کد خبر : 1843367 | 21 شهریور 1401 ساعت 12:08 | 36K بازدید | 22 دیدگاه

یحیی در راه پروین و قطبی؟

رمز صدرنشینی مشترک پرسپولیس با عدد چهارده!

پرسپولیس در پایان هفته ششم، 14 امتیاز کسب کرده که آمار فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

رمز صدرنشینی مشترک پرسپولیس با عدد چهارده!

به گزارش "ورزش سه"، پیروزی مقابل نفت مسجدسلیمان پس از آن رقم خورد که پرسپولیس توانسته بود آلومینیوم اراک، صنعت نفت آبادان و هوادار تهران را از پیش رو بردارد و به صدر جدول برسد. حالا با این برد، قرمزها کابوس شروع ضعیف در لیگ بیست و دوم را پشت سر گذاشته‌ و به عنوان جدی‌ترین مدعی قهرمانی، به استقبال اولین تعطیلات فصل رفته‌اند.

کسب 14 امتیاز در شش بازی، پرسپولیس را بالاتر از استاندارد قهرمانی قرار می‌دهد که البته این تئوری در دو فصل اخیر نقض و ثابت شده که حتی ممکن است تیمی با کسب 60 امتیاز هم قهرمان لیگ برتر نشود. اما به هر حال این دست‌آورد پرسپولیس در حالی رقم خورده که سایر تیم‌ها از کسب امتیازی بیشتر از دوازده ناکام مانده‌اند.

نکته دیگر این است که رسیدن به صدر جدول در پایان هفته ششم و دستیابی به 14 امتیاز، به هیچ عنوان حاشیه امنی را برای پرسپولیس فراهم نمی‌کند و هیچ ادعایی هم در این‌باره وجود نخواهد داشت اما نشانه روشنی است از شرایط مطلوب تیم پرسپولیس که اگر ادامه‌دار باشد، این تیم را به عنوان قهرمانی خواهد رساند.

1742443

از طرف دیگر بررسی 21 فصل اخیر لیگ برتر نشان می‌دهد که «شروع خوب» شرط لازم و نه کافی، برای موفقیت در پایان لیگ برتر است. در جریان 7 قهرمانی لیگ برتری پرسپولیس، سرخپوشان حداقل 3 برد تا پایان هفته ششم کسب کردند. آنها هرگز با امتیازی کمتر از 9 نتوانستند به عنوان قهرمانی نائل بیایند و همین موضوع اهمیت شروع خوب را نشان می‌دهد.

حتی شاید بتوان لیگ نوزدهم و کسب 9 امتیاز را یک استثنا دانست چرا که اگر تیم کالدرون در ادامه نیم فصل اول و تیم یحیی در نیم فصل دوم به آن نتایج درخشان که هرگز هم تکرار نشدند، نمی‌رسید، قهرمانی دور از دسترس بود.

اما در شش قهرمانی دیگر پرسپولیس، سرخ‌پوشان همیشه در ابتدای فصل درخشان ظاهر شدند. در لیگ اول و هفتم، تیم‌های تحت هدایت علی پروین و افشین قطبی، نتایجی مشابه این فصل را به دست آوردند و با 14 امتیاز به استقبال ادامه فصل رفتند.

نکته مهم اینکه در فصل 86-87 پرسپولیس تا پایان هفته هشتم به 20 امتیاز رسید و همین شروع فوق‌العاده بود که باوجود افت تیم در نیم فصل دوم، شاگردان افشین قطبی را همچنان در قامت یک تیم مدعی نگه داشت.

تیم‌های تحت هدایت برانکو ایوانکوویچ هرگز نتوانستند 14 امتیاز در شش هفته اول را تکرار کنند و بهترین رکورد همچنان متعلق به 13 امتیاز لیگ هفدهم است. این، نکته‌ای است که ارزش و اهمیت کار یحیی گل‌محمدی را نشان می‌دهد.

1744396

با این حال نکته هشدارآمیز به تیم پرسپولیس این است که بهترین شروع تاریخ پرسپولیس متعلق به لیگ دهم و تیم علی دایی است که در شش هفته نخست 15 امتیاز کسب کردند اما در ادامه نتوانستند با سپاهان رقابت قهرمانی را ادامه دهند و در نهایت به رتبه چهارم رسیدند.

اگر پرسپولیس در سه هفته آینده به پیروزی برسد، با گذر از تیم لیگ هفتم افشین قطبی، بهترین شروع تاریخ پرسپولیس را خواهد داشت و با 23 امتیاز گام بلندی برای ایجاد اختلاف امتیاز با رقبا برمی‌دارد؛ خصوصا اینکه در سه هفته پیش رو، تیم‌های رقیب رودرروی هم قرار خواهند گرفت.

دیدگاه‌ها