کد خبر : 1843232 | 20 شهریور 1401 ساعت 15:53 | 180.1K بازدید | 64 دیدگاه

همان بازیکنان با اندکی تغییر

لیست تیم ملی و اعاده حیثیت دیرهنگام از اسکوچیچ

سرمربی تیم ملی ایران با انتشار فهرستی با حضور 24 بازیکن ملی کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد.لیستی که تشابه بسیاری با همه فهرستهای قبلی دارد.

لیست تیم ملی و اعاده حیثیت دیرهنگام از اسکوچیچ

به گزارش "ورزش سه"، در شرایطی که هنوز  پای کارلوس کی‌روش به تهران باز نشده است، فهرست نفرات داخلی دعوت شده به اردوی تیم ملی اعلام شد؛ فهرستی که تفاوت چندانی با نفراتی که پیش از این اسکوچیچ به اردو فرا می‌خواند نداشت.

1744336

اولین فهرست تیم ملی در دوره کارلوس کی روش که فقط شامل بازیکنان شاغل در لیگ ایران هستند، چند شگفتی کوچک و یکی دو ورودی قابل پیش بینی داشت.
غیبت دانیال اسماعیلی فر که تا پایان هفته ششم در شمار بهترین های پرسپولیس قرار داشته و با آمار ۳ پاس گل، موفق ترین عنصر دفاعی لیگ در فاز تهاجمی بوده، یکی از این شگفتی هاست. در این لیست، خبری از عارف غلامی هم نیست؛ مدافعی که در دوران نیمکت نشینی سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند، فعلاً مهره قابل اعتماد ساپینتو در قلب خط دفاعی است. 
در نقطه مقابل بازگشت رامین رضائیان به اردوی تیم ملی، محتمل ترین اتفاق ممکن بود. رامین ۳۲ ساله که تمام دوران حضور اسکوچیچ به تیم ملی دعوت نشد،‌ آخرین بار در آبان ۹۸ در شکست ۲-۱ تیم ملی مقابل عراق، پیراهن تیم ملی را پوشید و حالا بعد از ۱۰۳۳ روز دوباره به اردو بازگشته. رضا اسدی هم که در تراکتور احیا شده و تا اینجا یکی از بهترین های لیگ بوده، مزد نمایش فوق العاده‌اش در هفته های اخیر را گرفته و البته سامان فلاح که در تیم ملی امید نظرها را جلب کرد و  حالا در ۲۱ سالگی جوان ترین کاپیتان لیگ برتر و رهبر خط دفاعی پیکان است.

*اعاده حیثیت از اسکوچیچ
در نگاه اول، لیست جدید تیم ملی سند اعاده حیثیت از دراگان اسکوچیچ است. مربی موفقی که در تمام دوران حضورش در تیم ملی، آماج شدیدترین انتقادها و بی رحمانه‌ترین تهمت‌ها بود. در رسانه‌های رسمی و غیررسمی بارها به صراحت از او با القابی نظیر «دلال» و «پکیج بند‍» یاد شد و چنان جوی به وجود آمده بود که انگار او هنگام انتخاب نفرات تیم ملی، دستگاه کارت خوان سیار را از جیبش بیرون می‌کشد و هرکسی بیشتر کارت کشید، راهی تیم ملی می‌شود! 
بخش بزرگی از نقدهای بی اساسی که به اسکوچیچ وارد می‌شد معطوف به پدیده ای خاص در فوتبال ایران است: «تحلیلگران فوتبال ندیده». این نیمه تاریک فوتبال ایران است که کمتر کسی از آن صحبت می کند. 

1744112

متاسفانه گروه قابل توجهی از مربیان سابق، بازیکنان بازنشسته و حتی ورزشی نویسان فعال، فوتبال ایران را دنبال نمی کنند. اغلب دیدار‌ها را به طور کامل نمی‌بینند و حتی رغبتی به تماشای خلاصه بازی‌ها ندارند. همه ورودی اطلاعات این دسته، تماشای گذری بازی‌های پخش زنده پرسپولیس و استقلال است و با همین میزان از شناخت، درباره جزئي‌ترین مسائل اظهارنظر می کنند.

* دست بی قرار در تیم ملی
در فوتبال ایران، اشتباه‌ها به ندرت بخشیده می‌شوند و گاهی فقط یک اشتباه چنان اثر مهلکی دارد که فوتبال یک بازیکن را نابود می‌کند. همین هفته پیش جیمز میلنر، کاپیتان ۳۶ ساله لیورپول توپ را با دست لمس کرد و زمینه ساز یکی از سنگین ترین شکست های اروپایی تیمش شد و البته هیچ توهینی نشنید. اما مهدی شیری بعد از خطای هند در فینال لیگ قهرمانان آسیا، خیلی خوش شانس بود که توانست فوتبالش را ادامه دهد. 
بعد از آن خطا یا سهل انگاری، هولناک‌ترین توهین‌ها نثار شیری شد. هواداران رقیب مسخره می کردند و هواداران خودی توهین. «دست بی قرار» تبدیل به هشتگی برای تمسخر مدافع راست پرسپولیس شد و عجیب اینکه یحیی گل محمدی که در نیم فصل اول ۱۴ بار از مهدی شیری در ترکیب اصلی استفاده کرده بود، او را به فولاد واگذار کرد. 

1744113

شیری به گواه آمار در یک سال گذشته، یکی از بهترین مدافعان راست لیگ بود و در پستی که کل نفراتی که قابلیت دعوت به تیم ملی را داشته باشند به ۵ نفر نمی رسد، به یکی دو اردو دعوت شد. اما از نظر منتقدان فوتبال ندیده، شیری به دلیل خطایی که دو سال پیش انجام داده، همچنان مستحق سرزنش است و اگر به تیم ملی دعوت می شده، حتما کاسه ای زیر نیم کاسه بوده. 
با این حال، مهدی شیری همچنان در دوران «پسا دلالی» و «پسا پکیج بندی» همچنان در فهرست تیم ملی حضور دارد.

* آقاسی از کجا آمد؟ 
وقتی عارف آقاسی برای اولین بار به اردوی تیم ملی دعوت شد، از نگاه آن هایی که فوتبال را جدی و حرفه ای دنبال نمی کنند، بازیکن کمتر شناخته شده‌ای بود که دعوتش به تیم ملی را مشکوک تلقی می کردند. اما او در تیم ملی جوانان بازی کرده بود، قبل از ۲۰ سالگی به فولاد راه یافته بود، در تراکتور سابقه بازی داشت و پیش از اینکه مورد توجه استقلال قرار بگیرد، به عنوان یک مدافع میانی جوان و آینده دار مطرح بود. 
تنها گناه عارف این بود که به اندازه کافی در بازی‌های پخش زنده شبکه سه دیده نشده بود. اما او در همان زمان کوتاهی که به استقلال پیوست، نشان داد مدافع قابل اعتنایی است و در بازگشت به فولاد، یکی از ارکان اصلی خط دفاعی تیمی شد که با جواد نکونام به رعایت اصول دفاعی و سخت گل خوردن، مشهور است. 

1744114

عارف آقاسی در این فصل هم در تمام دقایق لیگ در زمین حاضر بوده و حالا که بیشتر دیده شده، کسی شک و شبهه ای درباره حضور او در تیم ملی مطرح نمی کند.

* چه خوب که دیگر دلالی نداریم
لیستی که امروز اعلام شده، به جز یکی دو تغییر سلیقه ای، تقریباً تمام موجودیت فوتبال ایران است. اسکوچیچ رامین رضائیان را دعوت نمی کرد، کی روش اما به مدافع راست ثابت تیمش در فاصله سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ اعتقاد دارد. 
چه خوب که انگ دلالی و پکیج بندی لااقل به کارلوس کی روش نمی چسبد. تفاوت این حجم از تهمت و توهین، فقط «زمان» است. زمان به ما نشان داد یاسین سلمانی که در سپاهان مهره اصلی نبود، چه استعداد فوق العاده ای است. هافبکی که در هر دو برد سپاهان تا پایان هفته ششم، گل زده و حتی به بازوبند کاپیتانی هم رسیده. یا محمد خدابنده لو، مهدی حسینی و دیگران....

یادداشت: علی مغانی

دیدگاه‌ها