کد خبر : 1840798 | 06 شهریور 1401 ساعت 14:18 | 93.2K بازدید | 30 دیدگاه

راه سوم برای ختم پرونده جنجالی

برگ برنده پرسپولیس در پرونده اسدبیگی چیست؟

فولاد نیز به ذوب آهن اضافه شده تا پرسپولیس در پرونده سینا اسدبیگی سایه دو شکایت را بالای سر خود ببیند.

برگ برنده پرسپولیس در پرونده اسدبیگی چیست؟

به گزارش "ورزش سه"، حدود یک ماه از انتقال غیرمنتظره سینا اسدبیگی از ذوب آهن به پرسپولیس می‌گذرد؛ انتقالی جنجالی که واکنش تند باشگاه سبزپوش اصفهانی را به دنبال داشت چرا که آنها اعتقاد دارند اسدبیگی باوجود داشتن قرارداد، راهی پرسپولیس شده است.

باتوجه به شکایت ذوب‌آهن از پرسپولیس، هفته گذشته و زمانی که یحیی برای اولین بار اسدبیگی را به زمین فرستاد، باشگاه فولاد نیز شکایتی را از پرسپولیس تنظیم و با استناد به ماده مربوط به بازیکن غیرمجاز، ثبت کرد.

ماجرای سینا اسدبیگی، امضای قرارداد پرسپولیس با بازیکنی است که پیش‌تر خبر تمدید قراردادش از سوی رسانه رسمی ذوب‌آهن مخابره شد اما او و ایجنتش اعتقاد دارند که «این قرارداد فسخ شده» است. این در حالی است که اسدبیگی پای قرارداد موردنظر را امضا کرده و به صورت واتساپی در اختیار مدیران باشگاه ذوب آهن قرار داده بود.

این دلایل باشگاه پرسپولیس و ایجنت اسدبیگی در حقانیت خود برای امضای قرارداد است: 
* ضمانت اجرای پرداخت مطالبات، فسخ قرارداد است. بنابراین ذوب‌آهن ۲۰ روز پیش پرداخت را منتقل نکرده بود و قرارداد فسخ شده است.
* سازمان لیگ در پاسخ به استعلام باشگاه اعلام کرده که اسدبیگی تحت قرارداد هیچ باشگاهی نیست.
* باشگاه ذوب‌آهن نام اسدبیگی را در لیست ثبت شده خود قرار نداده و این به منزله عدم ادعا در مورد این بازیکن است.
* قرارداد در فرمت رسمی امضا نشده و معتبر نیست.

از طرف دیگر نگاهی به اظهارات مسئولان باشگاه ذوب‌آهن، پاسخ آنها را نشان می‌دهد:
* ثبت قرارداد تنها برای صدور کارت بازی است و بر اساس قوانین فیفا، توافق شفاهی نیز معتبر است.
* عدم ارسال نام بازیکن در لیست، تاثیری در اصل شکایت ندارد. باتوجه به حضور او در لیست تیمی دیگر منطقی نیست که باشگاه یک سهمیه خود را بسوزاند. چرا که ممکن است کمیته تعیین وضعیت چند ماه بعد حکم را صادر کند.
* استدلال عدم تهیه قرارداد در فرمت رسمی نیز مردود است و اگر الزامی هم در این خصوص وجود داشته باشد صرفاً مربوط به قراردادهای رسمی ثبت شده در فدراسیون باشد.
* بازیکنی که قراردادی با باشگاهی ندارد، در تمرین طولانی مدت تیمی شرکت نمی‌کند چرا که احتمال مصدومیت و از دست رفتن شانس اوسای قرارداد وجود دارد.

رسول نجفی بابادی حقوقدان ورزشی در این خصوص اعتقاد دارد: «قرارداد آقای اسدبیگی با باشگاه ذوب آهن را معتبر دانست کما اینکه مطابق شواهد و قرائن گفته شده و اظهارات مدیر برنامه ایشان، بصورت تلویحی این برداشت به ذهن متبادر می گردد که آنها نیز برخلاف صحبتهای معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس، قرارداد منعقده با باشگاه ذوب آهن را تائید ولیکن اعتقاد به فسخ آن دارند.»

بنابراین باشگاه پرسپولیس باید ثابت کند که اسدبیگی قراردادی با ذوب‌آهن نداشته که بر اساس شواهد پروژه حقوقی دشواری است. این حقوقدان ورزشی معتقد است عواقب چنین پرونده‌‌ای در صورت محکومیت پرسپولیس، «به مدت 4 ماه از بازی محروم و پنجره نقل انتقالات باشگاه متخلف(باشگاه تحریک کننده ) برای 2 نیم فصل بسته خواهد شد و اگر شرایط مندرج در ماده 61 مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال نیز حادث شده باشد حتی نتایجی که این بازیکن در آنها حضور داشته است 3 بر صفر به نفع تیم مقابل» می‌شود.

با این حال اما راه سوم این پرونده، مذاکره و مصالحه است. راهی که علی احسانی مدیرعامل ذوب‌آهن در ابتدا پیش روی باشگاه پرسپولیس گذاشت و حسین دوام معاون حقوقی پرسپولیس نیز از آن استقبال کرد اما در این مدت باشگاه پرسپولیس دعوتی از ذوب‌آهن برای مذاکره و مصالحه انجام نداده تا شاید طرف دیگر نیز بی میل شود.

باتوجه به اینکه در واقعیت ذوب‌آهن دیگر امکان استفاده از اسدبیگی را نخواهد داشت، شاید بهترین راه برای این باشگاه توافق با پرسپولیس و دست کشیدن از شکایت باشد.

از طرف دیگر پرسپولیس نیز هر هفته با سایه شکایت سایر تیم‌ها روبرو خواهد شد و این موضوع استرس قابل توجهی را به سرمربی و بازیکنان وارد خواهد کرد که از این منظر، توافق برای پرسپولیس از اهمیت بیشتری هم برخوردار است.

در نهایت باید دید این دو باشگاه قدیمی و ریشه‌دار با این پرونده حقوقی چه می‌کنند و آیا با مذاکره و توافق کار را پیش می‌برند یا خیر؟

"ورزش سه" در روزهای آینده یادداشتهای حقوقی هر دو طرف پرونده را منتشر می‌کند.

دیدگاه‌ها