دنیا هم وجود دارد و بسیاری از فوتبالیست‌ها پول‌هایی بسیار بیشتر از سطح درآمد میانگین جامعه دریافت می‌کنند، اینطور واکنش نشان داد:« ببینید باشگاه اگر بودجه را اعلام می‌کرد می توانست از آن مبلغ هر چقدر می‌خواهد به یک بازیکن بدهد. مثلا 20 درصدش را به یک بازیکن بدهد. یادتان باشد مسی برای قانون فیرپلی مالی مجبور شد از بارسا برود.»

*از سال آینده باید باشگاه‌ها بودجه مشخص بدهند
سوالات پایانی این مصاحبه از نصیرزاده هم درباره سقف بودجه باشگاه‌ها در سال آینده بود و اینکه آیا این بودجه هم سقف مشخصی خواهد داشت یا خیر که عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ ضمن رد کردن این موضوع بیان کرد:« از سال آینده باشگاه‌ها باید بودجه مشخص داشته باشند و سقفی هم برای بودجه وجود ندارد. البته باید درآمدهای باشگاه‌ها هم مشخص باشد و به عنوان مثال از سیگار فروشی، مشروب و شرط بندی نباشد.»

دیدگاه‌ها