کد خبر : 1832756 | 18 تیر 1401 ساعت 17:08 | 13.4K بازدید | 14 دیدگاه

حمایت کنونی از اسکوچیچ کافی نیست

درخشان: با این خودزنی تیم ملی را نابود می‌کنیم

پیشکسوت فوتبال ایران به حواشی ایجاد شده و استوری های بازیکنان تیم ملی واکنش نشان داد.

درخشان: با این خودزنی تیم ملی را نابود می‌کنیم

به گزارش ورزش سه، با اوج گرفتن حواشی در خصوص تغییر کادرفنی تیم ملی و ایجاد دو دستگی بین ملی‌پوشان، نگرانی ها پیرامون شرایط تیم ملی برای حضور در رقابت های جام جهانی ۲۰۲۲ بالا رفته است.

در همین رابطه با حمید درخشان پیشکسوت فوتبال ایران به گفت‌وگو پرداختیم و نظر او را درباره این اتفاقات جویا شدیم؛ او با حمایت قاطع از اسکوچیچ، به انتقاد از افرادی پرداخت که اسامی سرمربی های مختلف را برای حضور روی نیمکت تیم ملی مطرح می‌کنند.

از درخشان که بعد از بازی های آسیایی ۱۹۸۶ و پس از ایجاد اختلاف و دو دستگی، همراه با چندین ستاره دیگر از تیم ملی استعفا داد، در این باره هم سوال کردیم اما او شرایط آن دوره را متفاوت دانست و تاکید کرد در حال حاضر هیچ دلیلی برای این حواشی وجود ندارد.

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

* این روز ها حواشی در خصوص تیم ملی بالا گرفته و این بحث مطرح می‌شود که اسکوچیچ از تیم ملی جدا شود و تیم ملی با سرمربی دیگری به جام جهانی برود. نظر شما در این خصوص چیست؟
در ابتدا سوال من این است که اسکوچیچ چرا باید جدا شود؟ دلیل جدا شدن او نتایج بد است؟ چرا باید جدا شود؟ دوم اینکه اگر بخواهیم مربی دیگری بیاوریم باید پول زیادی را خرج کنیم؛ هر مربی‌ای که با این ارقام به ایران نمی‌آید. مسئله سوم اینکه مربی جدید چه شناختی از تیم، بازیکنان و فوتبال ما خواهد داشت؟ این موضوع هم زمان‌بر است. تا این اتفاق رخ بدهد ما به جام جهانی رسیده‌ایم و هیچ توفیری برای ما ندارد و هیچ کاری برای ما نمی‌کند. ما می‌خواهیم پول بدهیم و مربی جدید بیاوریم؟ آن پول را هزینه کنیم و تیم هایی را برای بازی تدارکاتی دعوت کنیم تا نقاط قوت و ضعف تیم‌مان را پیدا کنیم. این کار عاقلانه تر است تا اینکه یک مربی بیاوریم و در آخر هم بگوید من زمان کمی داشتم و نمی‌توانستم کمک کنم.

* این بحث هم وجود دارد که یک مربی آشنا با فضای فوتبال ایران مثل کی‌روش یا برانکو استخدام شوند.
آقای کی‌روش به جز اینکه با همه برخورد بدی داشت و مثل برده با همه رفتار کرد و حتی یک نفر هم نمی‌توانست کنار ایشان کار کند؛ چه کاری انجام داد؟ شرایطی ایجاد شده بود که ایشان خواستار تعویض دبیر فدراسیون شده بودند. ایشان چه گلی به سر فوتبال ما زد؟ دو جام ملت ها ما را اوت کرد؛ این پایین ترین جامی بوده که ما در آن ادعای قهرمانی داشتیم و می‌گفتیم تیم اول آسیا هستیم. در‌ جام جهانی برای ما چه کار کرد؟ یازده نفره دفاع کردیم و طوری بوده که در دقیقه ۲۰ گزارشگر می‌گفت کاش داور سوت پایان بازی را بزند. چه توفیقاتی برای فوتبال ما داشته است؟ ما با کی‌روش از جام جهانی حذف شدیم، با مربی ایرانی حذف شدیم، با مربی خارجی حذف شدیم و حتی با برانکو هم حذف شدیم. آقای کی‌روش چه کاری انجام داده که ۵۰-۶۰ میلیارد پول بدهیم و ایشان را برگردانیم تا باز هم به همه اهالی فوتبال و اعضای فدراسیون توهین کند؟ همه می‌گویند به جام جهانی رفتیم؛ اسکوچیچ که بهتر از همه ما را به جام جهانی برد. دنبال چه چیزی هستیم که می‌خواهیم اسکوچیچ را حذف کنیم و مربی دیگری بیاوریم؟ به جای اینکه او را حذف کنیم برایش برنامه و تدارک خوب بچینیم.

* در این شرایط در بین بازیکنان هم دو دستگی ایجاد شده است.
ما خودزنی می‌کنیم و خودمان تیم ملی را نابود می‌کنیم. بازیکن حق ندارد درباره مربی اظهار نظر‌ کند. بازیکن مثل یک سرباز است که باید وظیفه اش را در تیم ملی انجام بدهد. این فدراسیون فوتبال است که کوتاهی می‌کند؛ باید با قاطعیت صحبت کنند و بگویند اسکوچیچ می‌ماند و کارش را انجام می‌دهد. وقتی فدراسیون فوتبال ما نمی‌تواند تصمیم بگیرد این اتفاقات هم رخ می‌دهد. خودمان، خودمان را تخریب می‌کنیم و می‌خواهیم نتیجه خوب هم بگیریم. اصلا امکان ندارد. کمی فکر کنیم و ببینیم چه بلایی سر خودمان می‌آوریم. دیگران ما را تخریب نمی‌کنند؛ خودمان این کار را انجام می‌دهیم. مگر همین بازیکنان با اسکوچیچ کار نکردند و نتیجه نگرفتند؟ چرا استوری می‌گذارند؟ بازیکن باید تابع فدراسیون فوتبال و سرمربی باشد و از تصمیمات سرمربی اطاعت کند.

* به نظر شما مسئله دخالت نهاد های بالادستی چقدر درست است؟
اصلا اینطور نیست؛ از نظر من هیچ نهادی فشار نمی‌آورد. اگر نهادی قصد فشار داشت، همان ابتدا نمی‌گذاشت اسکوچیچ سرمربی شود. اینها داستان رایزنی دوستانی است که در این اتفاق منفعت دارند و به همین دلیل می‌خواهند مربی دیگری بیاورند؛ جو را متشنج می‌کنند تا به نفع خودشان استفاده کنند.

* یعنی از نظر شما این اتفاقات از داخل فدراسیون برنامه‌ریزی شده است؟
نه؛ عوامل دیگری تاثیرگذار هستند و اسم کی‌روش را مطرح می‌کنند.

* در گذشته و دوره ای که شما هم ملی‌پوش بودید شاهد دودستگی در تیم ملی بودیم و تعدادی از بازیکنان استعفا دادند.
آن زمان در داخل اردو مشکلات و اختلاف به وجود آمد. از ابتدا اختلاف وجود نداشت و در اواسط کار اختلافاتی افتاد که دلیل آن هم عوامل و عزیزانی بودند که تصدی سرمربیگری را داشتند؛ آنها مشکلات را به وجود آوردند که باعث این اتفاق شد.

* الان که سال های زیادی گذشته فکر نمی‌کنید در آن دوره هم این دو دستگی اشتباه بود؟
ما نمی‌خواهیم نبش قبر کنیم و درباره مشکلاتی که به وجود آوردند صحبت کنیم. ما کار را ادامه دادیم و در تورنمنت بودیم که این اتفاق رخ داد. در حال حاضر تیم ما در تورنمنتی بازی نمی‌کند؛ بیرون نشسته‌ایم و به اختلافات دامن می‌زنیم. آنجا مسائل دیگری به وجود آمد که باعث این به هم ریختگی شد.

* درباره آن مسائل صحبت نمی‌کنید؟
صحبت کردن درباره این اتفاق کمکی نمی‌کند و فقط اذهان عمومی را خراب می‌کند. ما الان باید دست به دست هم بدهیم و به تیم ملی کمک کنیم تا بتواند به خوبی به راهش ادامه بدهد و با آرامش به جام جهانی برسد. اینکه بخواهیم جو را به هم بریزیم کار زیبایی نیست و همه لطمه می‌خوریم. وقتی خودمان باعث تخریب تیم‌مان شویم چطور می‌توانیم به جام جهانی فکر کنیم و خوب بازی کنیم؟ ما خودزنی می‌کنیم؛ می‌گویم چرا دودستگی شده؟ اینها مسائلی است که فدراسیون باید درباره آن تصمیم بگیرد.

* فکر می‌کنید بهترین اقدام برای جمع کردن این حواشی چیست؟
باید آرامش را حاکم کنیم؛ فدراسیون بیانیه بدهد و با قاطعیت از اسکوچیچ حمایت کند. همه اینها وظیفه فدراسیون فوتبال است و باید با اقتدار جلو بیاید و مسائل را حل کند. فدراسیون چرا ساکت است؟

* البته آقای ماجدی مصاحبه و حمایت کردند.
به نظر من کافی نیست. فدراسیون باید بیشتر از اینها اطلاعیه بدهد و این موضوعات را جمع کند.

دیدگاه‌ها