کد خبر : 1867256 | 08 بهمن 1401 ساعت 14:46 | 13.1K بازدید | 10 دیدگاه

گل‌گهر در وقت‌های اضافی زنده می‌شود؛

قلعه‌تایم از ادبیات فوتبال ایران پاک نمی‌شود

در دورانی که امیر قلعه‌نویی سال به سال بر کوله‌بار افتخارات خود در فوتبال ایران اضافه می‌کرد، بخش مهمی از امتیازات این مسیر در وقت‌های اضافی کسب شد.

قلعه‌تایم از ادبیات فوتبال ایران پاک نمی‌شود

به گزارش "ورزش سه"، امیر قلعه نوعی را به عنوان یکی از بهترین مربیان ایرانی تاریخ فوتبالمان می‌شناسیم. آمار هم این ادعا را تایید می‌کنند و او همچنان پر افتخارترین مربی لیگ برتر است. دلایل زیادی می توانند او را به این جایگاه رسانده باشند. به نظر می‌رسد یکی از این دلایل، موفقیت خیره کننده تیم‌های او در دقایق پایانی مسابقه است. 

در یک بررسی انجام شده، دقایق 88، 89، 90، 92 و 93 در بیشترین گل‌های زده شده توسط تیم های تحت هدایت قلعه نویی سهم بسیار پررنگی دارند. بیشترین گل زده شده تیم‌های او هم به دقیقه 92 تعلق دارد .آماری فوق العاده که نشان می دهد مفهوم " قلعه تایم "، گریبان بسیاری از تیم های لیگ برتری را گرفته و همچنان نیز این روند ادامه دارد.  
نگاهی به مسابقات این فصل گل‌گهر نیز این واقعیت را آشکار می‌کند که آبی‌پوشان سیرجانی گلزنی در دقایق انتهایی مسابقه را از دیدار برابر سپاهان در هفته سوم با گل علیزاده در دقیقه 87 آغاز کرده‌اند و سپس در دیدار هفته پنجم برابر مس کرمان فشار شاگردان امیر قلعه‌نویی آنقدر ادامه پیدا کرد که علی تهامی روی ارسال بهنام برزای در وقت‌های اضافی دروازه خودی را باز کرد.

این روند در دیدار برابر ملوان بندرانزلی، نفت مسجد سلیمان و همینطور دیدار حساس و حیاتی گل‌گهر برابر فولاد خوزستان نیز ادامه داشته است و پس از گل به خودی مجید عیدی روی سماجت بایناما، به ترتیب در دو بازی بعدی هم استنلی کی‌روش و مرتضی تبریزی برای نماینده شهر سیرجان گلزنی کرده‌اند؛ گل‌هایی دو تای آنها سه امتیازی بوده است.
1795883
گل‌گهر در مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی فصل جاری نیز از مس شهربابک میزبانی کرد و با وجود اینکه در وقت‌های اضافی گل خورد و کار به دو 15 دقیقه کشیده شد، اما سرانجام توانست با ضربه سر مسیح زاهدی در دقیقه 4+120 برنده مسابقه شود.

درنهایت روز گذشته آبی‌پوشان سیرجانی در دربی کرمان از شاگردان ربیعی میزبانی می‌کردند و در شرایطی که این مسابقه تا چند ثانیه ماند به سوت پایان بازی توسط داور مسابقه با پیروزی 2 بر 1 مس رفسنجان دنبال می‌شد، ارسال قاسمی‌نژاد و ضربه سر آرمین سهرابیان در دقیقه 4+90 ورق را برگرداند و یک امتیاز را نصیب گل‌گهر کرد.

امیر قلعه‌نویی فلسفه مشخصی دارد و با رقم زدن شرایطی یکسان در تمام تیم‌هایش، زیربنای موفقیتی که مدنظر دارد را پایه گذاری می‌کند. بستنِ تیمی قدرتی و فیزیکی، یکی از ستون‌های این فلسفه است. ترکیب یک تیم قدرتی با بدنسازی مناسب، می‌تواند باعث شود در دقایق پایانی، تیم های قلعه‌نویی دستِ بالاتر را در بردن نبردهای یک در برابر یک داشته باشند.

فقط یک مربی باهوش با بازی‌خوانی بالا و توانایی گرفتن تصمیم‌های لحظه‌ایِ درست می‌تواند با چنین ثباتی این آمار را به ثبت برساند. امیر قلعه‌نویی درک درستی از جریان یک بازی دارد و می تواند تحت فشار، راه حل مناسب را برای رسیدن به گل پیدا کند. این در کنار توانایی او برای تزریق انگیزه و ذهنیت برنده بودن، احتمالا می‌تواند مسیر موفقیت را برای تیم هایش هموار سازد. با این وصف باید اصطلاح رایج در فوتبال ایران به نام "قلعه‌تایم" را همچنان زنده و یکی از کلیدهای موفقیت این مربی باتجربه دانست.

دیدگاه‌ها