کد خبر : 1850420 | 05 آبان 1401 ساعت 23:23 | 68.2K بازدید | 16 دیدگاه

ضدتاکتیک برای غافلگیری شاگرد؛

قلعه‌نویی برای بردن نکونام از اصولش گذشت

سرمربی با تجربه تیم فوتبال گل‌گهر در مصاف هفته یازدهم مقابل فولاد خوزستان شاگردانش را با رویکرد متفاوتی نسبت به بازی‌های قبلی راهی میدان کرده بود.

قلعه‌نویی برای بردن نکونام از اصولش گذشت

به گزارش "ورزش‌سه"، غایب اصلی گل‌گهر در این مسابقه علیرضا علیزاده، هافبک دفاعی قلدر تیم بود که به دلیل چهار کارته شدن مصاف با فولاد خوزستان را از دست داد ولی با مروری گذرا به ترکیب گل‌گهر هم می‌شد متوجه تغییرات مهمی شد.
گل‌گهر برخلاف دو فصل گذشته در سومین سال حضور امیر قلعه‌نویی بیشتر با آرایش 3-3-4 در زمین دیده شده است؛ سیستمی که طی حضور دو ساله‌اش در سپاهان هم از او شاهد بودیم ولی نکته مهم‌تر انتخاب نفرات برای پیاده کردن این آرایش و البته استراتژی مورد نظر بود.

1757191
در خط دفاعی چهار نفره، مهم‌ترین تغییر وارد شدن بهنام برزای به ترکیب اصلی در پست دفاع راست بود و در خط میانی، اریک بایناما یک خط عقب‌تر آمده بود تا هم جای علی‌ علیزاده با این تصمیم پر شده باشد و هم اینکه قدرت تکنیکی و سرعت این بازیکن گابنی در اختیار تاکتیک تیمی و انتقال سریع توپ از خط میانی به خط هجومی قرار گرفته باشد. در خط هجومی نیز پررنگ‌ترین تغییر استفاده از مهدی تیکدری، در پست وینگر راست بود تا سرعت او در قالب استراتژی تیمی قرار بگیرد.
در واقع با نگاهی به ترکیب اصلی گل‌گهر می‌شد حدس زد که امیر قلعه‌نویی با آگاهی از شرایط نامساعد فولاد خوزستان که پس از باخت به نساجی به سه امتیاز این دیدار خانگی نیاز مبرم داشت، استراتژی تیمش را در مصاف با قرمزهای شهر اهواز تغییر داده بود.

1757192
معمولا امیر قلعه‌نویی، در فوتبال ایران به عنوان مربی‌ای با سبک هجومی شناخته می‌شود و آمار بهتری در مسابقات نسبت به حریفانش در شاخص‌های تهاجمی ثبت می‌کند و حتی این موضوع را می‌توان در دو باخت این فصل آبی‌های شهر سیرجان مقابل استقلال مشاهده کرد اگرچه که در مقابل نساجی مازندران این برتری واضح‌تر بود.
با تمام این‌ها به نظر می‌‍رسد امیر قلعه‌نویی و دستیارانش برخلاف همیشه تصمیم به ارائه یک فوتبال منفعل گرفته بودند و حضور مهدی تیکدری در خط هجومی تیم هم برای همین بود تا از سرعت این بازیکن پس از بازپس‌گیری توپ در ضدحملات استفاده شود. البته که به طور کلی گل‌گهر در نیمه اول موفق ظاهر نشد ولی در نیمه دوم با ورود وسلی به جای بایناما شرایط برای آنها بهتر شد و بهینه‌تر و با بهره‌وری ببیشتر حمله کردند.

1757190
مروری برگل‌های تیم امیر قلعه‌نویی هم همین موضوع را نشان می‌دهد. اولین گل این مسابقه روی یک پاس عمقی دقیق از سوی کی‌روش از زمین خودی برای شکاری ارسال شد و به ثمر رسید. هنگام ارسال این پاس مدافعان فولاد خوزستان تا نزدیکی‌های خط وسط زمین بالا آمده بودند و همین موضوع فرصت خوبی برای طراحی یک ضدحمله سریع به مهاجم برزیلی سپاهان داد، رضا شکاری چند متری با کنت تک به تک شد و سپس با یک ضربه چیپ به زیبایی گل اول را ثبت کرد.
در ادامه شرایط برای فولاد خوزستان سخت‌تر شد، جواد نکونام، سه تعویض همزمان انجام داد تا شرایط تیمش را در بخش تهاجمی بهبود ببخشد؛ سه تعویضی که خیلی زود با ورود حزباوی و نجاریان به 5 تعویض رسید. در مرتبه اول هم کوشکی، غبیشاوی و آقایی وارد زمین شده بودند، اما این تغییرات برای تیم نکونام که همیشه خودش با بازی دفاعی تیم‌های حریف را تحت فشار قرار می‌دهد و از اشتباهات آنها نهایت استفاده را می‌برد ( نظیر دیدار برابر سپاهان) جواب نداد و گل‌گهر با دفاع چند لایه از ایجاد حملات خطرناک در نیمه دوم جلوگیری کرد. البته در نیمه اول فولاد در موقعیت‌سازی بهتر بود ولی در یکی دیگر از شب‌های خوب فروزان گیر افتاده بودند.

1757194
مالکیت 70 درصدی فولاد خوزستان، 15 شوت که 5 تای آنها در چارچوب بوده‌اند در مقابل مالکیت 30 درصدی گل‌گهر و 4 شوت این تیم به دروازه که فقط 2 تای آنها در چارچوب جا داشتند و هر دو هم به گل تبدیل شدند به خوبی نشان دهنده دیدگاه متفاوت قلعه‌نویی در مصاف با قرمزهای اهوازی در فولاد آره‌نا است.

درنهایت، فولاد در آستانه دومین شکست پیاپی بی‌محابا حمله کرد و همین موضوع فرصتی استثنایی در اختیار گل‌گهر قرار داد تا روی ضدحمله به گل دوم هم برسد؛ گلی که البته در ادامه خیلی زود پاسخ داده شد ولی نتوانست جلوی شکست فولاد در خانه را بگیرد و این امیر قلعه‌نویی بود که با انتخاب و به کارگیری روشی برخلاف چیزی که معمولا از تیم‌هایش شاهد هستیم، اینبار مغلوب شاگرد سابقش نشد و با کسب امتیاز 21ام در رتبه دوم جدول رده‌بندی قرار گرفت و با شرایط بسیار خوبی به استقبال جام جهانی رفت.

دیدگاه‌ها