کد خبر : 1840603 | 05 شهریور 1401 ساعت 14:57 | 12.7K بازدید | 1 دیدگاه

نفر به نفر با ملی پوشان کشتی آزاد در صربستان (بخش اول)؛

علیرضا سرلک؛ در اندیشه شکستن طلسم گیلمان

رقابت های وزن 57 کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی جهان در روزهای 25 و 26 شهریور در صربستان برگزار خواهد شد و علیرضا سرلک نیز نماینده ایران در این وزن خواهد بود.

علیرضا سرلک؛ در اندیشه شکستن طلسم گیلمان

به گزارش "ورزش سه"، رقابت های کشتی قهرمانی بزرگسالان جهان قرار است از روز شنبه نوزدهم شهریورماه و به مدت 9 روز در شهر بلگراد صربستان برگزار شود. به همین دلیل و در فاصله دو هفته تا آغاز این رقابت ها، ما هم تصمیم گرفته ایم که تا روزانه یک وزن از اوزان دهگانه هر یک از دو بخش آزاد و فرنگی را مورد بررسی قرار دهیم و در این مطلب به بررسی وزن 57 کیلوگرم کشتی آزاد خواهیم پرداخت که در روزهای 25 و 26 شهریورماه انجام خواهد شد.

* نقره سرلک، طلا می شود؟
برخلاف دهه های ۵۰ و ۶۰ میلادی که بسیاری از قهرمانان کشتی ایران در اوزان پایین موفق به مدال آوری می شدند، سالیان سال است که این روند تغییر کرده و عمده مدال ها و قهرمانی های آزاد کاران ایران در اوزان میانی و سنگین به دست می آید؛ به طوری که در بیست و یک سالی که از قرن بیست و یکم می گذرد، تنها حسن رحیمی در سال ۲۰۱3 موفق به کسب مدال طلای وزن اول برای ایران شده و حالا علیرضا سرلک امیدوار است که پس از 9 سال، طلای این وزن را به کشورمان برگرداند. کشتی گیر الیگودرزی که سال گذشته و به وسیله بازگشت های دیدنی خود در ثانیه های پایانی مسابقات توانست تا فینال این وزن نیز پیش برود و پس از شکست 5 بر 3 مقابل توماس گیلمان آمریکایی به مدال نقره رسید، امیدوار است که این بار بتواند مأموریت ناتمام خود را به اتمام برساند و عنوان قهرمانی را از آن خود کند. او که امسال برای پوشیدن دوبنده تیم ملی کارش به اما و اگر کشیده شد، پس از شکست ناباورانه مقابل احمد محمدنژاد جوان در فینال جام تختی مجبور شد به تورنمنت ظهیر صغیر تونس برود و علی رغم برتری 2 بر صفر مقابل محمدنژاد جوان، با نتیجه 11 بر 7 مغلوب گیلمان شد تا این بار نیز قافیه را به این کشتی گیر آمریکایی واگذار کرده و به مدال برنز این تورنمنت برسد.

1739065

* سرلک- گیلمان؛ در انتظار راند سوم
سرلک که با 42200 امتیاز در رتبه پنجم رنکینگ وزن ۵۷ کیلوگرم قرار گرفته، در نبود زائور اوگوئف روس، سید چهار را به خود اختصاص داده تا در صورت رسیدن به مرحله نیمه نهایی، به احتمال زیاد و برای بار سوم در یک سال اخیر به مصاف توماس گیلمان برود. البته نماینده کشورمان پیش از رسیدن به این مرحله ابتدا باید در کشتی احتمالی مقابل سید پنجم مسابقات یعنی ولادیمیر اگوروف مقدونیه ای به پیروزی برسد که پنج ماه پیش قهرمان اروپا شد. علاوه بر این دو نفر، محمد کاراووس 20 ساله نیز در سید هشتم جای گرفته تا این کشتی گیر ترکیه ای نیز که سال گذشته نایب قهرمان جوانان جهان شد، در نیمه بالایی جدول این وزن قرار داشته باشد.

1739068

* راوی کومار؛ اصلی ترین مدعی پایین جدول
در سمت مقابل جدول، راوی کومار هندی حضور دارد که سال گذشته در المپیک توکیو به مدال نقره رسید. این کشتی گیر عنوان دار هندی که مدال برنز رقابت های 2019 نورسلطان را در کارنامه دارد و سال گذشته در جهانی اسلو غایب بود، بارها مقابل کشتی گیران ایرانی به پیروزی رسیده و در مسیر 3 قهرمانی متوالی خود در قاره آسیا، علیرضا سرلک را نیز در فینال سال 2021 با نتیجه 9 بر 4 شکست داده است. هورست لهر آلمانی نیز که سال گذشته در اسلو به مدال برنز دست پیدا کرد، در سید سوم مسابقات قرار دارد. او که امسال قهرمان امیدهای اروپا شد و در تورنمنت متئو پلیکونه نیز با شکست مقابل علی عباس رضازاده آذربایجانی به مدال نقره رسید، در دور گروهی تورنمنت تونس موفق شد گیلمان را ضربه فنی کند اما پس از شکست عجیب مقابل اودیت هندی در نیمه نهایی، از رقابت رده بندی مقابل سرلک انصراف داد و چهارم شد. بکا بوجیاشویلی گرجستانی و اسکار تیگرروس کلمبیایی هم دو کشتی گیر دیگری هستند که در سمت پایین جدول جای گرفته اند.

1739066

* سایر مدعیان
در میان کشتی گیران بدون سید این وزن می توان به نام توشیهیرو هاسه گاوا از ژاپن اشاره کرد که سال گذشته در یک کشتی عجیب موفق شد رحمان عموزاد را شکست دهد و در نهایت به مدال برنز وزن 61 کیلو برسد. او که قهرمانی 2018 امیدهای جهان و غلبه بر راوی کومار در فینال آن مسابقات را در کارنامه دارد، به یک وزن پایین تر آمده تا این بار شانس خود را در وزن 57 کیلو امتحان کند. غلام جان عبداله اف ازبکستانی که در المپیک توکیو تا یک قدمی شکست اوگوئف نیز پیش رفت، به دلیل غیبت ازبکستان در جهانی اسلو، قرار است در بلگراد برای نخستین بار در رده سنی بزرگسالان در رقابت های قهرمانی جهان شرکت کند. او که پس از نایب قهرمانی در جام یاشاردوغو، در قهرمانی آسیا به عنوان پنجمی رسید و دستش از رسیدن به مدال کوتاه ماند، کمتر از 20 روز پیش و در بازی های همبستگی کشورهای اسلامی در قونیه ترکیه توانست انتقام قهرمانی آسیا را از کالژان قزاق و سمنبکوف قرقیز بگیرد و با اقتدار قهرمان شود تا خط و نشان محکمی برای مدعیان این وزن بکشد. علاوه بر اسفان میچیچ صربستانی که قرار است در کشور خودش به روی تشک برود، می توان از راحت کالژان قزاقستانی و علی عباس رضازاده آذربایجانی نیز نام برد. هرچند که نبود نام الماز سمنبکوف قرقیزستانی از نکات تأمل برانگیز فهرست ورودی این مسابقات است اما هنوز هم امکان جا به جایی کشتی گیران و اضافه کردن نام او به این فهرست وجود دارد.

1739067

دیدگاه‌ها